En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så - lite info för de som fortfarande är intresserade.
Jag har varit hos gun igen, och de konstaterade infektion i livmodern, typ. Hysterosalpinografin åstakom troligtvis ett sår i livmodern (typ), som blödit. Såret har efter ngn vecka blivit infekterat och nu är det en livmoderinfektion. Så jag har fått dubbelkur antibiotika och har totalt sex- och badförbud. Jag får heller inte sola eller dricka alkohol pga tabletterna jag ska äta. Så det är även bye-bye till rosé på uteservering de kommande veckorna.

Så det där med att min HSG-undersökning var helt problemfri och walk-in-the -park att göra var ju sant. Men efter-problemen känns mindre roliga. Är lite mindre sugen på att göra om undersökningen igen. Får se vad Gun säger, ska på återbesök nästa vecka för att se om infektionen blivit bättre.

Ja, och då ännu mer otroligt att det inte gjorde ont (det var ju obehagligt, men det gjorde inte ont). Om det dels var stopp i båda äggledarna OCH de lyckades göra ett sår (antar ett litet skrapsår, men iaf). Utifrån flera andras erfarenheter av undersökningen. Jag är kanske mindre känslig i de delarna av kroppen helt enkelt.

Jag har varit hos gun igen, och de konstaterade infektion i livmodern, typ. Hysterosalpinografin åstakom troligtvis ett sår i livmodern (typ), som blödit. Såret har efter ngn vecka blivit infekterat och nu är det en livmoderinfektion. Så jag har fått dubbelkur antibiotika och har totalt sex- och badförbud. Jag får heller inte sola eller dricka alkohol pga tabletterna jag ska äta. Så det är även bye-bye till rosé på uteservering de kommande veckorna.

Så det där med att min HSG-undersökning var helt problemfri och walk-in-the -park att göra var ju sant. Men efter-problemen känns mindre roliga. Är lite mindre sugen på att göra om undersökningen igen. Får se vad Gun säger, ska på återbesök nästa vecka för att se om infektionen blivit bättre.
Jäkla skit med att även tabletterna begränsar dig. Hur länge varar det? Vet ni mer exakt?

Tipsar om alkoholfria drinkar om ni har hyggliga barer. Den bästa pina coladan jag druckit någonsin var alkoholfri. Känns lyxigare än en läsk men alkoholfri.

Jag vill verkligen att reproduktionscentrum ska svara på den där remissen.

Vänta är fruktansvärt jobbigt för mig.

:crazy:

Bokat tid för undersökning hos Gunnar idag. Fem veckors väntetid så jag har lite tid för mental förberedelse. Antar att det lär bli undersökning och UL (VUL?) med?
Har en del övergrepp med i bagaget vilket gör att det känns fruktansvärt jobbig med såna här besök. Framför allt när det blev besök hos en Gunnar.

I övrigt borde jag ha ÄL i helgen, om nu kroppen följer sin "normala" cykel om 90-95 dagar :meh:

Hur funkar det här med kroppstemperatur egentligen?
Jag har tagit morgontemp i två månader nu och ligger normalt mellan 36.2-36.5, imorse hade jag 36.9. Ska tempen stiga innan eller efter ÄL?

(Återigen förbannar jag vårt skolväsende och dess icke existerande utbildning när det kommer till sex och samlevnad. VARFÖR får kvinnor inte lära sig hur sjutton deras egna kroppar funkar?! Att snippa och snopp gör barn och att man ska skydda sig tar ju liksom max 10 min att informera om...)

Usch, jobbigt med tråkiga erfarenheter men tycker du verkar vara stark som hittat ett sätt att mentalt förbereda dig!

Tempen stiger väl efter att ÄL har skett.

Men fy vad trist! :down: Det måste ju vara höjden av otur att de lyckas riva till ett sår på undersökningen.

Det vet jag att de har. En av överläkarna på Reproduktionscentrum öppnade min journal dagen efter.

Jag vet inte om de inväntar mitt återbesök på överviktsenheten som är imorgon.

Vad har de sagt för tidsintervall till dig? Jag tänker att de borde ha någon standardrutin så att de kan ge någorlunda svar på när du som patient kan förvänta dig svar. Eller är jag ute och cyklar?

Jag har varit hos Gunnar idag. Hade (såklart) "fina" pärlhalsband på äggstockarna och det såg dessutom ut som om jag precis ägglossat. Lite tunna slemhinnor (eller sekret... jag blev så till mig av att han sett en ägglossning att jag glömde lyssna...) så vi kommer eventuellt att testa progesteron om blodproverna styrker detta. Jag har extremt dåliga erfarenheter av gestagen (vilket min Gunnar är väl medveten om) med otrevliga biverkningar så Gunnar pratade om en progesteronkräm - Någon som har erfarenhet?

Nu blir det spännande att se om mensen dyker upp om 2 veckor - då borde ju kroppen vara på spåret redan! :up:

Vad har de sagt för tidsintervall till dig? Jag tänker att de borde ha någon standardrutin så att de kan ge någorlunda svar på när du som patient kan förvänta dig svar. Eller är jag ute och cyklar?

Att de inte tänker göra något innan 12 månader. Men de måste ju oavsett svara på remissen.

Åh vad segt! Och jag förstår att du blir otålig av att gå och vänta på svar - vet man inte när de tänker svara blir ju varje dag en enda lång väntan.

Ja.
Och risken är ju att de säger nej till landstingsfinansierad IVF. Det står att man ska vara i stadigt förhållande sedan tbå år och vara skriven på samma adress. Frågan är då om de menar att man måste varit skriven på samma adress i två år...

Ja.
Och risken är ju att de säger nej till landstingsfinansierad IVF. Det står att man ska vara i stadigt förhållande sedan tbå år och vara skriven på samma adress. Frågan är då om de menar att man måste varit skriven på samma adress i två år...

Njae, så kan det väl inte vara. Om man har varit i ett stadigt förhållande i två år är ju sannolikheten att man även bott ihop i två år ganska liten? De flesta brukar ju träffas ett tag innan de flyttar ihop "officiellt".

Njae, så kan det väl inte vara. Om man har varit i ett stadigt förhållande i två år är ju sannolikheten att man även bott ihop i två år ganska liten? De flesta brukar ju träffas ett tag innan de flyttar ihop "officiellt".

Bara uttrycket stadigt förhållande är konstigt. Vem bestämmer det liksom?!

Det är ju tur i oturen att jag kan hänvisa till utomkveds etc i nov -13 och att sambon är inskriven som blivande far redan i oktober -13 = vi bör ju ha umgåtts ett tag före det ;)

Men just att det är öppet för någon form av tolkning gör mig galen.

Ja.
Konstiga regler.
Sambon är skriven i Norge pga att han jobbar där (och andra orsaker) så om vi skulle behöva nåt sånt skulle vi alltså inte få det :confused:

@lil-sis Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte hur noga de faktiskt kollar det där. På vårt första besök frågade de bara -Har ni varit tillsammans länge? -Och bott på samma adress ett år (pga min ålder)? Efter att vi svarat ja på båda frågorna så var det bra med det. Men det är möjligt att de hade kollat folbokföringen innan. Men det var inget de sa.

Bara uttrycket stadigt förhållande är konstigt. Vem bestämmer det liksom?!

Det är ju tur i oturen att jag kan hänvisa till utomkveds etc i nov -13 och att sambon är inskriven som blivande far redan i oktober -13 = vi bör ju ha umgåtts ett tag före det ;)

Men just att det är öppet för någon form av tolkning gör mig galen.
Men jag tror inte de kommer kontrollera om ni bott ihop i två år, huvudsaken är väl att ni har samma adress nu när ni blir aktuella och sen är det bara att konstatera att vi fick ju ett X hösten 2013.. Och helt enkel inte säga mer. Tror inte de använder resurserna till att begära ut info från skatteverket.

När vi gick privat så fick vi inte frågan öht. Däremot fick Mike skriva på ett papper att han godkände att hans sperma befruktade mina ägg. Men jag fick inte skriva på tvärtom, att det var ok. Det där är fan inte rättvist och det är nåt som socialstyrelsen kräver ska finnas, så inte kliniken i sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 942
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar