Vad är oseriös avel?

Sv: Vad är oseriös avel?

Fast du får ju faktiskt bara gråa papper i ett led, till avkomman e icke godkänd hingst. Om hon sen får avkommer efter godkänd hingst får de vita papper i två led.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Fölungar som tillverkas då hingsten inte är godkänd för grå papper, och färgen på dem ändras inte även om hingsten senare blir godkänd. Både Irco Mena och Cortez har såna avkommor.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

*lånar knapp*

Idag anser jag inte att grå papper är lika "dåligt" som förr.Delta i treårstest,kvaliten mm går ju att göra "utom tävlan" så att säga.Avelschampionatet har väl även öppnat dörrarna för dessa nu.Det enda man inte kan delta i är väl i såfall Breeders.

Så länge man avlar en avelsvärderad individ som är hälsokontrollerad ser jag inget fel i det.En avelsvärderad individ kan vara minst lika bra som en godkänd...ex Irco Mena,Lars Irco G,Baloubet...alla dessa uppräknade hästar gav förut gråa papper tills ASVH ändrade lite i sina normer/respektive att Irco Mena betäckte året innan godkännande. Lars Irco G är väl den enda utav dessa idag som ger gråa papper fortfarande väl eftersom han dog ung?

Som köpare bör man ju veta vad man letar efter och visst kan det väl ses som förkastligt att avla utan prestation för en del kanske.Men det finns många blåblodiga hingstar som aldrig kan komma till för att prestera tex pga av skada - ska man då förkasta det blodet?Låt oss säga att det finns en helbror till riktig superhingst(som har dött...ingen sperma sparad etc) ur förärvningssäker stam. Är det då fel att använda detta blod om man är prestationstänkade?Jag anser inte det-inte om man vet vad man pysslar med.

Men steget ifrån detta till tex hästhandlarnas sätt att ha en hingst utan härstamning eller hälsokontroll etc gåendes med en bunt korsningsston bara för att producera massa föl (ja ofta skäckar eller prickigt) är ju en bit ifrån ovanstående anser ju jag.

Ja hur i hela friden de ska kunna stoppa hästhandlarna som tydligen fixar buntvis med pass från döda hästar som passar...vet i sjutton !?!Så den som tänkt handla av en hästhandlare i fortsättningen ska inte vara så säker på att den hästen han/hon köper är den som det utges att vara på papperet. ALLA hästar borde microchipsmärkas....så fusket/bedrägerierna försvinner från marknaden.

Eftersom jag själv har skäckston med stam så har det förekommit folk som inte förstår bättre utan att jämföra mina ston med hästhandlarnas "buskisar".De tror tom ibland att värdet är detsamma typ "skäck som skäck".Ibland är det nästan skrämmande hur lite kunskap folk har om hästar/hästuppfödning.(ha,ha... ska bara notera här att helbrodern till mamman till mitt 2 års sto, finns till salu i USA för 55 000 dollar)

Summan av kardemumman...prestationsnedärvningen är viktigare än färgen på papperna egentligen.Vad skulle du välja själv om du vore tävlingsintresserad...ridskolekusen,med gröna papper med prestationsmöjligthet LB/LB eller en individ med grå papper som går MSV/svår? För mej skulle svaret vara självklart, OM jag letade tävlingshäst.

Men å andra sidan så har jag jättesvårt att tänka mej att använda en icke godkänd hingst till mina egna ston.För det är ju det där med att det tar 3 gen för att få gröna papper.

Jo förresten det fanns en hingst jag övervägde utav ovanstående förut när han "bara" gav grå papper...men hur sur hade man inte blivit om man hade gjort det och upptäckt året därpå att ASVH får en nyck och helt plötsligt tycker det är godtagbart pga av prestationer när det enligt tidigare regler var omöjligt.Jag kunde alltså fått en avkomma året innan med grå papper, medans de som betäckt året därpå fick gröna papper.

Det sjuka är...fast om hingsten man använt är rent hbl...så får du lika gråa papper... som om du har en efter en hingst utan härstamning alls.Vita papper på en "ren" hbl häst...oavsett godkänd far eller ej...bara det är en "ÄKTA" hbl häst vore mer korrekt. Jag tycker inte detta är riktigt rätt...men det är ju en personlig åsikt förstås.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Min tanker med...därför jag satte avel inom citationstecken. Själv anser ju denne personen att h*n sysslar med hästavel och anser att buskavlare är fördömliga. Har dock aldrig fått personen i frågas definition på buskavel, men det skulle vara intressant att höra. För mer buskavel än så här kan det ju nästan inte bli. Massproduktion av föl med förhoppning om att det blir skäckar så att "uppfödaren" kan ta mer betalt och sen rear bort hästarna/fölen när de inte blir sålda "i tid".
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Jag har för mig att Lars Irco G hade för mycket ID-blod i sig, och att han därför aldrig kan godkännas av ASVH.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Rodde skrev:
Den ena även premiehingst på sin exteriör o gångarter gjort 30 dgr bruksprov utvald p.g.a av sin prestationsrika stam från två håll enastående temperament, första egna avkomman visad i Tyskland nu även den premiehingst i Verden, alla andra avkommor klass1, ej godkänd i Sverige ännu, använd till mina ston är det buskavel???

Detta tycker jag inte är buskavel, din läcker bit är ju trots allt godkänd i annat land.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

:o Missade att båda var godkända i sina respektive hemländer. Inte buskavel enligt mig. Däremot skulle jag (som jag vet att du gör) försöka få dom godkända även här hemme och inte bara avelsvärderade.
 

Liknande trådar

Avel Jag hänger en del och läser Oseriös Avel på hundsidan och blir både road och förfasas när man läser en del. Tanken har slagit mig att...
20 21 22
Svar
424
· Visningar
44 715
Senast: pews1972
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 191
Senast: Eldfuxen
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp