Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

.

Sätter inte emot, men där är inte hingsten nu...de tyska testryttarna tyckte ju 7or och 8or. Såg den f ö vid bruksprovet och den utmärkte sig inte på något vis.

Problemet med det hela är ju vår avelsväderingsnämnd......utan man måste fråga sig "varför" ligger tyskarna så långt före "oss" i aveln. Om man räknar bort de procent som inte har någon som helst insikt om avel utan avlar färg osv i vår varmblodsavel, och det finns i båda länderna.
Så vad är skillnaden, emellan oss?
Är det vårt hästmatrial? Är vi för okunniga? Har vi för dåliga ryttare?
Nej, vi har allt..vi kan önska oss. Men en sak har vi inte, och det är fantasi och "guts" att våga göra något som ingen annan gör i sitt avels tänkande, våga gå emot strömmen.
Och detta följer igenom allt, och så även avelsväderings nämnden.
Så i detta fall, Business X, han har bevisat på tävlings banan i Europa vad han går för, han har också bevisat att han kunde komma tillbaka efter en allvarlig skada.
MEN åter igen så vid bedömningen utav avelsväderings nämnden, så glömndes en mkt viktig bit att läggas i skålen vid beslutet, och det var viktigheten utav förädlings blod, VI HAR INGEN ANGLO HINGST I SVERIGE IDAG.
Då måste man som nämnd...använda sin fantasi och se att där finns en lucka i vår avel.
Som nämnd handlar det inte bara om att hitta fel vid bruksprovet utan det handlar om att se viktigheten utav den stam hingsten har i sin genbank.

Och det tror jag är en av de bidragande orsakerna till att vi ligger så långt efter, i utvecklingen. Att ha förmågan att se bakom fasaden på en hingst.

Och att de stora avels verbanden i tyskland, hjälper sina uppfödare, med att utvecklas, våga prova........och testa, en blods kombination som man aldrig skulle göra själv.

Jag tycker att det är bra.....att dom tyska verbanden kommer in i Sverige, så vi kan bryta denna monopol situation som är idag.

Senast ändrad av en moderator:

Först ett stort grattis till Business X, som gick direkt in i Oldenburgar Verbandet på hans meriter.:idea:
Och vi i Sverige behöver anglo blodet, och när vi väl har en bra hingst med storlek och meriter, vore väl det rent ut sagt själve f....n om vi inte kunde få använda honom.
Och jag hoppas att nämnden får med det här en tankeställare och ser över sina bedömningar i framtiden.

Det var lite intressant..
Om man har ett oldenburgersto (måste det vara det?) och seminerar med Business och reggar i Oldenburger-stamboken, blir avkomman då grönpapprad?
/U

Om man har ett oldenburgersto (måste det vara det?) och seminerar med Business och reggar i Oldenburger-stamboken, blir avkomman då grönpapprad?
/U

Det måste den bli.......

/U

För att andvända oldenburg reggad hingst!

Alla ston i sverige kan andvändas i oldenburg verband.

Om ni väljer att andvända tex. ett gammalt Robin Z sto så kan ni göra detta,
det finns inga hinder. Ni måste då andvända en hingst som är godkänd i oldenburg. Alltså asvh reggat sto + oldenburg hingst= avkomma reggad i oldenburg.

Det finns möjlighet att därför andvända tex Le Champ Ask på vilket svenskt sto som helst, men avkomman måste reggas i oldenburg.
Detta sker genom en fölvisning eller flera fölvisningar om intresset blir stort.
Oldenburg kommer att annordna visningar i år och även till nästa år.
Detta kallas brenntermin. Något som förväxlades med att det förekomm brännmärkning 2008 i helsingborg.

Intressant..
Hur mycket kostar det ungefär med en sådan process?
Hingstägaren har löser licensen hos Oldenburg. Vilka avjgifter tillkommer för stoägaren?
/U

Intressant...helt klart. Men om vi nu pratar om att pröva något nytt o att angloblodet behövs... o storlek.

Trakehenerförbundet godkände denna arabhingst nyligen....
http://www.davidson-arabians.dk/
Svart , 160cm hög o godkänd för flera raser.

Likadant finns arabhingsten Pomour 162 cm hög, godkänd för anglo i Sverige.
Fick dessa poäng vid tyskt bruksprov.
Kåret i Tyskland + 100 dages materialprøve
26 augusti 1998 bestået 100 dages Materialprøve på Marbach, Tyskland, som vinder med 116,93 point.
Bedömd i Tyskland
Race- og kønspræg 8 – Bygning 8 – Hoved 7 – Hals 8 - Sadelleje 9 – Rammer 9 –
Forlemmer 8 – Baglemmer 7 –- Bevægelsernes korrekthed 7 – Sving og elasticitet (trav) 7– (skridt) 6 – Helhedsindtryk og udvikling 7 – Samlet bedømmelse 7.

• Kåret i Tyskland for Oldenburg, Trakehner, Deutsche Reitpferde og Shagya, Anglo-Araber og Araberrace
Mål: 162/185/19

Finns att läsa mer på anglos hemsida om honom. Men man måste klicka på länken under hans bild. Riktigt snygg!

Men ingen i Sverige vågar väl chansa på en bra arabhingst...
Meriter däremot vet jag inget om...

Intressant...helt klart. Men om vi nu pratar om att pröva något nytt o att angloblodet behövs... o storlek.

Trakehenerförbundet godkände denna arabhingst nyligen....
http://www.davidson-arabians.dk/
Svart , 160cm hög o godkänd för flera raser.

Likadant finns arabhingsten Pomour 162 cm hög, godkänd för anglo i Sverige.
Fick dessa poäng vid tyskt bruksprov.
Kåret i Tyskland + 100 dages materialprøve
26 augusti 1998 bestået 100 dages Materialprøve på Marbach, Tyskland, som vinder med 116,93 point.
Bedömd i Tyskland
Race- og kønspræg 8 – Bygning 8 – Hoved 7 – Hals 8 - Sadelleje 9 – Rammer 9 –
Forlemmer 8 – Baglemmer 7 –- Bevægelsernes korrekthed 7 – Sving og elasticitet (trav) 7– (skridt) 6 – Helhedsindtryk og udvikling 7 – Samlet bedømmelse 7.

• Kåret i Tyskland for Oldenburg, Trakehner, Deutsche Reitpferde og Shagya, Anglo-Araber og Araberrace
Mål: 162/185/19

Finns att läsa mer på anglos hemsida om honom. Men man måste klicka på länken under hans bild. Riktigt snygg!

Men ingen i Sverige vågar väl chansa på en bra arabhingst...
Meriter däremot vet jag inget om...

Problemet tycks vara att i Sverige så kan vi inte se utanför vår låda och allt som inte får plats i lådan är farligt :grin:

Jag tar personligen hellre en hingst som har visat att den kan tävla på högre nivåer än en hingst som inte har gjort ett skit mer än ett bruksprov.

Om man tittar på travavlen så använder man de bästa hingstarna i avel oavsätt stam. Det är upp till stoägaren att se om den stammen passar mitt sto. Tror att det är samma inom galoppen. Helt enkelt man går efter att de som går bra använder man sig av i aveln att sen inte alla blir stjärnor är en annan sak. Detta har gjort att travavlen har gått enormt framåt under de senaste 10-15 åren.

Och jag förstår helt enkelt inte snacket att ska vi använda alla hingstar som går svår klass oavsätt vilken stam de har. Hur skulle de se ut?!

Jag tar personligen hellre en hingst som har visat att den kan tävla på högre nivåer än en hingst som inte har gjort ett skit mer än ett bruksprov.

Om man tittar på travavlen så använder man de bästa hingstarna i avel oavsätt stam. Det är upp till stoägaren att se om den stammen passar mitt sto. Tror att det är samma inom galoppen. Helt enkelt man går efter att de som går bra använder man sig av i aveln att sen inte alla blir stjärnor är en annan sak. Detta har gjort att travavlen har gått enormt framåt under de senaste 10-15 åren.

Och jag förstår helt enkelt inte snacket att ska vi använda alla hingstar som går svår klass oavsätt vilken stam de har. Hur skulle de se ut?!

Jag förstår inte hur du menar riktigt? Ska man använda svårklasshingstarna eller inte?

Om man nu bara kunde vara säker på att få ett stoföl att behålla i sin egen då förhoppningsvis långsiktiga avel så tror jag fler skulle våga ta in fullblod/anglo/arab. Nu menar jag inte att de ev hingstfölen inte skulle vara ngt att ha, men man riskerar ju att stå där med något som inte är särskillt säljbart. Det är ju så idag tyvärr och jag tror att det är det som många backar på.

Bra fullblod måste ju finnas i aveln det tror jag nog alla skriver under på. Hoppas jag.

Jag förstår inte hur du menar riktigt? Ska man använda svårklasshingstarna eller inte?

Jag tycker att man SKA använda svårklass hingstar.

Det jag vänder mig emot är de som inte tycker att man ska göra det för de har inte "rätt" stam.

Det behövs inte heller "massor" av hingstar utan några BRA hingstar och det finns det. Det finns ett bra urval av hopphingstar med mkt fullblod i som det som vill avla fälttävlan kan använda.

Jag hade också stor förhoppningar på Business x men tycker att han ser begränsad ut i hoppningen (kapacitetmässigt). Toppentemperament verkar han ha däremot.

Lägger mig i lite nu....visst finns det ett litet men bra utbut av hingstar till fälttävlands aveln, MEN, ta och tänk framåt några generationer....vad händer då? Jo du har inte så stor nytta av dessa för då är alla i fälttävlands aveln inavlade.

Glöm inte heller, när du säger att han ser begränsad ut i hoppningen....du skall ha ett sto också, som skall framhålla sina gener...glöm aldrig det

Är du den svenska representanten för oldenburg verband? :D

Blandar du inte ihop päron och bananer nu?

Du får använda vilken hingst du vill - men den får inte gröna papper. Om någon kommer med en ardenner i svårklass, så är det bara att använda den. Avkomman har två vägar att gå...

1) antingen en slutprodukt. En ny svårklasshäst, som inte hör hemma i aveln
2) grundmaterial i en långsiktig avelssatsning (tre godkända generationer och under-ardennerns gerner är inne i huvudstamboken)

Jag tycker att det är rätt att ha ett par generationers karantän - för hästens gener kanske innehöll mer än den typ man vill ha i ett svenskt halvblod. På detta sätt kan man alltid föra in nytt blod utan att riskera att typen går förlorad. Annars finns risken för matadoravel på någon som t.ex. Clover Hill. Nu finns möjligheten att föra in blodet, men dess spridning begränsas fram tills dess att det är bevisat att det ger rätt typ av hästar. Ger han det, så linjeavlar man och presto en bättre halvblodshäst.

Att jämföra med travet är enligt mig fel. I travet ingår bara hästar ur ett begränsat antal stamböcker. Det spelar ingen roll om du hittar ett fullblod etc som du tror har något att tillföra. Dörren är stängd och dörren är stängd redan vid startgrinden... det är bara individer ur de aktuella stamböckerna som ens får starta.

PS sett i perspektiv av antalet födda individer är de svenska halvbloden ganska imponerande. Om man dessutom tar med i beräkningen att avel i Sverige är en hobbysysselsättning...

Senast ändrad:

Lägger mig i lite nu....visst finns det ett litet men bra utbut av hingstar till fälttävlands aveln, MEN, ta och tänk framåt några generationer....vad händer då? Jo du har inte så stor nytta av dessa för då är alla i fälttävlands aveln inavlade.

Glöm inte heller, när du säger att han ser begränsad ut i hoppningen....du skall ha ett sto också, som skall framhålla sina gener...glöm aldrig det

Exakt!

Sedan är fälttävlan väldigt mkt mer än bara hoppning, de hästarna ska inte bara kunna hoppa de ska hoppa klokt också annars blir det farligt i terrängen. De ska inte hoppa lyror över hindren, specillt inte en gammal ringräv som B, det tar för mkt tid och ork.

Blandar du inte ihop päron och bananer nu?

Du får använda vilken hingst du vill - men den får inte gröna papper. Om någon kommer med en ardenner i svårklass, så är det bara att använda den. Avkomman har två vägar att gå...

1) antingen en slutprodukt. En ny svårklasshäst, som inte hör hemma i aveln
2) grundmaterial i en långsiktig avelssatsning (tre godkända generationer och under-ardennerns gerner är inne i huvudstamboken)

Jag tycker att det är rätt att ha ett par generationers karantän - för hästens gener kanske innehöll mer än den typ man vill ha i ett svenskt halvblod. På detta sätt kan man alltid föra in nytt blod utan att riskera att typen går förlorad. Annars finns risken för matadoravel på någon som t.ex. Clover Hill. Nu finns möjligheten att föra in blodet, men dess spridning begränsas fram tills dess att det är bevisat att det ger rätt typ av hästar. Ger han det, så linjeavlar man och presto en bättre halvblodshäst.

Att jämföra med travet är enligt mig fel. I travet ingår bara hästar ur ett begränsat antal stamböcker. Det spelar ingen roll om du hittar ett fullblod etc som du tror har något att tillföra. Dörren är stängd och dörren är stängd redan vid startgrinden... det är bara individer ur de aktuella stamböckerna som ens får starta.

PS sett i perspektiv av antalet födda individer är de svenska halvbloden ganska imponerande. Om man dessutom tar med i beräkningen att avel i Sverige är en hobbysysselsättning...

Jag blandar inte päron och bananer. Jag är av åsikten att de bästa individerna ska användas. Och vi har ett bruksprov eller meriter som sållar bland hingstarna. OM det visar sig att en viss individ har gjort något helt bra så tycker jag att den ska bli godkänd. Visst kan jag ta föl på vilken hingst jag vill men det var ju inte det som var frågan utan varför inte godkänna de fåtalet hingstar som har visat sig vara bra individer oavsätt stam?

Och förr så var travavlen öppnen för fullblodshästar oxå. Adielsson använde många av sina fullblodsto och tog föl på som han sen med varierat resultat tävlade med. Idag är den stängd. Precis som många andra stamböcker.

Halvblodet är och förbli en korsningshäst det är därför stamboken är öppen och då bör man även se med andra ögon på de individer som ska godkännas. Vissa korsningar har visat sig vara mycket bra och då är det fel att "stänga" ute dessa från huvudstamboken.

Senast ändrad:

Jag blandar inte päron och bananer. Jag är av åsikten att de bästa individerna ska användas. Och vi har ett bruksprov eller meriter som sållar bland hingstarna. OM det visar sig att en viss individ har gjort något helt bra så tycker jag att den ska bli godkänd. Visst kan jag ta föl på vilken hingst jag vill men det var ju inte det som var frågan utan varför inte godkänna de fåtalet hingstar som har visat sig vara bra individer oavsätt stam?

Och förr så var travavlen öppnen för fullblodshästar oxå. Adielsson använde många av sina fullblodsto och tog föl på som han sen med varierat resultat tävlade med. Idag är den stängd. Precis som många andra stamböcker.

Halvblodet är och förbli en korsningshäst det är därför stamboken är öppen och då bör man även se med andra ögon på de individer som ska godkännas. Vissa korsningar har visat sig vara mycket bra och då är det fel att "stänga" ute dessa från huvudstamboken.

Ska kanske tillägga att jag menar hingstar som har en godkänd stam och har "gröna" papper inom sin ras.

Jag ser flera olika problem med det sättet att tänka:

1) Vad är en bra individ? Varför är din definition bättre än ASHV:s? Jag ser gemensamma avelsmål och rasstandard som en definition av vad som är en bra häst för dem som avlar inom just den här rasen. Om man är helt oense borde man kanske hitta en annan ras.

2) En bra individ behöver inte ha bra gener - den kan vara ett undantag i en familj av klumpiga tossingar. Den kanske nedärver som sin mormor, som var en riktig kossa. Eller så visar det sig att det var mycket smått bakom eller stort och skört. Avel är mer än enstaka individer.

3) Gröna papper i alla förbund? Inkluderar det ponny? Kallblod? Förbund som tillåter ponny eller kallblod... (Helt plötsligt hamnar man i gamla hjulspår - godkända och icke-godkända stamböcker)

4) Om man nu tycker att halvblodsaveln är så felaktig - varför sätter man då så högt värde vid de gröna pappren. Borde det inte bara vara att använda de där underbara hingstarna och producera den där fantastiska avkomman? Borde inte avkommans ridbarhet och prestationer väga tyngre än färgen på pappren? OM marknaden sätter värde på färgen på pappren borde det vara ett tecken på att marknaden gillar tingens ordning - att hästköparna litar mer på avelsnämnden än på de enskilda uppfödarnas kunskap och omdömme.

PS är t.ex. hoppsporten lika tuff som travet - dvs att slakta ner/utrangera majoriteten av de hopphästar som inte tar sig runt en bana på 1.20?

Senast ändrad:

Jag ser flera olika problem med det sättet att tänka:

1) Vad är en bra individ? Varför är din definition bättre än ASHV:s? Jag ser gemensamma avelsmål och rasstandard som en definition av vad som är en bra häst för dem som avlar inom just den här rasen. Om man är helt oense borde man kanske hitta en annan ras.

2) En bra individ behöver inte ha bra gener - den kan vara ett undantag i en familj av klumpiga tossingar. Den kanske nedärver som sin mormor, som var en riktig kossa. Eller så visar det sig att det var mycket smått bakom eller stort och skört. Avel är mer än enstaka individer.

3) Gröna papper i alla förbund? Inkluderar det ponny? Kallblod? Förbund som tillåter ponny eller kallblod... (Helt plötsligt hamnar man i gamla hjulspår - godkända och icke-godkända stamböcker)

4) Om man nu tycker att halvblodsaveln är så felaktig - varför sätter man då så högt värde vid de gröna pappren. Borde det inte bara vara att använda de där underbara hingstarna och producera den där fantastiska avkomman? Borde inte avkommans ridbarhet och prestationer väga tyngre än färgen på pappren? OM marknaden sätter värde på färgen på pappren borde det vara ett tecken på att marknaden gillar tingens ordning - att hästköparna litar mer på avelsnämnden än på de enskilda uppfödarnas kunskap och omdömme.

PS är t.ex. hoppsporten lika tuff som travet - dvs att slakta ner/utrangera majoriteten av de hopphästar som inte tar sig runt en bana på 1.20?

Ridsporten är så mycket bredare än travsporten så det behövs inte ;) alla ryttare vill eller klarar inte av en häst som går de högre klasserna. Ryttare har olika mål med sin ridning och bredden är så mycket större än den är inom travsporten.

Jag har aldrig sagt att jag inte gillar halvbloden jag bara undrar varför nämden inte är mer öppen i sin bedömning av hingstarna. Ex så går det ju utmärkt att begränsa antalet sto till en hingst och sen göra en bedömning om den platsar eller inte.

Och att jag skrev "gröna" papper var för att visa att hingsten skulle vara godkänd inom sin ras. Att sen man kallar det olika saker i olika förbund är ju en annan sak.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!