Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

Knapplån

Enligt Wolken Fee (inlägg 27):

Om det stämmer som skulle inte heller Hannoveranerförbundet godkänna hans meriter automatiskt, efter att han läst han meritlista ovan.

Men han har ju faktiskt tre placeringar i ** klass vilket skulle räcka.

Vad är det som är så svårt att acceptera att han har bra resultat på tävling??

Jag tror att med "alla fullblod" menade kaizcenn arabiska fullblod, angloarabiska och engelska fullblod.
Ston av samtliga dessa tre raser ger huvudstamboks papper i SAAF och därmed inom ASVH om man först SAAF reggar.

Aha bra att veta eftersom jag funderar på att till nästa år betäcka mitt arabsto med ett fullblod och få en anglo

Senast ändrad:

Aha bra att veta eftersom jag funderar på att till nästa år betäcka mitt arabsto med ett fullblod och få en anglo

Alla xx- hingstar godkända av ASVH är per automatik godkända i SAAF, vad jag kommer på på rak arm så är ingen annan xx hingst godkänd än just de av ASVH.
Däremot så kan man så klart söka godkännande på nån annan.
Så du kan regga i antingen ASVH eller SAAF. Skillnaden är priset på registrering som är billigare i SAAF.

Jag var själv lite inne på att köpa ett arabsto i Tyskland och betäcka där med en xx hingst jag spanat på ett tag, får se när det blir av!

Hur är det med alla arabstons avkommor får de oxå gröna papper om de regga avkomman först i SAAF och sedan tilläggs regga den i ASVH?

JAPP ;) Så är det

Jag tycker personligen att det är bra att Business inte blev godkänd. Jag vet inget om hans avkommor, men jag har sett tillräcklig av (hel- och halv-)syskon och syskonavkommor för att känna att det må kanske vara bra stam (eller tja det är...) och hans meriter må vara skapliga, men med tanke på hel- och halvsyskons och deras avkommors kapacitet, meriter och icke att förglömma mentalitet så känner jag att jag skulle aldrig skulle rekomendera någon att använda hingsten. Kolla på asvh:s hemsida, bäst är halvsyskon -inte helsyskon...

Skulle du rekommendera någon annan fullblodshingst då?? Kolla Blupen på Comefast som själv gått svår hoppning. Titta på Eighty Eight Keys som ju rekommenderas för fälttävlansavel. Båda dessa har låga BLUP. Det är få fullblodshingstar som gör direkta avtryck. Man måste tänka i flera led och tänka prestation i svårklass oavsett disciplin. Man kan inte vara utan fullbloden i sin avel. Det är därför kombinationen halvblod/fullblod (x, ox, xx) behövs.

Man kan inte vara utan fullbloden i sin avel. Det är därför kombinationen halvblod/fullblod (x, ox, xx) behövs.

Väl talat :bow: Synd bara att många av dom svenska uppfödarna är så rädda för att använda dom.

Väl talat :bow: Synd bara att många av dom svenska uppfödarna är så rädda för att använda dom.

Ja man skäms nästan äver att vara svensk när man använder fullblod det är ju väldigt "out of character" :rofl:

//QuickStar med 2 rena xxor i stallet och en 75% xx- dressyr unge på bakning

ja med dom meriterna han har i fälttävlan, då det är det jag vill avla fram...så mitt svar är ja

du får tro och tycka vad du vill, och jag står för vad jag tycker

Men han har ju faktiskt tre placeringar i ** klass vilket skulle räcka.

Vad är det som är så svårt att acceptera att han har bra resultat på tävling??

Fattar inte heller det.

Men det är väl så som en kompis sa som varit inne och läst tråden här, hon är väl med i ASVH. Om det stämmer vet jag inte och ärligt så skiter jag i det också, jag har min tro och hon får ha sin.

Men det är väl så som en kompis sa som varit inne och läst tråden här, hon är väl med i ASVH. Om det stämmer vet jag inte och ärligt så skiter jag i det också, jag har min tro och hon får ha sin.

Jag är medlem i ASVH, ja. Men jag sitter inte i ASVHs styrelse om det var det du menade. Jag är ganska säker på att jag inte är helt ensam om mina åsikter även om det kan verka så i denna tråden.

Jag brukar inte bygga mina åsikter på "tro" utan försöka ta reda på fakta.

Enligt Wolken Fee (inlägg 27):

Citat:
"Det har han. Men fälttävlings resultaten verkar inte räknas hos oss riktigt.
Kan bara tillägga att Hannoveranar Verbandet begär tre placeringar i ¤¤ eller ¤¤¤ fältävlan med placeringen 1 tom 3, för att räknas som prestations hingst.
Sedan tillkommor givetvis en besiktning utav honom själv."

Om det stämmer som skulle inte heller Hannoveranerförbundet godkänna hans meriter automatiskt, efter att han läst han meritlista ovan (i det långa inlägget på engelska av kazicenn som jag inte kan hitta nu?) eftersom Business har en placering 1 tom 3 i ** (en seger).

Tyvärr kan jag inte Oldenburgs reglemente ang röntgen. Alla hingstarna skall däremot skicka ner sina röntgenbilder samt ett vet.intyg (utskrivet av old).

Okej, men Romadours far BH Romanov har röntgenförändringar som gör att han inte skulle kunna bli godkänd här (och inte i KWPN heller eftersom de har ännu högre krav vid röntgen).

Har hört vid ett annat tillfälle (alltså inte i samband med denna debatt) att det är vanligt att man först visar sin hingst i Oldenburg för godkännande och sedan året efter i t ex Hannover just p g a att det är lättare att få godkänt i Oldenburg.

Det kanske är fler som vill se bild på honom? Här är han:
rubenstar1.jpg

Just den bilden fick jag se i dag :)

Stilig kille. Gillar verkligen hans rumpa!

Okej, men Romadours far BH Romanov har röntgenförändringar som gör att han inte skulle kunna bli godkänd här (och inte i KWPN heller eftersom de har ännu högre krav vid röntgen).

Har hört vid ett annat tillfälle (alltså inte i samband med denna debatt) att det är vanligt att man först visar sin hingst i Oldenburg för godkännande och sedan året efter i t ex Hannover just p g a att det är lättare att få godkänt i Oldenburg.

Men att faders hingsten har röntgen förändringar betyder inte att avkommor får avslag. Inte heller om fäderna har andra defekter.
Annars skulle vi ju inte ha varken Fürst Heinrich, Levisto eller Don Schufro avkommor som godkända hingstar i Sverige!

Nej, det var inte heller det jag menade utan, eftersom tiga inte visste, förtydligade jag att Oldenburg förbundet tillåter röntgenförändringar eftersom B H Romanov är godkänd där.
Varför skulle inte F Heinrich vara godkänd här?

Nej, det var inte heller det jag menade utan, eftersom tiga inte visste, förtydligade jag att Oldenburg förbundet tillåter röntgenförändringar eftersom B H Romanov är godkänd där.
Varför skulle inte F Heinrich vara godkänd här?

Ah då förstår jag, fattade det som att hingsten inte fick godkännas här för att hans pappa hade en defekt. :)

Var det inte Fürst Heinrich som var struppipare?
Eller nej det var väl en son till honom här som var strupipare? Medans han själv dog av nåt annat?
Usch minnet är dåligt efter matförgiftning/maginfluensa/kräksjuka eller vad det nu är jag skaffat mig. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka