En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Myt eller sanning det här med att glidmedel försvårar för spermierna och minskar chansen till graviditet? Vi spicear till det ibland och då kan glidmedler åka fram. Älskar den sorten vi har och vill aldrig byta om jag slipper. Och det känns trist att trista ned sexet om jag inte behöver.

Så - bör jag låta bli eller byta sort på glidmedlet till typ ClearBlues eller ngn annan sort framtagen för de som vill bli gravida? Eller är det bara tomma försäljningsknep? På min sort står det inget om ngn spermiedödande tillsats.

Jag skulle byta för att slippa tänka på det :)

Myt eller sanning det här med att glidmedel försvårar för spermierna och minskar chansen till graviditet? Vi spicear till det ibland och då kan glidmedler åka fram. Älskar den sorten vi har och vill aldrig byta om jag slipper. Och det känns trist att trista ned sexet om jag inte behöver.

Så - bör jag låta bli eller byta sort på glidmedlet till typ ClearBlues eller ngn annan sort framtagen för de som vill bli gravida? Eller är det bara tomma försäljningsknep? På min sort står det inget om ngn spermiedödande tillsats.
Vi bytte till Clear blues de tre sista cyklerna innan jag blev gravid. Hade tidigare ett siliconbaserat. Har ingen aning om det hjälpe eller inte.

Att tänka på är att det är en hel flod med glidmedel i en dos. Använd inte allt direkt. Det blir vääääldigt glidigt!

Mvh Miks

Du kör på vi på igen. Känns som man har fått lite mer energi nu både jag och sambon så nu är det lite mer jävlaranamma! ;)

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
Evina - ÄL 17/5, BIM 31/5 ca. Försök nr 4 efter missfall, 28 år, inga barn
robl - ÄL 20/5 BIM 3/6 Försök nr 13, 24 år, inga barn
Is - ÄL 20/5 BIM 3/6, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr 4 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
paprika - ÄL 23/5 BIM 3/6, Försök nr 5, 28 år, inga barn
MEJ84 - ÄL 25/5, BIM 10/6. Försök nr 10, 31 år, inga barn
Flutterdash ÄL 27/5 (beräknad) BIM 10/6, 27 år, 8:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 28/5 BIM 13/6, Försök nr 22, 29 år, inga barn
Safir - ÄL 30/5 BIM 13/6, Försök nr 10, 28 år, inga barn
Terqa - ÄL 30/5 BIM 13/6, inga försök än, 32 år, ett barn
Humla - ÄL 31/5 BIM 15/6, Försök nr 2, 30 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 1/6 BIM 15/6, Försök 2, 30 år, inga barn
ninsan- ÄL 1/6, BIM 15/6?, första försök efter tidigt MF, 31 år, inga barn
Whirlie - ÄL 8/6 BIM 22/6. Försök nr 13, 36 år, inga barn.
Hyldeblomst - ÄL runt 14/6 BIM 28/6. Försök nr 5 efter missfall, 31 år, inga barn
Mikatela - ÄL 12/6 BIM 28/6. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 15/6, BIM 30/6. Försök 3, snart 32 år, inga barn
fia-lisa - ÄL 16/6 BIM 30/6. Försök nr 17 (nr 2 efter MF), 37 år, 1 barn
Cynthia - ÄL 28/6 BIM 12/7 Försökt i över ett år, 31 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn

Hade vanligt första gången jag blev gravid.

Har fortfarande ömma bröst och kan inte låta bli att hoppas lite.

Vi har varit på kliniken igår, och nu har vi en plan. Någon dag efter att mensen börjar så börjar mina injektioner. Kostar 900€ för en spruta (8400 kr). Plus de andra medicinerna då också.:up:
Äggplock i månadskiftet, och embryotransfer ett par, tre dagar senare.

Bara mensen kommer som den ska (vilket den borde), för drar den ut på tiden allt för många dagar så får vi skjuta på allt till augusti p.g.a. semestrarna.

Läkaren var verkligt duktig och trevlig. Italienare. Enligt honom var procenten för lyckade IVF ca 43%. Han förklarade en massa saker som jag redan visste, men på ett sånt sätt att min man också förstod och kände sig delaktig i diskussionen.

Nu ska vi ta lite extra blodprover som är lagstadgade vid IVF (hepatit, HIV o.s.v.).

En av mina bästa vänner hävdade bestämt att när man slutade tänka på det så blev man gravid. Hon drog även upp den gamla kända med att när man ställer sig i adoptionskö så bara händer det. Jag blev sur och konfronterade henne, berättade om all forskning, barn i krig osv. Hennes svar "ja men jag tror det iaf!" :banghead: Tro får man ta mig f-n göra i kyrkan!

Lycka till idag och hoppas din mamma går att banka lite vett i!

Mvh Miks
Har vi samma kompis? Min sa att allt beror på att jag villl för mycket. Jag kontrade precis som du med forskningsresultat, krig o.s.v. men hon svarade "Ja, men jag tror i alla fall att jag har rätt."

Vi har varit på kliniken igår, och nu har vi en plan. Någon dag efter att mensen börjar så börjar mina injektioner. Kostar 900€ för en spruta (8400 kr). Plus de andra medicinerna då också.:up:
Äggplock i månadskiftet, och embryotransfer ett par, tre dagar senare.

Bara mensen kommer som den ska (vilket den borde), för drar den ut på tiden allt för många dagar så får vi skjuta på allt till augusti p.g.a. semestrarna.

Läkaren var verkligt duktig och trevlig. Italienare. Enligt honom var procenten för lyckade IVF ca 43%. Han förklarade en massa saker som jag redan visste, men på ett sånt sätt att min man också förstod och kände sig delaktig i diskussionen.

Nu ska vi ta lite extra blodprover som är lagstadgade vid IVF (hepatit, HIV o.s.v.).
Skönt med bra bemötande.
Håller tummarna för er!
Kram

Skönt med bra bemötande.
Håller tummarna för er!
Kram

Det känns lite overkligt att redan ha necessären med injektionspenna och allt hemma. Fick alltså en necessär med injektionskit, nålförvaring, lite broschyrer och sånt. Jag blev överlycklig över att FÅ nånting gratis (jepp, gratis. IVF:en kostar ju bara några tusen euro... :D)

Tullen kommer att älska mig (ska resa bort över helgen precis då sprutorna ska tas :D ) Väskan full med nålar, injektionspennor, sprutor och ampuller...

@em-pirre Jag har svårt att tro att det är samma kompis. Tyvärr finns det nog fortfarande ganska många runt omkring oss som har huvudet i foliehatten i vissa hänseenden och inte klarar av att tänka med rätt delar av kroppen när det kommer till fakta och tro. Tyvärr blir det ju vi som är drabbade som får lida för deras okunskap och "utbilda" dem lite.

Vad skönt att ni blev så bra bemötta! Och verkligen snabbt jobbat att ni redan kommer igång! Mensen brukar ju komma punktligt på dej så det ska nog gå bra! Hoppas du slipper må allt för dåligt av behandlingen!

Mvh Miks

Jag vågar inte gilla detta, faktiskt.
Jag ska ju ha en husky. Inget annat.

:banghead:

Näääää! Vad ska du med en sån till?? Denna lilla sötnos kommer ha energi som räcker och blir över! Det är därför jag inte har annonserat ut henne, hon är lite för söt och kan nog locka till sig fel människor tror jag.

Näääää! Vad ska du med en sån till?? Denna lilla sötnos kommer ha energi som räcker och blir över! Det är därför jag inte har annonserat ut henne, hon är lite för söt och kan nog locka till sig fel människor tror jag.

Finns ingen bättre ras än husky.
(Och den diskussionen hör hemma i en annan tråd.)

Det känns lite overkligt att redan ha necessären med injektionspenna och allt hemma. Fick alltså en necessär med injektionskit, nålförvaring, lite broschyrer och sånt. Jag blev överlycklig över att FÅ nånting gratis (jepp, gratis. IVF:en kostar ju bara några tusen euro... :D)

Tullen kommer att älska mig (ska resa bort över helgen precis då sprutorna ska tas :D ) Väskan full med nålar, injektionspennor, sprutor och ampuller...
Är det privat ni går nu? Så varje spruta du tar kostar 8000kr? Hur många skall du ta?

Är det privat ni går nu? Så varje spruta du tar kostar 8000kr? Hur många skall du ta?

Ja privat. Nej, sprutan är inte engångs, men den kommer inte att räcka, så ja kommer att få köpa två st. Det är alltså en ampull som sätts i injektionspenna. Plus de andra medicinerna som kostar rätt mycket de också.

Ja privat. Nej, sprutan är inte engångs, men den kommer inte att räcka, så ja kommer att få köpa två st. Det är alltså en ampull som sätts i injektionspenna. Plus de andra medicinerna som kostar rätt mycket de också.

Finns det inget högkostnadsskydd i Finland?

(Allt täcks ju inte här heller förvisso).

Finns det inget högkostnadsskydd i Finland?

(Allt täcks ju inte här heller förvisso).

Ja, men det hade trätt i kraft enbart ifall jag väntat till januari och gjort IVF via kommunen. Nu då jag googlar ampullens pris är detnn mycket billigare. Kanske sköterskan på kliniken menade hela dosen inkl. pennan? Så jag borde komma undnan med ett par, trehundra mindre.

Ja, men det hade trätt i kraft enbart ifall jag väntat till januari och gjort IVF via kommunen. Nu då jag googlar ampullens pris är detnn mycket billigare. Kanske sköterskan på kliniken menade hela dosen inkl. pennan? Så jag borde komma undnan med ett par, trehundra mindre.

Oki!

Det är ju eg rätt stört eftersom samhället sparar pengar på att ni gör privat och kunde då iaf subventionera medicinerna.

Oki!

Det är ju eg rätt stört eftersom samhället sparar pengar på att ni gör privat och kunde då iaf subventionera medicinerna.

Alltså konstigt nog så ersätter de en del av vårdkostnaderna, d.v.s. själva IVF-behandlingen. Medicinerna är dock inte ersättningsbara, vad jag har förstått. Fast jag är ganska van, då mina migränmediciner inte ersätts, och sjukt nog inte heller p-pillren medan jag åt dem...

Just det ja, jag bokade blodprov idag för HIV och hepatit. Måste gå privat, kostar 240 € :grin:

Jag tror att jag ska försöka få ersättning i alla fall. Sparar kvitton, epikriser och remisser och lämnar in allt sedan. Sen får det bära eller brista

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII