Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

Jag skulle/borde egentligen släppa detta med Business nu, har sett både denna (i olika versioner o dressyrträningsfilmen tidigare) och jag tror inte han har kapacitet för mer än 1.40. Och jag tror inte det räcker om man ska avla för int svår fälttävlan men vi tycker olika.

Vill gärna återgå till Oldenburg...och få svar på mina frågor i inlägg 73 (som var riktat till Tiga men som alla som vet något om det naturligtvis får svara på).

Tja, den stor fördelen med fölmönstring är ju att domarna (som jag tror granskar en och annan häst mer än du) ser både föl och sto tillsammans - det är det enda tillfället som domarna har att jämföra dem. Vid senare visningar (3-årstest, kvalitets) som kan man ju bara se vad hästar efter samma hingstar nedärver.
Vid fölmönstringen kan domarna (och om de slapp att stå och fundera på om de ska sätta en 7 eller 8 så skulle de få ännu mer tid) ta tid till att t ex föreslå att stoägaren ska välja en hingst t ex med längre linjer nästa gång.
Eller att hingstvalet passade mycket bra och de rekommenderar en ombetäckning.
Har du aldrig hört av en del domare ger rådgivning vid detta tillfälle?

Jag har endast visat två föl sedan jag flyttade tillbaka till Sverige 2004, och bägge visades på två olika platser, och det finns INGEN tid till eventuell rådgivning utav val av hingst.
Det är viktigt att visa våra föl, för att kunna bilda sig en mening om vad en viss hingst kan nedärva efter att ha sett ett antal föl.

Att sitta med resultaten utav årets fölvisningar där kan man både, få tips och ideer utav de blodskombinationer som andra duktiga uppfödare har gjort.
Och är en intressant del utav ett avels arbete.:idea:

Careful har anglo-morfar och Contender-blod (som sägs lämna gång också).

Tråkigt att domarna där du visat inte gett sig tid till rådgivning.

Undersökningar har visat att sambandet mellan fölvisning o senare poäng vid 3-årstest är litet.
Hingstarn avkommebedöms heller inte förrens de haft ett visst antal avkommor till start i 3-årstest o kvalitetsbedömning (helt rätt enligt mig).

Min erfarenhet är att många (nya) uppfödare är osäkra både på sitt sto, hingstval och resultatet (dvs fölungen). De vill främst veta om de tänkt "rätt", att fölet ser okej ut o s v. Det är detta som, tycker jag, man ska lägga störst vikt vid på fölmönstringen (plus att det blir en trevlig erfarenhet att visa häst så de vågar komma tillbaka vid 3-årstest/kvalitetsbed).

Senast ändrad:

Jag skulle/borde egentligen släppa detta med Business nu, har sett både denna (i olika versioner o dressyrträningsfilmen tidigare) och jag tror inte han har kapacitet för mer än 1.40. Och jag tror inte det räcker om man ska avla för int svår fälttävlan men vi tycker olika.

Vill gärna återgå till Oldenburg...och få svar på mina frågor i inlägg 73 (som var riktat till Tiga men som alla som vet något om det naturligtvis får svara på).

Jag anser dock att det är svårt att se kapacitet på en film, det måste upplevas och visas. jag vet vilka hinder som han hoppat och där är det vissa som är betydligt större än vad en 140 cm oxer någonsin kommer att bli.

Många bra fälttävlanshästar blir sämre banhoppningshästar det kan man aldrig komma ifrån.

Hooo Hooo, någon?

Vilka krav Oldenburg har på röntgen?
Vad för "prov" gjordes för hingstarna som nu godkändes?

Här har vi mest diskuterat Business men t ex 3-årige Rubin Star på vilket sätt visades han upp, han fick ju ett obegränsat godkännande? Han är f ö registrerad i Oldenburg, hade han "fördel" av det?

Romadour e. BH Romanov–Don Schufro skulle göra ett "flerdagarstest" och sedan blir han obegränsat godkänd. Romadour skulle ju visas i Herning, blev han godkänd där - isåfall varför måste han göra ett nytt test?
Om han inte godkändes i Danmark - vad är det för fel på den danska nämnden i sådanafall? Ska deras avelsvärderingsnämnd också få sig en tankeställare?

Romadour blev inte godkänd i DK om han visades där.

Tja, den stor fördelen med fölmönstring är ju att domarna (som jag tror granskar en och annan häst mer än du) ser både föl och sto tillsammans - det är det enda tillfället som domarna har att jämföra dem. Vid senare visningar (3-årstest, kvalitets) som kan man ju bara se vad hästar efter samma hingstar nedärver.
Vid fölmönstringen kan domarna (och om de slapp att stå och fundera på om de ska sätta en 7 eller 8 så skulle de få ännu mer tid) ta tid till att t ex föreslå att stoägaren ska välja en hingst t ex med längre linjer nästa gång.
Eller att hingstvalet passade mycket bra och de rekommenderar en ombetäckning.
Har du aldrig hört av en del domare ger rådgivning vid detta tillfälle?

Jag har aldrig hört eller varit med om att en domare kommenterat ägarens hingstval. Dessutom är det ju rätt sent att kommentera det i augusti om märren redan är dräktig. Fast visst, det är ju bra att veta till året därpå.

Jag tycker dock att de ska fortsätta och utveckla den rådgivande sto bedömningen de gjorde på några ställen förra året, där kan man få hjälp med att se ens sto för och nackdelar och få tips om vilka svagheter på hingstar man ska undvika, att få konkreta förslag är inget nödvändighet men just så man vet om man behöver en mer långlinjerad hingst med rakare haser och bättre front etc
Den är inte avelsvärderande precis som den rådgivande hingstbedömningen utan enbart ett hjälpmedel för att se om man ska avla och vad man bör tänka på.

Det är ju tråkigt att inte du heller hört när domarna gett råd, det har tydligen bara skett på mina breddgrader....

det ju rätt sent att kommentera det i augusti om märren redan är dräktig. Fast visst, det är ju bra att veta till året därpå.

De mindre uppfödarna (de nya) brukar sällan ha betäckt om.
Det är oftast de mer erfarna som betäcker varje år, men det kanske är annorlunda i din del av landet.

Knapplån

Enligt Wolken Fee (inlägg 27):
Det har han. Men fälttävlings resultaten verkar inte räknas hos oss riktigt.
Kan bara tillägga att Hannoveranar Verbandet begär tre placeringar i ¤¤ eller ¤¤¤ fältävlan med placeringen 1 tom 3, för att räknas som prestations hingst.
Sedan tillkommor givetvis en besiktning utav honom själv.

Om det stämmer som skulle inte heller Hannoveranerförbundet godkänna hans meriter automatiskt, efter att han läst han meritlista ovan.

Knapplån!

Nu är jag tjatig jag vet, men nu finns det ju deltagare i tråden som var på plats:

Vilka krav Oldenburg har på röntgen?

Här har vi mest diskuterat Business men t ex 3-årige Rubin Star på vilket sätt visades han upp, han fick ju ett obegränsat godkännande? Han är f ö registrerad i Oldenburg, hade han "fördel" av det?

Romadour e. BH Romanov–Don Schufro skulle göra ett "flerdagarstest" och sedan blir han obegränsat godkänd. Romadour skulle ju visas i Herning, blev han godkänd där - isåfall varför måste han göra ett nytt test?
Om han inte godkändes i Danmark - vad är det för fel på den danska nämnden i sådanafall? Ska deras avelsvärderingsnämnd också få sig en tankeställare?

dobbis har svarat att Romadour inte gdk i Danmark (om han var där)

Jag har varit med om satt domare kommenterat hingstval fast det var på 80-talet. Har inte hört något på de visningar jag varit på de senaste åren.

Hos oss hade vi gårdsfölbesiktning fram till mitten av 90-talet, d v s domaren åkte hem till folk och tittade på fölen. Ägarna kunde då få svar på alla sina frågor. Meningen var kanske att få lite koll på hästhållningen allmänt.

När sedan man började få åka med fölen till en plats så var det många i början som tyckte det var jobbigt att åka (speciellt de med flera föl naturligtvis). Det man vunnit är ju att fölen är mer tränade, stona är i ett bättre skick, fler kan se fölen o s v. Numera är ju "alla" vana att fölen bedöms på samma plats. Och jag vet att dommarna vid våra mönstringar har tagit sig tid för att ge kommentarer (dock sägs ju inte allt i högtalarna).

Poängsystemet har ju också ändras till och från under dessa år - 3 bedömningspunkter eller 5 bedömningspunkter. Jag skulle alltså gärna se att poängen försvinner. Det skulle göra visningen mer avspänd och ge tid för fokusering på andra saker.

Jag vet att det ser olika ut över landet, en del erbjuder väl "hemma hos visning" fortfarande men ska man till championat måste man på en "riktig" fölvisning.

Detta skulle väl in i en egen tråd egentligen.

Hej Cat
Jag äger inte hingsten.

Det finns ingen besvikelse inblandad. Det finns olika förusättningarna när man tar hästar till visningar och bedömningar. Det finns olika regler och premisser. Det är helt OK. Det är spelets regler.

Hingstens avkommor med alla fullblod får fortfarande gröna papper i ASVH samt att de som har halvblodsston som är registerade i Oldenburgarförbundet kan nu använda honom där om man vill.

Hur är det med alla arabstons avkommor får de oxå gröna papper om de regga avkomman först i SAAF och sedan tilläggs regga den i ASVH?

Knapplån

Enligt Wolken Fee (inlägg 27):

Om det stämmer som skulle inte heller Hannoveranerförbundet godkänna hans meriter automatiskt, efter att han läst han meritlista ovan.

Utan att trampa på tårna, får man intrycket i dina inlägg på denna tråden, att du defenitivt är emot de tyska förbunden, likaså så håller du ASVH högt och din åsikt respekterar jag.
Men du måste också respektera andras åsikt. Vi alla tycker inte lika om saker men hoppar inte på varandra, det är skillnad.

Men för att återgå till förfrågan ovan, så är det mkt troligt att Hannoveranarverbandet tar in Business X, för hans meriter, storlek samt utstrålning.

I inlägg 1, 16, 41 och 77 "anklagar" du AVN och ASVH för att inte ha fantasi, inte kunna se framåt, inte yssna på sina medlemmar o s v.

Det verkar svårare för dig att svara på konkreta frågor.

Jag tror att med "alla fullblod" menade kaizcenn arabiska fullblod, angloarabiska och engelska fullblod.
Ston av samtliga dessa tre raser ger huvudstamboks papper i SAAF och därmed inom ASVH om man först SAAF reggar.

Du verkar vara insatt.....

Vet du vilka krav Oldenburg har på röntgen?

Tyvärr kan jag inte Oldenburgs reglemente ang röntgen. Alla hingstarna skall däremot skicka ner sina röntgenbilder samt ett vet.intyg (utskrivet av old).

Samtliga hingstar visades på hårt underlag utomhus.
Efter detta visades de unga hingstarna vid hand i ridhuset samtidigt som dessa löshoppades. Alltså hopp ifångas springa tillbaka för att lösshoppas igen.
Sedan fick den som ville över visa sin hingst under ryttare. (3år)
Alla hingstar från 4 år och uppåt visades uppsuttna i hoppning el dressyr.
Business hade såpass mycket prestation så de ville bara se honom riden i skritt trav och galopp.
Det var bara en av de 3åriga hingstarna som visades riden, Davinci
(Daminos helbror).
Damino själv hade råkat ut för någon sorts skada i transporten vilket gjorde att ägarna valde att avstå ridprov. Han får betäcka fritt i oldenburg i år men måste för att kunna betäcka nästa år och resten av livet kvala till championatet iår.
Romadour blev ej godkänd i danmark. Men av oldenburg. Romandour och Corlensky g II måste avlägga ett prov under 2009 för att avkommorna skall kunna reggas i oldenburg. Detta efter en rättelse från oldenburg eftersom alla 30dagarsprov redan är igång.

Ruben Star fick inte betäcka fritt han fick 30ston under 2009 och måste avlägga ett prov under 2009-2010 för att få betäcka vidare. Hans avkommor får old papper i år. Möjligt att han hade fördel av att vara oldenburgare och att han är uppfödd i Sverige av svenskar. Det kan tilläggas att detta inte var någon dålig häst, hade säkert kunnat bil godkänd även i Tyskland.

Detta med att asvh skall få sig en tankeställare tycker jag att vi kan lämna därhän. Uppfödare och hingstägare måste själva kunna bestämma vad dom vi göra med sin hästar. Vi lever i ett fritt land så jag ser det inte som att asvh skall oroa sig men kanske skulle ta lärdom av de som kan.
Fördelen med att ha sin eller sin hästar i oldenburg är att dom verkligen vill hjälpa alla, uppfödare, ryttare ,higstägare mm. Att få en häst med till auktion
är inte enkelt men det finns i varjefall en auktion plus mycket annat som dom hjälper till med.

:bow:

Mkt bra och sakligt skrivet och hade han varit en hopphäst med samma prestationer i championaten och motsvarande klasser hade han aldrig behövt att visas riden öht på bruksprovet

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!