En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ninsan @Flutterdash Det där med att slappna av är nog den mest idiotiska kommentar jag vet! Helt otroligt att ni lyckades hålla er utan att få ett utbrott.

Själv brukade jag kontra med att om det hjälpte att slappna av skulle det inte födas NÅGRA IVF-barn, för hur lätt är det att slappna av genom hela den processen? Det skulle dessutom inte födas några barn i krigsdrabbade områden, eller områden med svält. Hjälpte inte detta brukade jag förklara att med en orsak till barnlösheten (dåliga spermier pga påssjuka) hjälper det definitivt inte all slappna av. Det brukade få tyst på de flesta.

Jag har slappnat av 9 år utan preventivmedel, det har inte blivit några syskon ändå (vi räknade inte med det heller, chansen är mikroskopisk).

Jo, förstår ni, jag är inte gravid eftersom jag jobbar heltid som personlig assistent, har egen häst, har en man med kronisk sjukdom som gör att jag får göra mer av vissa hushålliga sysslor, har en mamma som varit sjuk, förlorade min far för 2,5 år sedan, dricker läsk, äter chips, äter pizza, tränar inte, rör på mig för mycket, har pluggat eller av andra anledningar varit stressad. Tänk vad folk har koll. Hade jag bara dragit ner på tempot, bytt jobb, inte sörjt min pappa, haft avlastning i stallet, krävt mer av min man eller ätit bättre (folk verkar ha superkoll på vad jag äter och dricker, bättre koll än jag själv tydligen), så hade vi blivit med barn för länge sen. Och har verkligen min mans kropp gjort sig av med de där gifterna han fick i sig förut? (Han har psoriasis artrit och åt cellgifter när vi träffades - efter hjälp från ordinerande läkare slutade han med medicinerna 2011, så att vi 2012 kunde försöka utan risk för påverkan av eventuella giftrester...men även där vet folk bättre.)

Att jag idag äntligen kan kontra med att jag faktiskt har fysiska problem med mina ägglossningar är så j-vla skönt. Nu kan jag bitcha emot och spotta tillbaka på ett helt annat sätt.

Ett tips som jag fått i samband med dessa samtal om avslappning tänker jag faktiskt på. Enligt makens syster är det vanligt med akupunktur i Australien, där hon bor. Och akupunktur är fantastiskt för min kropp. Flera gånger har det varit enda sättet att få bort inflammationer i min kropp och att få andra processer att kicka igång. Jag tror inte att det är den himmelska lösningen för min PCOS, men jag tror inte den kan göra skada. Det svåra ligger i att hitta nån här omkring som har kunskap om nålarna och som kan ge behandling. Skulle behöva behandling mot inflammationen i min höft igen, men sjukgymnasterna här verkar ha slutat vara så givmilda med akupunktur. Nu verkar de bara ordinera träning till alla. (Jag har inget emot träning - gör gärna mina övningar - men när jag VET hur bra effekt det blir i min kropp är det mycket tråkigt att inte få den behandlingen.)

Jag har varit rätt så öppen på jobbet och i stallet och med flera vänner med vad som sker just nu. Mycket för att de ska förstå (mitt humör, mitt beteende, om jag inte orkar vara social o s v). Ännu mer för att de inte ska tjata. Jag är sjukt less på barnpratet på jobbet, så jag är brutalt ärlig. Jag orkar inget annat längre. Hittills verkar det funka.

Flutterdash - ÄL 14/10 BIM 27/10 (beräknat) försök nr 14, 27 år, inga barn
Safir - ÄL 11/10 BIM 25/10, Försök nr 15, 28 år, inga barn
ninsan - ÄL 6/10 BIM 20/10, försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn
paprika - ÄL 7/10 BIM 21/10, Försök nr 10, 29 år, inga barn
Hyldeblomst - utebliven ÄL? BM ca 25/10, försök nr 9 efter missfall, inga barn
Carand - ÄL 14/10 BIM 28/10 , försök nr 3, 29 år, ett barn
Mikatela - ÄL ca 17/10 BIM 31/10. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 18/10 BIM ca 1/11, slutade med piller jan-15, ett MA, 32 år, inga barn
Is - ÄL 27/10 BIM 10/11, utan p medel sedan sep 14, 27 år, inga barn

em-pirre - planerar FET2

lil-sis - IVF 1, äggplock 19/10.
Inga barn, försökt sen feb 2013. Två X.

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS konstaterat 28/9. Behandling med Provera 28/9-7/10, 26/10-4/11, 23/11-2/12. Därefter spolning.

viadukt - Väntar på att köra igång med Letrozole, vid lite tur ÄL ca 17-20/10. 28 år, inga barn.

Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn

Thalbaz - väntar på ÄL (pco), ett MF, 27 år, inga barn

Halali - väntar på provsvar o läkartid 13/10, förhoppningsvis!! börja med nedreglering (ivf) efter det. 31, aldrig varit gravid.

Humla - Oregelbunden mens, oklart om ägglossning, försökt 6 mån, 30 år, inga barn

Ingen bebis i sikte än så länge men fick bekräftelse från kvinnokliniken på Karolinska idag att de mottagit vår remiss och att vi nu står på väntelista för bedömning och ställningstagande till behandling! Den beräknade väntetiden är 7 - 9, om vi inte åberopar vårdgarantin förstås.

Är det någon som har koll på vilken ordning allting görs? Karolinska vill ju ha tillbaka svarsformuläret från om oss att vi är intresserade av IVF-behandling (:confused: ja.. det är ju därför remissen skickades dit?) och sedan skickar de en kallelse. Om man istället vill köra på vårdgarantin, ska detta göras innan man skickar in svarsformuläret eller efter? Blir inte ett dugg klokare av att läsa på deras hemsida..

Här är det dött. Blir nog inget med någon ÄL den här månaden. Väntar nu bara på att dagarna ska ticka på så att vi kan köra igång på riktigt. Vänta, vänta, vänta. Vid månadsskiftet kör vi full fräs.

@malumbub akupunktur tror jag på! Är övertygad om att det till sist var det som fick ivf att fungera för oss. Även om det inte hade hjälpt så mådde jag otroligt bra av det! Det lindrade biverkningar av behandlingen och "stabiliserade" mitt mående. Den jag träffade höll på med kinesisk akupunktur och höll till i min hemstad. Vet inte om hon jobbar med det än dock.

Hur då? Det är ju mannens spermie som avgör kön, kan jag då "vilja för mkt/slappna av för lite" så det påverkar min fertilitet så borde han ju kunna "vilja för mkt/slappna av för lite" och producera bättre tjej-spermier. Eller nåt

Såklart var det inte hans vilja eller icke-fungerande avslappning som avgör! :cautious:

Det beror på att han skakade den två gånger för mycket åt vänster strax innan han gjorde dig gravid! :laugh:

@malumbub akupunktur tror jag på! Är övertygad om att det till sist var det som fick ivf att fungera för oss. Även om det inte hade hjälpt så mådde jag otroligt bra av det! Det lindrade biverkningar av behandlingen och "stabiliserade" mitt mående. Den jag träffade höll på med kinesisk akupunktur och höll till i min hemstad. Vet inte om hon jobbar med det än dock.
Skickar du mig kontaktuppgifter privat? Värt att kolla upp.

Jag har bokat akupunktur faktiskt! :) Finns en här i stan som har bra anseende.

Finns ingen där jag bor som jag har förtroende för, bortsett från sjukgymnasten. Att erbjuda akupunktur, nageljobb, hårförlängning och vad-det-nu-var i samma lokal, som utåt sett ser ut som en blandning av blombutik och affär för asiatiska matvaror skapar inte en känsla av trygghet hos mig.

ÄL +2 idag. Är det nu jag ska börja känna efter symtom och ta grav.test och lägga upp bild och fråga om ni ser nåt, för jag såg faktiskt ett väldigt svagt streck i rätt belysning?

Har nog tittat för mycket på fl på sistone :o:D

Finns ingen där jag bor som jag har förtroende för, bortsett från sjukgymnasten. Att erbjuda akupunktur, nageljobb, hårförlängning och vad-det-nu-var i samma lokal, som utåt sett ser ut som en blandning av blombutik och affär för asiatiska matvaror skapar inte en känsla av trygghet hos mig.

Nej det låter verkligen inte förtroendeingivande. :S

Den jag ska gå hos har bra anseende, verkar proffsig och utbildad och det var min sjukgymnast som nämnde honom faktiskt. :)

Ingen bebis i sikte än så länge men fick bekräftelse från kvinnokliniken på Karolinska idag att de mottagit vår remiss och att vi nu står på väntelista för bedömning och ställningstagande till behandling! Den beräknade väntetiden är 7 - 9, om vi inte åberopar vårdgarantin förstås.

Är det någon som har koll på vilken ordning allting görs? Karolinska vill ju ha tillbaka svarsformuläret från om oss att vi är intresserade av IVF-behandling (:confused: ja.. det är ju därför remissen skickades dit?) och sedan skickar de en kallelse. Om man istället vill köra på vårdgarantin, ska detta göras innan man skickar in svarsformuläret eller efter? Blir inte ett dugg klokare av att läsa på deras hemsida..

Du har remissen, åberopa vårdgarantin på en gång.

ÄL +2 idag. Är det nu jag ska börja känna efter symtom och ta grav.test och lägga upp bild och fråga om ni ser nåt, för jag såg faktiskt ett väldigt svagt streck i rätt belysning?

Har nog tittat för mycket på fl på sistone :o:D

Du kan få låna ett av mina positiva test. Jag vet ju att jag inte är på smällen men testen är positiva ;)

Idag hade tempen gått ner igen och testet var negativt. Ingen sommarbebis för mig. Nu bara väntar jag på mensen, när den dragit igång ringer jag Gun för hjälp med att kickstarta ÄL.

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 14/10 BIM 27/10 (beräknat) försök nr 14, 27 år, inga barn
ninsan - ÄL 6/10 BIM 20/10, försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn
paprika - ÄL 7/10 BIM 21/10, Försök nr 10, 29 år, inga barn
Hyldeblomst - utebliven ÄL? BM ca 25/10, försök nr 9 efter missfall, inga barn
Carand - ÄL 14/10 BIM 28/10 , försök nr 3, 29 år, ett barn
Mikatela - ÄL ca 17/10 BIM 31/10. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 18/10 BIM ca 1/11, slutade med piller jan-15, ett MA, 32 år, inga barn
Is - ÄL 27/10 BIM 10/11, utan p medel sedan sep 14, 27 år, inga barn

em-pirre - planerar FET2
lil-sis - IVF 1, ET 22/10
Inga barn, försökt sen feb 2013. Två X.

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS konstaterat 28/9. Behandling med Provera 28/9-7/10, 26/10-4/11, 23/11-2/12. Därefter spolning.
Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.
viadukt - Väntar på att köra igång med Letrozole, vid lite tur ÄL ca 17-20/10. 28 år, inga barn.
Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
Thalbaz - väntar på ÄL (pco), ett MF, 27 år, inga barn
Halali - väntar på provsvar o läkartid 13/10, förhoppningsvis!! börja med nedreglering (ivf) efter det. 31, aldrig varit gravid.
Humla - Oregelbunden mens, oklart om ägglossning, försökt 6 mån, 30 år, inga barn.

Hoppar in i tråden, har inte försökt pricka in ÄL utan vi slutade bara med skydd (kondom) för några veckor sen.
Enligt min app som jag haft för att få koll på mensen sen min p-stav togs ut för något år sen. Den har verkligen varit på punkt o pricka rätt när mensen ska komma osv. Har väldigt regelbuden mens, 26 dagars cykel. Men idag är den 1 dag sen, enligt appen om jag hade ÄL som den säger så lyckades vi pricka den. Dock visar grav.testet negativt så får vänta några dagar till, första gången min mens är sen :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 519
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9