Positiva förlossningsberättelser

Efter förlossningen började jag skaka i hela kroppen. Jag skakade så mycket att jag inte kunde hålla i bebis. Bm förklarade det som en utmattningsreaktion från kroppen och sa att det var vanligt. Kan inte se att nån annan skrivit att de varit med om det dock. Gick över ganska fort, men var lite läskigt (trots att man precis gjort nåt mycket värre 😄).
Ja! Det hade jag efter min första förlossning, där krystfasen tog lång tid. Jag hade också träningsvärk i senorna på framsidan av halsen O_o

Jag vet inte om det här egentligen är rätt tråd att fråga i, men jag gör ett försök. Först vill jag dock poängtera att jag är mycket väl medveten om att det här är ett icke-problem som helt och hållet sitter i mitt eget huvud, det är säkert ytligt och fånigt att ens fundera på, men då får det vara så, då :)

Jag är inte (har inte varit vid tidigare förlossningar) den kvinnan som är bekväm med att vara naken under förlossningen - helst inte alls, men absolut inte mer än "absolut nödvändigt". Som jag nämnt har jag en del jobbiga associationer kring allt som handlar om sjukhus - något jag delvis bearbetat men nog aldrig kommer att slippa helt. Ju mindre "sjukhus" jag kan få förlossningen att upplevas, desto bättre tror jag att det kommer att kännas för mig (och kanske gå).

En tanke som dök upp är därför om det brukar vara möjligt att kunna slippa sjukhusskjorta och i stället ha egna kläder på sig? Givetvis inget avancerat, men någon form av nattskjorta/kimono med ett par tryckknappar framtill kanske. Och, ja, den skulle säkert bli nersölad av diverse vätskor och kanske behöva bytas ett antal gånger om det är en mer långdragen förlossning - helt okej för min del. Vad tror ni, kan det vara ett rimligt önskemål?

Självklart kan (och ska!) jag fråga kring det här också när jag tar upp alla mina bekymmer med BM :D Men det är alltid skönt att dela tankar med andra, också, tycker jag.
Nu har jag inte fött barn ännu, men enligt en av de förlossningsavdelningar jag eventuellt hamnar på så fick man gärna ha på sig egna kläder.

• Gilla
Reactions: MML
Min yngsta dotters förlossning var en otrolig upplevelse. Jag fick sammandragningar på natten och åkte in - var bara öppen 3 cm men eftersom första förlossningen gick fort (1,5 år tidigare) så fick vi stanna kvar. Eftersom det var mitt i natten fick jag EDA och fick kunde somna på det. Vaknade tre timmar senare och sa till min man, ”nu är det dags”. Han larmade på barnmorskan och hon gjorde en undersökning och konstatera att jag var fullt öppen. Jag satte mig på sängkanten en kort stund och sa, ”nu kommer hon” och så började krystvärkarna. Barnet var ute på fem minuter :p Barnmorskan hann inte ens kalla på kollega innan barnet kom.

Det är otroligt hur man känner i kroppen, vad som håller på att hända. Våga lita på kroppens signaler och din barnmorska!

Det är otroligt hur man känner i kroppen, vad som håller på att hända. Våga lita på kroppens signaler och din barnmorska!

Det är precis det här jag hoppas på att få uppleva den här gången. Jag hoppas förstås först och främst på att allt går bra hela graviditeten, men när det gäller förlossningen hoppas jag att jag kommer att kunna lyssna på, och lita på, min kropp på ett annat sätt än vad jag kunnat förr. Jag hoppas också att jag (och min man) är bättre förberedda och tydligare kan förmedla mina önskemål och behov, så att jag kan få känna mig mer delaktig och medveten i förlossningen, och inte som att den är något som "bara händer".

Därför tänker jag vara ute i god tid och försöker redan nu att läsa och lyssna på så många olika förlossningsberättelser som möjligt, och funderar på hur jag vill ha det och vilka behov jag faktiskt har.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 955
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 246
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
10 615
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Årets matbluff