Recap:
Vilken galet fantastisk helg jag hade med min häst på Sundabakki! Lasta och köra ner, parkera och installera oss var helt oproblematiskt, körningen dit var lite spänd för mig och kändes jäääättelång men hem kändes jättesnabbt (det tog bara 2 timmar enkel väg så faktiskt körbart att åka över dagen - beroende på starttid kanske - nu när jag sett vägen). Skittles trivdes både i box och hage, rullade och skuttade direkt dag 1 och låg till och med ned och sov på söndagen i hagen! Jag sov ”så gott som hemma” i mitt transport-camp som var jättemysigt
”gott” för nuvarande är dock förenat med en del ledsmärtor pga medicinerna, men bortsett från det och att jag faktiskt fick bra timmars sömn trots allt (med regelbundet alvedonknaprande) så var det väldigt betryggande för mig att vara nära Skittles hela tiden och skönt att ”bo” precis invid stallet med alla grejer och ombyten precis där, samt att ha ett bekvämt krypin när jag behövde komma undan och vila.
Fredag: kurs för domare, det var jättebra att få tränat på plats innan tävlingarna, se ridhuset, vara på ovalbanan, få veta att staketet lämnas öppet om man inte har någon själv med sig som stänger, den långa vägen emellan (som du sa
@Roheryn) och jag fick bra tips av domare att tex lyfta innertygeln i kurvorna när han rollade i högre tempo tölt och att väcka honom inför tölten med att ta en gaedingagalopp i framridningen och/eller precis på rakan upp till collecting-ring (måhända fick lite blickar i ridhuset på den då det krävdes en viss stoppsträcka bland många ekipage och så men men
).
På mitt förmiddagspass red jag med stångbett sen tänkte jag ha tränsbettet ifall hon såg någon skillnad, över lunch kom vi överens om att jag skulle ta med bägge så jag kunde byta om det var så, plus att jag ville en gång får alla veta att stången var godkänd. Nu blev den inte mätt förens på ryttarmötet på söndag men den är godkänd så då vet jag! Hursomhelst tyckte domaren att min häst ser liksom lättare ut på mitt vanliga tvådelade tränsbett så bestämde att tävla på det. Energin på eftermiddagspasset var en trött, svettig häst så var lite orolig då inför helgen men hade 24 timmar till första start!
Lördag: på lördag i B-flokk på tränsbettet lärde jag mig att man efter man tagit ned hästen till skritt vid avslutad ritt MÅSTE ta den kortaste vägen ut i högre gångart än skritt, om kortaste vägen betyder att vända MÅSTE man göra det innan långsidomarkörerna. Jag hade missuppfattat från tidigare tävlingarna och trodde att regeln var att man MÅSTE vänta på att speakern säger till att man får vända och ta en annan gångart ut, och annars fortsätta skritta mot utgången i det varv man är. Så jag avslutade min fina B-Flokk och hörde inget från speakern och såg ett väldigt dividerande vid ena domarbåset och fortsatte skritta…. Och sen halvvägs in på långsidan säger speakern att ta kortaste vägen ut men då hade jag hunnit så långt att kortaste vägen inte var att vända längre som jag uppfattade det plus att jag redan var utanför kortsidan så jag blev helt rådvill och red ut hela vägen runt och poff så var jag diskad…
Men jag fick poäng från domare 1 och 2 och de var jättebra så jag var så nöjd ändå
Tror det tog lite vinden ur oss dock med så snöplig början även om jag uttryckligen var där bara för att lära mig så kändes just den lärdomen så trist
Men både domare och andra peppade mig och alla berättade om när de själva eller dottern eller si och så elitryttare gjort precis samma sak, vissa två ggr på raken! Så det händer ju.
Sen hade vi gaedingatölten kvar på lördag och jag bestämde att prova stångbettet? Typ för att ordentligt bestämma inför söndagen/ det var trött häst och jag tror musten hade gått ur mig lite också i hettan, pappa åkte hem innan också. Men sen gick det jättebra och vi höjde våra poäng jämfört med förra tävlingen!
Värsta hagelstormen kom lördagkväll och då var min häst stressad och rädd och åt inte på flera timmar men han tog igen det sen
Söndag: stjärndagen! Bägge klasser med tränsbettet! Här bara gav han allt! Så slog vi till med ännu större höjning, 8.11 i B-flokken (4:e plats) trots att vi rollade oss igenom traven på bägge försöken! (Jag tog traven som min upprepning men den blev inte bättre), så 7.8/7.6/7.2 för traven drog ned, förra tävlingen satte jag 8
r på traven så om jag kan få till den bara!
Jag vände också mycket tydligt innan långsidan och tog kortaste vägen ut utan speakerns uppmaning
Och sen gaedingatölten! Och vilken häst 8.13!! Så vi slutade vår helg med 0.14 och 0.07 poäng ifrån SM-kval i B-flokk & gk-tölt respektive!! Ännu närmare än senast alltså, på helt ny plats första gången vi åkte iväg över natten
️ jag är bara så stolt över vilken superpersonlighet min häst är, och sen självlastade hem med en klackspark, inget knussel, kom hem, rullade i boxen och åt förnöjt sitt hö. Stod som ett ljus i transporten hela vägen, bra med kameran!
Det var också väldigt kul att lära känna andra på tävlingen, och så många danska ekipage som var där! Och få värma upp tillsammans med Nils Christian Larsen
@Roheryn jag såg inte dig men det var också kom jag på att jag inte vet hur du ser ut med mest söta vovvarna på insta så höll jag typ utkik efter dom
såg du/kände du igen mig? Om ni var där så sent som jag red (men typ inte läge att säga hej om jag satt på hästen haha). Det känns som jag hade saker att göra hela tiden fast jag bara red på eftermiddagen så han inte ens titta mycket på andras, vilken/vilka klasser och vilken häst var ni där med?