Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Sen har jag aldrig lärt mig hur man känner i munnen för att se om bettet ligger på rätt höjd, om jag börjar peta innanför mungipan så gapar och tuggar han bara och jag blir nervös att få fingrarna i kläm. Är det nån som är bra på att förklara hur man gör 😊

@Cavallo jag tycker ringarna för snokremmen på din anatomiska nosgrimma sitter lite klurigt. När du har snokremmen på tycker jag nosdelen hamnar för lågt. Hur blir det om du höjer den, går det att spänna snokremmen då? Jag ska se om jag hittar en bild på S med snokrem på sin anatomiska nosgrimma.

Sen med bettet, kan du inte lyfta läpparna och se hur bettet ligger mot lanerna? :) Så behöver han nödvändigtvis inte tugga så mycket. Jag tycker det är svårt att se öht när de tuggar, jag vill se bettet stilla liksom. Och då se att det inte ligger mot några tänder osv.

1000002471.webp

Här är S i sin anatomiska nosgrimma med snokremmen på. Allt är väldigt löst spänt men jag upplever ändå att den stabiliserar huvudlaget väldigt bra jämfört med att rida utan nosgrimma. Och S verkar nöjd. Nosdelen ligger i god marginal på nosbenet/nosryggen och inte på brosket.

@Cavallo jag tycker ringarna för snokremmen på din anatomiska nosgrimma sitter lite klurigt. När du har snokremmen på tycker jag nosdelen hamnar för lågt. Hur blir det om du höjer den, går det att spänna snokremmen då? Jag ska se om jag hittar en bild på S med snokrem på sin anatomiska nosgrimma.

Sen med bettet, kan du inte lyfta läpparna och se hur bettet ligger mot lanerna? :) Så behöver han nödvändigtvis inte tugga så mycket. Jag tycker det är svårt att se öht när de tuggar, jag vill se bettet stilla liksom. Och då se att det inte ligger mot några tänder osv.
Jag ska testa att bara lyfta läpparna! Jag hade planerat att inte nödvändigtvis använda snokremmen men vore bra om jag kunde få det att ligga bra både med och utan, tack för bilden!

Det går att spänna snoken med grimman högre men då hamnar remmen på bettringarna eller så konstig placering att det är som de borde sitta innanför bettringarna 🤪

Sen har jag aldrig lärt mig hur man känner i munnen för att se om bettet ligger på rätt höjd, om jag börjar peta innanför mungipan så gapar och tuggar han bara och jag blir nervös att få fingrarna i kläm. Är det nån som är bra på att förklara hur man gör 😊
Jag brukar spänna ut nackstycket så bettet hänger ”löst” och låta hästen placera bettet själv och spänner sen åt så det hamnar där hästen vill ha det. Funkar i regel bra. :)

Jag brukar spänna ut nackstycket så bettet hänger ”löst” och låta hästen placera bettet själv och spänner sen åt så det hamnar där hästen vill ha det. Funkar i regel bra. :)
Åh det har jag inte testat ska kolla om jag kan få till det sättet, och sen lyfta läppen och kolla, då borde det ju bli bra 😊

Hur bygger man en såndär temporär hage jag sett en del sätter upp på tävlingsplatser? Liksom specifikt (gärna med länkar/foto om någon vet) exakt vad behöver man och hur gör man, hur funkar det med el osv... :)

Vad har ni för sommarupplägg med era hästar?

Jag har anmält mig till fler tävlingshelger inkl. Folkungabanan och M-hof! 🤩 Och troligtvis blir det en kurshelg också på Gerstorp helgen innan tävlingarna där (kanske tillsammans med @crazyrabbitlady ⭐️). Tänker att jag kommer va med på Friggs GK på Axevalla också, men de har inte öppnat för anmälningar ännu 🤔 och tillbaka till Sundabakki i augusti också men väntar lite med den anmälan, skulle nåt hända får man ju inte alla pengarna tillbaka - men en riktig tävlingsommar med andra ord för att lära oss så mycket som möjligt, samla erfarenhet och upplevelser, ska bli häftigt att se flera av de stora banorna 😃

Jag tror jag ska lägga in nån veckas vila för Skittles snart, innan allt det här kör igång 🦄 Och sen med tävling praktiskt taget varje helg så får jag nog ta det lugnt emellan också, De kommer ungefär bara se oss mån-tors på juli-stallet 😅

Jag har anmält mig till fler tävlingshelger inkl. Folkungabanan och M-hof! 🤩 Och troligtvis blir det en kurshelg också på Gerstorp helgen innan tävlingarna där (kanske tillsammans med @crazyrabbitlady ⭐️). Tänker att jag kommer va med på Friggs GK på Axevalla också, men de har inte öppnat för anmälningar ännu 🤔 och tillbaka till Sundabakki i augusti också men väntar lite med den anmälan, skulle nåt hända får man ju inte alla pengarna tillbaka - men en riktig tävlingsommar med andra ord för att lära oss så mycket som möjligt, samla erfarenhet och upplevelser, ska bli häftigt att se flera av de stora banorna 😃

Jag tror jag ska lägga in nån veckas vila för Skittles snart, innan allt det här kör igång 🦄 Och sen med tävling praktiskt taget varje helg så får jag nog ta det lugnt emellan också, De kommer ungefär bara se oss mån-tors på juli-stallet 😅

Inget mer sommarupplägg mer än att rida varannan dag och jobba från marken varannan.
Sen hålla tummarna för att Livan håller.

Idag travade vi lite. Det var inte fyrtaktigt :bump:
Annars har jag konstiga tankar där jag ifrågasätter hela mitt hästintresse just nu.

Så sugen men det är ju lite långt. Jag måste fundera på det praktiska lite.

Mitt sommarupplägg just nu är att komma igång lite mer igen efter en stressig period. Ingen riktig plan mer än så.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 148
Senast: Lilla
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
112 550
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
95 96 97
Svar
1 936
· Visningar
134 102
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar