Jag tror att min sambo misshandlar mig verbalt

Efter min separation ifrån en dålig relation(/man) kunde jag vakna upp flera år efteråt och vara jättearg på saker som hänt under relationen, hur han varit mot mig då för flera år sedan. Tydligen tog det så långtid efter att det tagit slut innan jag kunde börja bearbeta hur jag blivit behandlad. Jag var väldigt arg väldigt länge... Min ekonomi och situation blev också mycket bättre efter separationen trots att han tjänade mycket mer än mig. För alla pengarna var mina och jag kunde själv kontrolera min ekonomi efter separationen dessutom var det som att folk runt omkring mig vaknade upp och började stötta upp delar som de trodde jag fick hjälp med av honom. Så hela mitt liv blev plötsligt jättelätt fastänt jag trodde det skulle bli svårare. Sen var det givetvis jobbigt känslomässigt ändå. Men jag är så glad att jag tog mig ur den relationen, känner inte igen mig själv i den jag var då, nu kan jag vara hela mig själv utan att någon har åsikter om min person.

Tack! :bow:
Det är precis sånt här som är så otroligt bra att få läsa.
Det du skrev ger mig faktiskt hopp och jag känner att det är dit jag vill komma.

Just nu känns allt väldigt, väldigt tungt så att få läsa om dig gör det lite lättare.
Jag hoppas att mitt liv blir som ditt är en dag. Det låter bra, helt enkelt. :)

Alltså, jag halkade in på den här tråden på ett bananskal och har ägnat de senaste timmarna åt att läsa igenom den.

Först och främst - vilken otrolig mental styrka du måste besitta som på bara några veckor (om jag fattade det rätt) gått från gamla invanda hjulspår till fullt agerande och medveten om hur du blir behandlad och kämpar aktivt för att ta dig ur det! Jag är djupt imponerad!
Jag kan inte få ut ord som beskriver mina känslor efter att ha läst om hur du kämpar för dig och faktiskt även för dina barn, för att du - och barnen - ska få ett bättre liv. All eloge till dig och fantastiska bukefolket som kommer med så kloka och stöttande kommentarer och tips :heart

Jag tror nog att du skakade om hans världsbild en aning med ert samtal även om han inte vill erkänna det. Det är nog mycket svårt att ta till sig något sådant och lättare att skylla på dig, offret, att det är ditt fel. Då har han ju visserligen fortfarande gjort dig illa men det är du som har skulden.

Jag förstår att det för dig var viktigt att få det sagt, jag har själv förklarat för någon hur hemskt illa han gjorde mig även om det inte var hans avsikt. För min egen skull var det viktigt efter alla dessa år att få det ur mig, sen att det inte ändrade på vad som skett är en annan sak men det påverkade mig för livet. För mig var det viktigt för att kunna gå vidare, skadan var redan gjord men såren läkte lite bättre även om det lämnade ärr i själen.
Ja, precis så! :bow:
Jag tror ju att han definierar sitt passivt-aggressiva sätt dels med "men det är sån jag är" eller "jag har blivit så för jag inte orkade med dig" :(
Han kan nog tänka ut vad som helst som "ursäktar" hans beteende. :grin:

Men som du säger, jag tror också att jag skakade om honom en del.

Det var otroligt viktigt för mig att få sagt.
Jag pratade också om sorgen, dom senaste 8-10 åren i vårt liv tillsammans som inte blev som jag önskat.
Och också att säga att jag är så förfärligt ledsen över allting.

Han kommer säkert aldrig ta på sig hela, möjligtvis delar av skulden för det.
Men det är inte det viktiga.

Det viktigaste för mig var att få honom att förstå hur dåligt jag mår och har mått och hur mycket som jag tvingats uppleva under dom senaste åren och att han har varit en väldigt stor del av det.

Alltså, jag halkade in på den här tråden på ett bananskal och har ägnat de senaste timmarna åt att läsa igenom den.

Först och främst - vilken otrolig mental styrka du måste besitta som på bara några veckor (om jag fattade det rätt) gått från gamla invanda hjulspår till fullt agerande och medveten om hur du blir behandlad och kämpar aktivt för att ta dig ur det! Jag är djupt imponerad!
Jag kan inte få ut ord som beskriver mina känslor efter att ha läst om hur du kämpar för dig och faktiskt även för dina barn, för att du - och barnen - ska få ett bättre liv. All eloge till dig och fantastiska bukefolket som kommer med så kloka och stöttande kommentarer och tips :heart
Tack! :bow:
Ja, stödet härifrån är fantastiskt. :love:

Det stämmer att jag förändrats och fått mycket klarare bild av läget under dessa veckor.
Ska ändå säga att jag gått i en krävande terapiform, MBT som jag avslutade för ett halvår sedan.
Därifrån har jag fått många bra verktyg, så utan den hade inte detta skett så fort.

Men, det har blivit tydligare för mig att hans beteende mot mig inte är ok och det har jag till största delen att tacka Buke för.
Jag har tagit på mig väldigt mycket själv, både av hur vår relation är och hur arbetsfördelningen i hemmet ska se ut.
Efter ett tag har hans sätt mot mig normaliserats. Jag har väl tänkt att jag är svår att leva med så jag får väl det jag förtjänar, typ.
Arbetsfördelningen i hemmet, ja den biten har också normaliserats.

Nu vet jag bättre och jag har fått ord på vad som hänt mig och på mina känslor.

Försöker lugna mig själv och svara på era inlägg istället. :crazy:

Det där var extremt klokt. :bow: Ett av det bästa jag har hört, faktiskt. :)
Det är ju väldigt sant och egentligen väldigt enkelt också.
Även om jag har otroligt svårt för det. :o
Men jag ska verkligen försöka ta med mig det för det kan nog hjälpa mig väldigt mycket att försöka tänka lite mer åt det hållet.
:bow::bow::bow:

Jag tror nog att du skakade om hans världsbild en aning med ert samtal även om han inte vill erkänna det.

Lånar Mia_R's ord och spinner vidare på dem.

@Vallmo, visst skrev du någonstans att han har förändrats gentemot dig nu sista tiden? Eller också har jag läst in det från något helt annat. Iaf, jag upplever utifrån dina inlägg att du är idag en helt annan människa, så sätt att du blivit mer medveten och kan ställa krav, eller kanske mer att kunna ställa på..på ett annat sätt mot vad du har gjort. Som @Mia_R beskriver att du har rubbat hans världsbild. Nu har han fått en sambo som börjar slå ned sina pålar, börjar säga ifrån o som börjar se sitt eget värde. Någon som orkar och kan stå på sig. Klart han blir mer "på" för att checka av vad han fått för människa framför sig o hur han ska förhålla sig till det.

Satt o läste de senaste dagens inlägg från dig o från resten av tråden tillsammans med minnen från tråden i sin helhet och börjar fundera på om du har hört talas om hsp-personlighet (high sensitive person)? Jag påstår inte att du är det, det är upp till dig själv o förstå efter viss googling...jag säger bara att viss igenkänningsfaktor finns efter att ha lagt ihop stoff i tråden.

Lånar Mia_R's ord och spinner vidare på dem.

@Vallmo, visst skrev du någonstans att han har förändrats gentemot dig nu sista tiden? Eller också har jag läst in det från något helt annat. Iaf, jag upplever utifrån dina inlägg att du är idag en helt annan människa, så sätt att du blivit mer medveten och kan ställa krav, eller kanske mer att kunna ställa på..på ett annat sätt mot vad du har gjort. Som @Mia_R beskriver att du har rubbat hans världsbild. Nu har han fått en sambo som börjar slå ned sina pålar, börjar säga ifrån o som börjar se sitt eget värde. Någon som orkar och kan stå på sig. Klart han blir mer "på" för att checka av vad han fått för människa framför sig o hur han ska förhålla sig till det.

Satt o läste de senaste dagens inlägg från dig o från resten av tråden tillsammans med minnen från tråden i sin helhet och börjar fundera på om du har hört talas om hsp-personlighet (high sensitive person)? Jag påstår inte att du är det, det är upp till dig själv o förstå efter viss googling...jag säger bara att viss igenkänningsfaktor finns efter att ha lagt ihop stoff i tråden.
Jo, han har ändrat sig till det bättre.
Det har hänt förut och sen har han blivit "som vanligt" igen. :(
Sen vet jag inte om det handlar om någon slags självinsikt eller inte.
Snarare dåligt samvete, skulle jag tro.

Jag vet inte om jag har ändrat mig särskilt mycket, dessvärre. :crazy:
Däremot har jag ju klarlagt för honom att hans beteende är misshandel och oavsett om han håller med eller inte angående den definitionen så kan han ju knappast förneka att han är precis så som det står.
Sen tror jag han har sina egna ursäkter och förklaringar, men jag har i alla fall fått fram att hans beteende får mig att må dåligt.

Jag mår sämre än någonsin, faktiskt. :cry:
Igår hade jag en till sån där dag då jag bara sov bort dagen och var i något slags töcken hela tiden.
Har försökt få tag i min läkare som tyvärr verkar väldigt upptagen.
Jag överväger själv tanken på att bli inlagd några dagar, för så illa känns det.

Det som gör att det känns värre är att jag nu har förstått att hans beteende mot mig inte handlar om hans person, vad jag förtjänar, hur jag är osv.
Det handlar om misshandel och det mesta jag läser om verbal misshandel stämmer in ordagrant på min sambo.
Det har skakat om mig, om inte annat. :crazy:

Jo, jag har kollat det där med HSP och enligt test som man gör på nätet så verkar det stämma in på mig. ;)

@Vallmo, du nämnde förut att du skulle vara hos din pappa några dagar, om det var förra veckan eller den här veckan eller något? Blev det något av det?
Jag tror att jag helt enkelt mår för dåligt för det just nu.
Det kanske låter konstigt, men jag är sån som "håller ihop" mig så extremt mycket när jag mår dåligt. Jag kan må jättedåligt men det behöver nödvändigtvis inte märkas.
Hemma går jag ofta in i mitt sovrum och stänger in mig när jag inte mår bra.

Även om pappa och jag har bra kontakt nu så är det relativt nytt för mig.
Vi pratar mindre än ett år av 49 år, så det kommer nog ta ett tag innan jag vågar "släppa på" känslorna där.
Har aldrig direkt visat utåt för min ursprungsfamilj över huvudtaget.
Min syrra har sett mig få en ångestattack en gång, det är det enda.

Jag har städat lite idag och det hjälper att skingra tankarna lite.
Ska försöka gå på min keramikkurs ikväll även om jag inte känner för det just nu.

Jag skulle åkt till min mamma också, i ett annat ärende (hämta en grej) men jag har inte ens orkat höra av mig till henne. :o
Hon vet ingenting om det här och jag orkar faktiskt inte berätta för henne heller.
Hon är inte direkt någon klippa att prata med. Det mesta brukar sluta med att hon pratar om sig själv istället.

Jo, han har ändrat sig till det bättre.
Det har hänt förut och sen har han blivit "som vanligt" igen. :(
Sen vet jag inte om det handlar om någon slags självinsikt eller inte.
Snarare dåligt samvete, skulle jag tro.

Jag vet inte om jag har ändrat mig särskilt mycket, dessvärre. :crazy:
Däremot har jag ju klarlagt för honom att hans beteende är misshandel och oavsett om han håller med eller inte angående den definitionen så kan han ju knappast förneka att han är precis så som det står.
Sen tror jag han har sina egna ursäkter och förklaringar, men jag har i alla fall fått fram att hans beteende får mig att må dåligt.

Jag mår sämre än någonsin, faktiskt. :cry:
Igår hade jag en till sån där dag då jag bara sov bort dagen och var i något slags töcken hela tiden.
Har försökt få tag i min läkare som tyvärr verkar väldigt upptagen.
Jag överväger själv tanken på att bli inlagd några dagar, för så illa känns det.

Det som gör att det känns värre är att jag nu har förstått att hans beteende mot mig inte handlar om hans person, vad jag förtjänar, hur jag är osv.
Det handlar om misshandel och det mesta jag läser om verbal misshandel stämmer in ordagrant på min sambo.
Det har skakat om mig, om inte annat. :crazy:

Jo, jag har kollat det där med HSP och enligt test som man gör på nätet så verkar det stämma in på mig. ;)

Ja men se där...då har jag inte helt fel då (detta med hsp alltså). ;)

Du kanske inte ser det som att du har förändrats, fast min känsla utifrån vad du har skrivit så har du påbörjat en förändring. Idag finns medvetenheten där, det börjar spira ett mod att säga emot, att stå upp för dig själv. Upplever inte att det fanns när de första inläggen kom i tidigare tråd. Att du för dagen känner dig trött, energilös, etc...är inte så konstigt. Som du själv beskriver, idag förstår du på ett annat sätt vad du gått igenom. När man är mitt uppe i något så "överlever" man bara, man tänker inte så mkt..man klarar av dagen så att säga. Med lite distans, som du skaffat dig, så ser man sitt förhållande på ett annat sätt. Själva bearbetningen har börjat. O det kostar massor av energi.

Tänkte på det här med att du skrev att han har förändrats men av erfarenhet brukar han gå tillbaka till normala igen. Frågan är...tror du själv att det verkligen kommer att hända? För jag tänker så här. Idag vet du mer om dig själv, du vet vad du har och vad du går igenom..det visste du inte förut. Förut kunde han glida tillbaka till det normala..just för att du inte visste på samma sätt som du gör idag vad som händer. Idag har du skaffat dig en helt annan motståndskraft (även om det inte känns som det).

Med det sagt. TRO på dig själv! Det är ett aber...absolut..framför allt om man inte är tränad i att just tro. Var också MÅN om dig själv. Ta hand om dig! Du är en fantastisk individ för den du är. O...klassikern...BERÖM dig själv. ;)

Jag tror att jag helt enkelt mår för dåligt för det just nu.
Det kanske låter konstigt, men jag är sån som "håller ihop" mig så extremt mycket när jag mår dåligt. Jag kan må jättedåligt men det behöver nödvändigtvis inte märkas.
Hemma går jag ofta in i mitt sovrum och stänger in mig när jag inte mår bra.

Även om pappa och jag har bra kontakt nu så är det relativt nytt för mig.
Vi pratar mindre än ett år av 49 år, så det kommer nog ta ett tag innan jag vågar "släppa på" känslorna där.
Har aldrig direkt visat utåt för min ursprungsfamilj över huvudtaget.
Min syrra har sett mig få en ångestattack en gång, det är det enda.

Jag har städat lite idag och det hjälper att skingra tankarna lite.
Ska försöka gå på min keramikkurs ikväll även om jag inte känner för det just nu.

Jag skulle åkt till min mamma också, i ett annat ärende (hämta en grej) men jag har inte ens orkat höra av mig till henne. :o
Hon vet ingenting om det här och jag orkar faktiskt inte berätta för henne heller.
Hon är inte direkt någon klippa att prata med. Det mesta brukar sluta med att hon pratar om sig själv istället.
Tacka katten för att du är trött!!
Du gör ju ett jättejobb med dig själv - det är arbetsamt. Den omvälvning du genomgår är mäktig!

När jag gick hos psykolog kunde jag sova flera timmar när jag kom hem för att jag var totalt slut efter den där timmen.

Jag är inte det minsta förvånad över att du är helt slut och utmattad. Snarare hade jag varit förvånad om du trallat runt och mått toppen.

Lite uppdatering......
Men först och främst, tack alla ni som skriver i tråden och peppar och tröstar.
Det betyder jättemycket för mig. :bow:
Det är helt ovärdeligt att ni skriver och bryr er. Jag läser verkligen varenda inlägg och tänker på det även om jag inte svarar på allt. :heart

Har haft en jättejobbig dag igår och i förrgår.
Har försökt få tag på läkaren som inte ringde tillbaka. Började känna mig smått desperat ärligt talat. :nailbiting:
Skulle egentligen åkt till pappa idag, men kom inte ur sängen.

Pratade med honom idag på eftermiddagarna och han mer eller mindre övertalade mig och sa att jag behöver ett miljöombyte, så imorgon åker jag dit och stannar över natten.
Det här är så nytt för mig, hela grejen med pappa. :love: Han har aldrig varit såhär....
Samtidigt vill jag ta igen så många förlorade år med honom nu.
Han är 71 år och ärligt talat så är det inte så säkert att han kommer bli så jättegammal. :(
Han har mycket problem med hjärtat, förträngningar i kranskärlen, fått pacemaker och det ena och det andra.
Det känns så jävla sorgligt på något vis......men jag antar att det i alla fall är bättre sent än aldrig. :cry:
Tänker mycket på hans fru också. Hon är 15 år(?) yngre så det vore verkligen hemskt om dom inte får åtminstone tio år tillsammans. :crazy:

Min läkare ringde idag, till slut. :bow:
När hon väl ringer så är hon bra.... Dom hade tydligen dragit mig på behandlingskonferensen så jag kommer få tid någon gång nästa vecka för ett bedömningsamtal, dvs jag blir bedömd om jag ska bli inlagd och om jag vill det så blir jag det.
Det känns också skönt att dom tar mig på allvar. :bow:
Jag är inte den som ringer i "onödan" direkt.

På det viset är det bra att jag har min diagnos för dödligheten är avsevärt större än "bara" depression och särskilt vid samsjuklighet och krissituationer.
Det gör att dom inte bara kan ignorera det utan dom måste agera och ta det på allvar.
Jag kan ärligt säga också att det fanns all anledning till det också den här gången. :crazy:

Kände mig lite bättre idag, så jag kände att det kanske inte var nödvändigt.
Men sen hade jag ångest och sov bort hela eftermiddagen och kvällen, så jag tänker att det är väl kanske lika bra. Ambivalent!

Min sambo, ja. Han håller extremt låg profil och är vänlig och trevlig.
Det känns nästan som han är lite rädd på något vis.
Han säger att han inte läser här och jag känner om han gör det, så "jaha".
Jag står för allt jag skriver och jag är inte ansvarig för dom svar jag får.
Tydligen tyckte han att det var "hemskt" med en del av svaren jag fått när han snokade första gången. :grin:

Han har tydligen bokat in oss på parterapi nästa vecka.
Hos en kvinnlig terapeut, det var tydligen noga. Jag antar att jag kan hänga med en gång för att se vad det är för något. Men som jag har sagt tidigare, jag tror det är försent när det gäller det mesta. :(

Jag vet faktiskt inte om det var bra eller dåligt att han "råkade" läsa här (eller snokade).
Jag hade ju ursprungligen inte tänkt ta upp grejen med psykisk misshandel med honom just för att det är ingen ide, eftersom väldigt få håller med om det om man konfronterar misshandlaren.
Det står ju också att det kan bli farligt för kvinnan, men något sådant har jag inte upplevt i alla fall.

Hur som helst upplever jag det hela mycket jobbigare med korten på bordet.
Jag får extremt mycket ångest ibland och medicinerar faktiskt för att bara fly bort eller stå ut.
Fått ok från läkaren att ta lugnande, så mycket jag behöver typ.

Men, jag är besviken. :cry:
Det här var absolut inte det jag ville utan jag ville arbetsträna och börja jobba igen. Nu skjuts det upp, igen.

Pratade lite om separation och huset också.
Min sambo har tydligen gjort någon slags kovändning och kan helt plötsligt tänka sig att behålla huset och köpa ut mig. :banghead:
Jag har inte ekonomi att köpa ut honom, så den biten är otänkbar.

Jag känner faktiskt att jag blir lite irriterad där. :mad:
Han har inte under dom sju år vi har bott här inte gjort mer än några ytterst få, minimala absolut nödvändiga grejer.
Jag har gjort allt, såväl inne som ute. Precis allt! :meh:
Jag har även haft alla kontakt med flertal av de hantverkare vi har haft för olika projekt på huset (badrum, uterum, altan, tak mm).
Han orkade inte ens vara med och välja kakel,och klinkers till badrummet som vi gjorde olika våras.

För övrigt har jag målat om hela övervåningen själv, tapetserat en del.
Barnens rum är målade och inredda efter tema (rymd och skog) så jag har målat, tapetserat och sytt en hel del till deras rum. Jag har lagt ner massvis med timmar, helt enkelt.
Trädgården, ja den ska vi inte prata om. Det är i stort sett ett livsprojekt.
Altanen har jag behandlat, målat uterummet osv, osv.
Huset utvändigt, ja det har jag i stort sett målat helt själv också.
Han tröttnade efter en halv husgavel. :grin:
Vi pratar om ett 1 1/2 plans hus med garage, förråd, lekstuga.

För mig blir det oavsett hur mycket man vrider och vänder på det en förlustaffär att lämna huset.
Inte sjutton drar jag ner gardinerna jag har sytt i ungarnas rum och tar med mig eller deras möbler.
Inte dom 38 andra gardinerna heller för den delen....:grin:
Det blir ju även så att man lämnar massor med grejer automatiskt.
Inte flyttar jag ut våra gamla, men sköna soffor till exempel. Men lik förbannat kommer jag ju behöva en egen soffa till mitt nya boende.

Sen, ja marknadspris för huset. Vad är det?
Med rätt intressenter kan huset bli dyrt eftersom det har en stil som kan tilltala folk men dom skulle aldrig kunna åstadkomma det själva. (Ursäkta om jag låter pretto, men det är något mäklaren sagt också).
Med rätt intressent(er) kan priset bli några hundratusen mer än vad som är förväntat för området egentligen.

Åter igen tänker jag, vad fan! :rage:
Han tog ifrån mig min kropp, mina barn, min hälsa. Han misskötte vår relation. Och nu ska han ta ifrån mig mitt hus också. Mitt livsverk, som han inte gjort ett skit med. Fan ta honom! :rage:

Är det någon som är kunnig på den biten? @Inte_Ung kanske?
Kan man tvinga fram en försäljning trots att ena parten inte vill efter en separation?

Ja, det är mycket tankar som ni märker.
Jag vet att det bästa är att ta ett steg i taget. Samtidigt vill jag inte göra något överilat och dumt. Pratade med pappa om huset.
Han gav ju mamma deras hus (som var betalat och klart) eftersom hennes pension var usel och hans var jättebra.
Eftersom han hade dåligt samvete lämnade han även alla möbler och inventarier.
Till skillnad mot oss hade dom dyra, fina möbler typ klassiker som Carl Malmsten, Pernillafåtöljer, lamino och mycket, mycket mer. Dyr konst och dyra skulpturer också, dyrt porslin och dyrt matsilver osv.
När mamma nu sålde huset "för det var ju så dyrt att bo kvar" och hon måste flytta till något så litet som en fyra på 90 kvm :grin: så fick hon 1 milj mer för huset än vad dom beräknade vid bodelningen.
Så hon är tämligen likvid nu, kan man lugnt säga.

Med den erfarenheten känner jag att jag är mycket obenägen att min sambo ska "tjäna" på vår separation, särskilt med tanke på att jag kommer vara den som har sämre ekonomi.
Jag tycker helt enkelt att jag har fått betala ett högt pris redan i form av sjukdom och lidande.
Fel eller rätt? Jag vet inte?

@Vallmo varför skulle du lämna kvar en massa saker? I en bodelning har du rätt till hälften så visst kan du ta med den sköna soffan, gardiner och en massa andra saker. Det finns ingen anledning att saker automatiskt blir kvar! Vill du inte ha sakerna eller att han vill ha kvar dyrare saker än du vill ha med dig så har du rätt till ekonomisk kompensation. Allt ska värderas, allt ifrån huset till teskedarna. Ditt snart ex får givetvis köpa ut dig för halva marknadsvärdet och marknadsvärdet är vad ni skulle få för huset vid en försäljning, inget annat. Tiden du lagt ner på huset är såklart svårare att värdera.

Om din sambo skulle sälja huset om x-antal år och då få mer för det än vad det värderas till idag kan du däremot inte göra något åt det. Är det så att priserna går upp och han bor kvar så är det hans pengar precis som att han får ta en eventuell förlust om priserna går ner. Med tanke på hans oförmåga lär huset nog snarare sjunka i värde.

Ingen av er ska tjäna på separationen ekonomiskt utan det ska vara rättvist men det är den tidpunkten ni separerar det handlar om, det är då värderingen görs, inte om x-antal år.

Såklart tycker han svaren du fått är hemska! Svaren har ju gjort att han inte har kvar sin slav eftersom du har insett vad som faktiskt pågår.

Du kommer gå som vinnare ur det här. När du väl är därifrån kan du börja skapa det liv du vill ha. Jag förstår att du är bitter nu men försök tänka att kanske är det bättre för barnen om han bor kvar? Så att inte allt blir nytt för dem på en gång. Tänk på hur bra de och du kommer må när du mår bra och kan leva det liv du vill. Det är helt okej att vara arg, bitter och förbannad just nu men låt inte känslorna förgifta dig. Släpp det istället för att älta det i åratal. Hat, ilska och alla andra negativa känslor tar enbart energi för den som känner så, det drabbar inte den som känslorna är riktade emot. Motsatsen till kärlek är inte hat, det är likgiltighet.

Med den erfarenheten känner jag att jag är mycket obenägen att min sambo ska "tjäna" på vår separation, särskilt med tanke på att jag kommer vara den som har sämre ekonomi.
Jag tycker helt enkelt att jag har fått betala ett högt pris redan i form av sjukdom och lidande.
Fel eller rätt? Jag vet inte?

Jag tror du börjar snärja in dig och hamna i cirkeltänkande. Det bränner tyvärr mycket energi och kraft, för det finns inga lösningar på den snurran.

Jag ser liten mening att tvinga till en försäljning. Han kan köpa genom bulvan, men främst kan det ju vara en trygghet för barnen att huset är kvar i familjen. I ditt fall hade jag nog försökt svälja den stoltheten och sett på praktiska lösningar.

Behåller han soffan, får du ha en ny från Ikea. Behåller han ungarnas rum, får du kompenseras genom deras nya rum hos dig. Det handlar trots allt bara om pengar och hur ni ska lösa det praktiska.

Känslan i att du får gå ifrån något du byggt upp är svårare. Men jag tror det sundaste är att se det som att fakta är att/om du inte kan behålla huset. Så kommer någon annan att bo där. Exet eller någon främmande. Försök fokusera på din tråkiga och motvilliga förlust av huset, DET är sakfrågan. Bränn inte ut dig på att han eller andra ska bo där, för så kommer det ju att bli om du inte tar över det.

Ut och promenera, red ut tankarna, tänk i andra banor, testa nya tänk.

Senast ändrad:
Han har tydligen bokat in oss på parterapi nästa vecka.
Hos en kvinnlig terapeut, det var tydligen noga. Jag antar att jag kan hänga med en gång för att se vad det är för något. Men som jag har sagt tidigare, jag tror det är försent när det gäller det mesta. :(

Tror nog parterapi är bra oavsett. Tänk inte terapin som ett redskap att få det att funka mellan er igen, utan se den som ett redskap att få till en "bra" separation. En separation där ni förhoppningsvis förstår varandra lite bättre.

Tror nog parterapi är bra oavsett. Tänk inte terapin som ett redskap att få det att funka mellan er igen, utan se den som ett redskap att få till en "bra" separation. En separation där ni förhoppningsvis förstår varandra lite bättre.

Håller med här. Parterapi kan också vara att separera på ett vettigt sätt och att hitta verktyg att kunna fortsätta någon form av föräldrarrelation. Förälder är man ju även om man är separerad/skild.

Jag tycker du har fått väldigt kloka och tänkvärda svar redan och det jag tänkte skriva tidigare har nog redan blivit sagt, men jag vill trycka lite extra på att du ska inte ge bort allt vid separationen, i synnerhet inte som han ändå har gott om pengar och inga. Varför ska du sponsra hans fortsatta liv när du själv kommer behöva köpa allt?

Jag tycker du ska vänja dig vid tanken att ta med dig de möbler du kommer behöva och som du tycker om. Beroende på hur ditt framtida boende kommer att se ut så tycker jag även du kan, om du vill och behöver, ta med dig plantor och redskap om du skaffar nytt hus med tomt. Om du älskar en ros, ta nya rotskott med dig. Det handlar inte om att ödelägga din nuvarande trädgård utan att dela växter du tycker om, planera ditt nya liv och din nya trädgård.

Se det inte som ett misslyckande utan som början på något nytt och en möjlighet att skapa ett liv där du själv har huvudrollen. :heart

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 731
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 061
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka