Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppas jag inte trampar på några ömma tår nu, men i princip misstänker jag att det gäller samma premisser här som vid alla "affärer" som är utsatt för konkurrens. Det gäller att presentera sin vara på bästa sätt. Vet att flera skapade motsvarande en "Auktionssida" där alla fakta om Stoet som kunde tänkas vara av värde presenterades i samband med deras intresseanmälan.
Det finns väl egentligen inte så förfärligt många olika kriterier som kan ha legat till grund för bedömningen av vilka ston som får chansen. Nedan följer de 5-6 mest troliga värderingskriterierna utan inbördes ordning. Hur nedanstående faktorer prioriterats eller "viktats" in finns det ju vilt skiljda åsikter om vad som är rätt mellan alla "experter".
A. Blodslinjer på Stoet
B. Stoets tidigare avkommors prestationer
C. Stoets egna prestationer
D. Stoets syskons prestationer
E. Stoets Systrars avkommors prestationer
F. "Tidighet" hos samtliga avkommor enligt ovan
Utöver ovanstående kan jag tänka mig att det finns en "tidsfaktor" som delar in de sökande i olika tidszoner. De som idag är tomma kan komma tidigt till stuteriet (läs fr.o.m slutet feb-Mars). Andra som idag går dräktiga kanske får konkurera om platser i April/Maj beroende på när de skall föla.
/F-blod
Vadå, äger du Red dress on? Den står väll uppstallad på Rävdansen? Eller har du flyttat den?
En bra hint vore väl att titta på vilka hingstar som gett bäst avkommor de senaste 3-5 åren samt se vilkas om gett bäst betalt på auktionerna, det handlar ju trots allt om att få lite ekonomi i det hela också. Jag hade nog valt en välrenomerad hingst av hög kvalitet (men de brukar kosta mer men visst kvalitet=dyrt) men jag tror att det lönar sig i längden.
Sen ska man nog generellt vara försiktig med vad man använder för sto, det verkar som att det föds fler föl än det finns avsättning för och då sjunker ju onekligen priserna och det gagnar nog inte galoppsporten i det långa loppet.
Ja om det vore så lätt... Då hade vi alla lyckats.