Sv: Hingstval 2011
Vi fortsätter i högen av hingstar i Skandinavien.
Tänkte att turen kommit till sprintern Needwood Blade.
Son till avelskanonen Pivotal och möderne med en touch från Danzig (Mammans Farfars far).
En första tanke är speed-speed och åter speed.
Needwood Blade debuterade med en ganska slätstruken 2-årssäsong (2 starter och båda oplac.).
3-års säsongen gick bättre med 3 segrar dock aldrig i de större/bättre sällskapen, avslutade säsongen med en 2:a plats som värderades till Officiell Rating på 101 (FT 90). Som 4-åring blev det placeringar i såväl Listed som Grupp 3. 3 segrar i lite lättare gäng blev det dock och han avslutade med OR 108 (vårt formtal FT 94). Som 5 –åring så blev det äntligen seger i blacktype---såväl Listed som Gr.3. Hans högsta rating OR 115 (FT 97)fick han dock i samband med 2 stycken 13:e platser (Gr.2 resp. Gr.1)detta år. Som 6_åring startade Needwood Blade 2 gånger med seger i Gr.3 som bästa resultat.
Under hela hästens karriär (med ett undantag) var det gräs under hovarna och sprintdistans mellan 5-7f. Ett undantag dock…hans sista start seger i USA Gr.3 över 9f…..borde han månne provat det tidigare???
Needwood Blade debuterade som avelshingst med de första betäckningarna redan 2005 och hans första kull är alltså födda 2006 och har nu avverkat sina 4-årssäsonger. Det ska sägas med en gång…. Det har inte startat bra….lika bra att säga som det är…hans records som avelshingst är faktiskt rätt så begränsad om man nu vill vara snäll…. Väldigt snäll. Han kanske inte fått det allra bästa sto-mtrl men hittills med årgångar från såväl 2006-2007-2008 på banan så har det inte dykt upp någon ”roligt alls” . Bäst rating så här långt har Blades Princess (morfar: Tragic Role e. Nureyev) med OR 91 vilket motsvarar vårat 85…. Mest slantar har Smaljohn (morfar: Crano De Bergerac e.Bold Lad) med sina dryga 30 tusen Pund. Nog för att konkurrensen är stentuff i såväl England som Irland men nog hade man hoppats på större framgångar för avkommorna.
Vad kan då denna kille tillföra svensk avel??
Möjligen Speed….genom Pivotal och dennes far Polar Falcon.
Vi har ju såväl i Sverige som Danmark sett en trend där många av hingstarna som importerats varit med Derbyt som huvudsakligt mål. Söner och Sonsöner till Sadlers Wells har varit många….
Personligen tycker jag dock att Speed med sitt ursprung från Mr Prospector passar våra förhållanden och Sto-matrl. bättre….
Som ni säkert redan räknat ut är jag inte helt ”såld” på Needwood Blade (hoppas jag har fel, för jag önskar innerligt att våran inhemska uppfödning all lycka). Främsta orsaken är den ganska slående avsaknaden av framgångar för Needwood Blades avkommor så här långt samt ett ganska klent /begränsat möderne med avseende på dess avkommors framgångar.
Låt oss då titta lite på stammen:
Faderslinjen: Pivotal-Polar Falcon-Nureyev-Northern Dancer
Moderns Faderslinje: Be My Chief- Chiefs Crown- Danzig- Northern Dancer
En inte allt för ovanlig komb. med linjeavel 4*4 Northern Dancer med sönerna Danzig/Nureyev. Big Brown och Desert King är väl 2 av de mest kända.
Mödernet
Mamman Finlaggan tog 3 segrar i England. Tränad av Sir M Prescott och gick bäst på riktigt lång distans (12-16f). Hon har förutom Needwood Blade lämnat ytterliggare 2 Blacktypers i systrarna Islay Mist (e.Distant Relative) Gr.3 över 1 mile i USA och Australian Dreams (e. Magical Ring) Listed över 2000m i Tyskland.
Mormor: Misty Halo startade hela 41 gånger och tog 19 segrar mestadels i USA dock aldrig i några större sällskap. Ur denna dam har jag inte hittat några riktiga stjärnskott…även om hon är mormor till Shifting Place champion 2-yearold i Italien
Mormors mor: Ringed Aureole (Inga andra avelsframgångar förutom de genom sin dotter Misty Halo ovan) Här börjar dock Mödernelinjen Franska Avdelning bakåt.
Sammanfattningsvis angående Needwood Blades möderne: Nja inte så förtvivlat märkvärdig utan några stora avtryck.
Låt oss se på Needwood Blades Dosage Profile
DP 1-5-14-2-0 (22) DI=1,44 CD=0,23
Siffrorna tyder på ( i motsats till hästens tävlingskarriär) en viss distansförmåga, men summan 22 är relativt liten vilket ger en större osäkerhet.
Needwood Blade är med stor säkerhet inte bärare av X-Factor.
En trolig följd av betäckning med Needwood Blade torde bli en avkomma med kortare distansförmåga än stoets. Skulle Stoet varit klassigt med speedlös kan Needwood Blade vara rätt medicin och en komplement till hingstar efter Mr Prospectorsöner el. liknande. En utpräglad inriktning på avel mot en avkomma med sprintegenskaper tillhör förvisso inte vanligheterna, men om så är fallet i eran målsättning är Needwood Blade ett intressant alternativ.
Eftersom vi redan idag har ett sto-matrl i landet som i mångt och mycket är linjeavlat på Northern Dancer vet jag inte om en ny dito Hingst kommer att innebära så stort lyft för den Svenska Aveln. Framtiden får utvisa om så blir fallet. Själv tycker jag det finns mer intressanta alternativ men kommer inte att gråta krokodiltårar om jag har fel. ….
Med vänlig hälsning
F-Blod