Vad är oseriös avel?

Sv: Vad är oseriös avel?

Jag tycker att oseriös avel definitivt är som skräckexemplet som Francess drog, dvs en människa har en drös ston och en hingst som får gå och producera korsningsföl vind för våg utan en enda tanke bakom förutom att tjäna pengar.
Det var väl någon här som ville köpa ett föl av en människa som hade ungefär ett sådant stall med korsningar till höger och vänster?

Visst är mångfald bra, men det måste väl ändå finnas en tanke bakom?
När det gäller enstaka korsningshästar och korsningsponnier blir det lite mer gråzon av det hela. Det finns väl mer eller mindre seriösa avelsprojekt även när det bara gäller en eller två hästar...
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Håller med. Det värsta exempel jag kan komma på just nu är en man som låter en drös hästar av okänd härkomst och olika raser, trolig nordsvensk, större ponnyer, halvblodtyp etc. gå i nästintill vilt tillstånd och föröka sig som de vill. Övervägande del av grövre typ. Inte tänkta till annat än transport till Italien. Detta kan inte ens kallas buskavel. Bara vidrigt.

Var gränsen går mellan seriös eller oseriös avel är inte lätt att avgöra. Spektrat mellan avel typ Flyinges (om vi nu lägger denna riksanläggning högst på skalan) till ovanstående exempel innehåller många olika varianter och inriktningar. Det finns många seriösa hårt arbetande uppfödare som inte heller alltid lyckas. Har ridit många halvblod med bra stam som inte varit roliga vare sig exteriört, psykiskt eller ridmässigt. Men självklart även många bra. Och när det blir bra så blir det BRA. Dessa BRA individer har jag däremot inte stött på bland diverse korsningar.

Har också sett många korsningskatastrofer. Men har också mött resultat av tjuvbetäckningar (och planerade korsningar), även mellan raser, som blivit riktiga pärlor även om dessa inte alltid hamnat på tävlingsbanorna. Men de har blivit bra första-gångs-hästar/familjehästar. Behovet av denna typ av hästar ökar i takt med att allt fler har möjlighet att skaffa sig häst och har inga andra önskemål än att hästen ska vara trevlig att hantera och rida ut i skog och mark med. Kanske eventuellt tävla några lokala tävlingar m.m.

Långt i från alla hästar ska ut på tävlingsbanorna. Vår halvblodsavel strävar i stort efter prestationsavkommor, men vi har också en allt större efterfrågan av trevliga, sunda individer för hobbyryttaren. Självklart måste individen vara av god exteriör för att fungera och hålla, men vi behöver samtidigt få fram individer som är trevliga, lugna och bekväma i största allmänhet, alltså inte så mycket rörelse utan mjuka att rida och inte så "taggade". Bristen på bra halvblod som passar denna, alltmer växande grupp av hobbyryttare, tror jag gör att marknaden för andra raser och korsningar ökar.

Oj det blev långt och lite av allt på en gång. Finns mycket att diskutera kring detta. Men som sagt - allt är inte svart eller vitt.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Oseriös avel kallar jag avel utan att man har en tanke på något annat än att få fler hästar. Som ett ställe jag vet där det titt som tätt sker "tjuvbetäckningar" med diverse knepiga korsningar som resultat som sedan säljs. Lite konstigt bara att det dyker upp en eller två sådana per år, om det nu är misstag... :smirk:

Eller att man betäcker sitt sto bara för att man vill ha ett föl.. :crazy:

Om man inte vet någonting om avel alls och bara betäcker ändå, känns också oseriöst.

Och som någon sa, att man betäcker sitt travarsto med t.ex. en Flyingehingst för att man vill ha en bättre ridhäst.

Massproduktion (även hos en del stora uppfödare) tycker jag är lite oseriöst. Hästarna föds som en i mängden, hanteras för lite och det blir alltför opersonligt. Man får för många föl per år för att varje individ ska kunna ses över ordentligt. Vissa blir magra och tufsiga för att man kanske inte har tid att kolla varje individ. Obs, detta är ingen kritik till stuterier generellt.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Intressant att faktiskt så många ändå anser att det inte är oseriöst att avla på en egen hingst, förutsatt att parningen verkligen är genomtänkt och hingsten har goda egenskaper.
Jag har själv gjort en sån parning i år, som jag knappt vågat nämna för att kanske anses oseriös. Och jag ser det själv som i gränslandet, men kunde helt enkelt inte låta bli.. :p Mitt fullblodssto är dräktigt med min "guldklimp" - han ska säljas och jag kunde helt enkelt inte tänka mig att släppa honom utan att ha sett hurdan en avkomma skulle kunna bli. Han har ju i alla fall blivit högt bedömd på treårstest och har en ridbarhet utöver det vanliga. Stammen och grundegenskaperna har han, sen huruvida han kommer lyckas på tävlingsbanorna i framtiden (med sin nya ägare, när hannu blir såld :crazy: ), det får tiden utvisa. Genomtänkt och seriöst eller inte, för mig känns det genomtänkt i alla fall. Det är ju ändå inte en betäckning med vilken hingst som helst bara för att få ett föl utan just för att få ett föl med den blodslinjen. Jag visste ju inte heller då om hans halvsyster skulle kunna bli dräktig alls och hoppades att kanske på detta sätt kunna få en ättling att avla vidare på. Nu känns det kanske int elika angeläget när jag vet att syrran KAN bli dräktig...

Och för att svara på originalfrågan, NEJ, jag tycker inte det är oseriöst i de fall du nämner, då det är genomtänkta parningar även om avkommn inte blir stamboksberättigad.
Sen beror det lite på vilken ras man håller på med, vad det finns för användningsområden för avkommorna. Shetland exempelvis har ju en sluten stambok och de små ponnysarna har ju INGET som helst värde om de saknar stam. Nuförtiden får de ju inte ens tävla ponnytrav utan 3 leds känd härstamning... Och det finns redan innan ett överskott på shettisar MED stam.
EN prestationsavlad D-ponny är betydligt större chans att man får avsättning för.

Oseriös buskavel är för mig när man betäcker ALLT som råkar vara ett sto med närmaste hingst bara för att få föl. Och som Francess skrev, helst av allt ska det vara med en skäck :crazy: .
Man måste inte betäcka bara för att man råkar ha ett sto!
 
Sv: Vad är oseriös avel?

jag var tvungen att läsa två gånger, först trodde jag nämligen att du betäckt halvsystern med lillhingsten :O
*host*
Men jag vet ju att du vet bättre. :D
 
Sv: Vad är oseriös avel?

. :rofl: :rofl:
Nä, riktigt så oseriös är jag ju inte... :p
Jag har ju alltså TVÅ ston numera: dels halvsystern (hbl) och dels ett fullblodssto (inköpt för ovan nämnda ändamål ska SEN användas för riktig seriös hopphästavel, eller nåt).
 
Sv: Vad är oseriös avel?

För mig är oseriös avel det som några redan har skrivit här, alltså när någon har en hingst och släpper in den till stona å låter den betäcka hej vilt. Finns ingen röd tråd med aveln.. bara sälja avkommorna för att tjäna pengar! Fattar inte hur någon kan syssla med något sånt.. :confused: Vet två gubbar som sysslar med detta, den ena har ganska mkt inavel på sina hästar. Den andra köper icke godkända hingstar och låter dem gå med stona, hingstarna kan vara avelsvärderade utomlands dock.

Att sedan ha en egen hingst och allt är genomtänkt det är en annan sak. Konstigt nog..

Att ta ett föl på sitt travsto med en godkänd halvblodshingst är för mig INTE oseriös avel, iaf inte om man har tänkt igenom allt ordentligt.

Hade min valack varit en hingst så hade jag betäckt honom med mitt sto, utan tvekan!
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Jag menade såklart att jag hade betäckt mitt sto med min valack om han hade varit en hingst.. *trött*
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Kul att halvsystern blev dräktig och spännande med "guldklimpens" blivande avkomma!

Jag håller med at om man använder sin egen hingst till eget sto helt ok. Jag har ett sto Hbl med grå papper, hon är enastående jag har inte haft en tränare(dressyr) som inte har beställt en avkomma efter henne, steg huvud exteriör allt stämmer, utom en sak... hon blir inte dräktig blir hon det kastar hon.

Sedan använder jag egna hingstar till mina ston(ponny) både stona och hingstarna är handplockade från mycket prestationsrika stammar!
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Det tråkiga är om du får ett kanonstoföl så får du dras med gråa papper i tre genertioner
 
Sv: Vad är oseriös avel?

När man läser igenom inläggen så är det ju inte oseriöst bara man gör som jag och inte som den förkastlige grannen
 
Sv: Vad är oseriös avel?

"Jag håller med at om man använder sin egen hingst till eget sto helt ok."

Kan inte hålla med dig helt och hållet. Finns ju många buskavlare som har egen hingst till enbart egna ston, men inte tusan blir det nåt bra av det. Massproduktion till så låga kostnader som möjligt och så höga inkomster som möjligt. Som man naturligtvis inte skattar för. Och fölen reggas inte. Och i vissa fall blir det varken hantering, avmaskning eller hovvård.

Så varför är egen hingst till egna ston automatiskt OK? Så länge det handlar om hästar med kvaliteter och avel med mål och mening är det ju en sak, men det blir inte automatiskt seriöst bara för att man har egen hingst till egna ston.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Burra skrev:
Det tråkiga är om du får ett kanonstoföl så får du dras med gråa papper i tre genertioner
Ärligt talat, när det gäller ett halvblod som är framavlat med tanke på prestationer i hoppning så bryr jag mig nada om vad pappren har för färg. Hon lär ju inte hoppa bättre bara för att färgen på pappren blir en annan... :p
Och eftersom stammen ändå är känd, om inte godkänd, så vet man ju i alla fall lite om vad den kan tänkas nedärva, så vidare avel är ju inte totalt vansinne heller. Det är ju bättre att betäcka ett sådant sto än att betäcka ett importerat sto där man inte vet något alls om härstamningen.

Och som någon annan skrev ovan, att det är okej så länge man gör det själv men int enär grannen gör det.
Där tycker jag att man visst kan ta ett föl meed en egen BRA hingst någon enstaka gång. Men när de börjar likna massproduktion, DÅ är det drfinitivt inte seriöst längre.

Sen, som jag skrev ovan också, jag anser själv att jag balanserar på gränsen mellan seriöst och oseriöst med min egen parning, men kunde helt enkelt inte bara låta honom försvinna ur händerna på mig - det kunde ju ha varit in sista möjlighet att föra vidare den blodslinjen, som visat sig lämna riktigt bra...
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Jag har två hingstar, bägge är köpta godkända i sina respektive hemländer.
Den ena även premiehingst på sin exteriör o gångarter gjort 30 dgr bruksprov utvald p.g.a av sin prestationsrika stam från två håll enastående temperament, första egna avkomman visad i Tyskland nu även den premiehingst i Verden, alla andra avkommor klass1, ej godkänd i Sverige ännu, använd till mina ston är det buskavel???
Hingst nr 2 fantastisk stam otrolig exteriör passar i min avel till mina ston, avelsvärderad i Sverige.

Om detta är buskavel då är jag buskavlare...men skulle det vara Putte som endast är söt i mina ögon utan någon bedömmning då tycker jag att det är lite buskis.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Om jag importerar/visar egen uppfödd hingst - i mitt tycke mycket bra vad beträffar stam, exteriör, lynne, prestationsegenskaper osv. Visar den för avelsvärdering men får nobben detta år men är välkommen tillbaka med prestationer... Säg att han fick 38p och åkte på vinklad has dvs en sexa på benen. Ingen annan förutom nämnden ser vinkeln i hasen för övrigt. Jag visar honom nästa år på kvalité där han av en av de domare som ingick i nämnden får en nia på benen, halleluja krokhasen är borta??
Jag löser då en licens för hingsten i hemlandet alt betäckningsbevis här och marknadsför hingsten som EU hingst, vad nu det är. Alla stoägare förstår inte problematiken med registrerad hit och dit hur jag än förklarar - är jag seriös om jag betäcker deras ston ändå och tar betalt för min hingst??

OBS Påhittad historia.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Varför tar du åt dig? Jag pratade inte om dig öht! Det trodde jag framgick av texten. Jag ville bara påpeka att det inte automatiskt blir seriös avel bara för att man skaffar egen hingst till egna ston! Lagligt möjligtvis, men inte seriöst eller ens OK per automatik.

Jag kan ju nämna minst en buskavlare med namn, som alltid har egen hingst till sina ston, men dennes "avel" är allt annat än seriös.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

om hästen godkännes år två förstår jag inte problematiken?
Man har väl inte bara en chans
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Jag känner mig oerhört klyven i denna fråga men som någon ovan sa att jag hade nog väntat med att betäcka med hingsten och se om den "dög" till något på tävlingsbanorna först. För att avelsnämnden kasserat den behöver inte betyda att den är "dålig" utan att den kanske inte var i sin bästa form just den dagen.

Okända ston kryllar det av, kan bara se till min egen Irländska import som inte har en gnutta papper. Hon har dock meriter upp till och med svår fälttävlan. Ja jag kommer att avla på hennne efter avslutad tävlingskarriär.

Och för den delen skull så godkäns inga Irländare med en gnutta ID i sig trots att det är något av världens bästa hoppblod
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Jag kan ju nämna minst en buskavlare med namn, som alltid har egen hingst till sina ston, men dennes "avel" är allt annat än seriös.
Om man år efter år betäcker ett antal ston med en egen helt omeriterad hingst bara för att få en hög med fölungar, då skulle jag nog inte kalla det "avel" utan snarare hästproduktion...
 

Liknande trådar

Avel Jag hänger en del och läser Oseriös Avel på hundsidan och blir både road och förfasas när man läser en del. Tanken har slagit mig att...
20 21 22
Svar
424
· Visningar
44 715
Senast: pews1972
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 191
Senast: Eldfuxen
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp