Gravid som "äldre"

Hur hamnade jag här? Har inga barn och vill inte ha. :laugh: Men i vilket fall, min mamma var 45 när hon fick min syster. Det är mitt enda syskon, är 13 års skillnad. Mamma hade inga som helst komplikationer alls med graviditeten. Förlossningen gick också bra förutom någon blödning efter som de fick fixa.

• Gilla
Reactions: MML
Det där är inte ovanligt om man går några generationer bakåt. Man är ju som kvinna faktiskt fertil så länge man har ägglossning, även om man kanske inte lika lätt blir gravid som ex. vis 45-åring jämfört med som 25-åring. Vill du ha ett barn till och som sagt fortfarande har ägglossning så är det väl bara att prova? Blir det så blir det, tänker jag, och är du i hyfsad fysisk form kan jag inte se att det skulle vara så där väldigt problematiskt. Har du dessutom mått bra och haft okomplicerade graviditeter tidigare, så är det väl bara att köra! :D

Ja, det är precis så vi tänker - blir det så blir det. Och blir det inte, så är det nog meningen så (för oss - jag säger absolut inte att det är så för alla!)

Mina tidigare graviditeter var väl inte helt okomplicerade, men i och med att jag fysiskt känner mig bättre nu än jag kanske någonsin gjort (i alla fall i vuxen ålder) så tänker jag att det kanske kan vara lite motvikt till min ålder, om det nu blir någon graviditet.

Numera säger man graviditet i avancerad ålder 😂

Det låter ju lite imponerande, ändå. Jag tolkar det som att vi i avancerad ålder har "levlat upp" lite extra mycket :cool: Det känns bättre än att se på mig själv som en potentiellt geriatrisk patient :D

Var 40 när dottern kom, hon blev till efter (om jag kommer ihåg rätt) 5 försök. Inga komplikationer, helt normal graviditet, normal förlossning utan komplikationer (en mindre grad 2 bristning).

Of topic för tråden kanske men jag bara älskar att reflektera över generationsbegreppet på min fars sida. Extra roligt blir det när man träffar på släktingar och kan konstatera att jag är typ tremänning med farfadern till den den jag träffars morfar, dvs att vår släktmatchning från min sida ligger flera generationsled bort från dem :D

Jag är alltså född -79, min far -36, min farmor 1905 och min farfar 1891. Jag fortsätter att möjliggöra långa generationsspann genom att jag inte skaffade mitt första förrän vid 33 år och den andra vid 35 :0 (inte jättegammalt men :) )

• Gilla
Reactions: MML
Var 38 när vi började försöka och ca 10 dagar från att fylla 39 när jag födde. Vi var rätt slarviga med att pricka ägglossningarna i början och missade några pga resor. Sen försökte vi lite mer aktivt, köpte ägglossningstester för att få bättre koll. Tog väl ca ett halvår totalt, och nån månad från att vi sa att nu får vi skärpa oss 😅

Var en lätt graviditet tycker jag, och överlag gillade jag att vara gravid. Hade så bra siffror man kan ha på KUBen med.
Något högt blodtryck på slutet, men det var alltid lägre igen på extrakontrollerna.
Enkel förlossning också, tog 4 timmar från att vattnet gick tills att han var ute, fick en grad 1 bristning och 2 stygn :)

Var 40 när dottern kom, hon blev till efter (om jag kommer ihåg rätt) 5 försök. Inga komplikationer, helt normal graviditet, normal förlossning utan komplikationer (en mindre grad 2 bristning).

Var 38 när vi började försöka och ca 10 dagar från att fylla 39 när jag födde. Vi var rätt slarviga med att pricka ägglossningarna i början och missade några pga resor. Sen försökte vi lite mer aktivt, köpte ägglossningstester för att få bättre koll. Tog väl ca ett halvår totalt, och nån månad från att vi sa att nu får vi skärpa oss 😅

Var en lätt graviditet tycker jag, och överlag gillade jag att vara gravid. Hade så bra siffror man kan ha på KUBen med.
Något högt blodtryck på slutet, men det var alltid lägre igen på extrakontrollerna.
Enkel förlossning också, tog 4 timmar från att vattnet gick tills att han var ute, fick en grad 1 bristning och 2 stygn :)

Vad skönt att ni båda haft bra graviditeter och förlossningar, och att det inte tog så lång tid för er att bli gravida!

Jag har egentligen aldrig tidigare haft någon direkt åldersnoja, men nu känner jag mig som om jag varje dag åldras med 5-10 år. Lite småstressad över det här, tror jag :o

Jag var typ 36 och mannen 37 när vi började försöka. 5 år, 9 IVF-försök och en spontan graviditet senare så fick vi vår dotter i dec-22. Jag var 41 när hon föddes. Hade en okomplicerad graviditet och förlossning, bortsett från problem med högt blodtryck. Fick äta trombyl under graviditeten för att hålla det i schack. Slutade ett par veckor före BF och då steg blodtrycket igen. Fick ligga inne för övervakning ett par dagar och gå på täta kontroller, eftersom det kan vara tecken på havandeskapsförgiftning. Låg även inne ett par dagar efter förlossningen för kontroll, men trycket återgick till normalt ganska fort. Pga blodtrycket blev jag igångsatt två dagar innan BF. Tog lite tid, men från första värken tog det 6 timmar innan dottern föddes, vilket nog är ganska snabbt för förstföderskor. Fick 4:e gradens bristning, men syddes fint och har inga problem idag. Dottern fullt frisk, men föddes med en genmutation (ärvd av mig) som orsakade kraniosynostos som hon opererades för.

Jag var 36 när jag fick första barnet och 39 med andra. Mådde rätt bra som gravid. Foglossningar stökade lite men hanterbart.

Första graviditeten var jag i rätt bra form och red till 7’e månaden då jag sålde hästen.
Så trodde andra graviditeten skulle vara jobbigare som äldre och helt otränad men den flöt oxå på utan större problem.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
472
Senast: gulakatten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 333
Senast: monster1
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 681
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar