En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill också säga att det inte måste vara så att livet får en mening bara för att man får barn. Jag älskar min son mer än allt och är väldigt glad över att han finns i mitt liv, men jag vill inte säga att mitt liv varit meningslöst utan barn. Det blir ett annat liv och i vissa fall hade det kanske tom haft sina fördelar att inte ha barn. För min del hade det varit en sorg över att planerna inte blev som vi tänkt och det hade förstås fått ta sin tid att bearbeta och komma över och sedan hade nya planer för liv utan barn fått växa fram ur det.

Därmed inte sagt att det inte är jobbigt att stå bredvid när andra blir gravida och får barn när man själv försöker. Knytet som är i magen nu tog nästan 1,5 år för att fästa och det var motstridiga känslor när nära och bekanta berättade att de skulle ha barn eller när de fick barn. Lycka för deras skull och besvikelse och sorg över att det inte var jag som fick stå på andra sidan och vara lycklig.

Nej det är väl lite därför jag blir ledsen. För jag tycker jag har ett jättebra liv, jag trivs med hur jag har det. Jag har en partner jag älskar, vi reser mycket, njuter av världen och livet och mat. Haha. Har en meningsfull fritid och ett jobb jag älskar. Jag känner mig lite liksom, förminskad.. När jag hör saker som att inget annat betyder något längre, för barn är den enda meningen typ.

(Och så får jag lite panik också, pga jag vill ju verkligen inte att livet jag älskar ska TA SLUT pga barn. O_o Jag vill fortsätta göra allt jag älskar. Men kanske på ett annorlunda sätt.)

Nej det är väl lite därför jag blir ledsen. För jag tycker jag har ett jättebra liv, jag trivs med hur jag har det. Jag har en partner jag älskar, vi reser mycket, njuter av världen och livet och mat. Haha. Har en meningsfull fritid och ett jobb jag älskar. Jag känner mig lite liksom, förminskad.. När jag hör saker som att inget annat betyder något längre, för barn är den enda meningen typ.

(Och så får jag lite panik också, pga jag vill ju verkligen inte att livet jag älskar ska TA SLUT pga barn. O_o Jag vill fortsätta göra allt jag älskar. Men kanske på ett annorlunda sätt.)
Jag var rätt ärlig när folk antydde att "livet är meningslöst utan barn" och sådan skit innan vi fick barn och påtalade rätt högt att det var rent ut sagt fräckt och elakt att påstå att mitt liv var meningslöst när de inte hade någon som helst aning om varför vi var barnlösa. Dessutom finns det underökningar som visar att barnfria par generellt sett är lyckligare än par med barn! ;)

Och livet med barn blev iaf för oss annorlunda än livet innan. Jag la mycket mer tid på träning och tävling med hästen, vi reste mer, hade mycket fler fester och middagar, åt ute mer och var sociala med andra vuxna på ett helt annat sätt än innan vi fick barn. Vi gör fortfarande allt det där, men i mycket mindre skala och som sagt på andra sätt och så har det tillkommit andra saker som inte fanns med på agendan innan, typ lekplatsdejter, shetlandsponny (:love:), många fler skogsutflykter med korvgrillning, det blir mer goda fredagsmiddagar hemma, vi har sett fler nöjesparker osv. Livet blev inte bättre eller sämre, men annorlunda.

Barnen är ju dessutom små en ganska liten del av ens egna liv, förhoppningvis fortsätter man sitt liv när barnen är självständiga nog att vilja leva sina egna, fria liv.

Jag fick höra av en vän nu på lunchen att om jag slappnar av så kommer det gå vägen. Hon har ett barn och blev gravid på tredje försöket.
Hon sa sedan att hon inte alltid vill umgås med mig och ta med sitt barn för hon visste inte om jag skulle reagera fel. Då tänker jag, är det något jag utstrålar? Hon vet om mitt MF och att vi försöker, men jag ångrar att jag sagt något. Det känns väldigt synd att hon inte vill umgås med mig för att hon inte vet hur jag ska reagera. Jag har själv bjudit in henne och ätit lunch med henne och hennes barn innan, men nu går det inte längre. Vad jag längtar efter att flytta tillbaka till min hemstad och vara med mina äkta vänner.

Jag fick höra av en vän nu på lunchen att om jag slappnar av så kommer det gå vägen. Hon har ett barn och blev gravid på tredje försöket.
Hon sa sedan att hon inte alltid vill umgås med mig och ta med sitt barn för hon visste inte om jag skulle reagera fel. Då tänker jag, är det något jag utstrålar? Hon vet om mitt MF och att vi försöker, men jag ångrar att jag sagt något. Det känns väldigt synd att hon inte vill umgås med mig för att hon inte vet hur jag ska reagera. Jag har själv bjudit in henne och ätit lunch med henne och hennes barn innan, men nu går det inte längre. Vad jag längtar efter att flytta tillbaka till min hemstad och vara med mina äkta vänner.

Men vad tråkigt! Berätta för henne att du gärna umgås med henne och hennes barn? Att du inte "reagerar fel" (om hon inte säger idiotiska saker som att slappna av..) Det verkar ju som om hon är nervös att du ska bli ledsen, typ? Men du lär ju inte bli ledsen av att umgås med henne och barnet. Bara kanske av puckade saker hon säger. :p

Jag berättade för min närmsta kollega här i veckan, pga vi är rätt goda vänner och en eventuell IVF-process kommer hon ju märka av iom att jag kommer vara borta mycket osv. Hennes reaktion var inte vad jag hade tänkt. Verkligen det klassiska "Slappna aaaav". Hon sa att det handlar ju helt klart om stress, att jag kanske skulle gå och få massage? Att hon hade x antal bekanta som blivit gravida på egen hand just när de hade bokat in IVF, för då SLAPPNADE DE AAAAAAV". Jag blev faktiskt lite irriterad, och sa att det finns exakt noll forskning som visar på att avslappning eller stress skulle påverka förmågan att bli gravid. Det kan påverka ägglossningen.. Men det har jag ju. Grr.

Men vad tråkigt! Berätta för henne att du gärna umgås med henne och hennes barn? Att du inte "reagerar fel" (om hon inte säger idiotiska saker som att slappna av..) Det verkar ju som om hon är nervös att du ska bli ledsen, typ? Men du lär ju inte bli ledsen av att umgås med henne och barnet. Bara kanske av puckade saker hon säger. :p

Jag berättade för min närmsta kollega här i veckan, pga vi är rätt goda vänner och en eventuell IVF-process kommer hon ju märka av iom att jag kommer vara borta mycket osv. Hennes reaktion var inte vad jag hade tänkt. Verkligen det klassiska "Slappna aaaav". Hon sa att det handlar ju helt klart om stress, att jag kanske skulle gå och få massage? Att hon hade x antal bekanta som blivit gravida på egen hand just när de hade bokat in IVF, för då SLAPPNADE DE AAAAAAV". Jag blev faktiskt lite irriterad, och sa att det finns exakt noll forskning som visar på att avslappning eller stress skulle påverka förmågan att bli gravid. Det kan påverka ägglossningen.. Men det har jag ju. Grr.

Jag gjorde det, berättade att jag gärna vill umgås, och har sedan innan bjudit in på julfika som hon inte tackat ja till. Jag tror inte hon kommer att göra det heller. Men efter detta och alla slappna av-grejer... Den dagen jag fick mitt MF så sa jag det till henne och hennes reaktion då var typ, bättre lycka nästa gång. I ett pågående MF så vill man inte höra det. Näe, jag är besviken på henne och är hon så rädd att att hon kanske ska göra mig ledsen... Jag kan bespara henne det.

Jag har god lust att ge alla människor som säger de klassiska orden "slappna av" en fet jävla käftsmäll! De har ingen aning, ingen som helst jävla aning! Att ens yttra de orden, det gör mig så arg och ledsen, och besviken! Särskilt när man hör det från folk man absolut inte trodde man skulle höra det från! Vi här i tråden vet ju att det inte funkar att slaaaaaappna aaaaaaaav! :wtf::wtf::wtf::banghead::banghead::banghead::devil::devil::devil:

@ninsan @Flutterdash

Jag är så imponerad över er förmåga att behålla lugnet! Blir så heligt förbannad på Ninsans "vän" som över huvud taget har mage att uttrycka sig i termer som att "reagera fel", vem har rätt att bestämma hur hur någon annan får reagera, vad som är rätt vs. fel i en viss fråga?! Åh jag typ kokar. Förstår inte t.ex. din vän flutterdash att hon bara gör saker och ting värre? Att hon skuldbelägger istället för att peppa och stötta? Folk alltså.

Såg inte ditt senaste inlägg innan jag postade @ninsan, sorry.

@ninsan @Flutterdash

Jag är så imponerad över er förmåga att behålla lugnet! Blir så heligt förbannad på Ninsans "vän" som över huvud taget har mage att uttrycka sig i termer som att "reagera fel", vem har rätt att bestämma hur hur någon annan får reagera, vad som är rätt vs. fel i en viss fråga?! Åh jag typ kokar. Förstår inte t.ex. din vän flutterdash att hon bara gör saker och ting värre? Att hon skuldbelägger istället för att peppa och stötta? Folk alltså.

Såg inte ditt senaste inlägg innan jag postade @ninsan, sorry.

Jag kommer aldrig ge nån en snyting, men ibland är det svårt att behålla lugnet :rage:

Hm! Vet inte hur man skriver ett nytt inlägg i tråden utan att svara någon, men provar såhär.

Jag försöker räkna ut min cykel och vilka dagar det är störst chans att bli gravid. Den 14:e till 17:e hade jag brunröda flytningar, den 17:e kom riklig mens igång. Min första utan kopparspiral. Nu vet jag inte hur jag ska fylla i min app. Räknas mensens första dag som den 14:e eller 17:e?

Hm! Vet inte hur man skriver ett nytt inlägg i tråden utan att svara någon, men provar såhär.

Jag försöker räkna ut min cykel och vilka dagar det är störst chans att bli gravid. Den 14:e till 17:e hade jag brunröda flytningar, den 17:e kom riklig mens igång. Min första utan kopparspiral. Nu vet jag inte hur jag ska fylla i min app. Räknas mensens första dag som den 14:e eller 17:e?

Första dagen med riktig blödning. :)

@ninsan och @Flutterdash åh jag riktigt kokar då jag läser vad ni varit med om! Jag har ju hört samma sak flera gånger, och jag brukar sakligt förklara att det inte fungerar så. De flesta brukar svara att de i alla fall tror att man ska slappna av. :banghead:

Idag var det första gången på länge som det kändes riktigt jobbigt att stå bredvid då kollegorna pratade med en höggravid kollega om hur det känns, om hur hon mår, alla jobbiga foglossningar o.s.v.:(

Hu vad ont det gör :crazy:

Rpc är ganska dåliga på info, jag hoppas min journal uppdateras imorgon. Eller det är nog inte bara rpc, det var ju likadant med det första Xet = Ackis är dåliga på info.

Har tid för ET på torsdag men det är ju ganska lång tid att vänta "i blindo".

Jag fick ju också höra att det var för att jag slappnade av och var mer i harmoni som jag blev gravid. Nu är jag gravid med en flicka och min sambo har varit rätt öppen med att han önskade en pojke (innan vi visste), även om han så klart önskar ett friskt barn mest av allt och självklart är glad ändå över att det blir en lillasyster, så har han ju fått lite "medömkan" från samma personer som tidigare uttryckt det här med avslappning och harmoni. När jag då kontrar med att sambon nog inte var tillräckligt avslappnad eller han ville nog för mkt att det skulle bli en pojke så därför blev det en tjej så möts jag med oförstående... Men på kvinnan går det bra att lägga skuld över att det tog lång tid att bli gravid medan mannen inte kan påverka kön genom inställning. För mig är det precis lika troligt som att min ev icke-harmoni har påverkat min förmåga att bli gravid.
Kanske lite rörigt men hoppas ni fattar ;)

Jag fick ju också höra att det var för att jag slappnade av och var mer i harmoni som jag blev gravid. Nu är jag gravid med en flicka och min sambo har varit rätt öppen med att han önskade en pojke (innan vi visste), även om han så klart önskar ett friskt barn mest av allt och självklart är glad ändå över att det blir en lillasyster, så har han ju fått lite "medömkan" från samma personer som tidigare uttryckt det här med avslappning och harmoni. När jag då kontrar med att sambon nog inte var tillräckligt avslappnad eller han ville nog för mkt att det skulle bli en pojke så därför blev det en tjej så möts jag med oförstående... Men på kvinnan går det bra att lägga skuld över att det tog lång tid att bli gravid medan mannen inte kan påverka kön genom inställning. För mig är det precis lika troligt som att min ev icke-harmoni har påverkat min förmåga att bli gravid.
Kanske lite rörigt men hoppas ni fattar ;)

Det är ju skillnad :grin:

Jag kan ännu inte riktigt tro på att jag är gravid, men får släppa på kontrollbehovet lite och lita på testet, så jag tar bort mig från listan. Hoppas jag slipper skriva in mig här igen och håller tummen stenhårt för att vi kommer bli ett stooort gäng i tråden för sommarmammor :)

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 14/10 BIM 27/10 (beräknat) försök nr 14, 27 år, inga barn
ninsan - ÄL 6/10 BIM 20/10, försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn
paprika - ÄL 7/10 BIM 21/10, Försök nr 10, 29 år, inga barn
Hyldeblomst - utebliven ÄL? BM ca 25/10, försök nr 9 efter missfall, inga barn
Carand - ÄL 14/10 BIM 28/10 , försök nr 3, 29 år, ett barn
Mikatela - ÄL ca 17/10 BIM 31/10. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 18/10 BIM ca 1/11, slutade med piller jan-15, ett MA, 32 år, inga barn
Is - ÄL 27/10 BIM 10/11, utan p medel sedan sep 14, 27 år, inga barn

em-pirre - planerar FET2

lil-sis - IVF 1, äggplock 19/10.
Inga barn, försökt sen feb 2013. Två X.

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS konstaterat 28/9. Behandling med Provera 28/9-7/10, 26/10-4/11, 23/11-2/12. Därefter spolning.

viadukt - Väntar på att köra igång med Letrozole, vid lite tur ÄL ca 17-20/10. 28 år, inga barn.

Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn

Thalbaz - väntar på ÄL (pco), ett MF, 27 år, inga barn

Halali - väntar på provsvar o läkartid 13/10, förhoppningsvis!! börja med nedreglering (ivf) efter det. 31, aldrig varit gravid.

Humla - Oregelbunden mens, oklart om ägglossning, försökt 6 mån, 30 år, inga barn.[/QUOTE]

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 14/10 BIM 27/10 (beräknat) försök nr 14, 27 år, inga barn
ninsan - ÄL 6/10 BIM 20/10, försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn
paprika - ÄL 7/10 BIM 21/10, Försök nr 10, 29 år, inga barn
Hyldeblomst - utebliven ÄL? BM ca 25/10, försök nr 9 efter missfall, inga barn
Carand - ÄL 14/10 BIM 28/10 , försök nr 3, 29 år, ett barn
Mikatela - ÄL ca 17/10 BIM 31/10. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 18/10 BIM ca 1/11, slutade med piller jan-15, ett MA, 32 år, inga barn
Is - ÄL 27/10 BIM 10/11, utan p medel sedan sep 14, 27 år, inga barn

em-pirre - planerar FET2

lil-sis - IVF 1, ET 22/10
Inga barn, försökt sen feb 2013. Två X.

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS konstaterat 28/9. Behandling med Provera 28/9-7/10, 26/10-4/11, 23/11-2/12. Därefter spolning.

viadukt - Väntar på att köra igång med Letrozole, vid lite tur ÄL ca 17-20/10. 28 år, inga barn.

Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn

Thalbaz - väntar på ÄL (pco), ett MF, 27 år, inga barn

Halali - väntar på provsvar o läkartid 13/10, förhoppningsvis!! börja med nedreglering (ivf) efter det. 31, aldrig varit gravid.

Humla - Oregelbunden mens, oklart om ägglossning, försökt 6 mån, 30 år, inga barn.

Det är ju skillnad :grin:
Hur då? Det är ju mannens spermie som avgör kön, kan jag då "vilja för mkt/slappna av för lite" så det påverkar min fertilitet så borde han ju kunna "vilja för mkt/slappna av för lite" och producera bättre tjej-spermier. Eller nåt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 519
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar