En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kom mensen i lördags, som jag trodde. Positivt att den kom precis punktligt iaf. Ska till Gun nästa vecka och hoppas få lämna lite prover och kolla hormonnivåerna.

Hade egentligen tänkt börja med p-piller igen efter Gun-besöket och lägga barnplanerna på is tills jag tappat ett antal kilo, men har snackat med maken och kommit fram till att vi struntar i pillren och nu kör seriöst med försöken trots min övervikt. Får försöka gå ner under tiden helt enkelt. Känns sjukt konstigt (och läskigt!) att vi verkligen har bestämt oss. :nailbiting:

@em-pirre Ok, jag trodde att ni kunde få landstingsfinansierat.

Att det inte finns ngn garanti ens vid IVF är nog alla vi som suttit/sitter i samma båt smärtsamt medvetna om.

Har man långt till kliniken brukar man kunna göra VUL:en hemmavid så att besöken på kliniken blir färre.

Anledningen till att göra ett första inledande samtal är just för att de inte startar igång processen innan dess. När man sedan är redo att köra igång behövs oftast bara ett telsamtal om man dessförinnan varit på det inledande samtalet.

Oj vad depp det är i tråden nu :(

Men jag hakar väl på, jag får ingen koll på min ÄL :/
Fösta månaden jag testade så tyckte jag allt stämde det var hela tiden ett svagt sträck men sedan en tydlig ökning som jag antog va ÄL och sedan kommersen på uträknad dag så då tänkte jag oj så lättsamt det här var.
Månaden efter alltså förara månaden testade jag därför inte hela perioden utan bara från en vecka innan beräknad ÄL (har normalt långa cykler) redan andra dagen med test vart positiv sträcket näst intill positivt och dagen efter var det helt blankt så jag antog att jag då haft ÄL men sedan stämde inte de alls mot mensen utan räknar jag baklänges så borde ÄL ha varit ungefär en vecka senare (dvs nästan på det datum jag först beräknat att jag skulle ha innan testerna)
Så nu testar jag igen samma som förra månaden, börjar en vecka innan beräknad ÄL dvs igår och idag är ÄL testet postetivt! Exakt på samma dygn som ÄL testet förra månaden nästan visade positivt.....

Ja så inte vet jag då, ja fortsätter väl att testa men sexxar lite extra hela veckan för säkerhetens skull. Men vist är det lite retsamt allt.

Hihi, 22 mil är ju ingenting :p

Är lite skadad av allt bilpendlande. Åkte nästan 40mil enkel resa förra helgen för att hämta en sadel.

@em-pirre Ok, jag trodde att ni kunde få landstingsfinansierat.

Att det inte finns ngn garanti ens vid IVF är nog alla vi som suttit/sitter i samma båt smärtsamt medvetna om.

Har man långt till kliniken brukar man kunna göra VUL:en hemmavid så att besöken på kliniken blir färre.

Anledningen till att göra ett första inledande samtal är just för att de inte startar igång processen innan dess. När man sedan är redo att köra igång behövs oftast bara ett telsamtal om man dessförinnan varit på det inledande samtalet.

Vi får det ersatt, men först i Januari. Det kostar ändå en rätt stor summa, eftersom inte allt ersätts.

Vilket inledande samtal? Vad är det som startas igång? Vilken process? Det är bara att ringa och komma dit, så får jag börja äta medicin.

VUL och annat kommer att göras på hemmaplan, men jag ska ju oavsett dit ett antal gånger.

Men vad är det då som blöder? Hade ett uppehåll under dagen idag men nu har det tagit ny fart.
Och hur mkt kan man blöda innan man får blodbrist?
Då slemhinnan lossnar blöder det ju? Det blir ju ett "sår". Jag blöder ju upp till 200ml om dagen, måste tömma största koppen nästan varje timme. Också nattetid. Ingen blodbrist.

Så har nu varit hos Gunnar, 4 äggblåsor varav 3 var stora nog att lossa. Eventuellt skulle den tredje o lite mindre inte heller lossa men dom 2 stora skulle. Fick Otriville som jag ska ta ikväll o sen kör vi på :)

Berätta om otrivelle. Jag ska få det det här xykeln. Har höry att det är en spruta man tar i magen själv hemma. Stämmrr det? När i cykeln tar man den? är drt jobbigt att ta den själv? Förlänger/jortar den cykeln eller blir det oförändrat? Jag är inte jätteglad i sprutor. jag behöver ladda mentalt för detta. Har redan varit nervös för det i ett par veckor.

Då slemhinnan lossnar blöder det ju? Det blir ju ett "sår". Jag blöder ju upp till 200ml om dagen, måste tömma största koppen nästan varje timme. Också nattetid. Ingen blodbrist.

Jag menar - vad är det som kan börja blöda fyra dagar efter mensens slut och sedan fortsätta i åtta dagar eller mer. Jag tycker det är skumt och lite obehagligt. Hittills denna cykel har jag blödit 15 dagar av 19.

Berätta om otrivelle. Jag ska få det det här xykeln. Har höry att det är en spruta man tar i magen själv hemma. Stämmrr det? När i cykeln tar man den? är drt jobbigt att ta den själv? Förlänger/jortar den cykeln eller blir det oförändrat? Jag är inte jätteglad i sprutor. jag behöver ladda mentalt för detta. Har redan varit nervös för det i ett par veckor.

Jag vet inte så mycket om den mer än att den hjälper till så att det blir ägglossning. O tydligen ganska exakt på timmen. Gunnar sa 36 timmar efter skulle vi ha sex :) jag är på dag 12 idag.

Ja man tar den själv i magen. Där va bra instruktioner man kunde följa, hur man förberedde sprutan osv. Sen tar du tag i lite fett nere på magen (tvättat händer o mage innan) o så trycker du in sprutan långsamt, den är ca 1-2 cm lång o jätte tunn. Sen trycker du på knappen så trycks vätskan in o sen drar du ut den försiktigt.

Kan säga att jag som är fruktansvärt spruträdd klara det galant. (Brukar svimma vid blodprov) Jag kände inte sticket alls och nålen va så tunn så det gjorde inte ont att dra ut den heller :) så det är verkligen inget du behöver gå o va nervös över :) hade nån annan gjort det på mig och jag inte tittat hade jag inte känt det alls tror jag.

Lycka till

Om du är orolig så ring din Gun :)

Bra råd, men jag var där redan i tisdags förra veckan. Och då tittade hon och konstaterade att det såg bra ut. Så jag är mest fundersam över vad som genererar så mkt blod, endast tre dagar efter en riklig 7-dagarsmens, i så här många dagar. Utan att ngt är galet :-) .

Bra råd, men jag var där redan i tisdags förra veckan. Och då tittade hon och konstaterade att det såg bra ut. Så jag är mest fundersam över vad som genererar så mkt blod, endast tre dagar efter en riklig 7-dagarsmens, i så här många dagar. Utan att ngt är galet :-) .

Hormoner. Det är mest troligt både det korta och långa svaret.

Bokat tid för undersökning hos Gunnar idag. Fem veckors väntetid så jag har lite tid för mental förberedelse. Antar att det lär bli undersökning och UL (VUL?) med?
Har en del övergrepp med i bagaget vilket gör att det känns fruktansvärt jobbig med såna här besök. Framför allt när det blev besök hos en Gunnar.

I övrigt borde jag ha ÄL i helgen, om nu kroppen följer sin "normala" cykel om 90-95 dagar :meh:

Hur funkar det här med kroppstemperatur egentligen?
Jag har tagit morgontemp i två månader nu och ligger normalt mellan 36.2-36.5, imorse hade jag 36.9. Ska tempen stiga innan eller efter ÄL?

(Återigen förbannar jag vårt skolväsende och dess icke existerande utbildning när det kommer till sex och samlevnad. VARFÖR får kvinnor inte lära sig hur sjutton deras egna kroppar funkar?! Att snippa och snopp gör barn och att man ska skydda sig tar ju liksom max 10 min att informera om...)

Men, finns det ingen Gun du kan få tid hos? Det måste ju gå att ordna, även om du inte vill berätta ditt livs historia som skäl.

Hyldeblomst - ÄL 13/3 BIM 28/3, försök nr 3 efter missfall, inga barn
Hanna_90 ÄL 2/4 BIM 17/4, försök nr 2, 25år, inga barn
Safir - ÄL 3/4 BIM 17/4, försök nr 7, 27 år, inga barn
Mikatela - ÄL 13/4 BIM 28/4. 27 år, inga barn
Whirlie - ÄL 15/4 BIM 29/4. Försök nr 11, 36 år, inga barn.
paprika - ÄL 19/4 BIM 3/5, Försök nr 4, 28 år, inga barn
BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
robl - ÄL 22/4 BIM 6/5 försök nr 12, 24 år, inga barn
Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn
Flutterdash ÄL 30/4 (beräknad) BIM 13/5, 27 år, 7:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 30/4 BIM 15/5, Försök nr 21, 29 år, inga barn
Tramptass - ÄL 4/5 BIM 18/5, Försök 2, 34 år, ett barn

lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
hemlig - kommer missa försök i samband även med äl i april....hoppas på maj istället. Snart 32 år, inga barn
fia-lisa - väntar på ÄL efter MF, Försök nr 16, 37 år, 1 barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.

Kör med appens datum så det blir lite på ett ungefär ett tag till men det kändes lite bättre att lägga in datum.

Men, finns det ingen Gun du kan få tid hos? Det måste ju gå att ordna, även om du inte vill berätta ditt livs historia som skäl.

Ännu längre väntetid till Gun.
Jag vet ju att Gunnarna (autocorrekt ville ha det där till gynnarna, kanske känner sig å sido satt av allt gunnande? :p) är professionella, så tänker att det väl är lite bra träning också. Gillar inte att leva ett liv där man blir begränsad, så det var nog en mening med att det blev en Gunnar. Det gick bra förra gången det var en Gunnar, sökte då akut och blev så chockad att den inte var en Gun att jag liksom inte kom mig för att säga något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 941
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering