Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 15 663
Sv: Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

PS jag gillade Business X - fast om man var så trasig att man inte kunde visas redan vid 13 års ålder:confused:

Men om hästarna som inte blev bra finns kvar så finns risken att de sprider sina gener. För den normale ryttaren är en häst som tar sig runt 1.10 banor fantastisk och borde bli mamma. Särskilt om pappa masat sig över en svårklass bana. I en avel som huvudsakligen bedrivs som hobby kommer dessa ston att utgöra en stor del av avelsbasen (vilket de iofs redan gör).OM man verkligen vill följa travets modell och satsa på prestation rakt igenom, måste man rensa bort dessa hästar. Detta särskilt om de är experiment, dvs avkomma av hingstar som inte har stam som tyder på god förvärvning eller exteriör.

Så gott som ingen sätter misslyckade travmärrar i avelsboxen för att tillverka nya travare - detta oavsett om hästen lever. När den lämnat travvärlden är den borta.

Men om hästarna som inte blev bra finns kvar så finns risken att de sprider sina gener. För den normale ryttaren är en häst som tar sig runt 1.10 banor fantastisk och borde bli mamma. Särskilt om pappa masat sig över en svårklass bana. I en avel som huvudsakligen bedrivs som hobby kommer dessa ston att utgöra en stor del av avelsbasen (vilket de iofs redan gör).OM man verkligen vill följa travets modell och satsa på prestation rakt igenom, måste man rensa bort dessa hästar. Detta särskilt om de är experiment, dvs avkomma av hingstar som inte har stam som tyder på god förvärvning eller exteriör.

Så gott som ingen sätter misslyckade travmärrar i avelsboxen för att tillverka nya travare - detta oavsett om hästen lever. När den lämnat travvärlden är den borta.

Alltså hur många hingstar handlar det om som skulle kunna bli godkända på sina meriter??? 2-3 per år? eller är det fler, jag har ingen aning.

OM dessa hingstar skulle bli godkända för ett visst antal sto så skulle de göra mycket mindre skada i avlen än 3 åringar som får ha obegränsat antal sto och sen inte blir godkända som 4 åringar.

Och ärligt vad är det som är så fel med att vilja se dom bästa hingstarna godkända?

Fast bäst är ingen objektiv egenskap. Att avgöra vad som är bäst kräver någon form av syfte. En definition av vad som är bra. Och sedan också en definition av vad som är tillräckligt bra (talar vi om världens tio, hundra, tusen eller hundratusen bästa enligt den måttstock vi valt som bra??)

De bästa ska användas - men vad är egentligen bäst? Svårklasvinnaren med skräp bakom sig och därmed osäker förvärvning... eller tvåan med en konsoliderad stam där alla hästarna haft den typ vi eftersträvar.

En häst har mer genetiskt material än vad den visar. Olika kombinationer är olika bra. Avel är inte så lätt som att champion plus champion blir champion.

Fast bäst är ingen objektiv egenskap. Att avgöra vad som är bäst kräver någon form av syfte. En definition av vad som är bra. Och sedan också en definition av vad som är tillräckligt bra (talar vi om världens tio, hundra, tusen eller hundratusen bästa enligt den måttstock vi valt som bra??)

De bästa ska användas - men vad är egentligen bäst? Svårklasvinnaren med skräp bakom sig och därmed osäker förvärvning... eller tvåan med en konsoliderad stam där alla hästarna haft den typ vi eftersträvar.

En häst har mer genetiskt material än vad den visar. Olika kombinationer är olika bra. Avel är inte så lätt som att champion plus champion blir champion.

Du hämtar många poäng i ditt sätt att resonera. Och jag tänker lika i många saker.
Men det viktigaste jag ville nå ut med i denna tråd, är att man måste se mer än den hingst som blir visad, man måste lägga stor vikt till den genbank hingsten representerar.
Och i detta fall, så har Business X, blivit fel hanterad.

Avel är aldrig lätt. Det bästa korsat med det bästa kan bli skit medan det medmåttiga korsat med det medelmåttiga kan bli kanon eftersom dessa gener passar perfekt med varandra. Och genom avelsarbete så ser man att vissa linjer passar bättre ihop än andra linjer.

Jag tycker det är en intressant diskussion ni för, även om jag är mer insatt i travavel (ffa kallblod)... Hur nämnder resonerar och bestämmer är en stor och viktig fråga!
Personligen så kan jag tycka att travaveln ibland baseras lite väääl mycket bara på prestationer. Säg att en häst tävlar medelmåttigt, men får till en enastående formtopp och gör ett enda fantastiskt lopp och vinner Kriteriet eller Derbyt. Då är den i princip per automatik godkänd för avel sedan, eftersom våran bedömning till 80% grundar sig på prestationer.

Hur som helst så vill jag bara säga att det används fruktansvärt mycket misslyckade travmärrar till avel.

Jag förstår inte varför det är så speciellt med just Business. Han är ju knappast det enda exemplet på att hingstar bedöms olika i olika avelsförbund. Det är knappast den första hingsten som inte godkänts här, som godkänts någon annan stans...
Så varför skulle AVN få en tankeställare i just detta fallet?
(det var väl nån hingst som gått nåt tyskt 70-dagarsprov eller liknande, som inte ens gick vidare till fas 2 i årets bruksprov, om jag är korrekt underrättad)

*utan att på något sätt värdera hingsten ifråga*

Kan bara svara för mig själv, vet att det inte var till mig du skrev...men, jag säger bara en sak....anglo

Och med det menar du att?
Att AVN skulle få en tankeställare bara för att han är anglo?
Eller antyder du att han skulle vara oönskad för sin rastillhörighet?
Eller vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Cat_and_rat
Det behövs inte heller "massor" av hingstar utan några BRA hingstar och det finns det. Det finns ett bra urval av hopphingstar med mkt fullblod i som det som vill avla fälttävlan kan använda.

Jag hade också stor förhoppningar på Business x men tycker att han ser begränsad ut i hoppningen (kapacitetmässigt). Toppentemperament verkar han ha däremot.

Lägger mig i lite nu....visst finns det ett litet men bra utbut av hingstar till fälttävlands aveln, MEN, ta och tänk framåt några generationer....vad händer då? Jo du har inte så stor nytta av dessa för då är alla i fälttävlands aveln inavlade.

Glöm inte heller, när du säger att han ser begränsad ut i hoppningen....du skall ha ett sto också, som skall framhålla sina gener...glöm aldrig det

Jag tror att de som avlar fälttävlanshästar vill ha hästar med mycket hoppkapacitet - många av våra främsta tävlingshästar i fälttävlan har fäder som är svårklasshoppare (de andra har fullblodsfäder).

Jag tror inte att fälttävlansaveln står inför ett inavelsproblem (tror att dressyrsidan har större problem i sådanafall).

Du verkar vara insatt.....

Vet du vilka krav Oldenburg har på röntgen?
Vad för "prov" gjordes för hingstarna som nu godkändes?

Här har vi mest diskuterat Business men t ex 3-årige Rubin Star på vilket sätt visades han upp, han fick ju ett obegränsat godkännande? Han är f ö registrerad i Oldenburg, hade han "fördel" av det?

Romadour e. BH Romanov–Don Schufro skulle göra ett "flerdagarstest" och sedan blir han obegränsat godkänd. Romadour skulle ju visas i Herning, blev han godkänd där - isåfall varför måste han göra ett nytt test?
Om han inte godkändes i Danmark - vad är det för fel på den danska nämnden i sådanafall? Ska deras avelsvärderingsnämnd också få sig en tankeställare?

Senast ändrad:

Alltså hur många hingstar handlar det om som skulle kunna bli godkända på sina meriter??? 2-3 per år? eller är det fler, jag har ingen aning.

Vid det svenska bruksprovet iår godkändes 8 hingstar på prestationer som de fått på annat sätt (via tävling eller bruksprov i annat land).

Och att de stora avels verbanden i tyskland, hjälper sina uppfödare, med att utvecklas, våga prova........och testa, en blods kombination som man aldrig skulle göra själv.

Vad är det för fantastiska, djärva, blodskombinationer som förbunden hjälper sina uppfödare att göra - kanske en R-W-F-D-kombination på dressyrsidan eller en S-C-L-kombination på hoppsidan?:grin:

Det enda tyskarna är bättre på är marknadsföring och åter marknadsföring på alla plan - och det har verkligen gått hem......
i Tyskland, har vi fått lära oss, finns inga omoderna blodslinjer, inga omoderna hingstar (det är bara när de har fått in hovarna på svensk mark - och vi kan se lite mer av dem än några manipulerade eller uppvinklade 2-årskort och en kort filmsekvens - som de inte duger), inga omoderna ston, de är minst 15-20 år före alla andra, de har snabbare avelsframsteg, de har testat sina ston och hingstar för ridbarhet i generationer osv.

Om jag vill veta hur många ston en hingst betäckt (för att kunna göra en jämförelse med hur många framgångsrika avkommor den har lämnat) så är det hemligt, däremot kan jag lätt få veta hur många auktionshästar (och vad de kostat) hingsten ar lämnat. Vad hingstarna avlidit av är också hemligt, tänker främst på Fürst Henrich...vad vill man dölja? Ev defekter eller vad?
Om nu de tyskaförbunden vill sina uppfödare väl varför finns så lite info på nätet - och kanske det som förundrar mest varför gnälls det så mycket på ett så öppet förbund som ASVH (hela bruksprovet är lättillgängligt på Webb och live - hur många besöker egentligen ett tyskt eller danska bruksprovet?) som snart har hela sin stambok utlagd på nätet (med betäckning/dräktighetssiffror för ALLA att se, bedömningsresultat för alla som visats som 3-och 4-åringar och snart även ihopkopplad med ridsportförbundets databas)?

Senast ändrad:

Vad är det för fantastiska, djärva, blodskombinationer som förbunden hjälper sina uppfödare att göra - kanske en R-W-F-D-kombination på dressyrsidan eller en S-C-L-kombination på hoppsidan?:grin:

Det enda tyskarna är bättre på är marknadsföring och åter marknadsföring på alla plan - och det har verkligen gått hem......
i Tyskland, har vi fått lära oss, finns inga omoderna blodslinjer, inga omoderna hingstar (det är bara när de har fått in hovarna på svensk mark - och vi kan se lite mer av dem än några manipulerade eller uppvinklade 2-årskort och en kort filmsekvens - som de inte duger), inga omoderna ston, de är minst 15-20 år före alla andra, de har snabbare avelsframsteg, de har testat sina ston och hingstar för ridbarhet i generationer osv.

Om jag vill veta hur många ston en hingst betäckt (för att kunna göra en jämförelse med hur många framgångsrika avkommor den har lämnat) så är det hemligt, däremot kan jag lätt få veta hur många auktionshästar (och vad de kostat) hingsten ar lämnat. Vad hingstarna avlidit av är också hemligt, tänker främst på Fürst Henrich...vad vill man dölja? Ev defekter eller vad?
Om nu de tyskaförbunden vill sina uppfödare väl varför finns så lite info på nätet - och kanske det som förundrar mest varför gnälls det så mycket på ett så öppet förbund som ASVH (hela bruksprovet är lättillgängligt på Webb och live - hur många besöker egentligen ett tyskt eller danska bruksprovet?) som snart har hela sin stambok utlagd på nätet (med betäckning/dräktighetssiffror för ALLA att se, bedömningsresultat för alla som visats som 3-och 4-åringar och snart även ihopkopplad med ridsportförbundets databas)?

Den anledning till att jag reagerar över ASVH kontra Hanoveranar Verbandet eller Oldenburgarverbandet, är ganska enkel, har man som jag bott och levt i Tyskland många år så har man upplevt hur tyskarna tänker och hur verbanden arbetar gentemot sina medlemmar.
Man har inte ett sådan öppen stambok, som vi har, dom håller hårt på secretessen, och det gör dom överlag oavsett vad det gäller, i tyskens liv.

Men dom har en öppen och mkt proffesionellt skött, avelsrådgivning och kan utan problem kritisera och föreslå och DISKUTERA med sto ägaren om kommande hingstval.
Likaså har dom inte en snedvriden inställning till, arab, shagayaraben, anglo samt trakehnerblodet som vi har i Sverige.

Dom är många verband i Tyskland och konkurrensen mellan dom har gjort att för den enskilde medlemmen så blir servicen bättre och bättre.
Och dom har en mer social sammanhållning mellan uppfödarna, man kan gratulera varandra, och glädjas åt varandras framgång.............

Jag vill inte skrota ASVH, utan ASVH måste lyssna på sina medlemmar och vad vi vill ha och behöver. Jag har sedan 2004 skrivit oändligt många brev där jag har kritiserat, vårt system MEN även kommit med genomförbara ideer men det verkar som om man blir emotarbetad oavsett vad det gäller.
En sådan enkel sak som att samla ihop årtes resultat ifrån fölvisningarna häfta ihop och sälja går inte.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag såg honom på en tävling också.

En fälttävlan antar jag då?

Jag har sett honom ända sedan han satte sin första hov på tävlingsbanorna och han gick sin första ** som 6åring om jag inte minns fel vilket är väldigt tidigt och väldigt hög klass för den åldern. Mer än väl att jämföra med de hopphingstar som kommit in på prestation som 6åringar via Falsterbo etc Breeders..

Jag tycker personligen att det är bra att Business inte blev godkänd. Jag vet inget om hans avkommor, men jag har sett tillräcklig av (hel- och halv-)syskon och syskonavkommor för att känna att det må kanske vara bra stam (eller tja det är...) och hans meriter må vara skapliga, men med tanke på hel- och halvsyskons och deras avkommors kapacitet, meriter och icke att förglömma mentalitet så känner jag att jag skulle aldrig skulle rekomendera någon att använda hingsten. Kolla på asvh:s hemsida, bäst är halvsyskon -inte helsyskon...

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 017
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 322
Senast: Mayaanna
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 176
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mellanmål
  • Ge ditt personnummer
  • Dina bästa tvätt tips!

Hund, Katt, Andra Djur