Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!!@Monkie
Kopierar från filerna i gruppen
Vid graviditet/försök till graviditet
Du börjar smörja dig samma dag du har ÄL. 4 klickar storasom guldpricken på baksidan av tuben varje dag, uppdelat på morgon och kväll.Om/när din mens kommer slutar du smörja dig direkt. Om du blir gravidfortsätter du smörja dig på samma sätt i 2 veckor till, alltså fram till du äri vecka 6 (du har då varit gravid i 4 veckor). Då ökar du dosen till 6 klickarstora som guldpricken per dag och smörjer dig tre gånger om dagen.
När du tagit krämen sammanlagt 15 veckor (då har du varitgravid i 13 veckor) trappar du ner till 4 klickar per dag, uppdelat på morgonoch kväll. Detta för att nu tar moderkakan över tillverkningen av progesteronoch den tillgången av progesteron är säkrare. Sedan fortsätter du att smörjadig fram till en vecka innan beräknad förlossning, då slutar du helt. Ca envecka innan förlossningen startar går progesteronhalten i kroppen naturligt nerdrastiskt. Jag rekommenderarINTE attdu slutar smörja dig med ProgesterAll tidigare i graviditeten. Dels för attkroppen då kan tro att det är dags för förlossning och dessutom är progesteronoerhört viktigt för utvecklingen av barnet, och kan till viss del skydda barnetfrån kemikalier som modern blir utsatt för under graviditeten.
Blir du deprimerad efter förlossningen kan du talite progesteron igen i några dagar, men under amningen är det andra hormonersom ska vara aktiva och då ska du inte använda ProgesterAll.
Användning av ProgesterAll
Läs noga igenom instruktionerna innan du börjar användadin progesteronkräm! Detta är allmänna användningsråd, beroende på vilken gruppdu tillhör eller vilka besvär du har ska du fortsätta läsa under respektiveavsnitt längre ner. Lägg märke till att om du har stor progesteronbrist när dubörjar smörja dig så KAN du få ökade problem de första månaderna. Detta vändersedan och du börjar uppleva de positiva effekterna. Rekommendationen är attanvända krämen i minst 3 månader innan man utvärderar dess verkan. Tänk även påatt se över dina kostvanor och stressen i ditt liv, båda två påverkar dinahormonnivåer!
Om du har mens ska du smörja dig de två sista veckorna avmenscykeln (börja samma dag som ägglossningen startar).
Har du inte mens längre ska du ta 3 veckor av 4 varjemånad.
Män tar en halv grön ärtas storlek (en klick stor somguldpricken på baksidan av tuben) varje dag i månaden.
Massera in krämen enligt följande schema:
Dag 1 – insidan av armarna
Dag 2 – på halsen
Dag 3 – handryggarna
Dag 4 – bröstet
Dag 5 – insidan av låret
Dag 6 – magen
Dag 7 – ovansidan av fötterna
Sedan börjar du om från början. Om du av någon anledninginte vill smörja dig på något av dessa ställen går det bra med andra ställenmed ytliga blodkärl. Men det är viktigt att du växlar mellan minst 5 ställenför annars kan progesteronreceptorerna bli mättade och sluta ta uppprogesteronet. Smörj dig minst två timmar innan du duschar, badar eller läggermake-up för att krämen ska kunna absorberas ordentligt.
Den fysiologiska dosen av progesteron är ca 20mg/dag. Denmotsvarar en klick kräm i storleken av en kikärta eller ¼ tsk. Det bästa är omdu delar upp denna ”kikärta” i två klickar och applicerar den ena på morgonenoch den andra på kvällen. Klickarna blir då ungefär lika stora som en grön ärta(1/8 tsk). På baksidan av tuben finns en guldfärgad prick som tjänar somögonmått. Den pricken motsvarar ungefär 5 mg. Du ska alltså ta 2st klickarstora som guldpricken 2 gånger per dag.
Doseringen kan upplevas som liten, men det räcker oftast.Ibland kan man behöva göra justeringar i doseringen beroende på vad man har förproblem och hur länge man haft obalans i hormonerna. Överdosering är intefarligt men gör på sikt cellernas receptorer okänsliga för progesteronet ochdina symtom kan komma tillbaka. Av dom som upplever att krämen inte hjälperberor det i de flesta fall på att man antingen överdoserat eller inte använtkrämen under en tillräckligt lång period.
Har tid privat den 22. Ska läsa på mer och ev ringa, är nog där i krokarna jag ska börja smörjaJag hade i första hand frågat min läkare. Det går att ta ett blodprov för att kolla progesteronet.
Jag hoppas att jag fick till en aktuell lista nu, annars får ni hojta till om jag missat någon uppdatering.
Japp, Mamma får kyssas med mera med tomten@Monkie bra jul om äl kommer då
Mycket tankar som snurrar... möte imorgon inför utredning.. tänk om läkaren inte tycker att vi ska utredas? Och om vi utreds..vad ska det visa?
Japp, Mamma får kyssas med mera med tomten
Bra idé! Krypa ner i ett stort paket och slippa julstöket tills jag blir öppnadDu får ha röda underkläder och sätta en rosett kring magen. Bra julklapp
Jag tycker de varit kvicka att skicka en på mammografin. Jag fick frågan om jag kunde åka samma eftermiddag men tog dagen efter istället. Nu bor ju vi i olika landsting men jag hoppas det är samma i ditt! Håller tummarna för att allt ser bra ut!Under tiden jag väntar roar jag mig med ett besök på bröstcentrum (denna vecka) och sedan mest troligt en remiss till mammografi men frågan är om jag hinner med den innan jul och nyår.
Jag upplever också det. Hade en knöl och fick läkartid dagen efter, och ultraljud samt mammografi tre dagar efteråt tror jag. Iofs inte i Sverige, men jag tänker att det alltid brukar vara rätt akut.Jag tycker de varit kvicka att skicka en på mammografin. Jag fick frågan om jag kunde åka samma eftermiddag men tog dagen efter istället. Nu bor ju vi i olika landsting men jag hoppas det är samma i ditt! Håller tummarna för att allt ser bra ut!
Mvh Miks
Samma här. Fick tider inom ett par dagar för allt, men det var ett tag sen så minns inte exakt nu.Jag upplever också det. Hade en knöl och fick läkartid dagen efter, och ultraljud samt mammografi tre dagar efteråt tror jag. Iofs inte i Sverige, men jag tänker att det alltid brukar vara rätt akut.
Det där har min sambo uttryckt som önskan förut, mig i en röd rosettBra idé! Krypa ner i ett stort paket och slippa julstöket tills jag blir öppnad
Håller tummarna att det känns bättre efteråt imorgonMycket tankar som snurrar... möte imorgon inför utredning.. tänk om läkaren inte tycker att vi ska utredas? Och om vi utreds..vad ska det visa?
Min syster har samma erfarenhet. Mammografi samma dag, fick sitta kvar och vänta på svar, in igen och fick ta biopsi och prov på läckande vätska. Svar ett par dagar senare. Sjukt effektivt! Det är så vården ska varaJag upplever också det. Hade en knöl och fick läkartid dagen efter, och ultraljud samt mammografi tre dagar efteråt tror jag. Iofs inte i Sverige, men jag tänker att det alltid brukar vara rätt akut.
Jag tycker de varit kvicka att skicka en på mammografin. Jag fick frågan om jag kunde åka samma eftermiddag men tog dagen efter istället. Nu bor ju vi i olika landsting men jag hoppas det är samma i ditt! Håller tummarna för att allt ser bra ut!
Mvh Miks