Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 15 663
Sv: Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

En sådan enkel sak som att samla ihop årtes resultat ifrån fölvisningarna häfta ihop och sälja går inte

Varför trycker du inte ditt egna lilla häfte? Resultaten från alla fölmöntringarna finns att skriva ut från ASVHs hemsida?:confused:

Här finns de för alla som vill göra så: http://www.asvh.se/unghast/fol.htm (i h kanten, scrolla ned).

Var hittar jag motsvarande resultat på Hannoveraner, Oldenburg o s v hemsidor?

Själv tycker jag att fölmönstring är den mest ointressanta visningen (av de visningar vi har) och jag hoppas att bedömningen kommer att ändras till enbart omdömen (alltså bort med siffror). Jag tycker alltså att ASVH ska lägga ännu mindre tid på det.

Jag har sedan 2004 skrivit oändligt många brev där jag har kritiserat, vårt system MEN även kommit med genomförbara ideer men det verkar som om man blir emotarbetad oavsett vad det gäller.

Stackars kanslipersonalen :angel:
Skämt osido, ASVH består ju av flera lokalföreningar också och alla måste ju vara överens om det är stora förändringar som ska göras. Till årsmötet kan man skicka in motioner (jag antar att det är det du gjort) och då kan man ju få till ändringar (om andra också tycker så).

Varför trycker du inte ditt egna lilla häfte? Resultaten från alla fölmöntringarna finns att skriva ut från ASVHs hemsida?:confused:

Här finns de för alla som vill göra så: http://www.asvh.se/unghast/fol.htm (i h kanten, scrolla ned).

Själv tycker jag att fölmönstring är den mest ointressanta visningen (av de visningar vi har) och jag hoppas att bedömningen kommer att ändras till enbart omdömen (alltså bort med siffror). Jag tycker alltså att ASVH ska lägga ännu mindre tid på det.

Man skall inte ta det för givet att alla människor har tillgång till data, utan det skulle vara trevligt med den servicen.

Sedan anser jag att fölvisningen är viktig, och det är en del i den långa väg som unghästen skall gå. Och jag hoppas inte att man skall lägga det som ett rent omdöme.

Senast ändrad av en moderator:

Nästan alla har tillgång till data (bibloteken är utmärkta för de som inte har dator hemma).

Och de få som inte har det vill kanske inte köpa ett häfte med fölmönstringsresultaten heller - de har kanske någon vän (trots att de bor i Sverige där uppfödarna inte är som tyskarna
Och dom har en mer social sammanhållning mellan uppfödarna, man kan gratulera varandra, och glädjas åt varandras framgång
) som isåfall kan dra ut listorna åt dem.

Jag tycker kanslipersonalen ska använda sin tid till andra saker än dra ut listor som finns så lättillgängliga på nätet.

Varför är det viktigt med poäng för föl?

Att man åker och visar upp sitt föl, får ett omdöme och tips på vad man ska tänka på när man betäcker stoet nästa gång räcker tycker jag.

Poängen är ofta missvisande och säger egentligen ingenting.

Och det är en av Sveriges största banor och där vann han vad jag har för mig en ** klass när han endast var 7år gammal.. Dessutom överlägset med endast 40 straff medan tvåan hade över 60 straff. Är man inte imponerad av det så vet jag inte vad man skulle vara imponerad av faktiskt Året efter var han 2a i samma klass dvs ** fast då var den internationell!!

Jag var även där och såg banan och vet vilken svårighet den håller.

Det finns bara man letar lite. Har själv kollat upp Brandenburger och Holstiener och SF, dock inte de andra men det finns säkert dock är det ju lite svårare att hitta.

Jag menar att han är oönskad för sin ras, och att jag är missnöjd med att dom inte vill plocka in anglo i halvblods aveln, anser personligen att vi kan skrota det svenska bruks provet, som det är idag

Att man åker och visar upp sitt föl, får ett omdöme och tips på vad man ska tänka på när man betäcker stoet nästa gång räcker tycker jag.

VAD är det som säger att domaren på denna fölmönstring skall ha större utbud på vad jag som sto ägare bör tänka på vid nästa betäckning?

Du menar alltså att nämnden läste att Business var anglo och sedan skrev ner kritiken så att han inte skulle godkännas av det skälet? Låter inte det lite konspiratoriskt? På vilket sätt särbehandlades Business X?

Senast ändrad:

Jag har inte sagt att han särbehandlades, men jag och många med mig som varit med i några år nu, vet att premieringsnämden inte vill ha in arab och anglo m.m. blod i svensk avel.

men jag och många med mig som varit med i några år nu, vet att premieringsnämden inte vill ha in arab och anglo m.m. blod i svensk avel.

*KL*

Detta tror jag inte ett dugg på! En bra häst är en bra häst, och har den dessutom en stam som AVN kan anse att detta blod kan föra SWB frammåt så hade hingsten blivit godkänd trots sitt angloblod.

Ta Chicago City som exempel, han har angloblod i sig på moders sidan samt en mkt intressant fader, Han hoppar bra och rör sig bra, denna hingst är betydligt mera intressant att avla på än Business tycker jag personligen.

Jag vet hur banan ser ut på Segersjö, har också gått (alltså promenerat inget annat) den några gånger.

Tycker iallafall att det var rätt att Business inte blev godkänd.
Hade valt en svårklass-hoppare (eller ett stort fullblod) till stoet istället (som jag skrev i något inlägg ovan).

Jag har inte sagt att han särbehandlades, men jag och många med mig som varit med i några år nu, vet att premieringsnämden inte vill ha in arab och anglo m.m. blod i svensk avel.

Det var ju ungefär samma som framfördes när skäck-hingsten inte godkändes förra året. Skulle du vlija använda Business om han inte var anglo? D v s precis samma hingst utan anglo-blod?

Hade valt en svårklass-hoppare (eller ett stort fullblod) till stoet istället (som jag skrev i något inlägg ovan).

Jag håller helt med dig! Jag tycker att Business hoppar för dåligt i sin banhoppning för att tillföra något i aveln.

VAD är det som säger att domaren på denna fölmönstring skall ha större utbud på vad jag som sto ägare bör tänka på vid nästa betäckning?

Tja, den stor fördelen med fölmönstring är ju att domarna (som jag tror granskar en och annan häst mer än du) ser både föl och sto tillsammans - det är det enda tillfället som domarna har att jämföra dem. Vid senare visningar (3-årstest, kvalitets) som kan man ju bara se vad hästar efter samma hingstar nedärver.
Vid fölmönstringen kan domarna (och om de slapp att stå och fundera på om de ska sätta en 7 eller 8 så skulle de få ännu mer tid) ta tid till att t ex föreslå att stoägaren ska välja en hingst t ex med längre linjer nästa gång.
Eller att hingstvalet passade mycket bra och de rekommenderar en ombetäckning.
Har du aldrig hört av en del domare ger rådgivning vid detta tillfälle?

Jag vet hur banan ser ut på Segersjö, har också gått (alltså promenerat inget annat) den några gånger.

Saken är ju den att det inte finns en enda fullblodshingst som är bättre än vad Business är.

Jag har ju turen att ha ett mkt välstammat fullblodssto att avla på ;)

Dessutom så hoppade Business väldigt bra som unghäst så hade han fått hålla sig till det spåret så vet man ju faktiskt inte hur långt han hade gått där..

Jag håller helt med dig! Jag tycker att Business hoppar för dåligt i sin banhoppning för att tillföra något i aveln.

Fast så dåligt hoppar han ju inte direkt:

http://www.youtube.com/watch?v=HGm_Z9ZRlKc

Och han hoppade inte sämre när han var yngre, tycker nog att han hoppar rätt bra för att ha gått så mycket fälttävlan som han ändå gjort och dessutom haft den skada som han haft

Det var ju ungefär samma som framfördes när skäck-hingsten inte godkändes förra året. Skulle du vlija använda Business om han inte var anglo? D v s precis samma hingst utan anglo-blod?

Jag måste svara på detta även om det inte var riktat till mig ;)

Ja jag hade använt honom eftersom jag sett honom så mycket när han var yngre på tävlingar och gör min egen bed på det jag sett där..

*KL*

Detta tror jag inte ett dugg på! En bra häst är en bra häst, och har den dessutom en stam som AVN kan anse att detta blod kan föra SWB frammåt så hade hingsten blivit godkänd trots sitt angloblod.

Ta Chicago City som exempel, han har angloblod i sig på moders sidan samt en mkt intressant fader, Han hoppar bra och rör sig bra, denna hingst är betydligt mera intressant att avla på än Business tycker jag personligen.

Och personligen så anser jag inte att Carthago blodet är speciellt intressant för fälttävlan :crazy: I mina ögon alldeles för tungt.

Sedan är jag personligen inte förtjust i det anloblodet som finns i honom, har sett en del avkommor efter honom och inget har fallit mig i smaken där tyvärr :(

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 015
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 311
Senast: Mayaanna
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 176
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att kommunicera
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Dammsugare

Hund, Katt, Andra Djur