Jag fick mitt fjärde och sista barn några månader innan jag fyllde förtio.
Våra andra barn var då tolv, tio och sex år gamla.
Det var inget aktivt försök, utan mer ett gemensamt beslut att vara lite mindre försiktiga bara.
Min man kände sig nöjd och klar vid tre barn, men det gjorde inte jag och flera händelser ledde fram till att även min man kände, att vi nog inte vara klara...
.
Det tog kanske 2-3 månader innan jag blev gravid, jag minns inte riktigt, men så har det aldrig varit problem tidigare heller.
Jag var oroligare under denna sista graviditet. Det var mer som stod på på spel. Om det skulle vara något fel på barnet skulle det inte bara drabba oss som föräldrar utan även våra andra barn. Ett barn som skulle behöva extra mycket av oss skulle påverka hela vår familj. Och var det då egoistiskt av mig att vilja ha ett barn till? Så har jag aldrig känt innan, utan tänkt att vi klarar allt.
Graviditeten gick smidigt, men så älskar jag att vara gravid också. Jag hade mest foglossningsbesvär med barn nummer tre, tror jag.
Förlossningen är det inte mycket att säga om, då lilla Fyran liksom Trean förlöstes med planerat snitt med anledning av att Ettan & Tvåan båda drabbades av syrebrist pga komplikationer i samband med förlossningen.
Detta lilla A-barn föddes med 10 på Apgarskalan. Vilken välsignelse!
Jag mådde bra efter snittet och stannade bara en natt på BB.
Men dagen för hemgång drabbades jag av en komplikation relaterat till vad som (efter utredning ett par år senare) visade sig vara en troligt medfödd defekt hos mig och jag var ganska immobiliserad under de första 14 dagarna efter hemkomst. Men bebisen mådde toppen.
Och jag låg i min sköna soffa med urinkateter och fötter som ballonger och ammade och skötte min lilla bebis och tyckte att allt var fantastiskt ändå, hög på kärlek.
Man och barn pysslade om mig och bebisen och den där lilla Fyran fick förstås fortsatt uppmärksamhet av sina syskon. Det var verkligen lyxigt och völdigt smidigt att ha en liten med så stora syskon.
För mig (oss) var det verkligen grädden på moset att få bli föräldrar igen (även om det ryktas att mannen har hörts muttra "nu har jag hållit på med den här skiten i 20 år" vid något tillfälle
.