Jag tror att min sambo misshandlar mig verbalt

Ja, du har helt rätt såklart. :bow:
Han är ingen person som luras. Inte alls!
Jag är bara orolig för att jag ska förlora mycket på separationen och då särskilt om han nu bor kvar i huset.
Jag har redan ett ordentligt ekonomiskt underläge. :(
Sjukskrivningen har dessutom gjort att fyra år passerat snart utan några lönehöjningar. Så även när (om :crazy:) jag kommer tillbaka i arbete som kommer löneklyftan vara större.
Det känns ibland bara som en djävla lång uppförsbacke allting. :banghead:

Jag försöker vara positiv.
Egentligen är jag en ganska positiv person, men det är svårt. Just nu går det åt totalt fel håll.

Har varit på familjekalas idag i alla fall och det gav mig lite energi. :)
Pratade med både min mamma och min pappa (inte samtidigt ;)) och med min yngre syster.
Hennes barn är strax över året så jag ska samla ihop lite pussel och pekböcker till honom som jag har kvar från när mina barn var små.
Jag gillar min stora ursprungsfamilj och trots skilsmässa och allt så känns det mer harmoniskt än någonsin.
Jag är glad över att alla dom finns i mitt liv och att dom kommer finnas där för mig när jag blir ensamstående.

Min stora kille fick någon slags baksmälla när vi kom hem. :crazy:
Han var hemskt otrevlig, sparkade på mig och kallade mig fula ord och var väldigt nonchalant och trotsig.
I vanliga fall brukar jag tänka att jag har gjort något fel och därför blir han sån. Min sambo brukar också kritisera mig när sånt händer. Inte idag, dock.

Sen slog det mig att han kanske helt enkelt tar över min sambos sätt att behandla mig, fast på sitt sätt då.
Det kändes väldigt otrevligt att tänka så. :crazy:

Dessutom känns en separation alltmer nödvändig.
Det finns liksom ingen återvändo längre. Det är bara där det kan sluta.
Eller börja, beroende på hur man ser det. ;)

Ska inte skriva ut allt för mycket, men jag håller på och planerar en hel del praktiska saker och kollar upp lite olika möjligheter.
Jag har en del planer och det kanske inte är totalt omöjligt att jag kan få till något bra. Vi får se. :)
En del praktiska saker kan säkert jag hjälpa till med om du behöver :)

Han krackelerar när han nått gränsen för sin förmåga. Så bra att han klarade hela kalaset! :) Beröm både dig och honom för att ni lyckades med det. Sen var kapaciteten att prestera mer slut. Inte ditt fel, inte hans fel.
Prata med honom om en strategi ni är överens om är ok i sådan situation. T.ex. han får skrika och slå på en kudde inne i sitt rum, men inte mot andra personer och i resten av huset. Det verkar ju i din text som att du varit bättre än sambon på att hitta strategier för att hantera alla små vägbulor i vardagen som han behöver hjälp för att klara av.

(Om sambon vet/kan bättre än du att lösa situationen - varför går han då inte in och hjälper till att göra det, om inte annat för barnets skull. - Nej den kritiken handlar om något helt annat än att du inte är bra med ditt barn!!! Talar han för övrigt om vad det är du skulle gjort annorlunda på ett konstruktivt sätt som du kan lära dig av, som har annan funktion än att bara tala om att du är dålig...gissar inte :()

Möjligt att han plockar mönster för hur han uttrycker sin frustration från förebilder nära honom. Men kom ihåg att det är beteendemönster som han då inte har någon avsikt med, eller insikt om vad de betyder för omgivningen.
Vägled mot annat beteende. Inte fel av honom att uppleva frustrationen, men den kan ges olika uttryck. Servera konkreta förslag. Uppmana att göra alternativ handling A, B eller C (som ni pratat om tidigare) istället för bara säga sluta med det där du gör nu.

Har du läst något om lågaffektivt bemötande t.ex. Bo Hejlskov?

I övrigt är du så klok och vandrar steg för steg framåt i dina egna insikter med reflektionerna i inläggen. Verkligen glädjande att följa dig och din resa. :heart:bow:
Jättebra inlägg med konstruktiva tips.
Glömde bort att svara på det, men har tänkt på det du skrivit.

Jo, jag brukar köra med lågaffektivt bemötande och bryta ner situationer till en sak i taget.
Märker tyvärr att jag inte riktigt orkar när jag inte mår bra själv. :(
Och barnet märker ju det på direkten.
Blir också lite irriterad på delar av min släkt som säger emot mig om jag säger till sonen i flera steg. "Äsch, det där behövs inte. Eller hur visst grejar du det här?"
Visst, visst, fem minuter efter vi hade gått därifrån var han kissnödig. :meh:
Mitt första steg i "nu ska vi åka" var att gå på toa.
Suck!

Sen när jag väl kom hem där med barnen, så skulle sambon iväg på direkten för att fixa en sak.
Det var något han hade kunnat göra (utan bil) medans vi var borta.
Kan tillägga att han har gjort "ingenting" medans vi är borta. Det är väl ok i och för sig, men att dra så fort vi kommer hem, nja......
Istället drar han iväg när det är dags att ge någon kvällsmackan och lägga barnen.

Min sambo går i stort sett aldrig in och hjälper till.
Han kan däremot gå in och ta över eller tala om att jag för fel.
Eller säga åt oss båda "att sluta bråka."
Eller bara titta på. O_o

Nästa gång du blir tillfrågad om att handla så tungt så kan du svara något i stil med "Ok, men det får bli två mjölk och en fil, för mer klara jag inte av att bära". Givet att du har större möjlighet än han att handla, dvs.

Angående läkaren så är det ju omöjligt att veta varför hon gör som hon gör, så här måste du faktiskt fråga. Men tar du för givet att hon säger det hon för att hon inte förstår dig, så kommer du bara må ännu sämre, tror jag. Det finns fullt rimliga förklaringar som kan sammanfalla med att hon förstår hur dåligt du mår. Hon har ju trots allt skrivit remissen. Man kan tänka sig att det finns en tanke hos henne att inläggningen inte ger så mycket på sikt, utan att vad du behöver för att komma ur ditt dåliga mående är att komma hemifrån och tillbaka till en normal miljö, med normala människor, till en plats där ditt egenvärde som bara varandes Vallmo respekteras. Så läkaren har kanske uppfattningen om att arbetsträningen vore bäst - om du orkar - och därför tar upp det även om hon har skrivit remissen. Orkar du absolut inte, ja då blir det inläggningen och så får ni ta det därifrån. Men det viktigaste är: Fråga, så slipper du kanske känna dig extra nedslagen i onödan.
Angående handlingen så har han lika stora möjligheter att handla som jag har.
Han jobbar hemma i stort sett jämt och kan tydligen lägga upp arbetet väldigt fritt.
Fattar inte riktigt hur det går ihop men han brukar sova ett par timmar på förmiddagen, åka och fotografera rovfåglar, shoppa och lite annat. Dock inte mjölk. :grin:

Jo, jag tror läkaren resonerar precis som du säger.
Det löser ingenting på lång sikt med inläggning.
Jag vill inget hellre än att bara kunna gå till jobbet, tjäna pengar och kunna göra fria val.
Just nu känns det väldigt långt bort. Jag har totalt tappat tron på mig själv känns det som.

Ja, du glömmer dig själv. Håll det i minnet.

Vet inte om du ska backa? Kanske bara göra en halvhalt och klara ut tankarna. Under inläggningen har du andra omgivningar och tid att klara ut tankesnurrar - om du orkar.

Jag vet av erfarenhet att det är väldigt tungt att fatta avgörande beslut och vara klar och beslutsam när man sitter mitt i det som gör en illa. Kanske är det enklare när du inte är hemma, i huset, nära sambon?
Jo, så är det nog.
Ska försöka ta hand om mig själv under inläggningen och försöka hämta lite kraft och energi därifrån.

En halvhalt låter bra! ;)

Vänta lite nu, läs vad du just skrev. Du inser att det här inte var rätt för dig, du tänkte till, kände efter och insåg att du höll på att köra över dig själv igen. Det där är en seger! Du fortsatte inte i gamla hjulspår utan tog en ny riktning :)

I det här läget ska du inte ta stora omvälvande beslut. Du ska precis som du skriver ta ett steg i taget. Ibland går det bakåt och ibland framåt och ibland inser man först efteråt att det man trodde var ett steg bakåt egentligen var ett jättekliv framåt, bara det att det inte kändes så just då.

Jag vet inte hur det känns för dig men för mig hade det varit ett oerhört stort beslut att i det här läget köpa tomt och börja bygga. Det hade känts helt övermäktigt. Kanske behöver du mellanlanda i en lägenhet, hyra ett hus eller något och få tid att läka i fred för att sedan ta beslut om vad, hur och när du vill bo så att inte allt känns så stort utan att du kan få ta det i din takt. Allt måste inte bli perfekt genast utan ibland behöver man få landa någonstans för att sedan när energin, kraften och viljan finns ta sig vidare. Prio ett just nu måste få vara att du kommer ifrån honom och får en chans att läka i lugn och ro. Drömmar är bra och en dag är de redo att förverkligas men det fungerar inte att forcera fram dem.

Ingen kan förstå en annan människa fullt ut. Vi reagerar och hanterar alla olika beroende på våra referensramar och vår personlighet. Att det inte känns som att läkaren förstod är såklart inte bra men det viktiga är att hen respekterar det du säger.

Ta det lugnt och andas nu. Inläggningen är inte långt borta och då kan du i lugn och ro göra det som behövs. Det du behöver. Om det så är att falla ihop i en hög, bolla dina tankar och känslor eller lägga upp en strategi för hur du går vidare eller alltihop.

Ta hand om dig.
Du är klok, som vanligt! :bow:
Där uppmärksammade du faktiskt något som i sin tur gjorde att jag själv uppmärksammade det. Hängde du med? ;)

Jag tror jag ska försöka ta en sak i taget, trots allt.
Jag blir stressad själv och det mesta känns så avlägset så jag vill ge upp bara när jag tänker på allt samtidigt.
Arbetsträningen måste funka den här gången och jag har varit enormt tydlig med det till sambon. Vad det nu hjälper.....men i alla fall.

Under inläggningen har jag bokat in massa behandlingar som jag ska gå på.
Dels kiropraktorn, massage, jag ska klippa mig ;) och jag ska göra stötvågssbehandling för hälsporrarna i fötterna.
Har informerat sambon och också talat om att det blir dyrt.

Bygga hus, ja där är jag nog lite udda, tror jag. :p
En sån sak skulle ge mig otroligt mycket energi.
Älskar såna projekt. :love:

Du är klok, som vanligt! :bow:
Där uppmärksammade du faktiskt något som i sin tur gjorde att jag själv uppmärksammade det. Hängde du med? ;)

Jag tror jag ska försöka ta en sak i taget, trots allt.
Jag blir stressad själv och det mesta känns så avlägset så jag vill ge upp bara när jag tänker på allt samtidigt.
Arbetsträningen måste funka den här gången och jag har varit enormt tydlig med det till sambon. Vad det nu hjälper.....men i alla fall.

Under inläggningen har jag bokat in massa behandlingar som jag ska gå på.
Dels kiropraktorn, massage, jag ska klippa mig ;) och jag ska göra stötvågssbehandling för hälsporrarna i fötterna.
Har informerat sambon och också talat om att det blir dyrt.

Bygga hus, ja där är jag nog lite udda, tror jag. :p
En sån sak skulle ge mig otroligt mycket energi.
Älskar såna projekt. :love:

Vad bra :) Jag tänkte att du nog missade det du själv skrev :)

Det är inte konstigt att allt i en stor hög stressar. Därför ska du ta en sak i taget. Kanske kan listor vara till hjälp? Du skriver då upp allt du kommer på och sedan rangordnar du det efter prioritet. Din prioritet, ingen annans! Sedan skriver du upp det som har högst prioritet på en annan lapp och koncentrerar dig enbart och bara på just den saken. Övrigt lägger du undan tills steg ett är klart. När steg ett är klart tar du steg två, glömmer allt det andra osv. Då slipper det bli oöverstigliga berg som dränerar dig på energi och du kan få en överblick och kan fundera igenom vad som är viktigast just för ögonblicket. Få lite struktur på livet liksom.

Det låter bra det :)

Nja, inte udda, det tror jag många drömmer om, men just nu, i den situationen du är i just nu så är det ett väldigt stort projekt och kanske att du behöver landa, läka och ladda dina batterier innan du tar tag i ett sådant projekt. Låta det vara en dröm lite till (vilket bara det kan ge energi för att du har ett mål) tills läget att förverkliga den är där. Även projekt som man älskar i vanliga fall kan bli övermäktiga och kännas jobbiga när orken inte finns och det är ju så onödigt.

Jo, jag tror läkaren resonerar precis som du säger.
Det löser ingenting på lång sikt med inläggning.
Jag vill inget hellre än att bara kunna gå till jobbet, tjäna pengar och kunna göra fria val.
Just nu känns det väldigt långt bort. Jag har totalt tappat tron på mig själv känns det som.

Det centrala är säkert att du får tillräckligt med ork och struktur för att klara av att arbetsträna. Om det innebär en inläggning, ja då är det rätt för nu. Exakt hur du känner och vad du orkar kan bara du avgöra. Dock verkar din läkare ha lite mer tilltro till dig än vad du har just nu att ta det första steget - som verkligen kan vara myrsteg i början. Kan det t.ex. vara möjligt för dig att, utan att bryta din sjukskrivning, besöka din arbetsplats en dag i veckan i samband med fikarast eller något annat kravlöst? Det kan successivt utökas så att du är där allt oftare, men utan krav på att arbeta. Då är du lite inkörd i verksamheten och kollegiet innan du börjar med den regelrätta arbetsträningen.

Luften gick ur mig lite igår.
Kollade på tomten som var till salu måndags.
Den är egentligen helt ok och med tanke på kommunikationer, kommunalt VA och fiber så känns det som ett riktigt fynd med tanke på att det ändå ligger på landet.
Fem minuter till bussen också som stannar precis utanför barnen skola.
Ändå är det inte riktigt vad jag tänkt mig.
Jag vill ha andra vyer, den där känslan att bo lantligt osv.
Tror jag tänker för praktiskt och att allt ska vara bra för barnen.
Lite som vanligt så glömmer jag mig själv mitt i allt.

Jag tror jag ska backa lite och ta ett eller två steg i taget.
För i det här läget är det omöjligt att ta beslut, känns det som.

Så himla bra att du backade och faktiskt tänkte på dig själv!

När det gäller det ekonomiska och det praktiska känns allt bara som en enda lång uppförsbacke.
Jag tvivlar på att jag ens kommer komma någonstans.
Livet står bara stilla nu.
Här skulle jag vilja be dig att mellanlanda i lämplig hyresrätt/billig bostadsrätt tills du helt kommit på fötter ekonomiskt. Finns det kanske något torp/vinterbonad sommarstuga i närheten som du skulle kunna hyra?

Jag kan knappt röra ena armen pga muskelspänningar. Jag har hälsporrar under fotsulorna så varje gång jag går gör det ont.
.................................................
Fortfarande är det jag som får handla allt tungt som sex liter mjölk och tre liter fil.
Sen ska jag bära medan min arm och gå när mina fötter för ont.
Fortfarande är det jag som städar mest. I helgen hjälpte han till att dammsuga mattor och möbler. Efter det håller jag på i ytterligare tre timmar.

Igår och idag sov jag i stort sett ett dygn i sträck.

Ärligt talat känner jag mig så less på allt. jätteless på livet, helt enkelt. :(

Men helt otroligt. Säg bara åt honom att du har ont och han får se till att köpa det tunga. Annars blir det inte mer än vad du orkar bära utan smärta.

Jag vet inte hur det känns för dig men för mig hade det varit ett oerhört stort beslut att i det här läget köpa tomt och börja bygga. Det hade känts helt övermäktigt. Kanske behöver du mellanlanda i en lägenhet, hyra ett hus eller något och få tid att läka i fred för att sedan ta beslut om vad, hur och när du vill bo så att inte allt känns så stort utan att du kan få ta det i din takt. Allt måste inte bli perfekt genast utan ibland behöver man få landa någonstans för att sedan när energin, kraften och viljan finns ta sig vidare. Prio ett just nu måste få vara att du kommer ifrån honom och får en chans att läka i lugn och ro. Drömmar är bra och en dag är de redo att förverkligas men det fungerar inte att forcera fram dem..
Håller helt med TinyWiny. Hur mycket du än tycker/tror att byggande skulle ge i form av energi så kan det också bli otroligt dränerande om något går fel med bygget. Och där känns det klokast att spara energin till arbetsträningen.
Stor kram

Jo, städningen har jag verkligen dragit ner på. Skulle vilja säga att jag städar otroligt lite, snarare.
Städade dock förra helgen för jag trodde jag skulle bli inlagd denna vecka.
Tänkte mest att ungarna skulle ha städat på sina rum och rena sängkläder medans jag är borta.
Sambon byter aldrig sängkläder självmant.
Jag har slutat att ta hans säng och han gör det inte heller.
Nu bryr jag mig inte alls om han väljer att ha samma lakan i månader.

Handlingen ja, han skickar sms att jag ska handla mjölk, fil och sånt tungt.
När han handlar själv tar han bara lite av sånt eftersom det blir för tungt att bära. :banghead:
Eftersom jag mer eller mindre har en obrukbar höger arm och axel, så är det extra jobbigt. :(
Egentligen är det hans som "ska" handla men precis som allt annat så åker jag på det också.

Jag läggs in den 22:a, alltså på tisdag nästa vecka.
Jag håller ihop mig tills dess. Jag tror inte min läkare riktigt förstår HUR dåligt jag mår.
Irriterande!
Det verkar mest som läkaren tycker att jag är hemma för mycket med sambon och får för lite input utifrån.
Men samtidigt får jag inte fram hur otroligt nedbrytande detta är, så jag förstår om min läkare inte fattar hur det är.
Jag hittar inte orden när jag sitter där helt enkelt. :o

Jag orkar ofta inte ta mig ur sängen ens.
Kan ligga sova-halvsova dygn i sträck.

Jag ska nog skriva ner lite punkter till inskrivningssamtalet.
Det går inte att handla hem via Coop?
Kostar nån krona men de bär in kassarna

Vet inte hur mycket det hjälper, men du - vi är många bukefalister som tror enormt mycket på dig.
Tack!
Det hjälper oerhört mycket! :love: Det betyder allt, nästan!

Framförallt har jag ändrat mig själv här hemma och blivit tydlig med vad som är mina behov.
Det i sin tur har gjort (tror jag) att min sambo har backat ett par steg och faktiskt visar mig mer respekt.

Tillfälligt eller inte, men jag mår så oerhört mycket bättre utan den där klumpen i magen hela tiden.

Talade om att när jag blir inlagd kommer jag avsätta en hel del tid (och pengar) på att åtgärda mina fysiska krämpor.
Det jag trodde var hälsprickor i ett halvår - utan hälsprickor - visade sig vara hälsporre. :o
Det har jag alltså på båda fötterna och det gör av och till oerhört ont.

Jag är en person som står ut väldigt länge, så även denna gång.
Min högra arm-axel är extremt spänd och jag har ordentligt ont.
Tack och lov inget skelett inblandat utan "bara" muskulärt, men ont gör det.

Hur som helst kommer jag gå på en hel del behandlingar under min inläggning. Sjukhuset ligger centralt så jag har nära till allt.
Jag har sagt at det blir mycket och det blir dyrt och han har sagt att "det är lugnt" .

Tack!
Det hjälper oerhört mycket! :love: Det betyder allt, nästan!

Framförallt har jag ändrat mig själv här hemma och blivit tydlig med vad som är mina behov.
Det i sin tur har gjort (tror jag) att min sambo har backat ett par steg och faktiskt visar mig mer respekt.

Tillfälligt eller inte, men jag mår så oerhört mycket bättre utan den där klumpen i magen hela tiden.

Talade om att när jag blir inlagd kommer jag avsätta en hel del tid (och pengar) på att åtgärda mina fysiska krämpor.
Det jag trodde var hälsprickor i ett halvår - utan hälsprickor - visade sig vara hälsporre. :o
Det har jag alltså på båda fötterna och det gör av och till oerhört ont.

Jag är en person som står ut väldigt länge, så även denna gång.
Min högra arm-axel är extremt spänd och jag har ordentligt ont.
Tack och lov inget skelett inblandat utan "bara" muskulärt, men ont gör det.

Hur som helst kommer jag gå på en hel del behandlingar under min inläggning. Sjukhuset ligger centralt så jag har nära till allt.
Jag har sagt at det blir mycket och det blir dyrt och han har sagt att "det är lugnt" .
Det låter jättebra! Passa på att skämma bort dig själv riktigt ordentligt. Det är du värd, tvivla aldrig på det.

Vad bra :) Jag tänkte att du nog missade det du själv skrev :)

Det är inte konstigt att allt i en stor hög stressar. Därför ska du ta en sak i taget. Kanske kan listor vara till hjälp? Du skriver då upp allt du kommer på och sedan rangordnar du det efter prioritet. Din prioritet, ingen annans! Sedan skriver du upp det som har högst prioritet på en annan lapp och koncentrerar dig enbart och bara på just den saken. Övrigt lägger du undan tills steg ett är klart. När steg ett är klart tar du steg två, glömmer allt det andra osv. Då slipper det bli oöverstigliga berg som dränerar dig på energi och du kan få en överblick och kan fundera igenom vad som är viktigast just för ögonblicket. Få lite struktur på livet liksom.

Det låter bra det :)

Nja, inte udda, det tror jag många drömmer om, men just nu, i den situationen du är i just nu så är det ett väldigt stort projekt och kanske att du behöver landa, läka och ladda dina batterier innan du tar tag i ett sådant projekt. Låta det vara en dröm lite till (vilket bara det kan ge energi för att du har ett mål) tills läget att förverkliga den är där. Även projekt som man älskar i vanliga fall kan bli övermäktiga och kännas jobbiga när orken inte finns och det är ju så onödigt.
Ja, jag är faktiskt glad att jag tänkte till där. :bow:
Den tomten är inte min drömtomt och det är flera månader för tidigt både mentalt och ekonomiskt att köpa nu.

Och ja, att prioritera har jag tänkt mycket på.
Det är jättebra att du säger det och antagligen en väldigt stor bidragande orsak att jag tänker lite mer i dom vanorna.:bow:
Fast jag tror ju att jag kommit på det själv, men det är minst lika mycket du och alla ni andra som hjälpt mig på traven ordentligt. :o :p

Nu kommer jag lägga energi på inläggningen och att jag ska ta hand om mig själv
Som det känns nu så "behöver" jag det egentligen inte, men jag kommer nog tacka ja i alla fall.
Min erfarenhet av mina tidigare inläggningar (vilket är många) är att det faktiskt behövs även om det inte känns så just för dagen.

Sambon har skärpt upp sig ordentligt här hemma i alla fall. :bow:
Jag vet inte om han läser här eller om han bara fick sig en ordentlig tankeställare.
Han har gjort en hel del saker senaste veckan i hemmet, vilket har varit skönt eftersom jag har så j-val ont.
Hur som helst, det känns bra och just nu känns det som vi kan bo ihop utan att det känns destruktivt.
Vi är fortfarande överens om separation, i alla fall är det mitt mål och jag tror att han känner så också men kanske inte lika mycket som jag.

Jag vet att han kommer troligen slappa till sig, men just nu gör han en hel del hemma på eget initiativ.
Jag känner att ok, det varar inte för evigt, men jag uppskattar det nu för stunden i alla fall. :) Så länge det varar.

Veckan har också varit en smula märklig med sammanlagt tre läkarbesök, ett tandläkarbesök, ett utvecklingssamtal och ytterligare lite andra bokade aktiviteter.
Men på något vis blir vi mer sammansvetsade så fort det gäller barnen.
Det känns verkligen som vi båda tänker på våra barns bästa och att vi har ungefär samma syn på det, vad det nu innebär.

Det gör att jag känner att jag kan bo hemma utan att känna att jag vill dö och utan att kasta mig över ett annat boende. Och förhoppningsvis kommer jag kunna arbetsträna och sen jobba successivt.
Det har i sin tur fört med sig att jag väldigt ärligt inför mig själv kan fundera på hur och var mitt boende ska vara.
I lugn och ro.

Jag har talat om för honom också att från och med nu kommer jag prioritera min hälsa och i första hand behandla mina akuta åkommor som jag har.
Sen kommer jag gå till en sjukgymnast (rekommendation från läkaren på VC) och få hjälp med rätt träning för att kroppen ska bli smärtfri.
Tiden på avdelningen kommer jag dels jobba med mig själv och mina tankar, jag kommer automatiskt få bättre rutiner och dygnsrytm (totalt underskattat men otroligt viktigt - har dom sagt varenda inläggning).

Planen är också att det ska hjälpa mig att komma igång med arbetsträningen eftersom jag får med mig strukturen från avdelningen.
Jag kommer kontakta min handläggare på FK och be om att vi har ett möte och gör upp en plan för min arbetsträning ganska så snart efter min inläggning.

För några dagar sedan var planen att jag skulle ta med mig alla mediciner jag hade och ta dom när jag var inlagd, så mina barn och min sambo skulle slippa bli traumatiserade av att hitta mig död i sängen. :crazy: :o :banghead:

Fan, vad dumt! :o Nu känns det bättre i alla fall! ;)

Det låter jättebra! Passa på att skämma bort dig själv riktigt ordentligt. Det är du värd, tvivla aldrig på det.
Tack! :bow:
Ja, det är faktiskt en groteskt massa saker jag har bokat på två veckor.
Frisör :angel: (kanske ingen behandling direkt, men.....) kiropraktor två gånger och massage två gånger.
Sen ska jag testa stötvågssbehandling (för fötterna) en gång och verkar det funka så bokar jag in ytterligare två såna besök.
Men ja, jag är nog värd det. Fy vad det har varit jobbigt med allt. :(

Ska läsa massa böcker också. E-böcker är en gudomlig uppfinning. :love:

Æ
Så himla bra att du backade och faktiskt tänkte på dig själv!

Här skulle jag vilja be dig att mellanlanda i lämplig hyresrätt/billig bostadsrätt tills du helt kommit på fötter ekonomiskt. Finns det kanske något torp/vinterbonad sommarstuga i närheten som du skulle kunna hyra?

Men helt otroligt. Säg bara åt honom att du har ont och han får se till att köpa det tunga. Annars blir det inte mer än vad du orkar bära utan smärta.

Håller helt med TinyWiny. Hur mycket du än tycker/tror att byggande skulle ge i form av energi så kan det också bli otroligt dränerande om något går fel med bygget. Och där känns det klokast att spara energin till arbetsträningen.
Stor kram
Du har också helt rätt. :bow:
En sak i taget är nog bra och jag känner mig lite mer hoppfull inför arbetsträningen.

Hyresrätter är tyvärr omöjligt att få här. Kötiden är mellan 2-7 år.
Köpa bostadsrätt skulle vara dyrare för mig än att köpa hus där jag har tänkt mig.
Dessutom skulle jag dö en smula om jag inte kunde sätta ner fötterna på marken när jag får ut.
Hyra i andra hand, en tvåa för 10 000. Det är verkligen en hiskelig marknad där jag bor.
Så alla dom alternativen är totalt borträknade. Det funkar inte. :(

Jag har börjat säga till honom att bära dom tunga sakerna. Han gör det också utan sura miner.
Idag gjorde han middag och sa åt mig att jag skulle sätta mig och vila under tiden. O_o :bow:

Underbart är kort, men jag passar på att leva i nuet precis som han alltid brukar säga att han gör. ;) :D

Ja, jag är faktiskt glad att jag tänkte till där. :bow:
Den tomten är inte min drömtomt och det är flera månader för tidigt både mentalt och ekonomiskt att köpa nu.

Och ja, att prioritera har jag tänkt mycket på.
Det är jättebra att du säger det och antagligen en väldigt stor bidragande orsak att jag tänker lite mer i dom vanorna.:bow:
Fast jag tror ju att jag kommit på det själv, men det är minst lika mycket du och alla ni andra som hjälpt mig på traven ordentligt. :o :p

Nu kommer jag lägga energi på inläggningen och att jag ska ta hand om mig själv
Som det känns nu så "behöver" jag det egentligen inte, men jag kommer nog tacka ja i alla fall.
Min erfarenhet av mina tidigare inläggningar (vilket är många) är att det faktiskt behövs även om det inte känns så just för dagen.

Sambon har skärpt upp sig ordentligt här hemma i alla fall. :bow:
Jag vet inte om han läser här eller om han bara fick sig en ordentlig tankeställare.
Han har gjort en hel del saker senaste veckan i hemmet, vilket har varit skönt eftersom jag har så j-val ont.
Hur som helst, det känns bra och just nu känns det som vi kan bo ihop utan att det känns destruktivt.
Vi är fortfarande överens om separation, i alla fall är det mitt mål och jag tror att han känner så också men kanske inte lika mycket som jag.

Jag vet att han kommer troligen slappa till sig, men just nu gör han en hel del hemma på eget initiativ.
Jag känner att ok, det varar inte för evigt, men jag uppskattar det nu för stunden i alla fall. :) Så länge det varar.

Veckan har också varit en smula märklig med sammanlagt tre läkarbesök, ett tandläkarbesök, ett utvecklingssamtal och ytterligare lite andra bokade aktiviteter.
Men på något vis blir vi mer sammansvetsade så fort det gäller barnen.
Det känns verkligen som vi båda tänker på våra barns bästa och att vi har ungefär samma syn på det, vad det nu innebär.

Det gör att jag känner att jag kan bo hemma utan att känna att jag vill dö och utan att kasta mig över ett annat boende. Och förhoppningsvis kommer jag kunna arbetsträna och sen jobba successivt.
Det har i sin tur fört med sig att jag väldigt ärligt inför mig själv kan fundera på hur och var mitt boende ska vara.
I lugn och ro.

Jag har talat om för honom också att från och med nu kommer jag prioritera min hälsa och i första hand behandla mina akuta åkommor som jag har.
Sen kommer jag gå till en sjukgymnast (rekommendation från läkaren på VC) och få hjälp med rätt träning för att kroppen ska bli smärtfri.
Tiden på avdelningen kommer jag dels jobba med mig själv och mina tankar, jag kommer automatiskt få bättre rutiner och dygnsrytm (totalt underskattat men otroligt viktigt - har dom sagt varenda inläggning).

Planen är också att det ska hjälpa mig att komma igång med arbetsträningen eftersom jag får med mig strukturen från avdelningen.
Jag kommer kontakta min handläggare på FK och be om att vi har ett möte och gör upp en plan för min arbetsträning ganska så snart efter min inläggning.

För några dagar sedan var planen att jag skulle ta med mig alla mediciner jag hade och ta dom när jag var inlagd, så mina barn och min sambo skulle slippa bli traumatiserade av att hitta mig död i sängen. :crazy: :o :banghead:

Fan, vad dumt! :o Nu känns det bättre i alla fall! ;)

Det är det som är så bra med att skriva av sig. Det är inte alltid man inser sina tankar förren man läser dem igen.

Det är helt okej att du känner så :) Faktum är att det är bra för då har det verkligen satt sig.

Inte nog, du ska tacka ja. Jag tror snarare att det är "inte ska väl jag, det är nog inte så illa" känslan som spelar dig ett spratt. Du behöver en paus i tillvaron, återhämtning och att få struktur på ditt liv. Precis som du skriver är dygnsrytmen oerhört viktig (skriver jag när klockan är halv fyra på natten :angel: jag skyller på månen och stormandet :D)

Det är bra att det inte känns destruktiv och att du därmed kan fundera i lugn och ro hur och var du vill bo men fastna inte i att "det går, det får fungera", ett bättre, lyckligare och roligare liv väntar på dig!

Det är super att du sätter din hälsa främst nu. Utan hälsan är det inget roligt och du ska ju få må bra! Det är du så värd!

Har du sagt det till din läkare? Jag tycker att du ska vara ärlig med dina tankar för de signalerar att du nog inte mår så jättebra hemma trots allt även om du försöker tänka att det går. Ibland kan det vara ett sätt att fly den verklighet man lever i att tänka så. En tröst liksom. Man vill inte dö egentligen bara slippa allt elände :cry: Kanske kan de hjälpa dig på något sätt rent konkret så att hela processen går snabbare och smidigare?
Tänk inte att dina tankar är dumma. Ta dem på allvar, de kommer någonstans ifrån. De signalerar att du nog fortfarande slätar över en del, att du inte alls mår bra i den livssituation du befinner dig i. Ta hand om dig och sök akuthjälp om det känns så igen. Du är värd ett bra liv och det väntar på dig :heart

Det är det som är så bra med att skriva av sig. Det är inte alltid man inser sina tankar förren man läser dem igen.

Det är helt okej att du känner så :) Faktum är att det är bra för då har det verkligen satt sig.

Inte nog, du ska tacka ja. Jag tror snarare att det är "inte ska väl jag, det är nog inte så illa" känslan som spelar dig ett spratt. Du behöver en paus i tillvaron, återhämtning och att få struktur på ditt liv. Precis som du skriver är dygnsrytmen oerhört viktig (skriver jag när klockan är halv fyra på natten :angel: jag skyller på månen och stormandet :D)

Det är bra att det inte känns destruktiv och att du därmed kan fundera i lugn och ro hur och var du vill bo men fastna inte i att "det går, det får fungera", ett bättre, lyckligare och roligare liv väntar på dig!

Det är super att du sätter din hälsa främst nu. Utan hälsan är det inget roligt och du ska ju få må bra! Det är du så värd!

Har du sagt det till din läkare? Jag tycker att du ska vara ärlig med dina tankar för de signalerar att du nog inte mår så jättebra hemma trots allt även om du försöker tänka att det går. Ibland kan det vara ett sätt att fly den verklighet man lever i att tänka så. En tröst liksom. Man vill inte dö egentligen bara slippa allt elände :cry: Kanske kan de hjälpa dig på något sätt rent konkret så att hela processen går snabbare och smidigare?
Tänk inte att dina tankar är dumma. Ta dem på allvar, de kommer någonstans ifrån. De signalerar att du nog fortfarande slätar över en del, att du inte alls mår bra i den livssituation du befinner dig i. Ta hand om dig och sök akuthjälp om det känns så igen. Du är värd ett bra liv och det väntar på dig :heart
Nattjour igen! :love: ;)
Själv är jag inte ett dugg bättre. :angel: Jag kan ju skylla på dig, då. :love: :D

Jo, jag har sagt det till läkaren.
Uttryckligen, alltså att jag är suicidal. :crazy:
Det är därför läkaren har skrivit en remiss till avdelningen, bland annat.

Just nu är jag inte det, men för några dagar var jag det.
Och för några veckor sedan, ännu värre.:(

Det är det som är så otroligt jobbigt med min sårbarhet (diagnos) och det tenderar till att gå till ytterligheter väldigt snabbt.
Det är hög dödlighet för personer med min diagnos, särskilt i kombination med depression, kris eller annan samsjuklighet.
Jag tror, men är inte helt säker att dödligheten ligger på åtminstone 10% och går ända upp till 40 eller 60%.
Jag är inte helt säker på de högre siffrorna och jag orkar inte googla nu.

Det är jättebra att skriva och få input från andra, vettiga människor.
Det betyder oerhört mycket.
Framförallt har det gjort att jag blivit medveten på ett helt annat sätt.
Jag har inte haft ord på min upplevelse, men nu har jag det; verbal misshandel och det är verkligen ett "bevis" på att jag haft orsak till att må så dåligt.
Jag är fortfarande så jävla beroende av att hitta "bevis" precis som om min egen upplevelse inte räckte.
Det tillsammans med allt annat har gjort mitt liv så otroligt tungt.
Skillnaden är att nu vet jag varför. Och jag vet vad jag ska göra åt det.

Apropå att prata med andra;
När jag gick i gruppterapin så var vi ju åtta stycken med samma problematik och sen hade alla en eller fler diagnoser också.
Det var bra på sitt sett, MEN det var ju knappast så att de övriga sju var där för att stötta mig.
Det var av och till ganska tufft. :crazy:
Gruppen var sk dropp-in, man slutade och började individuellt men alla hade 18 månader.
När jag började var jag själv med fem andra som gått i tre månader tillsammans.
Fick ingen särskilt bra start.
En av deltagarna var kändis och fick för sig att jag var där för att snoka-spionera på hen, typ.:banghead:
Verkligen, eller hur? :cautious:
Med ångest och skärsår på armarna, så känns det inte så troligt kanske, men det tyckte hen. :banghead:
Ja, så en redig utskällning fick jag den tredje gången för något jag inte ens begrep själv.
Det var fruktansvärt! :cry:

Egentligen är det ett helt jävla under att man en lever!

Jag kommer inte fastna i att "det är okej" hemma nu.
Det vet jag helt säkert nu efter allt som hänt här tillsammans med fem år av ett destruktivt förhållande i ryggsäcken. Som jag inte fattat förrän nu!

Han skärper sig för att han vet att det är en begränsad tid, kanske?
Jag vet inte och det spelar inte så stor roll.
Hur som helst, det underlättar mitt liv och det är det viktigaste.
Jag hoppas han orkar under min arbetsträning också.

Och ja, jag ska ta emot inläggningen. :bow:
Det är som du säger, det är precis det jag behöver. Just nu!

Och du, du är helt fantastisk! :love:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 736
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 064
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX