Positiva förlossningsberättelser

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 147980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 3 028
Jag är också en sån som hade oförskämt lätta graviditeter (nästäppa och halsbränna var mina enda problem) och väldigt smidiga förlossningar. Gemensamma nämnaren för båda mina förlossningar har varit att jag känt mig väldigt trygg i sjukhusmiljön och helt litat på personalen. Jag hade inte förberett mig så mycket och det enda som stod i mitt förlossningsbrev var att jag var öppen för all smärtlindring. Jag var i regel väldigt lugn genom allt men när jag någon gång blev osäker fick jag precis rätt stöd från personalen som gav mig tillbaka mitt fokus.

Med min första gick jag med värkar hela dagen utan att fatta att det faktiskt var värkar (det var två veckor innan BF) och det var först framåt kvällen jag insåg att det faktiskt var dags att föda barn. Då min största skräck var att bli hemskickad från sjukhuset (har ca 50 min körtid) så var min ambition att stanna hemma länge. Jag passade på att läsa Föda utan rädsla mellan värkarna, och även om jag upplevde 90 % som flum som absolut inte passade mig, så fanns det några bra bitar som bar mig genom hela förloppet. Min mamma pushade mig att ringa förlossningen vid 20-tiden, bm där tyckte att jag kunde vänta ett tag till med att komma in (tror hon gick på hur lugn jag lät) eftersom värkarna inte var riktigt så långa som de "ska" vara. Åkte ändå in typ 30 min senare, väl på plats försökte jag lämna urinprov och allt vad det var i undersökningsrummet men inget funkade. Då visade det sig att bebisen var på väg så jag fick bara ta mig in till ett födelserum, tog mig upp i sängen mellan två värkar, hann ta en puff lustgas och sen var bebisen ute på två krystvärkar. Allt som allt tog det 30 min från att jag ringde på dörren till att bebisen var ute, väldigt smidigt!

Nästa gång hade jag lovat min bm att åka in tidigare för att inte riskera att föda i bilen. Så när jag vaknade på morgonen med värkar var jag inställd på att vi skulle till sjukhuset lite senare. Under förmiddagen blev värkarna snabbt tätare, men jag som uppenbarligen tappar omdömet när jag föder barn skulle absolut packa höpåsar, flytta hästarna till annan hage, ta ett jobbmöte på teams och äta lunch innan jag sa till min man att vi nog ändå fick åka in nu, men att han skulle ta med sin jobbdator eftersom vi nog skulle ha en del tid att slå ihjäl på sjukhuset. Vid sjukhuset släppte han av mig vid dörren för att åka och parkera. Jag gick in, träffade en trevlig bm och leddes in till undersökningsrummet. Väl där fick jag en ny värk, och bm var uppmärksam och sa sen att bo går direkt till ett riktigt rum istället. Medan hon gick för att skriva in mig kände jag hur det började kännas nära, så när hon kom tillbaka var det bara att slänga sig upp i sängen, slita av byxorna, jag fick lite lustgas medan bm konstaterade att det bara var att krysta så fort hon hade tagit hål på hinnorna och satt en ctg på bebisens huvud. I samma sekund som jag börjar krysta och bebisens huvud kommer ut kommer min man som parkerat bilen in, så han hinner precis se även denna bebis födelse. Totalt 15 min från att jag kom till sjukhuset tills bebisen var född, så bra gick det för mig att åka in tidigt den här gången.

Det är inget jag skulle göra om i onödan så att säga, så kul är det inte, men jag är väldigt nöjd med hur det blev och är så tacksam för bra vård och vårdpersonal!

Har två vaginala förlossningar bakom mig som enbart är förknippade med positivitet! Var så pepp inför den andra just på grund av att den första var så häftig. Har haft epidural båda gånger och fött båda barnen stående med stöd av gåbord/ståbord. Båda krystfaserna var korta, 15-20 minuter. Första förlossningen startade med värkar och jag var 10 cm öppen när jag kom in. Andra startade med vattenavgång och 3 cm öppen. Vi har inte vetat kön på bebisarna innan och det har varit en kul ”extra” överraskning för oss :)

Kan lägga till angående epidural att det är en myt att den avstannar/drar ut på förlossningen. Studier har visat att förlossningar avstannar och tar lång tid helt naturligt även utan smärtlindring (särskilt hos förstföderskor!) i precis samma omfattning som med epidural.

Jag har haft två väldigt olika men positiva vaginala förlossningar.

Min första förlossning tog väldigt lång tid (mötte en bekant vid ankomst som jag sedan mötte igen på väg ut från BB, då vi rullades in på BB :grin:). Värkarna startade vid 20 på kvällen och vi for in på förmiddagen dagen därpå.Fick en mycket trevlig barnmorska och en norsk student (mycket trevligt sällskap). Värkarna kom på löpande band men det hände ingenting. Vi låg stadigt på 5 cm timme ut och timme in, vilket var mentalt otroligt frustrerande.

Någonstans här sattes epidural och jag fick sova (till min mans stora lycka som gärna påminner mig om mitt underbara humör eftersom HAN inte hade ont!) fram till skiftbyte. Då klev min ängel till barnmorska in och sa med myndigheten hos en general; NU ska det där barnet ut!
En och en halv timme senare var dottern ute! Jag vet inte vad hon gjorde men det var iaf precis vad som behövdes efter 48 timmars förlossning. Summa summarum är betyget 8/10 (med avdrag för att det tog sån tid).

Med andra dottern skulle jag under inga omständigheter åka in för tidigt! Efter molvärk i något dygn så drog allt igång. Tyvärr har min man inga nerver alls, så efter 6 timmar hemma så gick jag med på att åka in. Vem orkar ha en man som går 2 meter bakom och frågar hur man mår varannan minut hur länge som helst? 😂

Väl inne så hade jag passerat de där förhatliga 5 centimeterarna men värkarna dog av helt och de ville gärna att vi åkte hem igen. Någonstans här tror jag att min man insåg att det skulle vara en stor risk för hans liv att åka hem med mig igen. Jag vet inte vad han sa för att vi skulle få stanna, men stanna fick vi, och inom 45 min så startade allt igång igen och hans liv var räddat.

Med hjälp av lustgas och en fantastisk barnmorska så var dottern ute inom 2 timmar. Betyg 10/10! Även maken får högt betyg även om han saknar nerver och somnade under krystvärkarna.

Det låter så fint att föda hemma när allt går som det ska! :heart

Tyvärr är det inget jag vågar, med tanke på tidigare komplikationer. Annars skulle det vara drömmen att få föda hemma i lugn och ro!
Ja, det var verkligen fantastiskt, men det är såklart inte för alla. Det går att få en "hemlik" förlossning även på sjukhus, om man vill och förbereder sig och sin/sina stödperson/er tänker jag :) Skulle jag av någon anledning vara tvungen att föda på sjukhus hade jag haft med mig en doula, skrivit ett utförligt förlossningsbrev och varit tydlig med att jag vill föda i vatten. Det var verkligen en skön smärtlindring!

Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det ännu är väldigt tidigt tänker jag försöka att boosta mig själv med positiva förlossningsberättelser. Jag undrar därför om ni som haft förlossningar som ni tycker gick bra, skulle vilja dela med er?

Var det första barnet, eller hade ni fött barn tidigare? Hur lång tid tog er förlossning? Vad hade ni för personer hos er? Vilken smärtlindring, om någon? Vad gjorde så att ni kände er starka, lyssnade på, och fick er att tro på er egen förmåga?

Jag vet i stora drag hur jag vill ha det, men eftersom jag har en del ångest kring sjukhus överlag och förlossningar i synnerhet vill jag gärna få ta del av andras berättelser av hur allt gått bra och framför allt känts bra :heart

Hade en jättebra förlossning nu senast! Fick sammandragningar runt 12-tiden, inget ovanligt, brukade få den när vi åkte bil, vilket vi även gjorde då. Kommer hem och det går inte över som det brukar. Börjar baka bröd och pysslar med det.

Vid 15-tiden börjar det göra ont och kännas bak i ryggen, inser då att det är nog värkar som är på g. Ringer mamma och förvarnar då sonen och hunden behöver sova där, OM det skulle fortsätta.

Vid 17-tiden gör det riktigt ont emellanåt och jag klockar värkarna till mellan 30 sek till 1 minut långa, och mellan 3 och 8 minuter emellan, inser att det är nog på gång så ringer mamma igen som kommer och hämtar sonen och hunden. Vi åker in runt 19.30, och är framme 20.30, och i bilen gör vissa värkar riktigt ont, men jag är osäker på om vi ens får bli kvar då det ibland går flera flera minuter emellan, och värkarna bara är 10-15 sekunder.

Kommer in och blir uppkopplad, och naturligtvis så lugnar det ner sig lite då och jag tänker att fan, då lär vi nog åka hem igen! Vi åkte i onödan! BM kommer in och säger att dom snart ska undersöka mig, men att dom helst vill se lite kraftigare värkar för att bli inlagda, men dom ska iaf checka av vaginalt innan dom släpper mig.

Blir undersökt först runt 21.30 och då har värkarna dragit igång lite igen, då visar det sig att jag är öppen 8 centimeter! 😳 Så jag blir ju kvar! 😅 Då börjar det göra riktigt ont så får lustgas. Kör på med lustgas fram tills 22.30, då kommer det värk på värk och jag får NOLL paus emellan. En värk hinner precis plana ut för att nästa ska börja om. Epidural som jag ville ha tyckte dom inte var någon idé eftersom det gick FORT nu. Hade jag tur så skulle dom hinna ge spinalbedövning beroende på vad kirurgen var sysselsatt med.

Nu hade jag så ont så jag kunde varken sitta eller stå längre. Hann få en spinalbedövning vilket tog bort allt direkt! 😍 En spinalbedövning sitter bara i 1,5-2 timmar, och när det har gått över en timme så ville dom ta hål på vattnet för att skynda på, jag var i detta läge typ full öppen, var bara en liten kant kvar. Dom tar hål på hinnorna efter en stund, och i samma veva så kommer värkar utan dess like. Bedövningen har släppt och det blir några intensiva värkar igen, jag får nu krystvärkar och 00.47 föddes han.

Jag mår jättebra efter, trots att jag gick sönder en del pga att det gick så snabbt. Jag är uppe och går efter några timmar, och dagen efter tar vi barnvagnspromenad.

Trots att värkarna blev intensiva så är jag SÅ nöjd! Det blev inte utdraget, och största delen av förlossningen var det fullt tillräckligt med lite lustgas bara. Jag gick in i mig själv och kunde andas mig igenom det värsta. Jag var även uppe mycket och gick med mitt gåbord första delen av värkarna, vilket var sååå skönt.

Ja, det var verkligen fantastiskt, men det är såklart inte för alla. Det går att få en "hemlik" förlossning även på sjukhus, om man vill och förbereder sig och sin/sina stödperson/er tänker jag :) Skulle jag av någon anledning vara tvungen att föda på sjukhus hade jag haft med mig en doula, skrivit ett utförligt förlossningsbrev och varit tydlig med att jag vill föda i vatten. Det var verkligen en skön smärtlindring!

Ja, det här med doula ska jag kolla upp ordentligt!

Jag vet inte om det här egentligen är rätt tråd att fråga i, men jag gör ett försök. Först vill jag dock poängtera att jag är mycket väl medveten om att det här är ett icke-problem som helt och hållet sitter i mitt eget huvud, det är säkert ytligt och fånigt att ens fundera på, men då får det vara så, då :)

Jag är inte (har inte varit vid tidigare förlossningar) den kvinnan som är bekväm med att vara naken under förlossningen - helst inte alls, men absolut inte mer än "absolut nödvändigt". Som jag nämnt har jag en del jobbiga associationer kring allt som handlar om sjukhus - något jag delvis bearbetat men nog aldrig kommer att slippa helt. Ju mindre "sjukhus" jag kan få förlossningen att upplevas, desto bättre tror jag att det kommer att kännas för mig (och kanske gå).

En tanke som dök upp är därför om det brukar vara möjligt att kunna slippa sjukhusskjorta och i stället ha egna kläder på sig? Givetvis inget avancerat, men någon form av nattskjorta/kimono med ett par tryckknappar framtill kanske. Och, ja, den skulle säkert bli nersölad av diverse vätskor och kanske behöva bytas ett antal gånger om det är en mer långdragen förlossning - helt okej för min del. Vad tror ni, kan det vara ett rimligt önskemål?

Självklart kan (och ska!) jag fråga kring det här också när jag tar upp alla mina bekymmer med BM :D Men det är alltid skönt att dela tankar med andra, också, tycker jag.

Jag har bara fött ett barn, med en relativt okomplicerad förlossning. Blev igångsatt pga högt blodtryck och lite fostervatten, tre dagar före BF. Fick komma in på BB kl 21 på kvällen och fick cytotek-shots varannan timme hela natten medan mannen var hemma och sov. På eftermiddagen dagen efter hade det inte hänt ett dugg. Blev nerskickad till förlossningen, där man gjorde en hinnsvepning och vi gick sen ut på stan för att äta kvällsmat. Hade lite molvärk undertiden. Kl 18 gjordes en ny hinnsvepning och i samband med den så gick vattnet. Sen vete fasen vad som hände. :p Efter tre värkar fick jag lustgas och TENS som smärtlindring, och det klarade jag mig med hela vägen. Upplevde ingen vila mellan värkarna och inte heller skillnad på vanliga värkar och krystvärkar. Jag tyckte det gjorde skitont hela tiden. Dottern föddes efter drygt 6 timmar, vilken ändå räknas som snabbt för förstföderskor.

Jag kände mig ordentligt påläst, men vet inte om det hjälpte direkt. Det som förvånade mig var att all min verklighetsuppfattning och kommunikationsförmåga försvann med värkarna. Jag kunde inte prata och tog noll initiativ till att byta ställning osv, utan gjorde bara vad barnmorskan sa till mig. Har inget minne av att de erbjöd epidural, men min man sa att de frågade och han sa nej eftersom jag inte gillar sprutor.😄 Låg på rygg på britsen när bebis föddes och smärtan då var helt annan och inget som jag var beredd på. Visade sig sen att jag fått 4:e gradens bristning, om än liten. Blev sydd med 2 stygn av en läkare och resten av en bm som utbildar andra bm. Fick lustgas under tiden. Infon på BB om bristningen upplevde jag som dålig, men uppföljningen har varit bra och jag har inga men idag.

Bebis hade kort navelsträng och de fick klippa den direkt för att hon skulle kunna komma upp på mitt bröst. Annars vill man ju ha kvar den så länge som möjligt så all näring kan överföras. Hon var även lite slö och medtagen och de tog henne till sitt undersökningsbord direkt, men hon var bara en lugn bebis helt enkelt och fick komma till mig inom några minuter.

Allt som allt skulle jag säga att jag har en positiv bild av förlossningen och återhämtningen, men det tog lång tid innan jag gick från "aldrig mer"-tankar till "kanske".

Jag har bara fött ett barn, med en relativt okomplicerad förlossning. Blev igångsatt pga högt blodtryck och lite fostervatten, tre dagar före BF. Fick komma in på BB kl 21 på kvällen och fick cytotek-shots varannan timme hela natten medan mannen var hemma och sov. På eftermiddagen dagen efter hade det inte hänt ett dugg. Blev nerskickad till förlossningen, där man gjorde en hinnsvepning och vi gick sen ut på stan för att äta kvällsmat. Hade lite molvärk undertiden. Kl 18 gjordes en ny hinnsvepning och i samband med den så gick vattnet. Sen vete fasen vad som hände. :p Efter tre värkar fick jag lustgas och TENS som smärtlindring, och det klarade jag mig med hela vägen. Upplevde ingen vila mellan värkarna och inte heller skillnad på vanliga värkar och krystvärkar. Jag tyckte det gjorde skitont hela tiden. Dottern föddes efter drygt 6 timmar, vilken ändå räknas som snabbt för förstföderskor.

Jag kände mig ordentligt påläst, men vet inte om det hjälpte direkt. Det som förvånade mig var att all min verklighetsuppfattning och kommunikationsförmåga försvann med värkarna. Jag kunde inte prata och tog noll initiativ till att byta ställning osv, utan gjorde bara vad barnmorskan sa till mig. Har inget minne av att de erbjöd epidural, men min man sa att de frågade och han sa nej eftersom jag inte gillar sprutor.😄 Låg på rygg på britsen när bebis föddes och smärtan då var helt annan och inget som jag var beredd på. Visade sig sen att jag fått 4:e gradens bristning, om än liten. Blev sydd med 2 stygn av en läkare och resten av en bm som utbildar andra bm. Fick lustgas under tiden. Infon på BB om bristningen upplevde jag som dålig, men uppföljningen har varit bra och jag har inga men idag.

Bebis hade kort navelsträng och de fick klippa den direkt för att hon skulle kunna komma upp på mitt bröst. Annars vill man ju ha kvar den så länge som möjligt så all näring kan överföras. Hon var även lite slö och medtagen och de tog henne till sitt undersökningsbord direkt, men hon var bara en lugn bebis helt enkelt och fick komma till mig inom några minuter.

Allt som allt skulle jag säga att jag har en positiv bild av förlossningen och återhämtningen, men det tog lång tid innan jag gick från "aldrig mer"-tankar till "kanske".

Tack för att du delar med dig, och vad fint att du har en positiv bild av förlossningen och återhämtningen!

Det är flera saker i din berättelse som jag förmodligen skulle uppleva som väldigt jobbigt, men det är förmodligen på grund av mina tidiga erfarenheter och inte för att det egentligen är något "dåligt" eller "konstigt". Bra för mig att få upp ögonen för det och kunna förbereda mig så gott det går på olika scenarion som kan hända, som kan vara jobbigt utan att för den sakens skull vara något negativt som så.

Tack för att du delar med dig, och vad fint att du har en positiv bild av förlossningen och återhämtningen!

Det är flera saker i din berättelse som jag förmodligen skulle uppleva som väldigt jobbigt, men det är förmodligen på grund av mina tidiga erfarenheter och inte för att det egentligen är något "dåligt" eller "konstigt". Bra för mig att få upp ögonen för det och kunna förbereda mig så gott det går på olika scenarion som kan hända, som kan vara jobbigt utan att för den sakens skull vara något negativt som så.

Jag tänker att det kanske delvis beror på vad man har för förväntningar. Jag har generellt sett lätt för att "gilla läget" och lita på att andra gör vad som är bäst utefter situationen. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av förlossningar och ville inte styra nåt, skrev inte ens ett förlossningsbrev. Litade helt på att personalen skulle göra vad som var bäst för mig och bebis.

Blev igångsatt med dottern. Hade haft spontan vattenavgång med hyfsade värkar, men de avstannade när vi kom in på sjukhuset så efter ett dygn där inget hände tyckte de nog synd om mig, så blev igångsatt med dropp. Fick vedervärdiga värkar av droppet (är jättekänslig för stimulantia) men sedan epidural och då var det inga problem att andas igenom värkarna som man fick lära sig på kursen, haha. Sen rullade det på bara, minns att jag tänkte att jag hade läst nån gång att föda barn känns som att skita ut en melon och att det stämde bra med min upplevelse. Fick en liten bristning (grad 1 eller 2, minns inte exakt) men kände mig tipptopp efteråt, kunde gå på toa efter ett par timmar och inga problem att upp och gå. Jag mådde kass under min graviditet så det var en sån lättnad att inte vara gravid längre. Från att droppet sattes till att dottern var ute gick det 4,5 timmar så var rätt kvickt förlopp.

Jag tänker att det kanske delvis beror på vad man har för förväntningar. Jag har generellt sett lätt för att "gilla läget" och lita på att andra gör vad som är bäst utefter situationen. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av förlossningar och ville inte styra nåt, skrev inte ens ett förlossningsbrev. Litade helt på att personalen skulle göra vad som var bäst för mig och bebis.

Så är det säkert, och vad man har för förväntningar hänger säkert också ihop med vad man har för erfarenheter sedan tidigare. Just därför tror jag att det är nyttigt för mig att ta del av andras förlossningsberättelser, där saker gått både helt enligt plan, och helt tvärt om, men som ändå varit en positiv förlossning :) Mina tidigare förlossningar har ju inte varit vidare bra upplevelser, och de har satt sina spår i form av förlossningsrädsla, generell ångest kring sjukhus o. s. v. Därför tror jag att det här är både nyttigt och nödvändigt för mig, för att bredda mitt perspektiv lite och kunna förbereda mig bättre.

Jag har fött ett barn och minns förlossningen som en bra och positiv upplevelse. Jag hade förvärkar framförallt nattetid ett par dagar innan. Då jag inte fick sova och värkarna började kännas intensiva ringde jag förlossningen. Då jag inte hade värkar som var tillräckligt täta och långa blev jag erbjuden att komma in på undersökning och en sov-dos smärtlindring. Jag velade länge om jag skulle åka (ca 40 min bil) då det kändes jobbigt att åka bil "i onödan" men till slut åkte vi in vid 00. Väl framme blev jag undersökt. Jag upplevde att värkarna avtog lite. Barnmorskan sa att vi undersöker dig vaginalt också för säkerhetsskull men du verkar så lugn och samlad att det troligen är ett tag kvar. Men vid undersökningen var jag 5-6 cm öppen och blev inskriven på förlossningen runt 01-01.30.

Väl på rummet jobbade jag igenom värkarna med andning och tog en dusch. Här upplevde jag fortfarande värkarna som hanterbara. Fick frågan om smärtlindring, epidural var inte ett alternativ då det gick för fort. Tackade ja till spinal som beställdes. I väntan på den gick vattnet och här blev det väldigt intensivt för mig. Jag var helt öppen på drygt 30 min. Så när läkaren väl var på plats var det för sent även för en spinal. Jag använde lustgas, vilket jag upplevde inte gav mig jättemycket lindring men det var ändå skönt att ha som snuttefilt och en upprepande sak att göra/hålla fast vid. Här någonstans innan krystnings-fasen är det lite dimmigt. Jag hade ont och var inte riktigt "närvarande" hela tiden. Det var lite intensivt helt enkelt. Det där med att få prata, skratta, spela spel, lyssna på musik etc i lite uppladdning/väntan på hände inte oss kan man säga 😅

Framme vid krystnings-fasen tog det ca 15-20 min sedan var den lilla gossen ute ca 04.50. En liten töjning/spricka som syddes med 2 stygn. När han väl var ute försvann all smärta överallt, jag slutade svettas (hade svettats sjuka mängder och bytt rock som gick att vrida ur typ 2 ggr) och ett lugn infann sig. Jag mådde utmärkt direkt efteråt. Hade inte ont alls. Kändes inte som jag fött barn. Uppe på benen direkt. Promenerade dag 1 och red efter 14 dagar! Själva förlossningen var ganska intensivt bitvis men personalen var verkligen fantastisk. Såg hela tiden till mig, såg till att inkludera och pusha mig på rätt sätt vid rätt tillfällen. Verkligen helt otroliga. Det är mycket därför jag kan se mycket positivt på min förlossning. Tack vare stödet och tryggheten som personalen gav och hur dom lotsade mig igenom min förlossning. Oavsett vad som hände verkade som veta precis hur dom skulle lösa allt. Lite intensivt som sagt men upplevelsen är positiv. Hade jag fått önska hade jag kanske önskat ett något långsammare förlopp även om jag i efterhand ser det som enbart positivt att det blev som det blev. Jag hann inte tänka så mycket (hade en viss förlossningsrädsla innan) så för mig var det bra att inte "hinna" tänka på allt som hände. :) Jag upplevde att kroppen visste precis vad den skulle göra och jag vilade i känslan av att kroppen hade bättre koll än jag och följde helt enkelt med. Nu vill jag nog inte ha en till men skulle lätt kunna göra om det. Vilket jag aldrig trodde innan med tanke på att jag hade ganska mycket förslossningsrädsla innan.

Efter förlossningen började jag skaka i hela kroppen. Jag skakade så mycket att jag inte kunde hålla i bebis. Bm förklarade det som en utmattningsreaktion från kroppen och sa att det var vanligt. Kan inte se att nån annan skrivit att de varit med om det dock. Gick över ganska fort, men var lite läskigt (trots att man precis gjort nåt mycket värre 😄).

Efter förlossningen började jag skaka i hela kroppen. Jag skakade så mycket att jag inte kunde hålla i bebis. Bm förklarade det som en utmattningsreaktion från kroppen och sa att det var vanligt. Kan inte se att nån annan skrivit att de varit med om det dock. Gick över ganska fort, men var lite läskigt (trots att man precis gjort nåt mycket värre 😄).
Jag hade det, men glömt av det 😅 Dock inte jätte mycket, men fick det absolut :)

Jag också, men framförallt benen skakade så de hoppade! Under min första förlossning åtminstone, minns inte att det hände under den andra. Ska fråga min man :)

Jag kan förstås bara tala för mig, men jag önskar absolut fler "skrytberättelser" om enkla graviditeter, lättsamma förlossningar och snabb återhämtning! Jag ser det inte alls som skryt, utan som just olika människors erfarenheter. Lika väl som mina berättelser inte är några "skrämselscenarion" - det kan ju hända och i alla fall andra förlossningen resulterade i en fantastisk, levande dotter - så tycker jag inte att det är något "skryt" att berätta om hur lätt man upplevt graviditet/förlossning/återhämtning.

Jag hoppas ju kunna rida så länge som möjligt (om vikten tillåter - vi har ponnyer och jag är ganska lång, så det beror på hur mycket jag går upp i vikt) och att jag sedan snabbt kan komma upp på hästryggen igen. Jag är nog också ganska otåligt lagd, och min melodi genom livet har alltid varit att hantera saker genom projekt. Om jag verkligen tänker på att graviditeten är en enda lång väntan på bebisen så blir jag nästan knäpp :D Så jag måste i stället ta mig an diverse projekt. Just nu är det att ta del av så många positiva förlossningsberättelser som möjligt. Lite längre fram mot våren, om allt går bra, får jag börja förbereda för bebis ankomst. Till sommaren får vi köpa hem lite kläder, blöjor och andra nödvändigheter. Så där får jag dela upp det, för att det ska kännas mer hanterbart och inte som en evighetslång väntan.
Vi har ett barn och förutom att jag mådde illa vaaaaarje dag fram till förlossningen så mådde jag prima och kände mig ungefär som vanligt under hela graviditeten. Vattnet gick vid 21-tiden på kvällen och vi åkte till BB. Där blev det en liten undersökning och sen skickade dom hem mig eftersom värkarna inte hade börjat. Vi åkte till Donken och tog några cheeseburgare, sen åkte vi hem. Vid midnatt började värkarna och då åkte vi tillbaka till BB, och jag fick då stanna kvar där. Jag ville ha epidural men när det var dags så var det precis skiftbyte för läkarna, så epiduralen blev försenad. När jag till slut hade fått min bedövning så hände allt snabbt; barnmorskan sa åt mig att krysta ett par gånger och sen kom sonen utfarande som en projektil kl.09:16. Tack vare försenad bedövning så funkade den till 100% och det kändes ingenting, det bara spände till lite. Sprack ingenting, inga bristningar, inga skador alls. Var jättepigg och hade lätt kunnat hoppat upp och ridit en sväng några timmar efteråt. :) Jag var då 37 år och skulle fylla 38 några månader senare.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 676
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
4 048
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 671
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 267
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V