Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

Fast har du läst vilka hingstar som godkändes för avel (efter en dags granskning), några av dem har inget godkänt bruksprov ö t? I vilka andra tyska förbund är det så? Några av hingstarna ovan godkändes inte vid bruksprovet i feb (helt rätt enligt mitt tycke såg dem via webb-TV och/eller live) och jag betvivlar att de nu skulle blivit så mycket bättre typmässigt, gångartsmässigt o s v.

De godkändes på olika premisser dvs all blev inte godkända "för alltid" utan för begränsad period

Dom kanske passar bättre än 3-åringar som inte presterat nått alls? Ska jag avla prestationshästar så vill jag helst ha en hingst som presterat själv, inte nån som kanske eventuellt om man har tur kan ta sig över hinder på 130 cm.

Jag tycker inte att 3-åringar som inte presterat något alls ska vara i aveln...de som godkänts som 3-åringar har gjort ett mycket bra bruksprov (i topp av sin årgång). De som använder sig av 3-årshingstarna vet om att de tar en risk.

Och ingen vet ju om Business passar i avel eftersom han inte får chansen? Eller är du extra duktig som kan avgöra att just han inte är nått för aveln? Bara för att han inte är tillräckligt snygg vid hög ålder?

Jag bestämmer inte vilka hingstar som ska vara i aveln, det gör AVN.
Business är 13 år i år, det är ingen jättehög ålder. Dock såg han inte supertrimad ut vid bruksprovet, det tror jag fler håller med om.
Business har en del avkommor, han har ju verkat i angloaveln med framgång. Jag tror personligen att han inte kommer få så många varmblodsston, ska man avla hoppning eller fälttävlan finns det många andra hingstar att välja.

Att göra ett "halvt" prov när han är till åren och dessutom efter en allvarlig skada anser jag inte att misslyckas eg.

har sett honom live från det han var 4år och han har imponerat på mig varenda gång, dock så var han inte ens en skugga av sitt forna jag på bruks..

Enligt mig skulle han bara behövt visas för hand efter de meriter han haft.

AVN valde att inte ge honom godkänt för att de ansåg att hans meriter inte räckte till. Så det kan ju inte vara så imponerande meriter då...

Nä, det står ju det. Hingstarna vid bruksprovet i Sverige godkänns inte heller "för alltid".

Business x är plac LA dressyr, 1.20 hoppning och har segrar och placering t o m ** fälttävlan.

AVN valde att inte ge honom godkänt för att de ansåg att hans meriter inte räckte till. Så det kan ju inte vara så imponerande meriter då...

Det har han. Men fälttävlings resultaten verkar inte räknas hos oss riktigt.
Kan bara tillägga att Hannoveranar Verbandet begär tre placeringar i ¤¤ eller ¤¤¤ fältävlan med placeringen 1 tom 3, för att räknas som prestations hingst.
Sedan tillkommor givetvis en besiktning utav honom själv.

Nja
Meriterna gör hingsten visningsberättigad
Det som sen avgör ifall hingsten ifråga kommer godkännas är hans egenskaper, om nämnden anser att hingsten har något att tillföra vår SWB-avel

Nä, det står ju det. Hingstarna vid bruksprovet i Sverige godkänns inte heller "för alltid".

Ganska stor skillnad att godkännas för 20 ston/ år och obegränsat antal ston i sex år.

Tycker att det är ett bra system med ett begränsat antal ston till oprövade hingstar.

Nej så är det nog. Läste i ridsport att AVN inte tyckte hans prestationer räckte för godkännande.
O i hopp o dressyr gör de ju inte det o "Vi" är ju dåliga på att ta med fälttävlansresultaten tyvärr.

Han tävlades 2008.

Han har börjat tävla lite smått i låga klasser efter en svår skada i ett bakknä där menisk mm var skadat.

Det är ganska stor skillnad på att tuffa runt i deb och lättklass och att rida internatinella ** klasser...

Sedan finns det inte "massor" med hingstar att välja på till fälttävlansavel om man inte har ett mkt bra fullblodsto att avla på....

Jag tycker iallafall att det var sorgligt att han blev tvungen att hoppa på BP, jag har aldrig förr sett en så pass gammal häst vara tvungen till det på BP. Det har säkert förekommit men är knappast vanligt.

Fast t ex Diomedes får betäcka obegränsat antal ston så länge han lever (om det nu står rätt i artikeln) liksom Breitling TP 1152, som får sina första fölungar i år. Så resonemanget haltar.

Det var A-prem, svårklasshingsten Ravell (d v s den mest meriterade av dem alla) som blev begränsad till 20 ston.:grin:

Sedan finns det inte "massor" med hingstar att välja på till fälttävlansavel om man inte har ett mkt bra fullblodsto att avla på....

Det behövs inte heller "massor" av hingstar utan några BRA hingstar och det finns det. Det finns ett bra urval av hopphingstar med mkt fullblod i som det som vill avla fälttävlan kan använda.

Jag hade också stor förhoppningar på Business x men tycker att han ser begränsad ut i hoppningen (kapacitetmässigt). Toppentemperament verkar han ha däremot.

*KL*

Intressant alltihopa!
Jag hoppas att Ridsport gör ett grundligt reportage från bedömningen.
Jag har själv ett Oldenburgersto, vilket gör det hela än mer spännande, men jag tror liksom en tidigare talare att jag kanske ändå inte väljer en hingst som AVN "dissat" trots allt.
Men visst gör det hela urvalet större ändå.

Ja, men Breitling TP får ju betcäka obegränsat även i Sverige. Diomedes har jag själv inte sett, men på papper är det en hingst jag verkligen tror på. Tror dessutom att han kommer tillbaka näst år med JB i sadeln och med 9or och 10or för ridbarheten. Men det är förstås bara en spekulation. Tror och hoppas att det var dessa egenskaper som Oldenburger Verband såg hos honom.

Diomedes har jag själv inte sett, men på papper är det en hingst jag verkligen tror på. Tror dessutom att han kommer tillbaka näst år med JB i sadeln och med 9or och 10or för ridbarheten
.

Sätter inte emot, men där är inte hingsten nu...de tyska testryttarna tyckte ju 7or och 8or. Såg den f ö vid bruksprovet och den utmärkte sig inte på något vis.

Det behövs inte heller "massor" av hingstar utan några BRA hingstar och det finns det. Det finns ett bra urval av hopphingstar med mkt fullblod i som det som vill avla fälttävlan kan använda.

Jag hade också stor förhoppningar på Business x men tycker att han ser begränsad ut i hoppningen (kapacitetmässigt). Toppentemperament verkar han ha däremot.

Jag antar att du endast sett honom på bruks?? Och inte innan han blev skadad och gick de högsta klasserna?

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!