Jag vill få barn tidigt...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag vill få barn tidigt...

:D
exakt hur många år har du tänkt att jobba som ett djur för att bygga upp en sån stor buffert? 20?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Snälla tjejen.

Jag vet hur det känns att längta efter barn. jag fick min son när jag var 20 år, nu är han 19 månader. Jag vill ha en till NU! det är ingen nyhet för min familj om dom läser detta, då både min mamma och syster finns på bukefalos.

Men samtidigt som jag faktiskt vill ha en till så fösöker jag samtidigt fixa mig ett jobb som jag trivs med. Har jag tur så får jag någon slags anställning efter att sommarjobbet är slut vecka 32.
Att frivilligt säga att ja, jag vill ha barn och andra får betala är inte rätt inställning även om jag faktiskt gjorde samma sak själv.Men då var min son inte planerad, och jag ville inte göra abort.

Jag är ensamstående med min son sen han var drygt 7 månader och flyttade hemifrån när jag var 17. Jag har ALDRIG lånat så mkt som ett öre för att kunna leva. Jag har iofs lånat pengar av min sons pappa 1 gång pga att det blev fel när jag beställde min hemtelefon och fick en för stor räkning än vad min ekonomi klarade.

Om man tänker att man alltid kan låta om pengarna inte räcker, då bör man nog tänka om OAVSETT ålder och val. Man ska inte vara beroende av andra personer för att klara sin ekonomi!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag säger inget om att du vill skaffa barn när du är ung. Det har säkert sina fördelar det med och alla vill inte leva ungdomsliv med resor, fester och liknande.

Men du behöver bli vuxen först och leva vuxenlivet innan ni planerar barn. Så länge du bor hemma har du ingen aning om vad det innebär att leva i ett vuxet förhållande med allt vad det innebär. Det spelar ingen roll hur mycket man bor hos varandra eller får klara sig själv. Det är i vilket fall inte samma sak som att stå på egna ben och ha ansvar för räkningar och ett hem.

Och i att bli vuxen ingår att försörja sig själv, annars kommer du bara att övergå från att vara barn hemma hos din mamma till att vara barnet i förhållandet med din sambo. Förvisso ska man hjälpa varandra och ta ett gemensamt ansvar för familjens ekonomi. Jag lever efter devisen att alla pengar är familjens pengar men då ska alla vuxna i familjen vara beredda att bidra också. Det är inte schysst att en ska behöva att det tunga ansvaret för familjens försörjning och den andre bara ska glida.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

KisseNova skrev:
Men samtidigt som jag faktiskt vill ha en till så fösöker jag samtidigt fixa mig ett jobb som jag trivs med. Har jag tur så får jag någon slags anställning efter att sommarjobbet är slut vecka 32.
Att frivilligt säga att ja, jag vill ha barn och andra får betala är inte rätt inställning även om jag faktiskt gjorde samma sak själv.Men då var min son inte planerad, och jag ville inte göra abort.

Jag är ensamstående med min son sen han var drygt 7 månader och flyttade hemifrån när jag var 17. Jag har ALDRIG lånat så mkt som ett öre för att kunna leva. Jag har iofs lånat pengar av min sons pappa 1 gång pga att det blev fel när jag beställde min hemtelefon och fick en för stor räkning än vad min ekonomi klarade.

Om man tänker att man alltid kan låta om pengarna inte räcker, då bör man nog tänka om OAVSETT ålder och val. Man ska inte vara beroende av andra personer för att klara sin ekonomi!
Det jag har sakt är att om något händer som man inte kan veta innan så kan jag alltid låna pengar. Dock vill jag inte låna pengar mer än i nödfall..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag har somm sagt sagt att jag ska söka jobb när jag tagit studenten, men att jag inte tror att jag får något då det är väldigt stor ungdomsarbetslöshet här och jag får ingen yrkesexamen. Men söka det ska jag för man vet aldrig... Jag tycker det är jätte bra om jag också kan dra in pengar till familjen. Det gör jag mer än gärna. Om vuxenlivet jag och killen ska flytta ihop först och kolla så vi har råd att skaffa barn. Har vi inte det så kommer vi inte skaffa barn heller...
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Orkat och orkat hade jag väl gjort, men en annan orsak till att jag vill vara hemma denna sommaren är för att jag vill hjälpa mamma den sista sommaren jag kanske kan, då hon är sjuk och behöver lite hjälp nu när hon börjat jobba igen. EFter allt hon gjort för mig vill jag ge lite tillbaka. Hade jag haft sommarjobb så hade jag inte kunnat träffa henne mer än någon helg då och då ibland då vi bor på olika orter. Dessutom för att få sommarjobb så måste du ha tur och jag sökte en del men fick dem inte. Jag kan inte ta vilket jobb som helst heller för jag har skadat min rygg.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Om han lämnar mig då kommer jag flytta hem för ett tag och söka en massa jobb eller börja studera. Allt brukar lösa sig. Tror inte att han skulle lämna mig när jag är gravid för han är inte den typen och vi har ett väldigt stabilt förhållande där vi strävar åt samma mål. Det kan alltid ta slut i ett förhållande oavsett om man varit ihop ett år eller 40 år...
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Du kan titta vad jag har skrivit till dem andra jag skrivit till nu så slipper jag upprepa mig.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

marieka skrev:
:D
exakt hur många år har du tänkt att jobba som ett djur för att bygga upp en sån stor buffert? 20?

Skrev du till mig? Jag tror inte jag behöver jobba speciellt länge, jag hade förra året (när jag var 19 år) en årsinkomst på över 250.000:- och hade då under 4 månader 21:-/timmen lägre lön än jag har nu, och som dessutom kommer jöjas ytterligare 8:-/timmen i slutet av 2006.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pernilla_s skrev:
Du kan titta vad jag har skrivit till dem andra jag skrivit till nu så slipper jag upprepa mig.

Jag kan inget annan än att ge en stoor :bow: till KisseNova och Jadzia :bow:

Att bli vuxen betyder inte att man är utbildad läkare, har ett hus på +200kvm och rest jorden runt 5-6 ggr.

Att tro att ens kille ska ha råd att försörja ens familj så dyrt som allt är idag, och tro att man kan överleva på bidrag och att ens föräldrar ställer upp att låna ut pengar är inte att vara vuxen.

Man flyttar inte hemifrån om man inte är vuxen nog att kunna försörja sig själv.

Du tror din kille inte skulle lämna dig om du blev gravid eller efteråt. Självklart kan det hända när som helst, mår han psykiskt dåligt stannar han nog inte kvar i ert förhållande oavsett om du har hans barn i din mage.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pmm skrev:
Jag kan inget annan än att ge en stoor :bow: till KisseNova och Jadzia :bow:

Att bli vuxen betyder inte att man är utbildad läkare, har ett hus på +200kvm och rest jorden runt 5-6 ggr.

Att tro att ens kille ska ha råd att försörja ens familj så dyrt som allt är idag, och tro att man kan överleva på bidrag och att ens föräldrar ställer upp att låna ut pengar är inte att vara vuxen.

Man flyttar inte hemifrån om man inte är vuxen nog att kunna försörja sig själv.

Du tror din kille inte skulle lämna dig om du blev gravid eller efteråt. Självklart kan det hända när som helst, mår han psykiskt dåligt stannar han nog inte kvar i ert förhållande oavsett om du har hans barn i din mage.

Varför skulle han må psykiskt dåligt? Som sagt alla kan lämna en oavsett hur några eller hur många år man än varit ihop och det har jag skrivit innan också. Men om man går och tänker på att det kan ta slut hela tideb så har man ju inte kvar glädjen av att vara tillsammans längre. Vi planerar vår framtid tillsammans och det är bättre det än att vi planerar våra liv separat... Vi kommer att kunna klara oss dels för att jag ska studera och kan ta studielån om det är så tillsammans med hans lön. Kommer inte bli några problem och det märker vi ju isådanafall när vi bott tillsammans ett tag och får vi inte det att gå ihop så kommer vi ju inte heller att skaffa barn. Jag har som sagt inte tänkt låna pengar av mina mamma om det inte är i nödfall om något oplanerat inträffar... Och jag har inte tänkt söka bidrag om det inte inträffar något som att killen lämnar mig eller något sådant för oavsett vad så måste man ju försörja ungen.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Oj, vad jobbar du som då? Du kan ju knappast räkna en inkomst på 250.000:- om året som normal för en 19-åring? Då har man i regel ingen större utbildning.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag har ingen utbildning alls inom det jag jobbar som, började som sommarjobbare och blev kvar där. 250.000:-/året är många tusen mer än vad mina jämnåriga kamrater tjänar så jag kan inte påstå att det är speciellt dåligt. Vet inte ens vad snitt årsinkomsten är för en 19-20åring utan utbildning.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Det vet man aldig, han kanske känner för stor press på sig att försörja sin familj när du går hemma? Han kanske vill vara hemma 6 månader men kan inte det p.ga ekonomin. Finns många saker som gör att folk mår dåligt.

Och som sagt, börja inte planera något först ni är vuxna och kan klara er själv.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Bättre att planera och ha en bra plan på hur man ska göra än att man står där handfallen sedan och undrar hur det kunde bli så här!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pernilla_s skrev:
Bättre att planera och ha en bra plan på hur man ska göra än att man står där handfallen sedan och undrar hur det kunde bli så här!

Jadu. Så kan man ju oxå resonera

Jag minns min chock när jag insåg att jag och min sons pappa inte längre kunde leva med varandra. Vi var förlovade, och planerade upp hela vårat liv ihop. Vi skulle skaffa ett till barn innan våran son fortfarande var liten.
Men en dag när han var borta så insåg jag att detta fungerar inte. När han kom hem igen så satt vi ner och pratade och insåg båda två att vi hade levt i en bubbla. Vi hade tappat våra känslor för varandra och beslutade ihop att vi skulle gå isär. Hela den kvällen grät jag, hur kunde det gå så här??? Vad ska hända nu?? det var för många frågor utan svar, frågor som bara tiden kunde ge svar på.

Ett förhållande kan ta slut fort, fortare än man hinner reagera.
Men visst det kan oxå hålla i all framtid. Ett tips är att faktiskt tänka dig in i situatioen att du KAN bli ensamstående.Vad gör du då? vad ska du leva på? Så tänk inte bara på att ni har ett bra förhållande och hur ni ska leva det ihop med ett barn, tänk oxå på att du kan bli ensamstående. Det är ett tips jag kan ge dig eftersom jag själv fick mig ett chock över att jag blev ensamstående.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Nej, jag menade att det var en (bra) bit över vad en normal 19-åring utan utbildning tjänar. Och att du knappast kan räkna med att alla tjänar så mycket. Antar att det var därför du fick frågan om hur många år du tänkte jobba för att få ihop till allt det du räknade ihop...tror att du har haft en ganska stor tur som har hittat det jobb du har och en sån tur kan inte alla räkna med att ha.

De flesta av oss utbildar oss några år innan lönen ser ut så och då går det bort år utan någon större inkomst genom det.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pmm skrev:
Det vet man aldig, han kanske känner för stor press på sig att försörja sin familj när du går hemma? Han kanske vill vara hemma 6 månader men kan inte det p.ga ekonomin. Finns många saker som gör att folk mår dåligt.

Och som sagt, börja inte planera något först ni är vuxna och kan klara er själv.

Men måste man ta ut allt som ev kan hända i framtiden i förskott!?

Herrejösses tänk om barnet blir utan mamma för att hon dog i förlossningen? Eller om det är ett barn med DS som föds, eller kanske får en hjärnblödning i förlossningen!

Mycket kan hända och fort kan det gå.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Nej, man kan inte tänka på varenda sak som kan gå fel, då skulle man inte våga gå upp ur sängen på morgnarna. Men jag tycker det är en väldig skillnad på "ta ut allt som ev kan hända i framtiden i förskott" och att som TS förlita sig på att mamma eller killen ska stå för försörjningsbördan, för att man säkert inte kan få jobb själv. Citatet nedan (min fetstil) skrämmer mig rejält, vadå "om"? :crazy:

Jag tycker det är jätte bra om jag också kan dra in pengar till familjen
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pmm skrev:
Skrev du till mig? Jag tror inte jag behöver jobba speciellt länge, jag hade förra året (när jag var 19 år) en årsinkomst på över 250.000:- och hade då under 4 månader 21:-/timmen lägre lön än jag har nu, och som dessutom kommer jöjas ytterligare 8:-/timmen i slutet av 2006.
Fast 250 000 per år är väl inga jättepengar? Även om det är bra för en nittonåring. Sen beror det ju på hur löneutvecklingen ser ut, men i längden så är det ju inget vidare om du ligger kvar på den lönen. Ska man på 20 000 i månaden bygga upp en buffert som räcker till gård, hästar, utbildning och ponnyer till barnen får man nog ligga i lite och spara ett tag. Men det beror ju på hur sparsamt man lever, såklart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp