En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men som sagt, om man inte är skriven på samma adress då? Någon som varit med om det?

Det är rena mysteriet ibland med alla lagar och regler.

Men jag tror inte de kommer kontrollera om ni bott ihop i två år, huvudsaken är väl att ni har samma adress nu när ni blir aktuella och sen är det bara att konstatera att vi fick ju ett X hösten 2013.. Och helt enkel inte säga mer. Tror inte de använder resurserna till att begära ut info från skatteverket.

När vi gick privat så fick vi inte frågan öht. Däremot fick Mike skriva på ett papper att han godkände att hans sperma befruktade mina ägg. Men jag fick inte skriva på tvärtom, att det var ok. Det där är fan inte rättvist och det är nåt som socialstyrelsen kräver ska finnas, så inte kliniken i sig.

Privat är en annan sak.

Jag frågade vår VD varför de inte erbjuder möjlighet till Löneväxling och svaret:

"Löneväxling är inget man erbjuder!"

Ordagrant.

Men som sagt, om man inte är skriven på samma adress då? Någon som varit med om det?

Det är rena mysteriet ibland med alla lagar och regler.

Att det är olika i olika landsting är sjukt. En del erbjuder t ex bara ett finansierat IVF-försök. Mitt erbjuder iaf tre.

Har inte hängt med i svängarna här sen förra månaden. Är bara lack på att det skulle bli så grej av detta.
Nu är det dags för mens igen, en dag sen till och med. Och jag är förbannad över att det varje gång känns som att " tänk om". Kaffet smakade ruttet i morse- tänk om....
Solkräm på läpparna ger konstig smak i munnen- tänk om...
Somnar om när väckarn ringer - tänk om...
Blodsockerfall på morgonen- tänk om...
Suck.
Kroppens vägar äro outgrundliga

Har inte hängt med i svängarna här sen förra månaden. Är bara lack på att det skulle bli så grej av detta.
Nu är det dags för mens igen, en dag sen till och med. Och jag är förbannad över att det varje gång känns som att " tänk om". Kaffet smakade ruttet i morse- tänk om....
Solkräm på läpparna ger konstig smak i munnen- tänk om...
Somnar om när väckarn ringer - tänk om...
Blodsockerfall på morgonen- tänk om...
Suck.
Kroppens vägar äro outgrundliga

Det är svårt att inte tänka på det. Varför det inte går på en gång osv.

• Gilla
Reactions: Ray
Att det är olika i olika landsting är sjukt. En del erbjuder t ex bara ett finansierat IVF-försök. Mitt erbjuder iaf tre.
Det där är intressant. Ett par jag känner ska genomgå ivf. Det är två kvinnor. I vårt landsting får de ett försök var tror jag det var medan om det var en kvinna och en man hade de fått fler försök. Hur skumt är inte det? "Ni får gärna skaffa barn via oss men ni ska inte ha samma rättigheter som ett heteropar!"

Det där är intressant. Ett par jag känner ska genomgå ivf. Det är två kvinnor. I vårt landsting får de ett försök var tror jag det var medan om det var en kvinna och en man hade de fått fler försök. Hur skumt är inte det? "Ni får gärna skaffa barn via oss men ni ska inte ha samma rättigheter som ett heteropar!"

Gud vad sjukt!

Minst sagt. Nu har ju det här paret tur med god ekonomi men varför ska de behöva använda privata medel när andra får det betalt för att de har annan läggning?

I annat landsting kanske de inte hade fått något försök alls?

Men det ska vara samma i hela landet. Men tyvärr är ju vården inte så.

Jag tror att SSK på överviktsenheten erbjöd deras tjänster när det gäller att trycka på Reproduktionscentrum.

Ringer dit på måndag oavsett.

Fast det där håller de på och ändrar på nu. Det ska på sikt bli samma regler över hela landet. Region Skåne införde tex den 27 mars i år nya regler som gör att det bara är färskförsöken som det dras poäng på. Alla frysförsök blir gratis/på köpet. Vilket är kanon för alla dem som får många till frysen! Däremot så tror jag att de kommer att selektera mycket hårdare vilka embryon som de fryser in nu med de nya reglerna.

Men som sagt, harmonisering är på gång över hela landet, även vad gäller reglerna kring hur länge man ska ha varit skriven på samma adress osv.

Orkade inte vänta.
De har kö, kallas troligen till läkare i juni. Frågan är om jag kanske kan begära flytt till Linné pga det...

Fast det där håller de på och ändrar på nu. Det ska på sikt bli samma regler över hela landet. Region Skåne införde tex den 27 mars i år nya regler som gör att det bara är färskförsöken som det dras poäng på. Alla frysförsök blir gratis/på köpet. Vilket är kanon för alla dem som får många till frysen! Däremot så tror jag att de kommer att selektera mycket hårdare vilka embryon som de fryser in nu med de nya reglerna.

Men som sagt, harmonisering är på gång över hela landet, även vad gäller reglerna kring hur länge man ska ha varit skriven på samma adress osv.

Men det _är_ ju fortfarande olika och det gäller ju inte bara IVF, tyvärr.

Efter att ha frågat tre personer på jobbet inkl VD och avtalsansvarig om varför de inte erbjuder Löneväxling eller bruttolöneavdrag så är svaret "därför".

Ibland blir jag besviken.

Gunnar ringde och jag har tydligen låga progesteron-värden. Visserligen trodde han att jag precis hade ägglossat, men det var ändock lågt. Så nästa cykel testar vi progesteronkräm. Ska börja nästa ÄL. Rastlösa jag hade önskat att jag kunde börja på en gång.

Ingen som har erfarenhet av prog.kräm?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 942
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar