Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner.

Fast STK gör mycket gott också. Genom deras registrering vet man lite mer vad man får.

Nej då, jag gör STOR efterforskning på mina traktorer och tänker att alla vill inte ha dessa stora mullriga traktorer. Jag kommer att eftersträva en mini-avel i orange och rosa.

Jag tycker att det är härligt att man fortfarande låter dem visa upp sig, nej det är inte lika stora som de sportavlade som finns idag men det finns en ökande krets av människor som söker sig maskiner som inte tar så stor plats och bara knatar på utan att braka ihop för lite regn eller snö. Jag hoppas verkligen att man kan ta upp de här gamla stammarna istället för att buskaveln som @Scata tänker ge sig in på ska öka. Här vet man verkligen vad man får, nej kanske inte så flashigt och stort men en stabil stamtavla och alla ärftliga sjukdomar väl dokumenterade.
Jamen hur ska jag då kunna göra mig de stora pengarna?? Va va??
Jag tänker ju bli rik på det här :mad: Jag tror dessutom på färgavel, så det så!!

Jag lägger in en bild från en annan tråd (tack @parellikusken ) som inspirerade mig i avelsarbetet, jag tänker att en sån här kommer ALLA stadsbor att vilja ha!
Tänk en sån här i rosa :love:
Vem 17 bryr sig om stamtavla hit och dit då...

Bifogade filer

• 1613736938465.webp
    1613736938465.webp
    164,9 KB · Visningar: 60
Naturligtvis är det oseriöst om man frågar dig (men vem gjorde det?).. men alla vill faktiskt inte ha stora, över-utvecklade märkestraktorer som kräver förarbevis och måste stå i garage. Vi är många som faktiskt bara vill ha en okomplicerad traktor för hemmabruk. och då gärna i en fin färg.

Jag kan inte förstå hur de stora märkena kan förbjuda rosa och turkosa traktorer :rage:
:heart:heart:bow:

Nej då, jag gör STOR efterforskning på mina traktorer och tänker att alla vill inte ha dessa stora mullriga traktorer. Jag kommer att eftersträva en mini-avel i orange och rosa.

Jag tänker ju bli rik på det här :mad: Jag tror dessutom på färgavel, så det så!!

Jag lägger in en bild från en annan tråd (tack @parellikusken ) som inspirerade mig i avelsarbetet, jag tänker att en sån här kommer ALLA stadsbor att vilja ha!
Gällande just stadstraktorn finns det ju en del avelsarbete kvar att göra - men det är ju verkligen en god marknad om man kan få fram en avkomma som är nätt, slank, och stark, och som smidigt kan vända på sig utan att välta soptunnor eller diverse pensionärer. Bäst vore om man kunde mata den med solljus och batterier eftersom städer oftast inte har bensinrestauranger i innerstaden. Färg tror jag spelar mindre roll eftersom de nya ägarna förmodligen kommer klä på avkomman diverse loggor men den snygga slanka modellen på bilden tror jag verkligen är framtiden.

Naturligtvis är det oseriöst om man frågar dig (men vem gjorde det?).. men alla vill faktiskt inte ha stora, över-utvecklade märkestraktorer som kräver förarbevis och måste stå i garage. Vi är många som faktiskt bara vill ha en okomplicerad traktor för hemmabruk. och då gärna i en fin färg.

Jag kan inte förstå hur de stora märkena kan förbjuda rosa och turkosa traktorer :rage:

Pssstt ... Man kan fa John Deere i rosa fran fabliken. Jag fick fragan om jag VERKLIGEN inte ville ha det. :angel: :p

Jag har misslyckats med att få Valle att para sig tror jag. Om han inte gjort det i smyg i och för sig. Han har stått väl synlig för att kunna spanas in och spana in eventuella passerande tänkbara honor.
Jag har dock inte sett något som ser ut som ett Valle-barn i trakten. Tänk om man hade haft en hona i stället, då kanske jag hade haft en liten nu.

Jag vet inte hur jag ska lyckas lägga beslag på eventuell avkomma även om han skulle få en. Jag har inte resurser att köpa om han parat sig med någon fin dam..

Eller kanske är han för gammal för parning och det är därför han inte lockat till sig honor?
Hur länge är de fertila?

Pssstt ... Man kan fa John Deere i rosa fran fabliken. Jag fick fragan om jag VERKLIGEN inte ville ha det. :angel: :p
Men varför skulle man vilja ha det? Det är ju som att be om en Cardentoavkomma i skäckfärg och rida runt i allroundsadel. :eek: Man vill ju att folk skall se vad det är för kvalitet man har.

Måste ju tillägga att det är få hingstar som har fått så mångsidiga avkommor som just John Deere. Gräsklippare i olika storlekar, grävskopor, jordbruksmaskiner, vanliga arbetskamrater som kan dra diverse vagnar. Till och med snöröjare för personligt bruk! Det måste vara ovanligt att en traktor passar till så många olika ston.

Men varför skulle man vilja ha det? Det är ju som att be om en Cardentoavkomma i skäckfärg och rida runt i allroundsadel. :eek: Man vill ju att folk skall se vad det är för kvalitet man har.

Måste ju tillägga att det är få hingstar som har fått så mångsidiga avkommor som just John Deere. Gräsklippare i olika storlekar, grävskopor, jordbruksmaskiner, vanliga arbetskamrater som kan dra diverse vagnar. Till och med snöröjare för personligt bruk! Det måste vara ovanligt att en traktor passar till så många olika ston.
Du glömde ju att de på något sätt till och med lyckats få fram leksakstraktorer i mängder av olika slag.
Har de avlat på dvärggener då tro?

Fast jag har hört att det fuskas en del med stammarna just på traktorer efter John Deere.
Det är många som har hans kusin Oh Deer som far, men reggas med John Deere på pappret eftersom det är "finare" och det är därför som det finns så många olika avkommor...

Fast jag har hört att det fuskas en del med stammarna just på traktorer efter John Deere.
Det är många som har hans kusin Oh Deer som far, men reggas med John Deere på pappret eftersom det är "finare" och det är därför som det finns så många olika avkommor...
Det är så typiskt såna där buskavlare och komma och påstå att renrasaveln minsann har en massa fel, det finns faktiskt inga belägg att det skulle vara Oh Deer som är far. Jag tycker att man faktiskt får fundera på om det verkligen är en rättighet att ha en lantbruksmaskin, hur ska man kunna ge en lantbruksmaskin det arbete den faktiskt har behov av i stan? Är det verkligen rimligt att hålla på och avla fram miniatyrer som bara vill arbete men inte får och när de väl får möjligheten inse att de inte orkar allt som de tror? Stadsbor får väl åka ut på landet och titta och klappa bäst de vill men jag tycker inte att det borde vara tillåtet att ha en lantbruksmaskin om man bor i lägenhet, det är faktiskt fel mot maskinen. :(

Det är kanske förklaringen till dem små leksakstraktorerna - kusinen har väl ponnytraktor bakom? Typ Mattel i tredje led? 🚜

Det är så typiskt såna där buskavlare och komma och påstå att renrasaveln minsann har en massa fel, det finns faktiskt inga belägg att det skulle vara Oh Deer som är far. Jag tycker att man faktiskt får fundera på om det verkligen är en rättighet att ha en lantbruksmaskin, hur ska man kunna ge en lantbruksmaskin det arbete den faktiskt har behov av i stan? Är det verkligen rimligt att hålla på och avla fram miniatyrer som bara vill arbete men inte får och när de väl får möjligheten inse att de inte orkar allt som de tror? Stadsbor får väl åka ut på landet och titta och klappa bäst de vill men jag tycker inte att det borde vara tillåtet att ha en lantbruksmaskin om man bor i lägenhet, det är faktiskt fel mot maskinen. :(
Jag håller verkligen med om att de flesta traktorer inte skulle må bra av att bo i lägenhet. Och att ta in en skördetröska på Stureplan vore ju rent ut sagt oetiskt. Vad skall den göra där liksom - skörda kullerstenar? Men därför vore det ju jättebra om man kunde avla fram små stadstraktorer som gärna gör stadsjobb t.ex skottar trottoarer och är nätta nog att stallas upp bredvid cykelskjulet på innergården. Hörde att det var bekymmer med just trottoarerna i huvudstaden så kan man nicha in sin avel mot den marknaden vore det ju jättebra. Trottoarer har vi ju överallt.

Jag håller verkligen med om att de flesta traktorer inte skulle må bra av att bo i lägenhet. Och att ta in en skördetröska på Stureplan vore ju rent ut sagt oetiskt. Vad skall den göra där liksom - skörda kullerstenar? Men därför vore det ju jättebra om man kunde avla fram små stadstraktorer som gärna gör stadsjobb t.ex skottar trottoarer och är nätta nog att stallas upp bredvid cykelskjulet på innergården. Hörde att det var bekymmer med just trottoarerna i huvudstaden så kan man nicha in sin avel mot den marknaden vore det ju jättebra.
Men hur många stadstraktorer kan det faktiskt behövas? Och vore det då inte bättre att plocka upp de gamla mindre stammarna igen istället för att hålla på med buskavel?
Som den här Grållen, det vore ju fint om vi kunde stötta den svenska aveln?
1613758986771.webp

Man ser ju hur bra den fungerar i villa miljö, och det borde inte vara några problem med trottoarer.

Men hur många stadstraktorer kan det faktiskt behövas? Och vore det då inte bättre att plocka upp de gamla mindre stammarna igen istället för att hålla på med buskavel?
Visa bifogad fil 65049
Man ser ju hur bra den fungerar i villa miljö, och det borde inte vara några problem med trottoarer.
Jag gillar dem gamla svenska stammarna och hade gärna sett att uppfödare inte låter dem gå förlorade. Och jag är verkligen inte för buskavel. Vi måste ju ha goda principer och samhällsanpassade mål med vår avel! Men samtidigt tror jag att de gamla linjerna måste moderniseras för att passa dagens samhälle. Att sörpla bensin och hosta rök fungerar ju inte när de flesta allmänna platser är rökfria. Och man kan inte hålla på och väsnas på samma sätt som man kan göra på en åker. Om man kan behålla arbetsviljan och det goda temperamentet, men få fram en individ som äter solljus och är tyst under arbete, tror jag att man har en riktig vinnare.

Jag gillar dem gamla svenska stammarna och hade gärna sett att uppfödare inte låter dem gå förlorade. Och jag är verkligen inte för buskavel. Vi måste ju ha goda principer och samhällsanpassade mål med vår avel! Men samtidigt tror jag att de gamla linjerna måste moderniseras för att passa dagens samhälle. Att sörpla bensin och hosta rök fungerar ju inte när de flesta allmänna platser är rökfria. Och man kan inte hålla på och väsnas på samma sätt som man kan göra på en åker. Om man kan behålla arbetsviljan och det goda temperamentet, men få fram en individ som äter solljus och är tyst under arbete, tror jag att man har en riktig vinnare.
Ja kan man modernisera aveln utan att tappa de typiska dragen så finns det mycket att vinna, men jag tror att det är bäst att göra det inom STK för att man ska kunna ha aveln under kontroll. Bara den här tråden visar ju hur folk vill föda upp lantbruksmaskiner för att tjäna pengar istället för att verkligen brinna för dem på riktigt.

Visa bifogad fil 65049
Men jag kommer ju att modernisera lite och det är ju aldrig fel, eller?
Svenskt är min modell :up: Volvo BrittMarie och Herr Lundberg är båda av kända svenska stammar. Att jag vill använda Herr Lundberg är ju för att tillföra den smidighet som varken Grålle eller BrittMarie har. Herr Lundberg kan ju vända på en femöring och dansar likt Nurejev fram med sin skopa :love:

Nu ska man ju aldrig prata om en dams vikt, men BrittMarie är ju ganska "bastant" och inte så graciös om jag säger så. Så att avla med en Volvohingst skulle ju ge orimligt klumpiga Volvo-valpar. Sådana har man ju sett försvarsmakten avla fram :meh:

Jag har misslyckats med att få Valle att para sig tror jag. Om han inte gjort det i smyg i och för sig. Han har stått väl synlig för att kunna spanas in och spana in eventuella passerande tänkbara honor.
Jag har dock inte sett något som ser ut som ett Valle-barn i trakten. Tänk om man hade haft en hona i stället, då kanske jag hade haft en liten nu.

Jag vet inte hur jag ska lyckas lägga beslag på eventuell avkomma även om han skulle få en. Jag har inte resurser att köpa om han parat sig med någon fin dam..

Eller kanske är han för gammal för parning och det är därför han inte lockat till sig honor?
Hur länge är de fertila?
Alltså, max fem kullar eller hur säger man. Så ha gärna koll på om han lyckats para, tycker jag. Så du kan utvärdera avkommorna. Bara för att du gillar honom kanske han inte är lämplig att ha i avel.

Dvärgarna blir aldrig friska och arbetsföra. Det borde vara förbjudet att avla på dessa genetiska defekter.
Håller med, därav min fråga..
Sedan, hur bred måtte inte John Deeres rasstandard vara eftersom alla dessa olika "avarter" där man måste avlat på dvärggener får stoltsera med märkningen?
Eller står dvärgarna (och andra konstigheter) utanför stamboken?

Alltså, max fem kullar eller hur säger man. Så ha gärna koll på om han lyckats para, tycker jag. Så du kan utvärdera avkommorna. Bara för att du gillar honom kanske han inte är lämplig att ha i avel.
Aha, jag har ju inte ägt honom så länge, ett par år bara. Och med hans årsmodell kanske han hunnit med fem redan.
Självklart försöker jag ha koll.

Men jag kommer ju att modernisera lite och det är ju aldrig fel, eller?
Svenskt är min modell :up: Volvo BrittMarie och Herr Lundberg är båda av kända svenska stammar. Att jag vill använda Herr Lundberg är ju för att tillföra den smidighet som varken Grålle eller BrittMarie har. Herr Lundberg kan ju vända på en femöring och dansar likt Nurejev fram med sin skopa :love:

Nu ska man ju aldrig prata om en dams vikt, men BrittMarie är ju ganska "bastant" och inte så graciös om jag säger så. Så att avla med en Volvohingst skulle ju ge orimligt klumpiga Volvo-valpar. Sådana har man ju sett försvarsmakten avla fram :meh:
Alltså bara för att du tar två svenska raser betyder inte det att den blir renrasig, det är fortfarande blandrasavel av sämsta modell. Fattar du vilka problem du kan ställa till med med den nerv som finns hos Herr Lundberg blandas med den stadiga BrittMarie, vill vi verkligen ha den tyngden dansande fram? Jag vet att du vill få fram mindre varianter men det är ju det som är problemet med blandrasaveln, du vet inte vilka gener som faktiskt slår igenom. Det kan bli i BrittMaries storlek som är helt oregerlig, mängder av energi men inga möjligheter att få utlopp för dem på naturlig väg. Det skulle kunna vara förenat med livsfara!

Försvarsmaktens Volvo-valpar kanske inte är de smidigaste men de är väl lämpade för sin uppgift och förändra det skulle kunna förstöra en lång linje av fantastisk avel i Sverige.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 803
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
13 040
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 103
Senast: LenaH
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka