Jag tror att min sambo misshandlar mig verbalt

Tack! :bow: Livet känns bara så jäkla drygt just nu.
Det är fullt förståeligt! Och vet du, det är ok. Det får kännas förjävligt, drygt, hopplöst och eländigt, men kom ihåg att det blir bättre! Du vet vad du har, men inte vad du kan få och troligen gör det att allt känns jobbigare. Men det blir bättre. Det blir det, faktiskt. Andas, försök tänka på hur bra du är som tar tag i saker, står på dig och ser till att få sagt det du behöver säga. Det är toppenbra!

Den tid som du spenderat åt sådant som inte varit bra, tja, det har ändå gett dig erfarenheter. Erfarenheter som i framtiden kanske blir väldigt värdefulla. Du kanske inte ser det nu, ingen vet ju vad som händer i framtiden, men oavsett vilket så är det alla dina samlade erfarenheter som gör att du är du, och du är bra, så dina erfarenheter är inte bara negativa.

Ta hand om dig, försök sova lite och låt hjärnan vila så mycket som möjligt en stund.

Låt ingen annan bestämma ditt humör. Visst, det låter superenkelt och är jättesvårt. Men det kräver en del nyttigt jobb, som är jättejobbigt.

Låt inte HANS handlande ge dig ångest (låt inget ge dig ångest, men nu tar vi baby steps). Om du tycker att du gör för lite, gör fel etc, är det ju en sak. Men att du får ångest för att han anser att du gör för lite, fel etc måste du försöka arbeta bort. Som person blir man så oerhört sårbar om andra hela tiden kan komma och bestämma hur man mår. Jag har upptäckt det den smärtsamma vägen. Det blir en berg och dalbana utan dess like, om man träffar fem personer på en timme och alla ska ge mig olika sinnesstämningar.

Får du ett sorgligt besked är det klart du blir ledsen. Men det är över själva sakfrågan, inte över att någon tycker. Jag vet inte om jag gör mig begriplig, men det är en av hemligheterna bakom min egen sinnesro. Lite "ja, du tycker det, då vet jag det - jag tar det med mig". Och så tittar du på uttalandet och antingen kastar det direkt (djäkla dårfink!) eller tar det till dig (ja, det kanske är rätt, jag får möjligen fundera på det där). Men låt det inte ofiltrerat gå som en sanning som handlar om DIG. Det handlar om vad någon TYCKER. Rätt eller fel. Det kan bara du avgöra när du går inom dig. Och det behöver du inte göra just där och då. Lägg undan, spara och värdera det när det finns möjlighet.
Försöker lugna mig själv och svara på era inlägg istället. :crazy:

Det där var extremt klokt. :bow: Ett av det bästa jag har hört, faktiskt. :)
Det är ju väldigt sant och egentligen väldigt enkelt också.
Även om jag har otroligt svårt för det. :o
Men jag ska verkligen försöka ta med mig det för det kan nog hjälpa mig väldigt mycket att försöka tänka lite mer åt det hållet.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. :cry:
Andas och kom ihåg att du är stark och du är duktig som orkar ta denna fighten. Ibland kan det vara bättre att fly än illa fäkta och du gör helt rätt i att inte fightas med honom, eftersom han har det mentala övertaget. Han har massor med mer erfarenhet att få sin vilja igenom i ert förhållande än vad du har och han kommer att slå dig mer erfarenheten han har. Du gör helt rätt när du ber honom hålla avstånd.

När det känns jobbigt så kom ihåg det långsiktiga målet - att bli ekonomiskt oberoende av honom och att på så vis slippa ha honom i ditt liv och i ditt hem. Lägg energin på att arbetsträna, att komma ikapp dig själv och att se till så att du kan försörja dig själv. Efter det är klart kan du älta honom och hans beteende, men nu tänker du framåt och låter honom hållas där han är.

Men det är jättebra att ni pratar med varandra så att ni kan få svar på saker och ting och lösa allt det praktiska innan ni separerar.

Det förstår jag. Men jag tror att jag kan prata för alla här i tråden när jag säger att vi vet (inte tror, vet) att du kommer ta dig igenom det! Den styrkan du visar här bottnar inte i att det aldrig känns jobbigt eller till och med hopplöst, den bottnar i att du kan fortsätta på vägen du har valt ändå.
Känns inte riktigt som det, bara. :crazy:
Ska försöka ringa och få en remiss till avdelningen imorgon. Om det fortfarande känns likadant.....
Jag tror jag behöver lite distans.
Är planerat att åka till pappa och frun på torsdag, men vill inte riskera att flippa där om det nu är så att jag gör det. Ibland flippar jag när spänningarna släpper och jag kan slappna av.
Det skulle nog kunna bli ett trauma för alla inblandade. ;)

Andas och kom ihåg att du är stark och du är duktig som orkar ta denna fighten. Ibland kan det vara bättre att fly än illa fäkta och du gör helt rätt i att inte fightas med honom, eftersom han har det mentala övertaget. Han har massor med mer erfarenhet att få sin vilja igenom i ert förhållande än vad du har och han kommer att slå dig mer erfarenheten han har. Du gör helt rätt när du ber honom hålla avstånd.

När det känns jobbigt så kom ihåg det långsiktiga målet - att bli ekonomiskt oberoende av honom och att på så vis slippa ha honom i ditt liv och i ditt hem. Lägg energin på att arbetsträna, att komma ikapp dig själv och att se till så att du kan försörja dig själv. Efter det är klart kan du älta honom och hans beteende, men nu tänker du framåt och låter honom hållas där han är.

Men det är jättebra att ni pratar med varandra så att ni kan få svar på saker och ting och lösa allt det praktiska innan ni separerar.
Jag vet! :crazy:
Det är ju det som är så otäckt också.
Han har dessutom ett ekonomiskt övertag som gör att jag står med bakbundna händer.
Det som finns att läsa på den där sidan varningstecken.nu är så otroligt träffande för min situation så att jag blir alldeles matt. :banghead:

Jo, det är bra att vi pratar.
Och jag är nöjd med mig själv att jag lyckades få honom att lägga av med sina (bort)förklaringar.
Nu ska han bara veta vad han har gjort. Och sen får han känna lite hur det känns för honom UTAN att involvera mig.
Avståndet är nödvändigt för mig.
Jag vill inte bli tröstad av den som gör mig illa, liksom. :crazy:

Det är fullt förståeligt! Och vet du, det är ok. Det får kännas förjävligt, drygt, hopplöst och eländigt, men kom ihåg att det blir bättre! Du vet vad du har, men inte vad du kan få och troligen gör det att allt känns jobbigare. Men det blir bättre. Det blir det, faktiskt. Andas, försök tänka på hur bra du är som tar tag i saker, står på dig och ser till att få sagt det du behöver säga. Det är toppenbra!

Den tid som du spenderat åt sådant som inte varit bra, tja, det har ändå gett dig erfarenheter. Erfarenheter som i framtiden kanske blir väldigt värdefulla. Du kanske inte ser det nu, ingen vet ju vad som händer i framtiden, men oavsett vilket så är det alla dina samlade erfarenheter som gör att du är du, och du är bra, så dina erfarenheter är inte bara negativa.

Ta hand om dig, försök sova lite och låt hjärnan vila så mycket som möjligt en stund.
Tack!
Det var ett otroligt bra svar. Det tröstar.
Jag blev så himla ledsen över alla dessa år....
Men som du säger, jag kanske kan vända det till erfarenhet och kunskap istället.

Men visst, jag var nog stark som stod på mig.
Och vägrade att höra på några bortförklaringar. Varför, hur osv spelar faktiskt ingen roll. Misshandel är misshandel. Jag skiter i om det beror på att jag var "dum" för fem år sedan. :mad:
Det berättigar inte misshandel. Han vill gärna få det dit..... Och han vill gärna få det som att det inte är misshandel utan ett missförstånd.......

Nu ska han bara veta vad han har gjort. Och sen får han känna lite hur det känns för honom UTAN att involvera mig.
Varför är det viktigt för dig att han ska veta vad han har gjort? Är det prioriterat i ditt liv att lägga energi på att han ska veta vad han har gjort? Spelar det någon roll för dig i det långa loppet?

Jag tycker att vi lägger bort hans mående. Vi skiter i det helt enkelt! Varför ska du fokusera och tänka på det? Resten av ditt liv handlar inte om vad han vill - det handlar ju om vad du vill! Det är du som är viktig nu, inte han. Det är din vilja som är viktig nu, inte hans. Det är din ekonomi som är viktig nu, inte hans.

Fokusera på dig själv och att få ordning på ditt liv. Han får ta hand om sig själv och möjligtvis ifall han frågar om något kan du ifall du är full av energi och välvilja ge honom de svaren han vill ha. Men annars får han faktiskt ta tag i sig själv på egen hand. Han är en vuxen människa och fullt kapabel att rå om sig själv. Du har fokuserat på honom så länge nu att du är totalt dränerad av all den energi du lägger på honom och hans mående. Skit i honom. Nu handlar det om dig och vad du vill. Hans åsikt är icke prioriterad!!

Jag tror jag håller på att gå sönder inuti! :cry:

Min sambo lämnar mig inte ifred utan kommer och ska "prata" hela tiden.
Det är extremt jobbigt. Jag känner att jag vill hålla distans men ändå är han "på".
Jag förklarade att jag var besviken efter senaste samtalet som slutade återigen med att jag gjorde fel. Det var den dagen på 100 dagar som han råkade göra mer än vad jag gjorde.

Han har inte fått in riktigt i huvudet att det han sysslar med ÄR psykisk misshandel. Han tycker själv att han inte är en sån person. Vad nu en sån person är?

Jag läste innantill för honom från en sida som @tott :bow: rekommenderade.
Alltså varenda grej, ordagrant stämmer in när jag läser stycket om verbal misshandel passiv-aggressiv.
Ändå kan han inte få in i huvudet vad det faktiskt är han gör.
Han försökte komma med en massa förklaringar och orsaker och en det ena och det andra.
Jag sa bara att han skulle lyssna och vara tyst och förstå att det han gör mot mig ÄR misshandel. :banghead: Och att han ska fatta det. :banghead:
Jag vill inte höra på orsaker och samband. Inte nu.
Det kan du fundera på själv, sa jag. Sen! :mad:

Jag har inte konfronterat honom så här hårt tidigare.
Och nu håller jag på att gå sönder bokstavligt talat. :crazy:
Det var ju som att erkänna för sig själv också.

Jag blev så fruktansvärt ledsen därför att det är oförlåtligt. :cry:
Dessutom har jag min sårbarhet också som gör det hela ännu värre.
Och nu när jag har pratat högt om det, satt ord på det för honom så finns det ingen återvändo.
Det var inte ett missförstånd. Det var på riktigt.
Han har misshandlat mig verbalt och att känna den smärtan, år av förtvivlan, allt jag gått igenom och sen det här.
Flera år av mitt liv har blivit förstört och jag har inte kunnat var den förälder jag velat vara.
Ja, det bara brast! Och jag går fortfarande sönder. Jag känner att jag tappar kontrollen....

Ursäkta ett osammanhängande inlägg!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. :cry:
Jag förstår att det gör fruktansvärt ont att sätta ord och uttala dem högt då det blir så verkligt, att du sen är tvungen att förklarar för honom vad han håller på med är ännu värre.

Det är ok att sörja, det är ok att gråta, det är ok att vara svag emellanåt och rasa ihop till en liten hög. Du är stark, du är modig och du är klok, du reser dig efter varje slag och du har ett mål i sikte. Du kommer att orka det här, kommer gå starkare ur det hela och du kommer att klara dig bra. Du har hela buke bakom ryggen och vi tror på dig. :heart

Att förändra vanor kostar energi, massor! Att gå igenom tuffa kriser som förhållanden ibland råkat ut för kostar energi, massor. Är man redan från början riktigt uttömd så blir en energikraftmätning i förhållandet icke bra, lindrigt sagt. Med det sagt, inte konstigt du känner dig slutkörd. Så försök vara lite snäll mot dig själv. :)

Min spontana tanke och känsla när du sa att han skulle ta barnen var att det här var något nytt. Att du ställde krav på honom. Bra! Sen kan jag tycka att din sambo inte lever upp till vad ni har pratat om. Jag kan gissa att man i liknande läge vill att motparten står lite mer på "tå" för att fixa o inte direkt glider in i gamla vanor. O på något vis också lära sig att inte så öppenhjärtigt komma med kritik mot den andre. Lite får man, anser jag, svälja utan att häva ur sig "sitt" hela tiden. Samtidigt har det inte gått så många timmar eller dagar sedan ni hade eran dialog så det kanske tar honom lite tid att förstå o gå från ord till lite mer handling?

Jag minns inte vilken bukefalist som skrev det men det finns någon som har myntat uttrycket - "kärlek ska vara som att glida fram på en räkmacka". Det ligger något i det.
Jag känner mig helt slutkörd, deprimerad och matt. :(
Jag fattar inte hur jag ska kunna arbeta. Fan, han har ju totalkontroll över mig på det här sättet. Oavsett om han vill eller inte.
Jag tror egentligen inte han har det behovet men det har bara blivit så.

Min sambo lever aldrig upp till det han pratar om. :mad:
Det är det som gör det så svårt. Han säger en sak och sen....ja, så blir det på ett annat sätt.
Det har varit väldigt förvirrande för mig.
Nu har jag ju lyckats med att förstå att det faktiskt är så att han säger en sak och (inte) för en annan.

Tidigare blev jag väldigt förvirrad av hans dubbla budskap.

Varför är det viktigt för dig att han ska veta vad han har gjort? Är det prioriterat i ditt liv att lägga energi på att han ska veta vad han har gjort? Spelar det någon roll för dig i det långa loppet?

Jag tycker att vi lägger bort hans mående. Vi skiter i det helt enkelt! Varför ska du fokusera och tänka på det? Resten av ditt liv handlar inte om vad han vill - det handlar ju om vad du vill! Det är du som är viktig nu, inte han. Det är din vilja som är viktig nu, inte hans. Det är din ekonomi som är viktig nu, inte hans.

Fokusera på dig själv och att få ordning på ditt liv. Han får ta hand om sig själv och möjligtvis ifall han frågar om något kan du ifall du är full av energi och välvilja ge honom de svaren han vill ha. Men annars får han faktiskt ta tag i sig själv på egen hand. Han är en vuxen människa och fullt kapabel att rå om sig själv. Du har fokuserat på honom så länge nu att du är totalt dränerad av all den energi du lägger på honom och hans mående. Skit i honom. Nu handlar det om dig och vad du vill. Hans åsikt är icke prioriterad!!
Jag skiter i hur han mår och hur hans framtidsplaner ser ut.
Varför han behandlat mig illa får han reda ut själv eller med någon annan.

Däremot är det väldigt viktigt för mig att sätta ord på hans beteende mot mig.
Det hjälper mig att förstå och förhoppningsvis gå vidare.
Jag tycker inte en person som har misshandlat en annan person som är i ekonomiskt och emotionellt underläge ska "slippa" höra det.

Jag måste ju för fasen tala om varför jag mår dåligt.
Och om han ska ha en rimlig chans att förbättra sig så måste han ju veta vad det är han gör fel,

Jag förstår att det gör fruktansvärt ont att sätta ord och uttala dem högt då det blir så verkligt, att du sen är tvungen att förklarar för honom vad han håller på med är ännu värre.

Det är ok att sörja, det är ok att gråta, det är ok att vara svag emellanåt och rasa ihop till en liten hög. Du är stark, du är modig och du är klok, du reser dig efter varje slag och du har ett mål i sikte. Du kommer att orka det här, kommer gå starkare ur det hela och du kommer att klara dig bra. Du har hela buke bakom ryggen och vi tror på dig. :heart
Tack! :heart
Ja, det gjorde riktigt, riktigt ont och jag tror att det var nödvändigt för oss båda. :(

Han kan naturligtvis inte identifiera sig med "en som misshandlar" och jag förstår faktiskt det.
Däremot blir det ju väldigt påtagligt när jag läser innantill och allt stämmer ordagrant.
Han håller ju med om det, bara det att han har ingen definition på sitt beteende.
Men när jag läser innantill och allt stämmer och att det står att det är misshandel, ja då måste det ju helt enkelt vara något som han måste smälta och ta in.
Han håller med om beteendet, men han skulle aldrig definiera det som misshandel själv.
Det blir verkligt först när jag läser upp det för honom.

Det känns bara så himla tungt allting. :cry:
Ett av mina problem skulle vara nog, men det här är bara för mycket.
Jag var rätt ledsen över att jag dessutom har min emotionella instabila personlighetsstörning som naturligtvis förstärker mina känslor.
Tyvärr så är det ofta något som legitimerar män att bete sig som skitstövlar eftersom man är crazy och manipulerande om man har min diagnos. :mad:
Vem tror på en då?
Klart man blir galen på en sån jobbig person! :grin:

Jag känner sååå igen mig i nästan allt du skriver @Vallmo
:heart
Och jag är inte ett dugg bättre med mitt liv med mitt (numera) ex heller!
Det är fördjävla svårt att komma ur de där gamla hjulspåren helt enkelt:rage:
Sedan ÄR det lättare sagt än gjort att faktiskt komma ur dem (jag kan det inte-även om jag försöker!)

Ang ekonomi (och nu struntar jag i om exet kan läsa för jag är så inihelvete trött på detta just!)
Jag har tjänat 0-5000:_ månaden sedan försäljningen av huset i dec -14
Han har ett jobb där han får ut 22-30´ mån efter skatt så det syns väl hur olika liv vi har bara där?
HAN surar över att jag har haft fantastiska föräldrar som sett till att jag ens kunnat köpa ett hus- dessutom optimalt för mig - vad var alternativet?
Jo att jag fått soc-hjälp med att fixa ens hyreskontrakt+ dels att ens få ett hyreskontrakt på minsta möjliga basis av deras normer + med bostadstillägg OCH socialbidrag (då pratar vi om en etta -möjligen en tvåa i m2- för tydlighetens skull) för två barn och mig
Jag hade kunnat köpa en bostadsrätt- men frågan är vilken BRF som hade accepterat mig som köpare även om jag hade kapital att köpa något utan lån?
Man måste ju fortfarande ha kredivärdighet nån stans då- eller hur- för hyra etc

Enligt mitt ex så har jag fortfarande(till dags dato!) råd att lägga extra 100- lappar eller 1000-lappar för den delen med :banghead: extra på kläder(utöver barnbidragen) och han hänvisar barnen till att det är jag som inte har råd-
Tyvärr mamma har inte råd med det så ni får fråga henne
Och han har inte råd för det är så dyrt ?O_o
ja men visst- det är ju JAG som lagt ut nästan allt till barnen när vi var gifta+ maten:cool:

Jag är så förbannad så jag önskar jag varit det långt långt LÅNGT innan faktiskt!

Jag skulle personligen aldrig ha mage att säga att det var den andras fel om man vet att den inte har råd/ möjlighet att hänga med
Och vad värre är
Exet serverar mer budgetmat än vad JAG gör
Jag lever liksom på luft (inte för att det hjälper mot min extravikt jag skaffat mig på kuppen med allt- men nu är det inte min tråd så tänker inte dra upp allt det ännu en gång)

ARG är jag och denna ekonomiska fälla man hamnar i (oftast som kvinna) för att man får barn så nån annan kan diktera vad som är rätt och fel har fått mig att bli mer och mer feministisk i min syn på alltet om jag ska vara ärlig- learning by doing är INTE skönt - kan jag säga :wtf:

Och jag har fortfarande snart 2 år efter att ha bestämt mig för att till slut vilja skilja mig inte ens känt mig sugen på att släppa en karl in på livet igen:wtf:
Det är av den epiteten att jag anammat Vallmos egen fundering att ska jag ens tänka på att leva ihop med en vuxen individ så bör det vara en kvinna- annars kan det kvitta!

Det kan kanske vara ett alternativ @Vallmo ?
Du och jag;):love::cool:
Ärsch - jag svamlar nog big time
Men jag blir så frustrerad över att läsa vallmos inlägg och känna igen mig själv
Men ändå se att jag gör precis samma saker - nästan rakt av:(:banghead::banghead:
En hel del historiskt sett men även en del mycket närmare
Och det är väldigt jobbigt att se hur det ligger till med hyfsat klarsynta ögon för någon annan, när man uppenbarligen har helt grumliga eller blinda sådana för sin egen situation
Jobbigt sa Bull
Javisst sa Bill

Jag känner sååå igen mig i nästan allt du skriver @Vallmo
:heart
Och jag är inte ett dugg bättre med mitt liv med mitt (numera) ex heller!
Det är fördjävla svårt att komma ur de där gamla hjulspåren helt enkelt:rage:
Sedan ÄR det lättare sagt än gjort att faktiskt komma ur dem (jag kan det inte-även om jag försöker!)

Ang ekonomi (och nu struntar jag i om exet kan läsa för jag är så inihelvete trött på detta just!)
Jag har tjänat 0-5000:_ månaden sedan försäljningen av huset i dec -14
Han har ett jobb där han får ut 22-30´ mån efter skatt så det syns väl hur olika liv vi har bara där?
HAN surar över att jag har haft fantastiska föräldrar som sett till att jag ens kunnat köpa ett hus- dessutom optimalt för mig - vad var alternativet?
Jo att jag fått soc-hjälp med att fixa ens hyreskontrakt+ dels att ens få ett hyreskontrakt på minsta möjliga basis av deras normer + med bostadstillägg OCH socialbidrag (då pratar vi om en etta -möjligen en tvåa i m2- för tydlighetens skull) för två barn och mig
Jag hade kunnat köpa en bostadsrätt- men frågan är vilken BRF som hade accepterat mig som köpare även om jag hade kapital att köpa något utan lån?
Man måste ju fortfarande ha kredivärdighet nån stans då- eller hur- för hyra etc

Enligt mitt ex så har jag fortfarande(till dags dato!) råd att lägga extra 100- lappar eller 1000-lappar för den delen med :banghead: extra på kläder(utöver barnbidragen) och han hänvisar barnen till att det är jag som inte har råd-
Tyvärr mamma har inte råd med det så ni får fråga henne
Och han har inte råd för det är så dyrt ?O_o
ja men visst- det är ju JAG som lagt ut nästan allt till barnen när vi var gifta+ maten:cool:

Jag är så förbannad så jag önskar jag varit det långt långt LÅNGT innan faktiskt!

Jag skulle personligen aldrig ha mage att säga att det var den andras fel om man vet att den inte har råd/ möjlighet att hänga med
Och vad värre är
Exet serverar mer budgetmat än vad JAG gör
Jag lever liksom på luft (inte för att det hjälper mot min extravikt jag skaffat mig på kuppen med allt- men nu är det inte min tråd så tänker inte dra upp allt det ännu en gång)

ARG är jag och denna ekonomiska fälla man hamnar i (oftast som kvinna) för att man får barn så nån annan kan diktera vad som är rätt och fel har fått mig att bli mer och mer feministisk i min syn på alltet om jag ska vara ärlig- learning by doing är INTE skönt - kan jag säga :wtf:

Och jag har fortfarande snart 2 år efter att ha bestämt mig för att till slut vilja skilja mig inte ens känt mig sugen på att släppa en karl in på livet igen:wtf:
Det är av den epiteten att jag anammat Vallmos egen fundering att ska jag ens tänka på att leva ihop med en vuxen individ så bör det vara en kvinna- annars kan det kvitta!

Det kan kanske vara ett alternativ @Vallmo ?
Du och jag;):love::cool:
Ärsch - jag svamlar nog big time
Men jag blir så frustrerad över att läsa vallmos inlägg och känna igen mig själv
Men ändå se att jag gör precis samma saker - nästan rakt av:(:banghead::banghead:
En hel del historiskt sett men även en del mycket närmare
Och det är väldigt jobbigt att se hur det ligger till med hyfsat klarsynta ögon för någon annan, när man uppenbarligen har helt grumliga eller blinda sådana för sin egen situation
Jobbigt sa Bull
Javisst sa Bill
Absolut! Du och jag! :love::heart:love:

Jag förstår din frustration och jag känner den också!
Min är tack och lov inte av den snåla varianten och han tjänar bra och köper mycket grejer till ungarna. Alltid något!
Jag TROR inte han kommer bitcha om pengar sen heller, faktiskt. Men man vet ju aldrig.

Jag har blivit mycket mer medveten om det feministiska perspektivet sen jag började läsa här.
Många och särskilt några användare här är otroligt bra på att plocka fram det feministiska perspektivet och det har verkligen gjort mig så mycket mer medveten. :bow: Och intresserad.
Numera samtalar jag aktivt om feminism tillsammans med andra kvinnor irl och det har jag inte gjort förut. Så tack, Buke! :bow:

Särskilt aktuellt nu när det i allra högsta grad har gjort att jag har hamnat i den typiska kvinnofällan själv. Det gör mig galen. :rage:
Jag kan lätt säga att jag fått ett mycket vidare perspektiv sen jag började läsa här.
Jag hoppas ju att jag kommer komma tillbaka till mitt arbete.
Och om jag för det så kommer min ekonomi vara helt ok.
Och då behövs inte någon man längre, varken då eller framöver. :cool: Inte någonsin!

@Vallmo
Lägg ingen energi på att han inte förstår/vill förstå vad han gör. Det är helt enkelt ingen konstruktiv väg att gå.

Det krävs en stark människa som ser sina egna fel och brister för att kunna erkänna att de har gjort något så vidrigt mot någon. De flesta kommer aldrig dit utan väljer att fortsätta se sig som ofelbara. Få vågar stå för att de faktiskt har misshandlat sin partner.

Det tar alldeles för mycket att konfrontera någon som har gjort en så illa. De tar för mycket på en själv att inte få erkännandet man vill ha för vad man blivit utsatt för. Det är helt enkelt inte värt det för det går så illa åt en själv. Något erkännande kommer du aldrig någonsin att få och att konfrontera och få höra att det aldrig har hänt är förödande.

Du vet vad du har blivit utsatt för och det räcker så. Du behöver aldrig tveka på vad han har gjort mot dig för du var där. Du behöver aldrig någonsin ifrågasätta dig själv eller leta orsaker för det finns inga orsaker i världen att skylla på och du var där, du upplevde det.

Visst hade det varit tillfredsställande att få ett erkännande men det kommer kosta mer än det smakar. En konfrontation leder enbart till att du kommer få höra så mycket skit, bortförklaringar och försvarstal att risken är att du börjar ifrågasätta dig själv. Det får du aldrig göra. Din upplevelse är din och den har ingen någon rätt att ta ifrån dig.

@Vallmo
Lägg ingen energi på att han inte förstår/vill förstå vad han gör. Det är helt enkelt ingen konstruktiv väg att gå.

Det krävs en stark människa som ser sina egna fel och brister för att kunna erkänna att de har gjort något så vidrigt mot någon. De flesta kommer aldrig dit utan väljer att fortsätta se sig som ofelbara. Få vågar stå för att de faktiskt har misshandlat sin partner.

Det tar alldeles för mycket att konfrontera någon som har gjort en så illa. De tar för mycket på en själv att inte få erkännandet man vill ha för vad man blivit utsatt för. Det är helt enkelt inte värt det för det går så illa åt en själv. Något erkännande kommer du aldrig någonsin att få och att konfrontera och få höra att det aldrig har hänt är förödande.

Du vet vad du har blivit utsatt för och det räcker så. Du behöver aldrig tveka på vad han har gjort mot dig för du var där. Du behöver aldrig någonsin ifrågasätta dig själv eller leta orsaker för det finns inga orsaker i världen att skylla på och du var där, du upplevde det.

Visst hade det varit tillfredsställande att få ett erkännande men det kommer kosta mer än det smakar. En konfrontation leder enbart till att du kommer få höra så mycket skit, bortförklaringar och försvarstal att risken är att du börjar ifrågasätta dig själv. Det får du aldrig göra. Din upplevelse är din och den har ingen någon rätt att ta ifrån dig.
Tack för ditt svar! :heart
Nej jag vet han inte kommer "erkänna".
Han höll ju med om att det jag läste upp igår stämde, MEN han vill såklart hitta orsaker (bort)förklaringar för sig själv eftersom "han inte är sån som misshandla"
Vem fan det nu är? :confused:

Jag är inte ute efter något erkännande utan mer få honom att förstå att det han gör mot mig kallas misshandel.
Det han tror är hans oföretagsamma sida och lättja är faktiskt destruktivt.
Han hajade nog den biten, men inte att det skulle vara honom själv.

Jag talade om för honom att jag inte ville lyssna på förklaringar eller orsaker och sen efter det ville jag vara ifred.
Det känns absurt att bli tröstad av den som gör en illa. :(

Tack för ditt svar! :heart
Nej jag vet han inte kommer "erkänna".
Han höll ju med om att det jag läste upp igår stämde, MEN han vill såklart hitta orsaker (bort)förklaringar för sig själv eftersom "han inte är sån som misshandla"
Vem fan det nu är? :confused:

Jag är inte ute efter något erkännande utan mer få honom att förstå att det han gör mot mig kallas misshandel.
Det han tror är hans oföretagsamma sida och lättja är faktiskt destruktivt.
Han hajade nog den biten, men inte att det skulle vara honom själv.

Jag talade om för honom att jag inte ville lyssna på förklaringar eller orsaker och sen efter det ville jag vara ifred.
Det känns absurt att bli tröstad av den som gör en illa. :(

Han kommer inte förstå. Det är det jag menar med att du aldrig kommer få ett erkännande. Han kommer hitta bortförklaringar både inför dig och sig själv och skylla på dig/solvindarna på mars/annat i slutänden oavsett. Du kommer inte kunna få honom att förstå hur gärna du vill. Det som händer i dig då är det viktiga. Han skiter i det och skyller ifrån sig men du mår jättedåligt. Det är kontraproduktivt och skadar dig bara. Det går inte att få någon som misshandlar att inse att deras beteende skadar. Om de någonsin inser vad de har gjort så kommer det ifrån de själva. Jag förstår mycket väl att du vill få honom att inse men det är bara destruktivt mot dig själv för du kommer inte få det du önskar.

Svarar alla.
Först och främst, läkaren ringde idag.
Jag har fått en kontaktperson på min psykiatriska mottagning som jag kommer få gå och prata med varannan vecka. :)

Sen,......vi har pratat.......dels igår när jag kom hem från keramiken och sen idag.
Igår lyckades jag tydligen väcka honom (22.30) när jag kom hem men han var ok med det och vi satt väl och pratade i över en timme.
Har pratat mycket ikväll också.

Väldigt mycket har kommit fram och kommit upp.
Vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta allt eller om jag ens behöver göra det, men jag försöker i alla fall.
Vi pratade om när jag blev sjuk.
Sammanfattningsvis kan man säga att orsaken var stress pga jobbigt nattjobb och sen lämna barn på dagis när jag kom hem.
Jag sa att den situationen var ohållbar och jag sa också att jag borde bara fått komma hem och lägga mig och att han skulle fixat barnen på morgonen.
Låter kanske som en ganska löjlig punkt men just då var det väldigt jobbig del av det hela och jag kom ihåg den där fruktansvärda stressen jag hade med jobb-hem-ta hand om barn och sen försöka sova, vilket var dödsdömt. :(

Sen diskuterade vi varför jag hade blivit sjuk.
Jag sa att det bland annat berodde på min arbetsbelastning, vårt ojämställda liv och sen min personliga sårbarhet. Och att vi två -tillsammans- drev åt två håll.
Jag talade också om att jag var besviken för att han inte gick in och gjorde sitt, helt enkelt och att det var en väldigt stor bidragande orsak till att jag blev sjuk.

Han i sin tur såg mig förändras av depressionen och jag vet att min sjukdom gick ut över mina barns välbefinnande och honom. Jag känner fortfarande en enormt stora skuld och har skamkänslor för det.
Jag har lätt för att ta på mig skuld, som flera av er uppmärksammat. ;)
Vi pratade i sin tur om att han blev arg på mig för mitt beteende när jag blev sjuk och att det blev som ens slags dubbelbestraffning.
Han erkände att den taggen sitter fortfarande kvar och att det påverkar hur han är mot mig även idag.
Vi kunde faktiskt tillsammans konstatera att det fortfarande fanns en slags låsning mellan oss pga av det här som vi faktiskt inte grejar att reda ut själva.

Jag tog också upp rädslan som jag börjat känna för honom och att jag känner mig rädd och otrygg i vår relation och att jag känner att jag hela tiden måste anpassa mig. :crazy:
Han blev både förvånad och chockad över att jag faktiskt kände så, åtminstone sa han det och det verkade som det.

Sen tog jag upp den verbala misshandeln och han säger att han absolut inte har dom avsikterna och jag svarade, kanske inte, MEN som som du beter dig mot mig, så är det passiv-aggressiv misshandel.
Jag gav några exempel och han kunde förstå vad jag menade och det verkade också som han kunde förstå att det faktiskt blev det resultatet av hans handlande, även om han nu inte hade den intentionen. Säger han åtminstone.
Jag tänker att jag ger honom EN chans i alla fall.

Sen tog vi upp barnen, särskilt barnet med funktionshindret och hur det har påverkat vår relation.
Där var det också en sån där typisk grej där jag tog på mig skulden för hans "utbrändhet".
Han förklarade att det snarare var alla problem med barnet som gjort att det blivit så.
Och, ja vi har en hel del problem med sonen. Det har eskalerat något vansinnigt nu sen han började i fyran och i en ny, mycket större skola.
Vi diskuterade även att söka hjälp för barnet med funktionshinder (man är berättigad till viss hjälp när man har ett barn med funktionshinder) och faktiskt använda oss av den möjligheten.
Jag tror till exempel att man kan gå ner i arbetstid och få någon slags ersättning därifrån, men jag vet inte säkert. Kollar upp den biten senare.

Vi pratade om min kommande arbetsträning och jag var jättetydlig med att det skulle ställa större krav på honom. Jag sa också att jag skulle fixa städhjälp om det blir "för mycket"

Vi pratade också om separation och hur vi skulle göra det på smidigaste sätt.
Vi enades om att jag behöver komma "på fötter" först med arbete så att jag får lån, har råd med eget boende osv. Och att han SKA underlätta för mig.
Vi diskuterade även möjligheten att han bor kvar i huset och köper ut mig.
På den biten känner jag mig rätt mentalt ovillig :o, vilket han faktiskt förstod.
OM vi nu gör så, så är vi överens om att det ska bli en ekonomisk bra deal för mig och att man eventuellt lägger ut huset för försäljning och att han sen köper loss mig för högsta summan.
Fördelen för mig i ett sånt läge skulle i sådana fall vara att jag har möjlighet att bygga eget hus i lugn och ro och flytta när allt är klart.
Men dom bitarna återstår, det är ett tag tills dess.

Vi pratade också om hur våra personligheter triggade varandra på ett ganska destruktivt sätt.
Han är icke bekräftande, asocial och lat.
Jag är arbetsam, sårbar och behöver mycket bekräftelse. Jag tankar också energi av att träffa andra människor, det gör inte han.
Vi vill så totalt olika saker med våra liv, helt enkelt.
Vi är båda överens om att vi inte passar ihop och att vi inte ska fortsätta leva ihop.
Det är extremt sorgligt att tänka så eftersom vi en gång i tiden, innan vi fick barn, var det där paret som var "perfekta" och kompletterade varandra så bra. :cry:

Jag tog också upp det här med min sårbarhet och att allt det kom upp när vi hade fått barn och levde ett pressat familjeliv med småbarn, arbete och vinterkräksjukor och annat helvete.
Jag har haft sårbarheten hela mitt liv men den har inte ställt till det för mig förrän nu när det blev skarpt läge.
Någonstans har jag vetat det inom mig och egentligen så var inte jag särskilt angelägen om att få barn.
Undermedvetet tror jag att jag har känt på mig att det inte var "min grej" riktigt.
Har aldrig pratat om att jag önskat mig familj och sånt som andra gör utan jag mer "råkade" bli gravid första gången när jag var 39 år. Med nästa var jag 42.

Där av ligger min stora sorg över att jag dels blev sjuk men sen också att jag blev fråntagen min sambo, min kropp och sedan mina barn.

Idag har jag fått tillbaka mina barn i alla fall, men det har varit en jävla mardröm på vägen tillbaka (och jag är inte ens i mål). Resten återstår, men våran relation kommer aldrig tillbaka. :cry:

Det kändes i alla fall ganska bra att prata.
Vi har pratat helt öppet.
Ingen har skrikigt, jag har gråtit och han har låtit bli att sätta mig ur spel genom att argumentera bort mig.
Han vill att vi går i parterapi för att få bort den här låsningen mellan oss så att vi båda kan gå vidare och känna oss ok.

Jag kan säga att allt det här jag fått av er, insikterna, modet, peppningen och till och med mothuggen (som varit väldigt få, ska tilläggas;)) har hjälpt mig att komma dit jag är nu.
Jag fick modet att prata med min sambo.
Och han lyssnade utan att hugga på mig. Han visade mig och mina känslor respekt.
Anledningen till det är att jag tog mig själv på allvar nu och ställde krav.
Och det beror på att NI ALLA har talat om för mig att jag är värd något och att jag är värd att behandlas bra och jag är värd att bli lyssnade på.

TACK! :bow::love::bow::love::bow:

Det är inte ord nog, jag är överväldigad. :heart:heart:heart

WOW!!!! EXTREMT imponerad av dig och ditt mod!!! :bow::bow::bow:

Han kommer inte förstå. Det är det jag menar med att du aldrig kommer få ett erkännande. Han kommer hitta bortförklaringar både inför dig och sig själv och skylla på dig/solvindarna på mars/annat i slutänden oavsett. Du kommer inte kunna få honom att förstå hur gärna du vill. Det som händer i dig då är det viktiga. Han skiter i det och skyller ifrån sig men du mår jättedåligt. Det är kontraproduktivt och skadar dig bara. Det går inte att få någon som misshandlar att inse att deras beteende skadar. Om de någonsin inser vad de har gjort så kommer det ifrån de själva. Jag förstår mycket väl att du vill få honom att inse men det är bara destruktivt mot dig själv för du kommer inte få det du önskar.
Jag vet att han inte kommer "erkänna". Eller förstå!
Skulle han göra det så hade det aldrig hänt, till att börja med.
Jag är inte ute efter det heller.

Men för mig var det viktigt att få säga det till honom.
Jag insåg också att det var viktigt för mig själv att säga det och att formulera övriga tankar och känslor jag hade.

För min del var det viktigaste att sätta ord på min upplevelse.

Vad han sen gär med det är inte viktigt. Inte just nu i alla fall.

Jag insåg också att det var viktigt för mig själv att säga det och att formulera övriga tankar och känslor jag hade.

Efter min separation ifrån en dålig relation(/man) kunde jag vakna upp flera år efteråt och vara jättearg på saker som hänt under relationen, hur han varit mot mig då för flera år sedan. Tydligen tog det så långtid efter att det tagit slut innan jag kunde börja bearbeta hur jag blivit behandlad. Jag var väldigt arg väldigt länge... Min ekonomi och situation blev också mycket bättre efter separationen trots att han tjänade mycket mer än mig. För alla pengarna var mina och jag kunde själv kontrolera min ekonomi efter separationen dessutom var det som att folk runt omkring mig vaknade upp och började stötta upp delar som de trodde jag fick hjälp med av honom. Så hela mitt liv blev plötsligt jättelätt fastänt jag trodde det skulle bli svårare. Sen var det givetvis jobbigt känslomässigt ändå. Men jag är så glad att jag tog mig ur den relationen, känner inte igen mig själv i den jag var då, nu kan jag vara hela mig själv utan att någon har åsikter om min person.

Jag tror nog att du skakade om hans världsbild en aning med ert samtal även om han inte vill erkänna det. Det är nog mycket svårt att ta till sig något sådant och lättare att skylla på dig, offret, att det är ditt fel. Då har han ju visserligen fortfarande gjort dig illa men det är du som har skulden.

Jag förstår att det för dig var viktigt att få det sagt, jag har själv förklarat för någon hur hemskt illa han gjorde mig även om det inte var hans avsikt. För min egen skull var det viktigt efter alla dessa år att få det ur mig, sen att det inte ändrade på vad som skett är en annan sak men det påverkade mig för livet. För mig var det viktigt för att kunna gå vidare, skadan var redan gjord men såren läkte lite bättre även om det lämnade ärr i själen.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 731
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 061
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka