jag har också förstått det som att de har tänkt sig delad vårdnad och att de på ett eller annat sätt delar upp nuvarande bostad men att vallmo behöver jobb för att kunna skaffa bostad och få det hela att gå runt.
såvida nu inte sambon är rik som ett tråll och kan skaffa bostad/försörjning åt två hushåll så skulle jag nog ändå kunna tänka mig att han ser fördelar för barnen med att vänta tills vallmo har en bättre ekonomi att stå på.
men jag vill vara tydlig med att jag inte säger att jag har den rätta tolkningen av situationen. bara att det kan finnas andra möjligheter än just scenariot att det rör sig om vilseledning.
Jag känner att jag vill förtydliga mig lite.
Jag HAR ett jobb och ett ganska välbetalt sådant.
Åtminstone tillräckligt för att kunna ha hus och försörja mig och barnen.
Problemet är att jag har varit sjukskriven länge.
Varje gång jag blir bättre och närmar mig arbetsträning så har min sambo sett till att motarbeta mig och göra det omöjligt för mig.
Jag (vi) har också ett hus, ett bra sådant.
Detta hus är idag värt det dubbla (minst) mot vad vi köpte det för och säljer vi det finansieras den största delen av min nya bostad för det jag får ut från min del av huset.
Problemet är att jag är sjukskriven.
Och med sjukpenning får man inga lån, oavsett hur mycket man lägger kontant på den nya bostaden.
Jag kan i praktiken få ut 1 milj och vilja köpa en bostad för 1,4 men jag får fortfarande inte lån för 400 000 även om räntekostnaden skulle bli löjligt låg (6-700 kr/månad).
Tanken var att jag skulle arbetsträna, sen jobba och få min lön, sälja gemensamma bostaden och köpa en egen bostad.
Nu har jag förstått att det troligen inte kommer gå att ordna det på det sättet. Jag måste "slippa" min sambo för att bli frisk.
Min sambo är inte heller intresserad av att slänga ut mig och barnen på gatan.
Han ser sig själv som primärförälder till barnen och mig som deras uppassare, enligt honom då. Jag har inte den åsikten.
Att jag inte kan/ska/vill flytta nu handlar inte det minsta om omtanke för mig eller barnen utifrån min sambos synsätt.
Hans agenda ser annorlunda ut och exakt vad den innebär är lite svårt för mig att tolka.
Han säger en sak och gör en annan.
Om jag ska gå på vad han GÖR så vill han inte att jag ska bli frisk och stark och självförsörjande så vi kan flytta isär. Då hade han agerat annorlunda.
Hade han velat bli av med mig, oavsett, då hade han hittat en ekonomisk lösning för det också.
Så jag kan bara tänka utifrån hans agerande och det är att han vill ha mig kvar för att jag uppfyller olika tänkbara behov hos honom som på ett eller annat sätt är viktigt eller bekvämt för honom.
Tillägg, min sambo har dessutom privata, ekonomiska förutsättningar som är ganska stora.
Om han skulle vilja, så hade han lätt kunnat låna ut pengar till mig OCH finansierat eget boende.
Jag har frågat honom om ett sånt lån (givetvis att det går rätt och riktigt till på banken osv) men det har han nekat mig.
Då skulle han bli av med mig plättlätt, men den möjligheten har han alltså inte velat bistå mig med.
Det kanske säger en del....
Jag hade dessutom haft råd att betala av trots sjukpenning så han hade fått tillbaka sina pengar också.