En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja såklart det kan det, men någon gång måste vi ju börja och det kan ju faktiskt ta sig direkt och då kan det ju vara bra att ha marginalerna på sin sida :)

Absolut, det är ju många som lyckas direkt:) Hoppas du blir kortvarig i tråden när du väl kommer hit och att du får stöd och råd om du behöver :)

Hoppar in en snabbis i tråden. Kommer att komma åter någon gång i maj (?) när det blir allvar :)

Tänkte bara ställa en fråga, ni verkar ju ha bra koll här på det mesta. Vi planerar barn så fort som möjligt (lååååång väntan :wtf: så vill inte vänta en dag längre än vi behöver). Barnet får inte bli beräknat till tidigare än 3 februari pga föräldrapenning. (den får alltså födas innan, men BM får inte sätta ett datum innan 3/2-17 för då hamnar jag på lägstanivån)

Har räknat och räknat men får inte ihop det. Vilket datum kan vi börja försöka för att vara på den säkra sidan? Har fått fram allt från 6-15 maj...
När jag räknar 40 v bakåt i almanackan hamnar jag på den 6-7e maj, men använder jag sådana där uträkningssidor så säger dom att befruktningen skett 11-15 maj om BF är den 3 februari.
Från när börjar graviditeten räknas? Vid ÄL? Eller när sker befruktningen? :o

Sonen var beräknad att komma 6 februari (men kom 23 januari) och då var ägglossningen omkring 15 maj.

Hoppar in en snabbis i tråden. Kommer att komma åter någon gång i maj (?) när det blir allvar :)

Tänkte bara ställa en fråga, ni verkar ju ha bra koll här på det mesta. Vi planerar barn så fort som möjligt (lååååång väntan :wtf: så vill inte vänta en dag längre än vi behöver). Barnet får inte bli beräknat till tidigare än 3 februari pga föräldrapenning. (den får alltså födas innan, men BM får inte sätta ett datum innan 3/2-17 för då hamnar jag på lägstanivån)

Har räknat och räknat men får inte ihop det. Vilket datum kan vi börja försöka för att vara på den säkra sidan? Har fått fram allt från 6-15 maj...
När jag räknar 40 v bakåt i almanackan hamnar jag på den 6-7e maj, men använder jag sådana där uträkningssidor så säger dom att befruktningen skett 11-15 maj om BF är den 3 februari.
Från när börjar graviditeten räknas? Vid ÄL? Eller när sker befruktningen? :o
(hoppar in)
Befruktningen sker vid äl, men graviditetens 40 veckor räknas från senaste mens.
Jag har bf 5/2, sista mens 4/5. Trolig äl typ 18/5.

Tillägg: Sen kan bf bli flyttat vid UL, det vanligaste är väl ett par dagar max tror jag.

Det är väl det tråden är till för. Om det gick bra för alla skulle ingen behöva ventilera ut hur jobbigt det är emellanåt och då skulle vi inte ha nån tråd. Typ.
Tack.

Jag syftade just då på mitt passande användande av :turd: i sammanhanget. Men det var nog bara jag som fattade det...och fann det roligt.

Tack!
Skräckblandad förtjusning som sig bör. Försöker inte tänka på allt som kan hända utan det går som det går. Vill han/hon inte stanna så finns det förhoppningsvis någon mening med det.

De började visa streck 8 dagar efter nupp. Är de där rackarna mer känsliga än gravtest? Stickan jag tog i morse var svagt positivt medsn ÄL-stickorna skriker positivt.
Egentligen är dom inte känsligare men ältesterna reagerar på både LH och Hcg så testerna lägger ihop dom två hormonerna och därför syns det ofta tidigare än på ett gravtest som bara mäter Hcg.

Det är därför man inte kan vara helt säker på att man är gravid förrän man tagit ett gravtest.

(LH har man i kroppen hela tiden medan Hcg så gott som bara vid graviditet)

Har en gång fått det förklarat som att man kan se det som att LH är som ett i utan prick och Hcg är som ett i med prick. Ältester mäter strecken medan gravtester bara mäter pricken över i:et.

Egentligen är dom inte känsligare men ältesterna reagerar på både LH och Hcg så testerna lägger ihop dom två hormonerna och därför syns det ofta tidigare än på ett gravtest som bara mäter Hcg.

Det är därför man inte kan vara helt säker på att man är gravid förrän man tagit ett gravtest.

(LH har man i kroppen hela tiden medan Hcg så gott som bara vid graviditet)

Har en gång fått det förklarat som att man kan se det som att LH är som ett i utan prick och Hcg är som ett i med prick. Ältester mäter strecken medan gravtester bara mäter pricken över i:et.

Du menar att gravtest är pricken över iet?

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn
Monkie - ÄL ?24/12, BIM 7/1, 34 år, två barn .
viadukt - ÄL ca 14/1, BIM 26/1 försök nr 3, 28 år, inga barn.

em-pirre - planerar IVF2

lil-sis - FET1 19/1

malumbub - seriöst sedan 2014, 33 år, inga barn. PCOS. Provera-behandling.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Väntar på FET1, troligen februari. 31 år, inga barn

Halali - Första möte IVF-kliniken 1/2. Endometrios samt hypofystumör som stör hormonerna. 31, aldrig varit gravid.

Humla - PCOS, Primolut Nor start 11/12- sen Letrozol, försökt 8 mån, 30 år, inga barn.

Vinkelina- gravid på första försöket, missfall vecka 11-fostret har troligen dött ett par veckor innan. Väntar nu på kroppens omstart, 31 inga barn.

Ms_Antrop - Börjar långa protokollet 30/12. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sen (MF v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Väntar på ÄL efter första omgången pergotime, ett MF, 27 år, inga barn.

Is- väntar på kontakt för barnlöshetsutredning. Minst Tre månaders väntetid bara för attkomma till en första kontakt :(

hemlig - väntar på att blödningen ska sluta och ÄL komma igång efter MF. Ett tidigare MA, 32 år, inga barn

Monkie - ÄL 16/1, BIM 30/1, 34 år, två barn, försök nr 4
viadukt - ÄL ca 14/1, BIM 26/1 försök nr 3, 28 år, inga barn.

em-pirre - planerar IVF2

lil-sis - FET1 19/1

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Halali - Första möte IVF-kliniken 1/2. Endometrios samt hypofystumör som stör hormonerna. 31, aldrig varit gravid.

Humla - PCOS, Primolut Nor start 11/12- sen Letrozol, försökt 8 mån, 30 år, inga barn.

Vinkelina- gravid på första försöket, missfall vecka 11-fostret har troligen dött ett par veckor innan. Väntar nu på kroppens omstart, 31 inga barn.

Ms_Antrop - Börjar långa protokollet 30/12. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sen (MF v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Väntar på ÄL efter första omgången pergotime, ett MF, 27 år, inga barn.

Is- väntar på kontakt för barnlöshetsutredning. Minst Tre månaders väntetid bara för attkomma till en första kontakt :(

hemlig - väntar på att blödningen ska sluta och ÄL komma igång efter MF. Ett tidigare MA, 32 år, inga barn

(hoppar in)
Befruktningen sker vid äl, men graviditetens 40 veckor räknas från senaste mens.
Jag har bf 5/2, sista mens 4/5. Trolig äl typ 18/5.

Tillägg: Sen kan bf bli flyttat vid UL, det vanligaste är väl ett par dagar max tror jag.

Låter som det är säkrast att sikta på den 15e. Trodde detta var en mer exakt vetenskap, hur många dagar en normal graviditet räknas som och från vilken dag :p

(jag förstår ju att det inte kommer ta sig första dagen, men det får bara inte hända att det blir några dagar för tidigt, så jag måste utgå från att det kan ta sig dag 1... inte kul att förlora flera tusenlappar/ månad om vi blir satta 29 januari istället för 3 februari t ex... det säkraste vore ju att vänta med försöken till juni men det vill jag helt enkelt inte om det inte behövs. Det är långt att vänta som det är redan :))

Nu ska jag inte våldgästa tråden mer. Hoppas ingen av er som försöker är kvar i maj när jag kommer :up:

Monkie - ÄL 16/1, BIM 30/1, 34 år, två barn, försök nr 4

em-pirre - planerar IVF2

lil-sis - FET1 19/1

Tar bort från listan och hoppas att allt går vägen och att vi blir föräldrar i mitten av september.
Hoppas fler av er får följa med till hösttråden :heart

Låter som det är säkrast att sikta på den 15e. Trodde detta var en mer exakt vetenskap, hur många dagar en normal graviditet räknas som och från vilken dag :p

(jag förstår ju att det inte kommer ta sig första dagen, men det får bara inte hända att det blir några dagar för tidigt, så jag måste utgå från att det kan ta sig dag 1... inte kul att förlora flera tusenlappar/ månad om vi blir satta 29 januari istället för 3 februari t ex... det säkraste vore ju att vänta med försöken till juni men det vill jag helt enkelt inte om det inte behövs. Det är långt att vänta som det är redan :))

Nu ska jag inte våldgästa tråden mer. Hoppas ingen av er som försöker är kvar i maj när jag kommer :up:
Om du vill vara helt säker ska ni väl vänta ännu längre. En kompis fick sitt barn 7 veckor tidigt. Det finns inga garantier åt endera hållet.

Hur går det för er @alla?

Själv väntar jag på ÄL, borde få positiva stickor vilken dag som helst nu! :)

Ni har säkert läst om Bisolvon för att öka chanserna, ändrar sekretet så att simmarna kan komma fram, tankar om det? Funderar på att ta nån liten sup (nära på att skriva supp :D), det bör ju inte göra någon skada tänker jag.

Hur går det för er @alla?

Själv väntar jag på ÄL, borde få positiva stickor vilken dag som helst nu! :)

Ni har säkert läst om Bisolvon för att öka chanserna, ändrar sekretet så att simmarna kan komma fram, tankar om det? Funderar på att ta nån liten sup (nära på att skriva supp :D), det bör ju inte göra någon skada tänker jag.

Vart ska man hälla det för att det ska funka....? :o:D

Ägglossning borde vara på gång i helgen. hade velat ligga mer så här i förväg men igår var vi trötta och kalla och idag har vattnet frusit så det lär bli svårt att duscha... hoppas lösa det under kvällen. Om vi skulle lyckas denna gång borde barnet komma lagom till sambos 35-årsdag. men jag hyser inga större förhoppningar :cautious: jag ville ju ha ett vårbarn!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 519
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar