Hur vet man om man hittat rätt partner?

Ja precis och så funkar det ju med andra förhållanden i livet också. Kan ju vara tex på jobbet och i vänskapsförhållanden.
Ja, och det var egentligen därför jag ställde frågan. Därför att det hela inte alls verkar vara unikt för kärleksförhållanden, och därför att man kan bli "kompletterad" på väldigt många olika sätt. Olika personer bidrar till att man lyfter fram olika sidor av sig.

Jag skulle - av en ganska lång rad skäl - inte kalla det för att bli kompletterad när det gäller förhållandet, utan snarare räkna det till att "på det hela taget trivas och må bra ihop".

På jobbet däremot, är jag mer benägen att tänka på det just i termer av komplettering. Jag kan tex behöva en statistiker i något sammanhang, eftersom jag är dålig på statistik. Det blir ett slags komplettering.

Ja, och det var egentligen därför jag ställde frågan. Därför att det hela inte alls verkar vara unikt för kärleksförhållanden, och därför att man kan bli "kompletterad" på väldigt många olika sätt. Olika personer bidrar till att man lyfter fram olika sidor av sig.

Jag skulle - av en ganska lång rad skäl - inte kalla det för att bli kompletterad när det gäller förhållandet, utan snarare räkna det till att "på det hela taget trivas och må bra ihop".

På jobbet däremot, är jag mer benägen att tänka på det just i termer av komplettering. Jag kan tex behöva en statistiker i något sammanhang, eftersom jag är dålig på statistik. Det blir ett slags komplettering.
Men varför skulle det bara vara förunnat i ett förhållande som par?

Det behöver inte vara en praktisk sak. Många gånger är det kanske snarare en emotionell känsla av komplement man upplever med sin partner än en praktisk som med en arbetskolega.

Även om jag upplever att andra personer kompletterar mig väl i andra förhållande så är det inte samma slags komplement.

Nu när min mamma är död så ser jag på vilka sätt min mamma och pappa kompletterade varandra. Och då tänker jag inte på att mamma lagade maten och pappa lagade bilen utan det är en stor tomhet som mamma tog upp som min pappa inte riktigt kan fylla.

Deras förhållande byggde på två individer och nu är den ena utav dom individerna borta för alltid och har efterlämnat ett tomrum efter sig.

Man märker att mammas jordnära tänkande och handlande inte riktigt finns där längre.

Pappa är helt enkelt en annan person utan mamma. Inte nödvändigtvis sämre men annan.

Har du träffat mannen/kvinnan i ditt liv?
Som det känns nu så är det så.

Hur vet du att det är mannen/kvinnan i ditt liv?
Det känns rätt och naturligt att det är vi. Det finaste med honom är att han är så lugn. Jag kan lätt bli hetsig och har lite temperament medan han mer lutar sig tillbaka. Ibland retar jag ihjäl mig på honom för vissa saker och det är helt okej. Det blir liksom ingen big deal av det. Klart att vi kan prata om vad som hände men jag blir inte beskylld för mina åsikter. Dock har jag fått lära mig att vara väldigt tydlig med hur och vad jag vill att han ska göra i vissa lägen. Han är som... Speciell. Det är ett litet äventyr att leva med honom. Jag tror aldrig att jag kommer att dö tråkdöden a la svensson för det kommer alltid något nytt.

Lever du tillsammans med denna person?
Ja

Hur snabbt gick ni från att först träffats, till förhållande, delat boende, giftermål, barn, hus, you name it... (kan vara intressant att veta ålder på er oxå
Vi träffades i april 2011. Sågs lite till och från under en längre tid. Han var tydligen kär i mig i hemlighet (förklarade att känslor är svårt och han inte visste nåt). Detta fick jag veta för bara några dagar sedan när han berättade att han gjorde glädjeskutt till tunnelbanan när jag låg kvar i hans säng :o :rofl:

Vi bodde mer eller mindre ihop under tiderna vi sågs men hade varsina adresser. Jag hade ju nyckel till hans lägenhet och sådär. Juli 2012 fick jag veta att jag var gravid. Efter oro, tårar och samtal kom vi fram till att vi kör, tillsammans. Då började vi leta större lägenhet. Fram tills dess delade vi hans lägenhet, en liten etta. December 2012 flyttade vi in i en 2:a, april 2013 föddes dottern. Sedan ett par månader tillbaka bor vi i ett hus vi köpt. Giftermål har vi pratat om lite till och från. Blir nog jag som släpar in honom på någon slags drop in-giftermål i förbifarten så småningom, heh. Vi ska ändå inte ha någon stor grej.

Vi är idag 24 och 27 år gamla.

Fast trivas och må bra ihop kan man ju göra med människor som inte kompletterar en alls? Några av mina vänner är sådana. Vi kan bekräfta varandra otroligt bra, och mår väldigt bra av varandras sällskap, men vi skulle inte få något gjort alls i en mer krävande situation. Både kollegor och partners vill jag ska vara människor som kan få mig att sträcka mig en liten bit till. Inte på ett forcerat "på tårna"-sätt, utan bara för att vi tillsammans blir större än summan av delarna.

Min kille är rätt för mig här och nu, skrev åldersfixeringstråden precis samma sak, att jag inte drar pallareller mellan bra förhållande och hur förutsättningarna ser ut för att det ska vara långvarande/livslångt, vem vet vad som är rätt för honom och mig i framtiden?

Jag vet hur mycket jag förändras år från år och vet att vi inte skulle klickat under några andra omständigheter än just här och nu.

Så jag tittar inte på honom och tänker att i framtiden vill jag flytta ihop med honom, skaffa barn, gifta mig, ser oss bli gamla tillsammans.

Mycket för att jag inte vill skaffa barn eller är särskillt intresserad av att gifta mig, men för att för mig så fungerar det inte att veta så fast vad som skulle var rätt för oss så långt in i framtiden och jag är fullt övertygad att det är rätt för mig att vara med honom och inte känna så.

Jag väljer honom varje dag och vi har aldrig lovat varandra mer än att vi fortsätter att träffas så länge det känns rätt och att raka och schyssta den dagen det inte känns så längre.

Det blir lite bakvänt för jag tänker inte så.

Han är som sagt rätt person för mig här och nu, sen är jag inte monogam, även om jag just nu väljer att bara fokusera på oss för att det är det vi båda behöver, det känns rätt när det är så nytt och jag inte längre har en annan relation och känner att det varken finns utrymme tidsmässigt eller känslomässigt att inleda något med någon mer just nu.

Jag känner lika starkt för att ha honom i mitt liv precis som andra relationer jag värderar högt, bland familj och vänner, som en människa som som får mig att må bra, ger mig trygghet och uppskattning, som utmanar mig själv och får mig att växa, för att han i vår relation att känna att jag är en person som jag tycker om att vara.

Nej det gör jag inte, vi har ett långdistansförhållande och just nu har vi inga direkta planer på att flytta ihop, visst har vi pratat om det många gånger, hur det skulle vara, hur det skulle kunna fungera, men det har inte känts rätt att säga mer om det än så.

Vi har inte varit tillsammans så länge, ca 7-8 månader, träffas så ofta vi kan och i sommar kommer han och hälsar på i en månad, det kommer ge oss lite mer vardagskänsla och ge oss mer kött på benen hur vi vill fortsätta i framtiden, men just nu har jag ingen aning, vet bara att det ska bli så underbart att få så många dagar tillsammans, det känns som ren lyx och sen får vi se.

Hur snabbt gick ni från att först träffats, till förhållande, delat boende, giftermål, barn, hus, you name it... (kan vara intressant att veta ålder på er oxå :) )
Det är lite mer än ett år sen som vi började flirta på allvar, träffades online via ett spel, bestämde oss för att vara friends with a spark och att vi bara måste träffas och se om vi kände likadant då och på den vägen bygger det.

Förra hösten träffades vi första gången, jag kom till England och vi hade en vecka tillsammans och sen dess ser vi oss som att vi är tillsammans.

Barn är ingen av oss intresserad av som sagt, inte heller giftemål.
Om det slutar med att vi flyttar ihop har jag ingen aning, jag är nöjd som vi har det nu, förutom att jag önskar att vi kunde träffas oftare och mer regelbundet, det blir för länge när det går mer än två månader mellan gångerna.

Vi pratar varje dag via Skype, spelar spel, planerar hans resa hit och pratar om vad som händer i våra liv och våra gemensamma intressen.

Vi har tagit det väldigt lugnt, mycket beror på avståndet och att vi inte kunde träffas så fort som vi hade önskat, som fick oss att vänta med att reda ut mycket tills vi hunnit umgås ordentligt.

Men mest beror det nog på ålderskillnanden och att vi båda två är i ett skede i livet när det har tagit en ny riktning och vi behöver båda två tid att känna efter vad som är rätt väg och hur vår relation passar in i det.

Han är 19år och jag är 35, så pga av att han inte har hunnit få samma livserfaranhet runt förhållanden så har jag känt att jag har tryggheten i mig själv att ge honom det utrymme att känna sig för vad som är rätt för honom och ta den tid han behöver för att veta vad som är rätt takt för vårt förhållande att utvecklas och i vilken riktning.

Det som får det att fungera är nog att vi har lite samma utgångspunkt, vi går igenom samma funderingar om hur livet ska se ut och att inte någon av oss är intresserad av en relation i traditionel mening, med barn och giftemål och så.

Han har mycket livserfarenhet till sina år, haft en tuff uppväx som på gott och ont fått honom att mogna och växa upp och ta ansvar tidigt och dessutom gjort honom till en väldigt lyhörd och värmhjärtad person.

Vi får det att fungera, kommunikation är nyckeln, vi pratar om allt, hur läskigt det än är, är ärliga om våra rädslor, drömmar och allt där emellan, vi har haft våra bumps in the road tidigare då vi inte riktigt vågade vara öppna med allt och det ledde till jobbiga missförstånd, så vi har lärt oss att det går inte om vi inte är ärliga med om hur vi känner, så länge vi pratar om det så kan vi reda ut det.

Visst faktorerar ålderskillanden in i hur vi har det, får ta med den i beaktning, så vi kan vara rädd om varandra, men jag väljer att se på saken så att oavsätt om man är lika gamla eller inte så har man med sig olika erfarenheter i sitt bagage som har format en och påverkar hur man är som person och hur bra man är på att hantera olika saker och hur förhållandet behöver se ut för att man ska må bra i det, för mig räknas det bara hur man lyckas mötas, lösa saker som uppstår och om man får varandra att må bra.

@Sassy Utifrån hur jag förstår kompletteringstanken när det gäller förhållanden, ser jag det inte som positivt alls. Så jag ser inte problemet om man inte "kompletterar" varann i förhållandet. Kompletteringstanken går som jag förstår den tillbaka på ett romantiskt tvåsamhetsideal där de tu bliva ett.

Själv vill jag vara min egen person som lever med någon som också är sin egen person. Inte en ourskiljbar del av en symbios.

Pappa är helt enkelt en annan person utan mamma. Inte nödvändigtvis sämre men annan.
Det är väl klart att en individ som försvinner lämnar ett tomrum efter sig som ingen annan kan fylla? Och att din pappa är lite annorlunda när han livssituation har förändrats så, med sorgen efter en bortgången livskamrat.

Men om han inte är sämre nu utan sin livskamrat, så var de tillsammans inte bättre än var för sig - varför då kalla det komplettering av alla ord som man kan beskriva det med? Samspel t ex. Man är ju den man är i samspel med andra, alltid. Sociala djur som vi är.

@Petruska Jag lägger inte någonstans en exklusiv funktion i begreppet "kompletterande", men så är jag ju inte monogam heller :sneaky:. För mig är komplettering helt enkelt det jag strävar efter i alla samarbeten som har fler syften är att mysa över en kopp te emellanåt. Jag vill ha en sparringpartner, oavsett om det är när jag jobbar, tränar eller "bara lever".

Det är alltså en pusselbit som passar ihop med min och gör helheten lite större, men det säger ingenting om hur många bitar som utgör hela pusslet?

Kan lägga till att jag inte alls förstår det där "den enda"-tänket. Finns det verkligen någon som kan vara så perfekt matchad och utvecklas så i jämna steg åt "rätt" håll? Det verkar helt otroligt i så fall. En (eller för den delen flera) partner är en stor del av min input, men för att kunna vara ens i närheten av majoriteten av den skulle jag få inskränka mitt liv något enormt.

Det är väl klart att en individ som försvinner lämnar ett tomrum efter sig som ingen annan kan fylla? Och att din pappa är lite annorlunda när han livssituation har förändrats så, med sorgen efter en bortgången livskamrat.

Men om han inte är sämre nu utan sin livskamrat, så var de tillsammans inte bättre än var för sig - varför då kalla det komplettering av alla ord som man kan beskriva det med? Samspel t ex. Man är ju den man är i samspel med andra, alltid. Sociala djur som vi är.
Det är snart 3 år sedan mamma gick bort och det är väl inte så att det är dåligt men tillsammans var det ännu bättre.

Man kan ana en viss ensidighet i vissa beslut. Saker som jag får påpeka som jag aldrig behövt påpeka förut. Det är inga jättestora saker utan små små saker som dyker upp lite då och då.

Jag hade säkert märkt det om det var pappa som hade gått bort men då hade det ju varit hans sida som hade saknats.

Det här är ju jättesvårt att beskriva då det oftast inte är direkt tydligt och ganska så subtilt.

Mamma var nog också den lite mer drivande partnern fast det inte märktes då.

Pappa löste saker och ting och fixade men mamma såg till att det hände.

Enklast beskrivet: Var för sig är de bra men tillsammans är de så mycket bättre.

Hur snabbt gick ni från att först träffats, till förhållande, delat boende, giftermål, barn, hus, you name it... (kan vara intressant att veta ålder på er oxå :) )

:)

Min uppfattning är att man vet om det är mannen för alltid först efter det gått nästan ett år. Då har dåliga sidor visat sig och kan man få dom att gå ihop så fortsätter man. Annars gör man det inte :)

Fan of Bill singel igen och det känns bra :)

@Sassy Det är därför jag tyckte att det var konstigt att du skulle förespråka kompletteringstanken.

@Tora I den mån som sådant du beskriver om din pappa faktiskt beror på att han och din mamma "kompletterade" varandra (och inte på sorg och/ eller förändringen i hans livssituation), så belyser det problemet för mig. Jag vill inte vara inkomplett som ensam, och jag vill inte att min partner är det heller.

Sen kan jag tänka mig fler tolkningar av din beskrivning, tex det som @Trani är inne på.

Jag vill inte vara inkomplett som ensam, och jag vill inte att min partner är det heller.
Fast inte behöver man väl vara "inkomplett"?

Bara annorlunda och kanske mer mångfacetterad med en klokt fantastisk person i sitt liv och vid sin sida?

De flesta av oss influeras av de sammanhang vi är i och de människor vi har i vår närhet. Jag skulle tycka att det vore underligt annars.

@Petruska
Jag vill inte vara inkomplett som ensam, och jag vill inte att min partner är det heller.
tänkte precis samma sak. och på hur extremt sorgligt det vore om nån sa "ja, niphredil är ju bra men hon är långt bättre tillsammans med sin sambo". En sak om man sörjer och förändras pga det men om jag som person inte räcker till? Om jag som person bara är superkanon för att jag är med min sambo? Vilken gräsligt deprimerande tanke.

Sedan är det så att jag och min sambo är väldigt olika på vissa sätt. Det är inte för att jag vill vara med någon som kompletterar mig, utan snarare för att en relation mellan två niphredils inte håller särskilt länge.

De flesta av oss influeras av de sammanhang vi är i och de människor vi har i vår närhet. Jag skulle tycka att det vore underligt annars.

Precis, och därför är det inget som särskiljer parförhållanden från andra typer av relationer, tänker jag.

Sen förstår jag inte hur komplettering - när man frekvent använder det ordet - öht kan betyda något annat än att man är inkomplett innan man blir kompletterad.

Träffade min pojkvän via en kollega, på en fest hemma hos henne. Det sa bara klick direkt mellan oss. Dock känner vi båda att vi vill ta det lugnt med att flytta ihop etc då det bara blivit fel när det gått för snabbt tidigare. Har inte bråttom alls så tar dagarna som dom kommer. :)

Vi är 90:a och 86:a :)

Sen förstår jag inte hur komplettering - när man frekvent använder det ordet - öht kan betyda något annat än att man är inkomplett innan man blir kompletterad.
Nej precis. Den innebörden medföljer oavsett om man menat/tänkt igenom det eller inte. Annars skulle väl ett annat ord passa bättre liksom.

F ö tror jag att jag hade älskat att vara i en relation med två Trani! Men det hade nog varit stormigt, fantastiskt sex varvat med vansinnesgräl... :rofl:

Jag är förundrad över att det är flera människor här inne som anser sig vara kompletta - är man någonsin det? En komplett person känns outvecklingsbar, vilket jag inte tror att någon är.

Från SAOL,
Komplett: Fullständig, fullkomlig
Komplettera: Utfylla, fullständiga

halvt kl,

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett år, och ska bli sambos till hösten. Just nu känns han absolut som mannen i mitt liv, och det känns som att vi skulle kunna bygga ett bra och givande liv tillsammans.
Han förbättrar mina sämre sidor, och förhöjer mina bra ytterligare något - sett från mitt eget perspektiv kompletterar han mig.

Precis, och därför är det inget som särskiljer parförhållanden från andra typer av relationer, tänker jag.

Den jag väljer att leva med vill jag skall komplettera mig.

Det betyder inte att man inte klarar sig på egen hand eller är en dålig människa utan rätt person vid sin sida.

Jag är ju inte mer än en människa alltså kan jag inte vara perfekt på alla sätt och vis.

Däremot tror jag inte att det bara finns en enda människa som kan komplettera mig på ett bra sätt.

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 595
Senast: Roheryn
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 368
Senast: gullviva
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 493
Senast: lingonben
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka