Okej, ja men där är en skiljelinje, jag kan inte säga att jag blir en bättre människa ihop med den människan som varit min partner. Bara att jag har trivts väldigt bra och gillar att umgås med denne. Men det kanske beror på att jag inte träffat rätt än då
Det där är väl olika hur man är som person också? De flesta människor jag kommer nära påverkar mig på olika sätt, och förstärker olika drag. Det är väl ganska givet att då föredra en partner (eller kollega, vän, whatever) som förstärker det positiva och jämnar ut det negativa istället för tvärtom? En människa som berör mig så lite att jag inte blir påverkad lär inte väcka några intensivare känslor heller.
Sen är det väl olika vad man har för vardag. Jag gör liknande saker med vänner och partners; driver projekt, håller event av olika slag, funderar på företagsidéer (och gör ibland slag i saken). Vi tränar mot uppsatta mål, går kurser, utvecklas på olika sätt. Om ett förhållande handlade mer om att äta frukost ihop och dela hushåll blir det mindre viktigt hur man "arbetar" ihop men det vore ett sjukt ointressant förhållande för mig. Vi är olika
Även i de situationer vi inte uttryckligen gör saker tillsammans vill jag gärna att mina närmaste ska kunna pusha och lyfta ibland, precis som jag vill kunna göra det för dem. Det känns snarast märkligt att utesluta en av de viktigaste människorna i livet från de viktigaste funktionerna?
Sen tycker jag det är lite synd att säga att man som människa ska vara så oberoende av andra. Vi är sociala djur, i ett samhälle. Om vi vore solitärer skulle vi vara bäst på egen hand, men det är vi inte. Den romantiska idén i det hela är väl inte att vi funkar bäst i samverkan med andra, utan att en enda person ska vara den där andra?