Självklart betraktar jag mig som en komplett människa! En fullständig individ!Jag är förundrad över att det är flera människor här inne som anser sig vara kompletta - är man någonsin det? En komplett person känns outvecklingsbar, vilket jag inte tror att någon är.
Från SAOL,
Komplett: Fullständig, fullkomlig
Komplettera: Utfylla, fullständiga
En inkomplett människa är någon som behöver bli utfylld av någon annan för att bli fullständig - bli en hel egen individ.
Sedan blir jag såklart som alla andra till i samspel med omgivningen. Men det betraktar jag som att vi alla är dynamiska och sociala. Inte som att vi föds inkompletta och måste fyllas med mening av andra (eller det borde inte vara så).
Att utvecklas har ingenting med att bli kompletterad att göra. Utvecklas är att själv förändras (ibland med hjälp av andra), att bli kompletterad är att passivt ta emot och låta någon annan fylla ut dig.
Som i Petruskas exempel med statistik: att bli kompletterad är att låta en statistiker göra den statistiska delen och sedan själv tolka det. Att utvecklas är att själv lära sig att utföra den statistiska undersökningen.