En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att barn och människor överlag som det är synd om finns det gott om i världen, men västerländska barn födda i december är inte direkt topp 10. Tvärtom, de får förutsättningar i livet som är få förunnat.

Slut på gästspel!

Så av allt som folk delat med sig av i denna tråd var det just denna oviktiga fundering som provocerade dig nog för att skriva? Alltså, jämfört med barn i krigshärjade länder är besvärlig nattning en skitsak. Jämfört med att växa upp i ett barnhem i Ryssland är frågan om lördagsgodis närmast löjeväckande. Jämfört med att drunkna i medelhavet är tjafs på dagis inte ens på samma karta. MEN nu är vi inte i Kongo, Syrien eller valfri katastrofzon. Så kan jag när jag ändå tvingas försöka skaffa barn på ett extremt programmerat sätt med exakta datum unna mig att tänka tanken om ifall ett par veckor hit eller dit kan påverka barnet, då tänker jag tänka den tanken. Precis som jag antagligen kommer (om jag har turen att bli gravid) fundera över miljoner ting som för mindre lyckligt lottade barn aldrig skulle vara aktuellt men som jag i ett västerländskt rikt land kan och kommer behöva ta ställning till. Skitsak eller ej. Och ska jag lufta mina nojiga funderingar nånstans blir det i den här tråden då jag inte diskuterar att jag ska göra IVF med någon utom min mor och mannen.

@hemlig & @Matmissbrukaren Tack för input! Visste inte ens man kunde låta dem börja senare! Känns redan lugnare. Kom på tanken sådär mitt på fredagskvällen när jag räknade över hur låååång tid det är innan det ens i teorin skulle kunna bli bebis.. :(

Själv ringde jag Linköping idag och de fick in remissen först 4/12.. så mailet jag fick från läkaren om att remissen var skickad var nog en aning optimistiskt :crazy: Men men, de sa att man ska få en tid på plats inom 60 dagar så snart bär det väl av :) Men, jag är så knäpp så jag, OM det skulle ta sig på första försöket osv, kommer inte vilja köra ifall det ser ut som att barnet kan komma ut strax innan årsskiftet. Känns så synd om dem då, o komma efter i skola, fylla år sist av alla kompisar när de blir äldre osv. Undrar hur helknäpp de tycker man är om man vill skjuta på det bara några veckor isf..? (Mina föräldrar var båda lärare så jag är miljöskadad av deras prat om hur sent födda barn får kämpa hårdare iom att de är så mkt yngre än många klasskompisar) :o

Gjorde ju också i Lkpg o vi misslyckades ju med första försöket, inför andra så ringde jag o sa att vi ville skjuta på det en månad pga testdagen skulle bli runt jul o jag kände att om vi skulle misslyckas igen så orkade jag inte det just då. Dessutom hade jag en envis förkylning så kände att det var nog för kroppen. Sköterskan som svarade tyckte att det var jättebra o sa att om det inte kändes helt hundra så skulle vi självklart vänta tills det kändes rätt :)

Ang. född sent på året. Jag var yngst, född sist på året av alla i min klass. Har alltid haft lättast av alla, varit tidigt utvecklad både fysiskt och mentalt. Började både prata, gå, läsa och skriva mycket tidigare än de flesta andra. Talade flerordsmeningar tidigare osv. För mig har det aldrig märkts av att jag är född sent i december. Så bara för att man får ett barn född sent på året så behöver det inte betyda att de har i behov av att börja i skolan ett år senare. Så jag säger kör bara kör!

@hemlig & @Matmissbrukaren Tack för input! Visste inte ens man kunde låta dem börja senare! Känns redan lugnare. Kom på tanken sådär mitt på fredagskvällen när jag räknade över hur låååång tid det är innan det ens i teorin skulle kunna bli bebis.. :(

Jodå, precis som man kan få låta sitt barn börja ett år i förväg eller senare hoppa över en klass för att hen passar bättre i en klass uppåt så kan man låta sitt barn vänta ett år extra med att börja i skolan :)

Det är ju inte bara sent födda barn som eventuellt kan behöva börja ett år senare utan det kan ju finnas ett barn som hela tiden ligger ett steg före sina klasskamrater och passar med en äldre klass och får hoppa över en årskurs istället.

Vad det gäller skolan så ska man gå på den enskilde individen och se var hen ligger och anpassa skolgången efter det. Å då spelar det absolut ingen roll om du är född sista december eller första januari :)

Själv ringde jag Linköping idag och de fick in remissen först 4/12.. så mailet jag fick från läkaren om att remissen var skickad var nog en aning optimistiskt :crazy: Men men, de sa att man ska få en tid på plats inom 60 dagar så snart bär det väl av :) Men, jag är så knäpp så jag, OM det skulle ta sig på första försöket osv, kommer inte vilja köra ifall det ser ut som att barnet kan komma ut strax innan årsskiftet. Känns så synd om dem då, o komma efter i skola, fylla år sist av alla kompisar när de blir äldre osv. Undrar hur helknäpp de tycker man är om man vill skjuta på det bara några veckor isf..? (Mina föräldrar var båda lärare så jag är miljöskadad av deras prat om hur sent födda barn får kämpa hårdare iom att de är så mkt yngre än många klasskompisar) :o
Om man nu har möjlighet att styra när insättningen sker utan att för den delen missa ett ägg så tycker jag det inte spelar någon roll när och varför man vill styra tidpunkten. Det är liksom strunt samma.

Däremot kan jag tycka att det är mindre bra att hoppa över en månad eller fler pga fel tidpunkt när man försöker på det vanliga sättet om det hela inte riktigt vill fungera som det skall.
Risken är ju då att man faktiskt missar just det guldtillfället som hade gjort att man blivit gravid. Krånglar det så kanske chansen att bli gravid är 1 på 100 och då är det ju dumt att missa den 100: de chansen.

Men i ditt fall spelar det ingen roll. Du kommer ju ändå ha samma uppsättning embryo att välja mellan. Du missar ju inte den där 100: de gången. :)

Så nu när du kan välja utan att riskera att missa ett tillfälle så tycker jag att du skall välja ett tillfälle som känns 100% rätt av alla anledningar.

Någon fördel av att ha hamnat i IVF-karusellen kan ni väl ändå få ha :D

Herregud, kör på bara!

Blir barnet sent i sin utveckling så låt hen börja ett år senare istället.

/Säger hon med barn födda i oktober, november och december och båda barnen som går i skola ligger bra till i alla ämnen.

Å jag tycker inte ett dugg synd om mina barn för att dom inte får göra allt först av alla i klassen. Ser det snarare som att dom har ett halvår extra på sig att lära av sina vänners misstag dom kommer få se innan det är deras tur att tex få köra moped, ta körkort, gå på krogen ;)
De är bara de första 20 åren av sitt liv som man har en nackdel av att fylla sist av alla. Resterande tiden i livet kan man njuta av att fortfarande ha ett år kvar innan man blir ett år äldre än de som fyller tidigt :D

Mina kompisar har alltid tyckt synd om mig som fyller år så sent på året. Nu när vi skall fylla 40 är dom bara avundsjuka på att jag inte fyllt 40 än :laugh:

Glömt av att kissa på stickor i några dagar (förlåt, @Tora), men...

...PANG! Så kom värsta värken i nedre magen och jag har haft högre temp (känsla) sen igår.

Hm.

Så av allt som folk delat med sig av i denna tråd var det just denna oviktiga fundering som provocerade dig nog för att skriva? Alltså, jämfört med barn i krigshärjade länder är besvärlig nattning en skitsak. Jämfört med att växa upp i ett barnhem i Ryssland är frågan om lördagsgodis närmast löjeväckande. Jämfört med att drunkna i medelhavet är tjafs på dagis inte ens på samma karta. MEN nu är vi inte i Kongo, Syrien eller valfri katastrofzon. Så kan jag när jag ändå tvingas försöka skaffa barn på ett extremt programmerat sätt med exakta datum unna mig att tänka tanken om ifall ett par veckor hit eller dit kan påverka barnet, då tänker jag tänka den tanken. Precis som jag antagligen kommer (om jag har turen att bli gravid) fundera över miljoner ting som för mindre lyckligt lottade barn aldrig skulle vara aktuellt men som jag i ett västerländskt rikt land kan och kommer behöva ta ställning till. Skitsak eller ej. Och ska jag lufta mina nojiga funderingar nånstans blir det i den här tråden då jag inte diskuterar att jag ska göra IVF med någon utom min mor och mannen.

Fast det här är ingen tråd jag läser eller svarar i för att jag blir provocerad. Jag fick inte välja tidpunkt utan istället omvärdera situationen utifrån förutsättningarna. Tänkte att det kanske kunde vara till nytta för dig men förstår nu att så inte var fallet. Är det viktigt för dig ska du naturligtvis göra som du känner för.

Jag är född i november och har bara haft fördelar av det. Har flera kompisar födda efter mig och de är inte dumma i huvet för det. Ursäkta, men att tänka så där, att barn födda sent på året har svårare i skolan uppfattar jag som nedvärderande.

Vi sa ju att det inte skulle hända igen ju O_o

:D

Tror du att du har haft ägglossning?

Jag vet. Förlåt. Har haft fullt upp med att starta krig på jobbet.

Jag tror och hoppas att jag faktiskt har det typ nu. Vore dock kul att påvisa det. Och det vore oroligt skönt att äntligen få ha lite freakoutparty i äggstockarna. Det börjar bli trångt i dem.

En annan detalj kring detta, om jag nu faktiskt har ägglossning, är att jag inte känt av mina humörsvängningar eller hormonkaruseller i närheten av så mycket som under de senaste hemska månaderna.

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn
viadukt - ÄL 4/12, BIM 16/12 försök nr 2, 28 år, inga barn.
Monkie - ÄL ?, BIM 13/12, 34 år, två barn .

em-pirre - FET3 10/12

lil-sis - FET1 i slutet av januari -16...
Firar snart 3 år av försök.

malumbub - seriöst sedan 2014, 33 år, inga barn. PCOS. Provera-behandling.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - IVF, ÄP 11/12 Försökt i mer än ett och ett halft år. 31 år, inga barn

Halali - IVF-kö Linköping. Endometrios samt hypofystumör som stör hormonerna. 31, aldrig varit gravid.

Humla - PCOS, Primolut Nor start 11/12- sen Letrozol, försökt 8 mån, 30 år, inga barn.

Vinkelina- gravid på första försöket, missfall vecka 11-fostret har troligen dött ett par veckor innan. Väntar nu på kroppens omstart, 31 inga barn.

Ms_Antrop - Första IVF-besöket 11/11. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sedan (missfall v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Väntar på ÄL efter första omgången pergotime, ett MF, 27 år, inga barn.

Is- väntar på kontakt för barnlöshetsutredning. Minst Tre månaders väntetid bara för att komma till en första kontakt :(

Står här med en tub ProgesteAll! Står att man ska smörja från förväntad äl till förväntad mens. Vågar man prova!?

Påbörjar kur med Primolut-Nor idag, och sen blir det Letrozol om det funkar som det ska. Förra blödningen blev tyvärr väldigt sparsam så i samråd med Gun tog jag inte Letrozol då mensen aldrig kom igång ordentligt. Så jag är glad att jag får ta Primolut nu och slipper vänta på en till 55-dagars cykel.

Jag vet. Förlåt. Har haft fullt upp med att starta krig på jobbet.

Jag tror och hoppas att jag faktiskt har det typ nu. Vore dock kul att påvisa det. Och det vore oroligt skönt att äntligen få ha lite freakoutparty i äggstockarna. Det börjar bli trångt i dem.

En annan detalj kring detta, om jag nu faktiskt har ägglossning, är att jag inte känt av mina humörsvängningar eller hormonkaruseller i närheten av så mycket som under de senaste hemska månaderna.
Att starta krig låter inte som något som borde höja din fertilitet. :eek:

Har du tagit något test nu? Det kan ju ge en hint att du har haft ägglossning om du fortfarande kan se båda strecken.

Det är på tiden att dina äggstockar skakar loss. Heja, heja!!!

Absolut!! :up:

(Säger jag som inte behöver ta några eventuella risker :angel:)
Det låter bra på alla sätt!!! Det läskiga är att man inte ska sluta om man blir gravid, kan orsaka missfall isåfall. egentligen ska man sluta två dagar innan mensen börjar, men då vet man ju inte om man är gravid.. Hm!

Det låter bra på alla sätt!!! Det läskiga är att man inte ska sluta om man blir gravid, kan orsaka missfall isåfall. egentligen ska man sluta två dagar innan mensen börjar, men då vet man ju inte om man är gravid.. Hm!
Alltså det där låter ju lite....ööhhhh som en omöjlighet. :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
999
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar