En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyss hemkommen från ul fem sen början av ivfstinuleringen. Äp var från början tänkt i fredags. Men min kropp är lite sen med att reagera på hormoner så det har blivit mer sprutor. Idag såg vi 16 folliklar på ena och 12 på andra äggstocken. Gun tyckte det verkade som överstimulering på ingång. Hon gissade på äp fredag och att vi sen ska få vänta på ET tills allt lagt sig. Kliniken ringer under dagen så då får vi veta hur det blir.

Överst imulering @em-pirre, var det drt som hände dig? Vad innebär det egentligen?
Jag var överstimulerad men hade såpass lite vätska i bukhålan att vi gjorde transfer ändå. Och det gick ju bra.

Du får läsa mer här om vad som egentligen sker, men enkelt förklarat förstoras äggstockarna, man samlar vätska i bukhålan, och det blir ökad risk för blodpropp. I värre fall måste man tömmas på vätska, och läggas in för dropp. Jag vägrade och valde att ligga stilla, äta saltiga snacks och dricka 3 liter vatten om dagen. Då mådde jag dåligt, kräktes och hade svårt att andas. Men det gick om sedan. Först nu i förra veckan var mina äggstockar normalstora. Överstimuleringen skedde ju i början av juli. Jag hade bestämt mig gör att stanna hemma så länge urineringen fungerade.

Jag injicerade blodförtunnande i flera veckor sedan.

ÖS blir oftast värre vid transfer, och ännu värre vid graviditet.

Jag var överstimulerad men hade såpass lite vätska i bukhålan att vi gjorde transfer ändå. Och det gick ju bra.

Du får läsa mer här om vad som egentligen sker, men enkelt förklarat förstoras äggstockarna, man samlar vätska i bukhålan, och det blir ökad risk för blodpropp. I värre fall måste man tömmas på vätska, och läggas in för dropp. Jag vägrade och valde att ligga stilla, äta saltiga snacks och dricka 3 liter vatten om dagen. Då mådde jag dåligt, kräktes och hade svårt att andas. Men det gick om sedan. Först nu i förra veckan var mina äggstockar normalstora. Överstimuleringen skedde ju i början av juli. Jag hade bestämt mig gör att stanna hemma så länge urineringen fungerade.

Jag injicerade blodförtunnande i flera veckor sedan.

ÖS blir oftast värre vid transfer, och ännu värre vid graviditet.

Jag har inga bra svar att ge, men är väldigt imponerad av dina kunskaper :).

@idapida Jag är inne på dag 17 med sprutor nu. Synd om vi behöver vänta med ET men så länge man kan plocka ut några som går att använda senare har drt ändå vart nytta med sprutandet.

@em-pirre Det låter som något jag gärna står över. Gun sa att hon inte såg någon vätska i buken så det är ett gott tecken iaf.

Just nu är jag mest nervös för att kliniken inte hört av sig än. De har tidigare varit snabba på att ringa tillbaka och jag var hos Gun på morgonen idag. Det blir stressigt om jag ska försöka få tag på mer medicin idag.

Hur länge vågar jag vänta innan jag kontaktar kliniken? De stänger kl 16 tror jag.

@idapida Jag är inne på dag 17 med sprutor nu. Synd om vi behöver vänta med ET men så länge man kan plocka ut några som går att använda senare har drt ändå vart nytta med sprutandet.

@em-pirre Det låter som något jag gärna står över. Gun sa att hon inte såg någon vätska i buken så det är ett gott tecken iaf.

Just nu är jag mest nervös för att kliniken inte hört av sig än. De har tidigare varit snabba på att ringa tillbaka och jag var hos Gun på morgonen idag. Det blir stressigt om jag ska försöka få tag på mer medicin idag.

Hur länge vågar jag vänta innan jag kontaktar kliniken? De stänger kl 16 tror jag.

Fick du tag på kliniken?

Jag håller tummarna iallfall att det går bra och att du inte blir överstimulerad. :up:
Jag hade ganska många ägg de plockade, tror de var 28 st. Så äggstockarna hade lite o jobba med :D
Mig avbröt de på typ dag 14 för de ville inte spruta längre.:mad:

Lycka till i vilket fall, jag var lika nervös inför varje ul :):heart

@lil-sis och @idapida Kliniken ringde precis efter jag skrev det där. Istället för ovitrelle ska jag ta en annan, för att undvika överstimulering. Den sprutan hade jag inte hört något om innan och den fanns inte på något apotek i länet. Jag fick åka till kliniken många mil hemifrån, bilfärd på dryga tre timmar tur o retur för att hämta sprutan.

De sa att det troligen blir ET ändå. Man klarar det med den här sprutan. Men först äp på fredag. Ska bli skönt att få det gjort. Har haft konstant värk i några dagsr nu, även 26 blåsor känns!. Svårt att se oberörd ut hela tiden på jobbet.

@lil-sis och @idapida Kliniken ringde precis efter jag skrev det där. Istället för ovitrelle ska jag ta en annan, för att undvika överstimulering. Den sprutan hade jag inte hört något om innan och den fanns inte på något apotek i länet. Jag fick åka till kliniken många mil hemifrån, bilfärd på dryga tre timmar tur o retur för att hämta sprutan.

De sa att det troligen blir ET ändå. Man klarar det med den här sprutan. Men först äp på fredag. Ska bli skönt att få det gjort. Har haft konstant värk i några dagsr nu. Svårt att se oberörd ut hela tiden på jobbet.
Gonapeptyl?

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
Is - ÄL 27/10 BIM 10/11, utan p medel sedan sep 14, 27 år, inga barn
tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn
viadukt - ÄL 4/12, BIM 16/12 försök nr 2, 28 år, inga barn.
Monkie - ÄL ?, BIM 13/12, 34 år, två barn .

em-pirre - FET3 10/12

lil-sis - FET1 när ev ägglossning behagar dyka upp.

malumbub - seriöst sedan 2014, 33 år, inga barn. PCOS. Provera-behandling.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - IVF, ÄP 11/12 Försökt i mer än ett och ett halft år. 31 år, inga barn

Halali - IVF-kö Linköping. Endometrios samt hypofystumör som stör hormonerna. 31, aldrig varit gravid.

Humla - PCO, Letrozol nästa cykel, försökt 6 mån, 30 år, inga barn.

Vinkelina- gravid på första försöket, missfall vecka 11-fostret har troligen dött ett par veckor innan. Väntar nu på kroppens omstart, 31 inga barn.

Ms_Antrop - Första IVF-besöket 11/11. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sedan (missfall v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Väntar på ÄL efter första omgången pergotime, ett MF, 27 år, inga barn.

Jag blev förvånad att du gissade fel. Du kan alldeles för mycket om det här :) vilket iofs är bra för oss andra.
Det verkar inte vara så vanligt att det ges gonapeptyl eller liknande preparat i sverige. Danmark verkar använda det i samma utsträckning som här i finland. Hos er verkar man mest använda Ovitrelle och Pregnyl.
Pregnyl tog jag enbart vid färsktransfern.

Åhå jaja... Så var brösten ömma och onda ut i armhålorna igen.

Ömma bröst ja. Mitt ena gör ont ibland och nu är min vanliga vätska blodblandad så nu blir det samtal till Bröstcentrum så fort jag slutat köra idag.

Jag hoppas att de inte krånglar, jag orkar inte det.

Sedan ska jag till rpc och träffa läkare.

:banghead: Besvikelse!!! :cry: Mens igår, fyra dagar för tidigt. Dumma cykel som hittills under min tre månader långa kartläggning varit regelbunden på 29 dagar. Det jag lyckats kartlägga/misstänka är att jag förmodligen hade ägglossning som jag kände av rejält i form av kraftig smärta, exakt 14 dagar innan mensen.

Hur ska jag nu tänka och vad ska min app tänka/räkna ut!

Det verkar inte vara så vanligt att det ges gonapeptyl eller liknande preparat i sverige. Danmark verkar använda det i samma utsträckning som här i finland. Hos er verkar man mest använda Ovitrelle och Pregnyl.
Pregnyl tog jag enbart vid färsktransfern.

Har du någon aning om vad suprefact gör? Jag brukar läsa bipacksedeln påalla memediciner jag får och när jag googlar på suprefact står det att de används vid prostatacancer.

Idag år det smått plågsamt att gå omkring inomhus. Det sträcker och ömmar så jag får gå lätt framåtlutad för att undvika det lite. Jag ser inte fram emot äp men det ska bli skönt när det är gjort.

Håller tummarna för dig idag. Det borde vara din tur nu :up:

Nehepp, bröstmottagningen har stängt idag pga sjukdom. Imorgon har jag svårare att ringa pga jobbet och sjukskriva sig är ju meningslöst om de har stängt imorgon också.

Vore fint att få det utrett snabbt :crazy:

:banghead: Besvikelse!!! :cry: Mens igår, fyra dagar för tidigt. Dumma cykel som hittills under min tre månader långa kartläggning varit regelbunden på 29 dagar. Det jag lyckats kartlägga/misstänka är att jag förmodligen hade ägglossning som jag kände av rejält i form av kraftig smärta, exakt 14 dagar innan mensen.

Hur ska jag nu tänka och vad ska min app tänka/räkna ut!
Nu vet du hur lång din lutealfas är, så det ät ju enklast att kolla med sticka och sen vet du att bim är 14 dagar efteråt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
999
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar