Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men om hästarna som inte blev bra finns kvar så finns risken att de sprider sina gener. För den normale ryttaren är en häst som tar sig runt 1.10 banor fantastisk och borde bli mamma. Särskilt om pappa masat sig över en svårklass bana. I en avel som huvudsakligen bedrivs som hobby kommer dessa ston att utgöra en stor del av avelsbasen (vilket de iofs redan gör).OM man verkligen vill följa travets modell och satsa på prestation rakt igenom, måste man rensa bort dessa hästar. Detta särskilt om de är experiment, dvs avkomma av hingstar som inte har stam som tyder på god förvärvning eller exteriör.
Så gott som ingen sätter misslyckade travmärrar i avelsboxen för att tillverka nya travare - detta oavsett om hästen lever. När den lämnat travvärlden är den borta.
Fast bäst är ingen objektiv egenskap. Att avgöra vad som är bäst kräver någon form av syfte. En definition av vad som är bra. Och sedan också en definition av vad som är tillräckligt bra (talar vi om världens tio, hundra, tusen eller hundratusen bästa enligt den måttstock vi valt som bra??)
De bästa ska användas - men vad är egentligen bäst? Svårklasvinnaren med skräp bakom sig och därmed osäker förvärvning... eller tvåan med en konsoliderad stam där alla hästarna haft den typ vi eftersträvar.
En häst har mer genetiskt material än vad den visar. Olika kombinationer är olika bra. Avel är inte så lätt som att champion plus champion blir champion.
Fast bäst är ingen objektiv egenskap. Att avgöra vad som är bäst kräver någon form av syfte. En definition av vad som är bra. Och sedan också en definition av vad som är tillräckligt bra (talar vi om världens tio, hundra, tusen eller hundratusen bästa enligt den måttstock vi valt som bra??)
De bästa ska användas - men vad är egentligen bäst? Svårklasvinnaren med skräp bakom sig och därmed osäker förvärvning... eller tvåan med en konsoliderad stam där alla hästarna haft den typ vi eftersträvar.
En häst har mer genetiskt material än vad den visar. Olika kombinationer är olika bra. Avel är inte så lätt som att champion plus champion blir champion.
Så gott som ingen sätter misslyckade travmärrar i avelsboxen för att tillverka nya travare - detta oavsett om hästen lever. När den lämnat travvärlden är den borta.
Jag antar att du endast sett honom på bruks?? Och inte innan han blev skadad och gick de högsta klasserna?
Lägger mig i lite nu....visst finns det ett litet men bra utbut av hingstar till fälttävlands aveln, MEN, ta och tänk framåt några generationer....vad händer då? Jo du har inte så stor nytta av dessa för då är alla i fälttävlands aveln inavlade.
Glöm inte heller, när du säger att han ser begränsad ut i hoppningen....du skall ha ett sto också, som skall framhålla sina gener...glöm aldrig det
Alltså hur många hingstar handlar det om som skulle kunna bli godkända på sina meriter??? 2-3 per år? eller är det fler, jag har ingen aning.
Och ärligt vad är det som är så fel med att vilja se dom bästa hingstarna godkända?
Och att de stora avels verbanden i tyskland, hjälper sina uppfödare, med att utvecklas, våga prova........och testa, en blods kombination som man aldrig skulle göra själv.
Vad är det för fantastiska, djärva, blodskombinationer som förbunden hjälper sina uppfödare att göra - kanske en R-W-F-D-kombination på dressyrsidan eller en S-C-L-kombination på hoppsidan?
Det enda tyskarna är bättre på är marknadsföring och åter marknadsföring på alla plan - och det har verkligen gått hem......
i Tyskland, har vi fått lära oss, finns inga omoderna blodslinjer, inga omoderna hingstar (det är bara när de har fått in hovarna på svensk mark - och vi kan se lite mer av dem än några manipulerade eller uppvinklade 2-årskort och en kort filmsekvens - som de inte duger), inga omoderna ston, de är minst 15-20 år före alla andra, de har snabbare avelsframsteg, de har testat sina ston och hingstar för ridbarhet i generationer osv.
Om jag vill veta hur många ston en hingst betäckt (för att kunna göra en jämförelse med hur många framgångsrika avkommor den har lämnat) så är det hemligt, däremot kan jag lätt få veta hur många auktionshästar (och vad de kostat) hingsten ar lämnat. Vad hingstarna avlidit av är också hemligt, tänker främst på Fürst Henrich...vad vill man dölja? Ev defekter eller vad?
Om nu de tyskaförbunden vill sina uppfödare väl varför finns så lite info på nätet - och kanske det som förundrar mest varför gnälls det så mycket på ett så öppet förbund som ASVH (hela bruksprovet är lättillgängligt på Webb och live - hur många besöker egentligen ett tyskt eller danska bruksprovet?) som snart har hela sin stambok utlagd på nätet (med betäckning/dräktighetssiffror för ALLA att se, bedömningsresultat för alla som visats som 3-och 4-åringar och snart även ihopkopplad med ridsportförbundets databas)?
Nej, jag såg honom på en tävling också.
En fälttävlan antar jag då?