Jag tänker att barn och människor överlag som det är synd om finns det gott om i världen, men västerländska barn födda i december är inte direkt topp 10. Tvärtom, de får förutsättningar i livet som är få förunnat.
Slut på gästspel!
Så av allt som folk delat med sig av i denna tråd var det just denna oviktiga fundering som provocerade dig nog för att skriva? Alltså, jämfört med barn i krigshärjade länder är besvärlig nattning en skitsak. Jämfört med att växa upp i ett barnhem i Ryssland är frågan om lördagsgodis närmast löjeväckande. Jämfört med att drunkna i medelhavet är tjafs på dagis inte ens på samma karta. MEN nu är vi inte i Kongo, Syrien eller valfri katastrofzon. Så kan jag när jag ändå tvingas försöka skaffa barn på ett extremt programmerat sätt med exakta datum unna mig att tänka tanken om ifall ett par veckor hit eller dit kan påverka barnet, då tänker jag tänka den tanken. Precis som jag antagligen kommer (om jag har turen att bli gravid) fundera över miljoner ting som för mindre lyckligt lottade barn aldrig skulle vara aktuellt men som jag i ett västerländskt rikt land kan och kommer behöva ta ställning till. Skitsak eller ej. Och ska jag lufta mina nojiga funderingar nånstans blir det i den här tråden då jag inte diskuterar att jag ska göra IVF med någon utom min mor och mannen.