Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

Fürst Heinrich dog under stort hemlighetsmakeri på en klinik, tror aldrig de berättade vad han dog av. Sonen First Wish som var godkänd i Sverige togs ur avel på grund av struppipning.

Haha jaså, ja smaken är som baken o tur är väl det ;)

Ja det har du rätt i...smaken är som baken, precis som den omdiskuterade hingsten i denna tråden

Tänk att det var fler än jag som inte tyckte om årets bruksprov, och det sätt som det dömdes på.
Och med stor häpnad.........så läser jag att Thomas Sandström har anmält bruksprovet till jordbruksverket.
Tänkt att det finns människor med "guts" och det skall han stor eloge för att har anmält detta.
Hoppas att detta kommer att ge resultat.

Ja det får vi hoppas, och att det kommer att bli i alla fall minst ett 30 dagars bruksprov fram över

Det är bra att TS rör om lite i vad som ju inte egentligen är avn:s fel utan resultat av tidigare makthavares totala maktfullkomlighet

Det är bra att TS rör om lite i vad som ju inte egentligen är avn:s fel utan resultat av tidigare makthavares totala maktfullkomlighet
Vad tänker du på då?

Jag vill inte nämna några namn men jag är övertygad om att en stor del av svenska uppfödarkåren och ledande personer vet vem jag menar.

Jag vill inte nämna några namn men jag är övertygad om att en stor del av svenska uppfödarkåren och ledande personer vet vem jag menar.
Nja nu var jag inte ute efter att du skulle säga ett namn, utan jag trodde att du syftade på en specifik händelse och ville ha en hint om vilken händelse du åsyftade...

Detta är inte bara en händelse utan vem som styrt systemet efter sitt eget självgoda omdömme

Detta är inte bara en händelse utan vem som styrt systemet efter sitt eget självgoda omdömme
Det är lugnt! Nu har även jag fattat galoppen" om vem som diskuteras! ;)

Ja, jag fattar ju inte, men det är ju inget ovanligt :D.

Avelsvärderingsnämden följer ju sina direktiv så dom har ju bara gjort enligt reglementet, men det känns bra att oldenburgerförbundet vill komma in på vår marknad så vi får fri konkurrens och då är det ju bara att välja vilket förbund som tilltalar en

Har någon koll på om de har "fasta" krav på prestation i olika åldrar och vilka är i så fall dessa ?

.

Enligt Wolken Fee (inlägg 27):

Citat:
"Det har han. Men fälttävlings resultaten verkar inte räknas hos oss riktigt.
Kan bara tillägga att Hannoveranar Verbandet begär tre placeringar i ¤¤ eller ¤¤¤ fältävlan med placeringen 1 tom 3, för att räknas som prestations hingst.
Sedan tillkommor givetvis en besiktning utav honom själv."

Om det stämmer som skulle inte heller Hannoveranerförbundet godkänna hans meriter automatiskt, efter att han läst han meritlista ovan (i det långa inlägget på engelska av kazicenn som jag inte kan hitta nu?) eftersom Business har en placering 1 tom 3 i ** (en seger).

Vänta lite nu
2002 När Business var 6 år vann han en ** klass
2003 Då var Business endast 7 år hade han följande resultat.

Italien 11-09 F I 2/ CIC ** 37 Johan Lundin 0
Skatteberga... 08-31 F N CNC** 6 Johan Lundin 4
Linköpings... 08-17 F E 2/ CNC** 4 Johan Lundin 6
Baldersnäs 08-03 F N 2/ CNC** 6 Johan Lundin 4
Segersjö... 06-29 F E 3/ CNC** 1 Johan Lundin 12
Luhmühlen 06-15 F I 2/ CIC ** 32 Johan Lundin 0
Strömsholms... 06-08 F N 2/ CNC* 1 Johan Lundin 6
Ridklubben... 05-10 F E 2/ CNC** 4 Johan Lundin 6
Gärds... 04-20 F E CNC* 4 Johan Lundin 2
Flyinge... 04-13 F N CNC* 10 Johan Lundin 0
Laholmsortens... 03-09 D R 3/ LA:1 4 Johan Lundin 4
Totalt: 44
2004 sexa på SM i Linköping 7 i klassen +

Malmö 07-16 F I CIC *** 12 Johan Lundin 0
Segersjö... 07-03 F I CIC ** 2 Johan Lundin 19
Linköpings... 06-06 F E CNC*** 6 Johan Lundin 0
Linköpings... 06-06 F E 2/ CNC*** 7 Johan Lundin 0
Ridklubben... 05-08 F E 2/ CNC** 4 Johan Lundin 6
Rom... 04-12 F I 2/ CIC *** 47 Johan Lundin 0
Fontainebleau... 03-28 F I 2/ CIC * 11 Johan Lundin 4
Totalt: 29
2007 var han placerad i svår klass i England

Business tävlade bara i 3 säsonger i sin karriär med väldigt mkt placeringar, ALLA som rider fälttävlan på den nivån VET att det inte är så särskilt enkelt att placera sig så här högt gång på gång som Business har gjort.

Business har MKT VÄL meriter som räcker till och blir över det är bara löjligt att påstå annat.

Sedan kan man tycka vad man vill om hans plats i aveln, hans blod etc. Jag skulle valt Business 1000ggr framför 88:an iallafall som är elitpremierad som hoppar som en kråka och vars avkommors resultat i stort sett enbart beror på mödernet.

Senast ändrad av en moderator:

Om det stämmer som skulle inte heller Hannoveranerförbundet godkänna hans meriter automatiskt, efter att han läst han meritlista ovan (i det långa inlägget på engelska av kazicenn som jag inte kan hitta nu?) eftersom Business har en placering 1 tom 3 i ** (en seger).

Nej han har 3 placeringar i ** dvs två segrar och en andraplats

88-an är inte elitpremierad, han är A.

Jag håller helt med dig! Jag tycker att Business hoppar för dåligt i sin banhoppning för att tillföra något i aveln.

Jag håller med dig till viss del faktiskt. Som jag ser det så har Business nog kapacitet för att hoppa hur höga hinder som helst det är det ingen tvekan om lovar jag, däremot var han (eller är) ganska bekväm och slapp och inte helt försiktig om sig enligt min åsikt. Å andra sidan är inte det helt vad man önskar av en ft häst heller då dom pga sin försiktighet kan fega ur i terrängen. Business var klok och rädd om sig i terrängen vilket är lite annorlunda.
Dom måste ju våga vara i och skrapa lite i terrängen och det vågar ingen försiktig hopphäst så man måste ju skilja lite på hopp och fälttävlan där.
Men han har rivit bort en hel del placeringar i sin karriär det kan man inte komma ifrån.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka