Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner.

Alltså bara för att du tar två svenska raser betyder inte det att den blir renrasig, det är fortfarande blandrasavel av sämsta modell. Fattar du vilka problem du kan ställa till med med den nerv som finns hos Herr Lundberg blandas med den stadiga BrittMarie, vill vi verkligen ha den tyngden dansande fram? Jag vet att du vill få fram mindre varianter men det är ju det som är problemet med blandrasaveln, du vet inte vilka gener som faktiskt slår igenom. Det kan bli i BrittMaries storlek som är helt oregerlig, mängder av energi men inga möjligheter att få utlopp för dem på naturlig väg. Det skulle kunna vara förenat med livsfara!

Försvarsmaktens Volvo-valpar kanske inte är de smidigaste men de är väl lämpade för sin uppgift och förändra det skulle kunna förstöra en lång linje av fantastisk avel i Sverige.
Alla raser är faktiskt blandraser från början! :mad:

Så du menar att det inte spelar någon roll vad vi avlar på? Vi kan lika gärna avla på individer med läckande slangar och motorer som behöver ständig omsorg för att fungera? Vart tror du aveln tar vägen då?
Såklart inte, men i första generationen blir de faktiskt bättre. Oftast. Titta bara på alla runda traktorer som kämpar för att orka runt på åkern, bara för att nån bestämt att de ska se ut så.

Alltså bara för att du tar två svenska raser betyder inte det att den blir renrasig, det är fortfarande blandrasavel av sämsta modell. Fattar du vilka problem du kan ställa till med med den nerv som finns hos Herr Lundberg blandas med den stadiga BrittMarie, vill vi verkligen ha den tyngden dansande fram? Jag vet att du vill få fram mindre varianter men det är ju det som är problemet med blandrasaveln, du vet inte vilka gener som faktiskt slår igenom. Det kan bli i BrittMaries storlek som är helt oregerlig, mängder av energi men inga möjligheter att få utlopp för dem på naturlig väg. Det skulle kunna vara förenat med livsfara!

Försvarsmaktens Volvo-valpar kanske inte är de smidigaste men de är väl lämpade för sin uppgift och förändra det skulle kunna förstöra en lång linje av fantastisk avel i Sverige.
Jag tror faktiskt att du bara är avundsjuk för att du inte kom på den idén själv 🙄
Så typiskt gamla STK'are, inte ett dugg förändringsbenägna.

Tänk om alla bara körde på i gamla hjulspår, då skulle vi inte ens ha slåttermaskiner, skördetröskor, traktorer med dubbelmontage osv. Men så fort man är ärlig med sin idé och andas korsning så sågas den :mad:
JAG tror på mini-traktorer och är villlig att testa en generation.

Men jag ska också vara ärlig och säga att blir valparna lik Volvo A60H, då blir det oregeliga elefanter. Men då kommer jag bara att sälja till LKAB - inga privata köpare då inte ;)
Rik blir jag vilket som :up:

Är det någon som vet vad för ras detta är, verkar vara ett kallblod men är nyfiken om någon vet mer.
DSCN4605 (2).webp

Håller med, därav min fråga..
Sedan, hur bred måtte inte John Deeres rasstandard vara eftersom alla dessa olika "avarter" där man måste avlat på dvärggener får stoltsera med märkningen?
Eller står dvärgarna (och andra konstigheter) utanför stamboken?

Fast de som ar valdigt sma ar John Deere ar ju INTE dvargar. :cautious: De har inga av de characteristics som dvargar har och fungerar precis som de stora och ar lika hallbara, sa de ar ju bara mindre ... precis som en miniatyr hast ar en hast, inte en ponny eller en dvarg.

Jag tror faktiskt att du bara är avundsjuk för att du inte kom på den idén själv 🙄
Så typiskt gamla STK'are, inte ett dugg förändringsbenägna.

Tänk om alla bara körde på i gamla hjulspår, då skulle vi inte ens ha slåttermaskiner, skördetröskor, traktorer med dubbelmontage osv. Men så fort man är ärlig med sin idé och andas korsning så sågas den :mad:
JAG tror på mini-traktorer och är villlig att testa en generation.

Men jag ska också vara ärlig och säga att blir valparna lik Volvo A60H, då blir det oregeliga elefanter. Men då kommer jag bara att sälja till LKAB - inga privata köpare då inte ;)
Rik blir jag vilket som :up:
Det du pratar om nu är bruksaveln med ett tydligt mål i sikte och planer för många generationer av tröskor och dubbelmontage, du vill "testa en generation" vilket ansvar tänker du ta för de du föder fram egentligen? Vet du hur många lantbruksmaskiner som blev slaktade för att de inte höll mottet under den tidigare aveln.
Har LKAB verkligen visat intresse för dina korsningar? De importerar visserligen mycket tvivelaktiga maskiner men jag kan ändå ha viss förståelse i och med att det är ett specifikt syfte och de ska vara kastrerade efter vad jag har hört.

Det du pratar om nu är bruksaveln med ett tydligt mål i sikte och planer för många generationer av tröskor och dubbelmontage, du vill "testa en generation" vilket ansvar tänker du ta för de du föder fram egentligen? Vet du hur många lantbruksmaskiner som blev slaktade för att de inte höll mottet under den tidigare aveln.
Har LKAB verkligen visat intresse för dina korsningar? De importerar visserligen mycket tvivelaktiga maskiner men jag kan ändå ha viss förståelse i och med att det är ett specifikt syfte och de ska vara kastrerade efter vad jag har hört.
Äsch, dom problemen tar vi efterhand, det löser sig :angel:
Dom som köper får väl skaffa en försäkring som alla andra traktorägare.

Alltså jag är TS och tycker den här tråden helt har spårat ur. Ni tar ju inte det här på allvar. Så taskigt att trolla hela min tråd liksom.
Vaddå trolla, troll kan du vara själv :mad: Du har ju fått massor med bra och användbara tips från alla möjliga människor, från uppfödare och medlemmar ur STK (kanske t.o.m. sitter i styrelsen, jag vet inte för jag är inte medlem).

Jag är då ytterst seriös om mina uppfödarplaner 😤

Vaddå trolla, troll kan du vara själv :mad: Du har ju fått massor med bra och användbara tips från alla möjliga människor, från uppfödare och medlemmar ur STK (kanske t.o.m. sitter i styrelsen, jag vet inte för jag är inte medlem).

Jag är då ytterst seriös om mina uppfödarplaner 😤
Men nu var det ju befruktningen jag ville veta mer om........Och du säger att du är Scata. Men jag vet allt du trollade en av mina trådar på 80talet. Känner minsann igen ditt sätt att kommatera. Aha!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 803
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
13 040
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 103
Senast: LenaH
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Galoppera
  • Vi som letar häst II

Omröstningar