En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även jag fick rådet att slappna av från barnmorskan när jag ringde kvinnohälsovården.

Jag har nu haft flytningar, lite bruna ibland och rosa sedan en vecka. Idag är det dag 25 i min cykel som sedan jag började kartlägga den varit 29 dagar, regelbunden. Först trodde jag det var en sen ägglossning, sedan tänkte jag nidblödning och nu när den inte slutar tänker jag tidigt missfall och känner mig orolig!

Nån som vet vad det skulle kunna bero på?

Jag kan tänka mig att den stressen som uppstår i kroppen efter lång tids allvarlig sjukdom/smärta kan påverka. Kroppen går på högvarv för att överleva och då slutar sådana funktioner som inte är livsuppehållande att fungera. Ägglossning är en sådan sak som försvinner och även mensen. Det byggs helt enkelt ingen slemhinna för det är ingen prioritet för kroppen då. Normal stress däremot kan jag inte tänka mig påverkar. Då hade mänskligheten aldrig överlevt överhuvudtaget fram tills nu.

Det har dock ingenting med att "vilja för mycket" att göra.

Även jag fick rådet att slappna av från barnmorskan när jag ringde kvinnohälsovården.

Jag har nu haft flytningar, lite bruna ibland och rosa sedan en vecka. Idag är det dag 25 i min cykel som sedan jag började kartlägga den varit 29 dagar, regelbunden. Först trodde jag det var en sen ägglossning, sedan tänkte jag nidblödning och nu när den inte slutar tänker jag tidigt missfall och känner mig orolig!

Tyvärr brukar spotting ha att göra med progesteronet. Förhållandet till östrogen är fel.

Tyvärr brukar spotting ha att göra med progesteronet. Förhållandet till östrogen är fel.
Är det att man har för lite progesteron då eller? Jag brukar ha lite spotting någon dag innan mens. Tänkte om det försvårar saker för oss då. Kan man göra något åt det själv eller är det först när man får komma till utredning och börja ta prover?

Jag hade också så en hel vecka innan mensen för ett par cykler sedan. Annars är jag relativt regelbunden, diffar på någon dag typ. Undrar också vad det var.

Tack för svar! Jag har en tid på privatklinik den 22:a, ringde eftersom jag inte vet om jag har ägglossning, märkte inget på stickorna. Hoppas man kan få svar på detta då, och även att det går att bota!

Nu googlas det progesteronhalt och apropå diskussion om stress fann jag detta:
Från louiseedlund.se

Även stressade binjurar med ett alltför lågt kortisol kommer skapa brist på progesteron. Kortisol bildas i binjurebarken av just progesteron. Om binjurarna är ansträngda av hög stress kommer kortisolproduktionen vinna över progesteronet, kroppen prioriterar tillgång till kortisol framför progesteron. Du får lägre och lägre progesteronnivåer och därmed ökande risk för östrogendominans. Östrogendominans kan även skapa underfunktion i sköldkörteln. Eftersom många kvinnor lever med långvarig stress utan återhämtning som tär hårt på kortisolnivåerna, blir sannolikt kvinnans olika hormonella stadier ännu mer besvärande och kännbara som en konsekvens av det

Och sen försvann det? Jag har haft lite dagen innan mens nån gång, men aldrig två veckor innan.
Ja, det var bara den gången. Bruna småblödningar i en vecka, sen mens som vanligt när den skulle komma och till synes ägglossning punktligt efter det. Först hoppades jag på nidblödning men det fortsatte ju bara liksom.

Alltså, jag tror ju att jag har ägglossning och regelbunden cykel, men mina hormoner kanske är helt fucked up.. det var ju en sjukt stressig sommar. Gick upp en del i vikt också :down:

Ja, det var bara den gången. Bruna småblödningar i en vecka, sen mens som vanligt när den skulle komma och till synes ägglossning punktligt efter det. Först hoppades jag på nidblödning men det fortsatte ju bara liksom.

Alltså, jag tror ju att jag har ägglossning och regelbunden cykel, men mina hormoner kanske är helt fucked up.. det var ju en sjukt stressig sommar. Gick upp en del i vikt också :down:

Ungefär samma som jag då! Går runt och tror att allting är okej. Alltid haft mens och aldrig reflekterat över att man kanske inte har ägglossning. Märkligt/typiskt bara om det visar sig vara nu när man försöker skaffa barn. Har inte haft ett sånt bekymmer med mellanblödningar på 34 år liksom...

Ungefär samma som jag då! Går runt och tror att allting är okej. Alltid haft mens och aldrig reflekterat över att man kanske inte har ägglossning. Märkligt/typiskt bara om det visar sig vara nu när man försöker skaffa barn. Har inte haft ett sånt bekymmer med mellanblödningar på 34 år liksom...
Mellanblödningar hade jag förvisso lite problem med en gång för rätt många år sedan nu. Då fick jag byta p-piller och så gick det över. Det är inte utan att man känner sig lite lurad när man gått runt och trott man varit frodig och fertil hela livet liksom. Ok att det inte gått så lång tid ännu, men det bådar ju inte gott.

Mellanblödningar hade jag förvisso lite problem med en gång för rätt många år sedan nu. Då fick jag byta p-piller och så gick det över. Det är inte utan att man känner sig lite lurad när man gått runt och trott man varit frodig och fertil hela livet liksom. Ok att det inte gått så lång tid ännu, men det bådar ju inte gott.

Hur länge har ni försökt? Vi har försökt i tre cykler så inte så länge, men jag var nog lite naiv och trodde att det bara var att ligga lite när spiralen var ute. Dessutom har vi fram till nu varit särbo, och jag tror man måste ha försökt i ett år och varit skrivna på samma adress i ett år innan man kan få en utredning gjord. Då är jag 36,5 år gammal...

Har du provat ÄL-stickor? Köpte till denna cykeln men fick inget utslag, testade från dag 14 i cykeln, sju dagar framåt i cykeln så det finns en viss risk att jag missat det. Funderar på att beställa en basaltermometer för att kolla min temp också och se om det sker någon stegring när ÄL borde inträffa.

Hur länge har ni försökt? Vi har försökt i tre cykler så inte så länge, men jag var nog lite naiv och trodde att det bara var att ligga lite när spiralen var ute. Dessutom har vi fram till nu varit särbo, och jag tror man måste ha försökt i ett år och varit skrivna på samma adress i ett år innan man kan få en utredning gjord. Då är jag 36,5 år gammal...

Har du provat ÄL-stickor? Köpte till denna cykeln men fick inget utslag, testade från dag 14 i cykeln, sju dagar framåt i cykeln så det finns en viss risk att jag missat det. Funderar på att beställa en basaltermometer för att kolla min temp också och se om det sker någon stegring när ÄL borde inträffa.

Det blir aktivt försök nr 6 nästa gång men har inte ätit p-piller sedan i maj. Sena kom det en konisering i vägen som fördröjde oss en del. Kissat på stickor har jag gjort hela tiden. I början tyckte jag det var svårt att se om det var positivt men nu funkar det bra. Kanske tog ett tag för kroppen att komma igång efter pillrena. Börjar redan någon vecka efter mens och det är positivt runt dag 12. Testade temp en månad, insåg att jag gjorde fel och får väl göra om och göra rätt den här gången.

Nyss hemkommen från ul fem sen början av ivfstinuleringen. Äp var från början tänkt i fredags. Men min kropp är lite sen med att reagera på hormoner så det har blivit mer sprutor. Idag såg vi 16 folliklar på ena och 12 på andra äggstocken. Gun tyckte det verkade som överstimulering på ingång. Hon gissade på äp fredag och att vi sen ska få vänta på ET tills allt lagt sig. Kliniken ringer under dagen så då får vi veta hur det blir.

Överst imulering @em-pirre, var det drt som hände dig? Vad innebär det egentligen?

Dessutom har vi fram till nu varit särbo, och jag tror man måste ha försökt i ett år och varit skrivna på samma adress i ett år innan man kan få en utredning gjord. Då är jag 36,5 år gammal....

Utredning måste ni kunna få innan. Ring din mottagning och fråga. Det där med att vara skrivna på samma adress är väl bara viktigt om drt blir ivf??

Utredning måste ni kunna få innan. Ring din mottagning och fråga. Det där med att vara skrivna på samma adress är väl bara viktigt om drt blir ivf??
Jaha, det är möjligt! Ska kolla upp det! Har tid på privatklinik för att kolla hormonblodprover. Bad om att få kolla äggstockar men det lät hon som jag pratade med väldigt frågande till.

Jaha, det är möjligt! Ska kolla upp det! Har tid på privatklinik för att kolla hormonblodprover. Bad om att få kolla äggstockar men det lät hon som jag pratade med väldigt frågande till.

Ja det är bara vid landstingsfinansierad IVF man behöver vara skrivna på samma adress. Och först när remissen skrivs i princip.

Nyss hemkommen från ul fem sen början av ivfstinuleringen. Äp var från början tänkt i fredags. Men min kropp är lite sen med att reagera på hormoner så det har blivit mer sprutor. Idag såg vi 16 folliklar på ena och 12 på andra äggstocken. Gun tyckte det verkade som överstimulering på ingång. Hon gissade på äp fredag och att vi sen ska få vänta på ET tills allt lagt sig. Kliniken ringer under dagen så då får vi veta hur det blir.

Överst imulering @em-pirre, var det drt som hände dig? Vad innebär det egentligen?

Hoppas verkligen de växer på sig tills fredag

Hur många dagar har du sprutat nu?
Jag blev lite överstimulerad o fick inte sätta in efter utan fick frysa mina o sätta in när kroppen kommit i fas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
999
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar