Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Vad har ni för sommarupplägg med era hästar?
Vi har ju fyra ridhästar. En är utlånad till en junior som tävlar henne denna säsongen, de kommer att starta sport-SM och antagligen behålla hästen hos sig sommaren ut så hon kommer hem till oss först till hösten igen / när skolorna börjar. Den lilla fuxen som tävlat en hel del under våren har en lite lugnare period nu - kommer att ridas och hållas igång men har egentligen inget han "ska" göra förrän GKSM där han är kvalad i B-flokk. Vi försöker nog kvala honom i GK-tölt också, han har redan ett kval där och tölt är hans bästa gångart så det borde han lösa. :) Det blir troligtvis på Sundabakki eller M-hof.
Sen har vi min dotters "lilla grå". Han har varit halt av oklar anledning under våren och haft lite ryggproblem (vilket sannolikt hänger ihop). Han är ohalt nu och på väg igång, ska träffa en equiterapeut i midsommarveckan för koll och eventuellt behandling, så får vi se hur vi fortsätter med honom baserat på det. Är han fortsatt okej blir det kanske någon mindre tävling i sommar/tidig höst.
Sista hästen är min ridhäst. Vi har inte tävlat någonting sedan hösten -22 och väldigt sparsamt även dessförinnan. Med honom har jag planen att komma igång och träna för tränare igen, har sneglat lite på en dressyrtränare här i byn som jag funderar på att ta lite lektioner för. Tävling har vi inget planerat ännu, kanske om vi kommer iväg på något mindre tillsammans med lilla grå. Har också planer på att utforska lite fler och längre ridvägar i närområdet.

Min egna ridhäst ska bara hållas igång så som det är just nu. Vi tränar på som smått (så mycket som jag vågar med tanke på hans historik) och tar mysturer ut. Är anmäld till läger för Susanne Widner i augusti vilket ska bli himla kul! Han ska få tre pass tänkte jag och så ska dottern få rida två pass med andra hästen.

Den andra hästen rids ju mest av dottern och det är en till tävling planerad i september innan han ska få sin höstvila. Så under sommaren ska han ridas och tränas som nu.

Jag tänkte ju sätta igång S nu i juni men det har varit svårt att få ihop det. Det tar mig 40 min att köra till stallet enkel väg, och jag har inte råd att köra flera gånger i veckan så jag försöker planera in det så att jag kan bo i gästhuset på gården och vara där i 2-3 nätter. Men nu har gästhuset varit upptaget så det har varit svårt att vara där så ofta som jag hade önskat.

Det går ju ingen nöd på S direkt, han har det toppen och motionerar glatt sig själv och drar med flocken på galopprundor flera gånger om dagen. Men det känns trist att inte vara där oftare, jag vill ju vara med min häst och komma igång med ridningen :(. Förhoppningsvis blir gästhuset ledigt oftare framöver, och jag ska låna en väns hus som ligger 20 minuter från stallet en period i juli också. Då blir det enklare.

Så ja, min häst verkar få närmare 2 månaders sommarvila :angel:

Men jag får se hur det blir sen till hösten, om jag har råd att ha kvar honom. Det har blivit såna ofantligt stora utgifter i samband med separationen från exet, och så har kostnader som nya glasögon, sadel och bilen på verkstaden hamnat ovanpå allt. :meh: Det går ihop att ha kvar honom, men det blir verkligen inga marginaler och nu när bufferten i princip är tömd känns det väldigt riskabelt att gå in i vintern med de ekonomiska förutsättningarna.

Men jag försöker att inte tänka så mycket på det nu, utan jag ska försöka få ut det mesta av sommaren sen när jag kan vara i stallet mer. Sen får jag sätta mig ner och fundera framåt september.

Vågar knappt ha några planer för sommaren, de sista 2 åren har jag skadat mig rätt rejält i början av sommaren, och inte kunnat rida alls.

Men jag har min ”lilla röda traktor” som skogshäst i ur och skur, när man är ur form och lite vinglig är det väldigt tacksamt med en häst som har bred rygg och går fram överallt.

Sen skulle jag gärna komma upp på ”Spökis” han är väldigt snäll, men har lite steg och tryck. Just nu rider sonen på honom medan jag håller i, funkar fint.

Sen kommer jag att skicka ett sto på betäckning, trots den allmänna ekonomin som inte uppmuntrar avel precis.

Till hösten blir det unghästmönstring för 1-åring och 3-åring.

Jag red ett så fantastiskt bra pass på min häst idag :love:

Vi jobbade först lite i skritten med att korta och länga bakbenen, kontrollera tempot och få honom lite lättare i framdelen, tog sen med det arbetet upp i tölt och slutade med att trava igenom honom och få honom fokuserad och taktfast trots att jag gjorde onödiga saker så som att svänga (enligt honom då). Han var lite för mycket i handen i början av passet men i slutet, och framförallt i traven var det som att rida med sytrådar som tyglar. Jag är helt lyriskt.

Men det är ändå inte det bästa, det absolut bästa är att jag hade en sån fantastiskt bra känsla, jag var så mycket närvarande på hästryggen än vad jag varit på väldigt länge, vi hade en riktigt, riktigt bra mental kontakt idag. Som helhet känns det som att jag börjar närma mig att vara den ryttare som min häst förtjänar igen :heart

Så nu vill jag göra jättemycket planer för sommaren men försöker sitta still i båten lite till :D

Jag red ett så fantastiskt bra pass på min häst idag :love:

Vi jobbade först lite i skritten med att korta och länga bakbenen, kontrollera tempot och få honom lite lättare i framdelen, tog sen med det arbetet upp i tölt och slutade med att trava igenom honom och få honom fokuserad och taktfast trots att jag gjorde onödiga saker så som att svänga (enligt honom då). Han var lite för mycket i handen i början av passet men i slutet, och framförallt i traven var det som att rida med sytrådar som tyglar. Jag är helt lyriskt.

Men det är ändå inte det bästa, det absolut bästa är att jag hade en sån fantastiskt bra känsla, jag var så mycket närvarande på hästryggen än vad jag varit på väldigt länge, vi hade en riktigt, riktigt bra mental kontakt idag. Som helhet känns det som att jag börjar närma mig att vara den ryttare som min häst förtjänar igen :heart

Så nu vill jag göra jättemycket planer för sommaren men försöker sitta still i båten lite till :D
Ok. Korta och länga steget och ha koll på bakbenen inte "korta och länga bakbenen"...

Nu börjar SM rätt snart. Någon som ska dit? Någon ni ser fram emot att titta på?

Jag ska åka dit, har nog 2 jag känner som jag ska titta på men i övrigt känner jag mig inte riktigt lika peppad på att titta som förra året men jag tror att det ska bli kul 😁

Nu börjar SM rätt snart. Någon som ska dit? Någon ni ser fram emot att titta på?

Jag ska åka dit, har nog 2 jag känner som jag ska titta på men i övrigt känner jag mig inte riktigt lika peppad på att titta som förra året men jag tror att det ska bli kul 😁
Jag ska dit, men blir tyvärr bara på söndagen detta året. Jag är lite allmänt off i år och känner att jag har noll koll. Vore kul att hitta något nytt femgångsekipage att titta lite extra på.

Annars är jag ledsen att jag missar P1 och P3, så kul att vara på plats och se!

Jag ska dit, men blir tyvärr bara på söndagen detta året. Jag är lite allmänt off i år och känner att jag har noll koll. Vore kul att hitta något nytt femgångsekipage att titta lite extra på.

Annars är jag ledsen att jag missar P1 och P3, så kul att vara på plats och se!
Ja, passen är kul att se. Jag är lite ledsen för att jag missar femgångsuttagningen men kommer se både b- och a-final som det ser ut nu.

Jag åker nog dit över dagen på söndagen, min dotters häst (som är utlånad) ska springa P2 då :D Och då får jag ju alla A-finalerna "på köpet" :) Känner mig ovanligt o-pepp i år, det har varit så löjliga diskussioner föranledda av numera benhårda regler kring vem som får och inte får hästskötarbiljett och därmed får vara i stallområdet. Känner mig riktigt, riktigt trött på SIF faktiskt.

Ska nog inte dit. Opepp jag också. Har dålig koll på båda ekipage och hästar. Sen brukar det vara svindyrt inträde och dåligt matutbud.

Jag åker nog dit över dagen på söndagen, min dotters häst (som är utlånad) ska springa P2 då :D Och då får jag ju alla A-finalerna "på köpet" :) Känner mig ovanligt o-pepp i år, det har varit så löjliga diskussioner föranledda av numera benhårda regler kring vem som får och inte får hästskötarbiljett och därmed får vara i stallområdet. Känner mig riktigt, riktigt trött på SIF faktiskt.
Är de benhårda? Jag såg någon som sökte köpa hästskötarbiljett i andrahand till typ en bebis för att få ta med barnet i tävlingsstallet? Om man kan komma runt reglerna så om det inte ens finns åldersgräns på hästskötare verkar de ju inte så hårda ha... Men jag såg också att de var strikta om 1 skötare per ekipage och nu tillåter barn på tävlingsområdet men inte inne i stallarna... verkar snurrigt och jobbigt för dem det berör. Jag har ju aldrig varit där så vet inte hur kaosartat man kan ha upplevt stallarna...

Jag ska inte åka och titta på SM, både hästen och jag har tagit ett par veckors juni-vila nu, det var ju något jag ändå hade tänkt på men nu blev det nödvändigt. Vi hittar på lite saker från marken utefter vad jag orkar (har varit inlagd ett par vändor till på sjukhuset, något i min autoimmun-behandling har orsakat ledinflammation och svåra nervsmärtor som är under utredning (hade en inte så jättekul natt på akuten också då min behandlande läkare ringde mig och mer eller mindre skrek på mig att jag skulle åka till akuten bums... de trodde jag hade en fraktur eller infektion i SI-leden men de hittade ingenting som kunde förklara smärtan) men kontentan är att just nu kan jag inte stå på benen stora delar av dygnet, har bokstavligt talat tappat stå-funktion både hemma och på gatan när det skär i SI-leden och ischiasnerverna krampar hela vägen bägge sidor samtidigt, ba kollaps :banghead: Jag försöker så gott jag kan de stunder när det är uthärdligt att promenera lite och fixar det nödvändigaste i stallet (det ska vara bra att röra på sig, men också vila), men det är ungefär vad jag klarar just nu. Usch alltså.

Är det någon kanal/web-service som sänder från SM? Alendis?

Jag ska inte åka och titta på SM, både hästen och jag har tagit ett par veckors juni-vila nu, det var ju något jag ändå hade tänkt på men nu blev det nödvändigt. Vi hittar på lite saker från marken utefter vad jag orkar (har varit inlagd ett par vändor till på sjukhuset, något i min autoimmun-behandling har orsakat ledinflammation och svåra nervsmärtor som är under utredning (hade en inte så jättekul natt på akuten också då min behandlande läkare ringde mig och mer eller mindre skrek på mig att jag skulle åka till akuten bums... de trodde jag hade en fraktur eller infektion i SI-leden men de hittade ingenting som kunde förklara smärtan) men kontentan är att just nu kan jag inte stå på benen stora delar av dygnet, har bokstavligt talat tappat stå-funktion både hemma och på gatan när det skär i SI-leden och ischiasnerverna krampar hela vägen bägge sidor samtidigt, ba kollaps :banghead: Jag försöker så gott jag kan de stunder när det är uthärdligt att promenera lite och fixar det nödvändigaste i stallet (det ska vara bra att röra på sig, men också vila), men det är ungefär vad jag klarar just nu. Usch alltså.

Är det någon kanal/web-service som sänder från SM? Alendis?
ÅÅ det där ska jag kolla upp. För har samma symptom. :nailbiting:

Har lite smått ridit igång Livan. Eller igång och igång… vi rider lite lätt. Känns inte alls fyrtaktig i traven. Bättre i galopp det lilla jag hunnit testa. Men tar pass i nedtagningen. Tölten har jag inte vågat testa än. Den är bara ångest iom aldrig ren.

Bild på henne från igår.
IMG_2220.webp

Är de benhårda? Jag såg någon som sökte köpa hästskötarbiljett i andrahand till typ en bebis för att få ta med barnet i tävlingsstallet? Om man kan komma runt reglerna så om det inte ens finns åldersgräns på hästskötare verkar de ju inte så hårda ha... Men jag såg också att de var strikta om 1 skötare per ekipage och nu tillåter barn på tävlingsområdet men inte inne i stallarna... verkar snurrigt och jobbigt för dem det berör. Jag har ju aldrig varit där så vet inte hur kaosartat man kan ha upplevt stallarna...
De har ändrat sig avseende barn - de får nu följa med sina föräldrar in på stallområdet utan att behöva hästskötarband. Däremot är de fortfarande stenhårda på att det inte beviljas mer än ett hästskötarband per ryttare, två om man har fyra hästar eller mer. Så till exempel hästägare som inte också är ryttare eller hästskötare släpps inte in utan får köpa vanlig biljett.

Jag har varit i stallarna på fem GKSM och två eller tre sport-SM och har inte upplevt några problem med att det skulle vara kaosartat eller stökigt.

De har ändrat sig avseende barn - de får nu följa med sina föräldrar in på stallområdet utan att behöva hästskötarband. Däremot är de fortfarande stenhårda på att det inte beviljas mer än ett hästskötarband per ryttare, två om man har fyra hästar eller mer. Så till exempel hästägare som inte också är ryttare eller hästskötare släpps inte in utan får köpa vanlig biljett.

Jag har varit i stallarna på fem GKSM och två eller tre sport-SM och har inte upplevt några problem med att det skulle vara kaosartat eller stökigt.
Nä men eller hur, vad är anledningen, har de gått ut med det? Känns som att det varit väldigt mycket ”bara för att”-regler från båda förbunden de senaste åren, som gynnar varken sporten eller aveln…

Undrar också över regeln.
Är det för att det är personer de egentligen kan få in intäkter på i form av biljetter?

Nä men eller hur, vad är anledningen, har de gått ut med det? Känns som att det varit väldigt mycket ”bara för att”-regler från båda förbunden de senaste åren, som gynnar varken sporten eller aveln…
Det har varit väldigt konstiga kommentarer kring de här reglerna från "officiellt" håll tycker jag. I mail till enskilda som frågat har man först sagt att barn inte hör hemma i stallet, att det är en säkerhetsrisk osv., medan man då officiellt gått ut med att man inte alls förbjuder barn... Här tycker jag mest det känns som om någon fått för sig att det är bäst för hästarna om det inte är folk i stallet mer än absolut nödvändigt. Vilket jag då inte håller med om. Jag tycker det är vettigt om man har en tid på kvällen då stallet "stänger" och en tid då det "öppnar" på morgonen, samt att man synkar utfodringstider så alla får mat samtidigt. Och att det såklart inte är spring och stoj i stallet eller alltför mycket som står ivägen i gångarna. Men "hänga" i stallet tycker jag faktiskt att man ska få göra. Det finns ju inte precis någon annanstans för ryttare och hästskötare att ta en paus och "bara vara" samt att åtminstone de hästar vi haft med oss på SM och liknande tävlingar faktiskt verkar uppskatta att umgås med oss!
Undrar också över regeln.
Är det för att det är personer de egentligen kan få in intäkter på i form av biljetter?
Ja, det är ju så man undrar lite över det.... men tidigare år har det ju gått att köpa extra hästskötarbiljetter, så då får man ju in lite pengar den vägen?

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
112 555
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
96 97 98
Svar
1 941
· Visningar
134 316
Senast: Trott
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar