Jag vet inte om det här egentligen är rätt tråd att fråga i, men jag gör ett försök. Först vill jag dock poängtera att jag är mycket väl medveten om att det här är ett icke-problem som helt och hållet sitter i mitt eget huvud, det är säkert ytligt och fånigt att ens fundera på, men då får det vara så, då
Jag är inte (har inte varit vid tidigare förlossningar) den kvinnan som är bekväm med att vara naken under förlossningen - helst inte alls, men absolut inte mer än "absolut nödvändigt". Som jag nämnt har jag en del jobbiga associationer kring allt som handlar om sjukhus - något jag delvis bearbetat men nog aldrig kommer att slippa helt. Ju mindre "sjukhus" jag kan få förlossningen att upplevas, desto bättre tror jag att det kommer att kännas för mig (och kanske gå).
En tanke som dök upp är därför om det brukar vara möjligt att kunna slippa sjukhusskjorta och i stället ha egna kläder på sig? Givetvis inget avancerat, men någon form av nattskjorta/kimono med ett par tryckknappar framtill kanske. Och, ja, den skulle säkert bli nersölad av diverse vätskor och kanske behöva bytas ett antal gånger om det är en mer långdragen förlossning - helt okej för min del. Vad tror ni, kan det vara ett rimligt önskemål?
Självklart kan (och ska!) jag fråga kring det här också när jag tar upp alla mina bekymmer med BM
Men det är alltid skönt att dela tankar med andra, också, tycker jag.