En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @Mois och @Ray för vänliga ord! Det är mycket riktigt just min ålder och åldersglappet som kommer att bli mellan min son och eventuellt syskon som stressar mig. Men tog en mikropaus från tråden och grät och tyckte synd om mig själv ett par dagar så nu är jag på rulle igen!

Ska fokusera på positiva saker med att inte vara gravid!
*Jag kan rida min fina unghäst ett bra tag till! (Han är snäll men tänker inte riskera att åka av med gravidkula i ett unghästfnatt när den dagen kommer)
*Jag och gammel-tanten kan anmäla oss till div2-laget i höst!
*Jag kan njuta av öl/vin till maten på midsommar!
*Jag kan fortsätta njuta av en stor kopp kaffe till frukost!
*Jag kommer inte sabba semestern med gravid-illamående.
*Jag får användning för ÄL-testen som ligger och skräpar i badrumsskåpet.

Tar nog dock en paus från ÄL-test över sommaren. Dels för att avprogrammera besattheten lite och dels av rent praktiska skäl, ÄL kommer i juni och juli mest troligt att ske när vi är i sommarstugan med endast utedass att tillgå och få möjligheter att ta god tid på sig. ;)

Vi har varit på kliniken igår, och nu har vi en plan. Någon dag efter att mensen börjar så börjar mina injektioner. Kostar 900€ för en spruta (8400 kr). Plus de andra medicinerna då också.:up:
Äggplock i månadskiftet, och embryotransfer ett par, tre dagar senare.

Bara mensen kommer som den ska (vilket den borde), för drar den ut på tiden allt för många dagar så får vi skjuta på allt till augusti p.g.a. semestrarna.

Läkaren var verkligt duktig och trevlig. Italienare. Enligt honom var procenten för lyckade IVF ca 43%. Han förklarade en massa saker som jag redan visste, men på ett sånt sätt att min man också förstod och kände sig delaktig i diskussionen.

Nu ska vi ta lite extra blodprover som är lagstadgade vid IVF (hepatit, HIV o.s.v.).

Åh vad spännande! Och vad fort det verkar gå! 43% är ju dessutom hyfsat bra odds! :banana:

Känns lite hopplöst det här, dag 41 efter pillerstopp och fortfarande inget plus och ingen mens. Hur länge ska man låta det gå innan man kollar upp om det är något fel? Säkerligen längre än mina 6 veckor, men den biologiska klockan tickar ju, jag är ändå 37 år gammal.

Känns lite hopplöst det här, dag 41 efter pillerstopp och fortfarande inget plus och ingen mens. Hur länge ska man låta det gå innan man kollar upp om det är något fel? Säkerligen längre än mina 6 veckor, men den biologiska klockan tickar ju, jag är ändå 37 år gammal.

Du kan ju alltid ringa nu.

Mensen borde komma igång inom tre månader, men normalt sett kollar det upp det först efter ett halvår på den kommunala sidan. Så jag hade nog avvaktat ännu, och bett om hjälp om inte mensen kommit i slutet av Juli.

@Miks och @em-pirre
Jag som ibland nojar över att jag kanske inte vill TILLRÄCKLIGT mycket. Som att om jag bara önskade tillräckligt hårt så skulle det ta sig. Nu när jag försöker göra som @lil-sis och se det positiva i att inte vara gravid, så tänker jag att kanske motarbetar jag processen...

Jobbigt det där med att man måste vilja EXAKT lagom mycket för att det ska ta sig.

Eller tur att det finns vetenskap och väl beprövad erfarenhet (och då räknar jag inte in alla som stått på huvudet och ätit glass i beprövad erfarenhet utan mer engångsföreteelser) så man kan säga åt sig själv att sluta noja!

Vi har varit på kliniken igår, och nu har vi en plan. Någon dag efter att mensen börjar så börjar mina injektioner. Kostar 900€ för en spruta (8400 kr). Plus de andra medicinerna då också.:up:
Äggplock i månadskiftet, och embryotransfer ett par, tre dagar senare.

Bara mensen kommer som den ska (vilket den borde), för drar den ut på tiden allt för många dagar så får vi skjuta på allt till augusti p.g.a. semestrarna.

Läkaren var verkligt duktig och trevlig. Italienare. Enligt honom var procenten för lyckade IVF ca 43%. Han förklarade en massa saker som jag redan visste, men på ett sånt sätt att min man också förstod och kände sig delaktig i diskussionen.

Nu ska vi ta lite extra blodprover som är lagstadgade vid IVF (hepatit, HIV o.s.v.).
Oh jäklar i min låda! Tack Olov så ingår ju medicinerna i högkostnadsskyddet här oavsett privat eller landstingsbaserad ivf. Men 8400?!!! Holy shit. Kollade vad mina kostade; Gonal -f 900IE/1,5 ml dvs stora sprutan kostade 2662:- och Menopur 3534:- också den stora sprutan. sen kommer jag inte ihåg vad ägglossningssprutan kostade, inte heller progesteronet. Med ett uttag av det man behövde så slog man ju i taket på frikortet typ. Så övriga försök blev ju lite billigare. Men 8400 :eek:. Har för mig vi betalade 400:- var för blodproverna inkl spermaprovet som också var obligatoriskt.

Med tanke på barnlöshetsutredning i landstinget, en bunt inskrivningar hos barnmorskan (8 st) samt ivf så är jag ju HIV-testad sjukt många gånger eftersom alla har det som rutin och här spelar det typ ingen roll att man gjorde det exvis vid ivf-försöket som renderade i graviditet utan ännu ett prov skulle tas. Å andra sidan var IVF-kliniken lika tjuriga för jag har ju testat för blodgrupp 12 gånger och hepatit, röda hund etc rätt många gånger det också. Men nähä proverna ska tas. Snacka om jag hade blivit sjukt snopen om jag fått ett annat svar; jaha du, du har blodgrupp B negativ :eek::D. Jasså men sist var jag A+..

Olgalutran: 205€
Puregon: 550€
Pregnyl: 7€
Lugesteron: 16€

Totalt 778€ (7284 SEK)

Så det måste ha varit det totala priset hon pratade om.

Kl

Jag tycker inte det var farligt dyrt alls. Betalade £4500 per ivf i England för 8 år sedan...och vi gjorde fyra stycken.....

Fast nu tillkommer ju ännu priset för själva IVF:en, frysning av embryo, tre-fyra UL, läkarbesök (ca 100-200€/st) o.s.v.

IVF: 2405€
frysning av embryon 450€

Så det blir nog en ganska stor summa till sist, skulle tippa på uppemot 4000€, altså kring 3000 pund

Första gången jag slutade med p-piller tog det 8 månader innan mensen kom tillbaka. Andra gången tog det 4 månader och den dök upp med flera månaders mellanrum första året, tills den blev regelbunden sådär 1 år efter stoppet (och då råkade jag dessutom bli gravid så nu är den borta igen :p ).
Det där med p-piller är inte så 'bara' alla gånger.

Tack @Mois och @Ray för vänliga ord! Det är mycket riktigt just min ålder och åldersglappet som kommer att bli mellan min son och eventuellt syskon som stressar mig. Men tog en mikropaus från tråden och grät och tyckte synd om mig själv ett par dagar så nu är jag på rulle igen!

Ska fokusera på positiva saker med att inte vara gravid!
*Jag kan rida min fina unghäst ett bra tag till! (Han är snäll men tänker inte riskera att åka av med gravidkula i ett unghästfnatt när den dagen kommer)
*Jag och gammel-tanten kan anmäla oss till div2-laget i höst!
*Jag kan njuta av öl/vin till maten på midsommar!
*Jag kan fortsätta njuta av en stor kopp kaffe till frukost!
*Jag kommer inte sabba semestern med gravid-illamående.
*Jag får användning för ÄL-testen som ligger och skräpar i badrumsskåpet.

Tar nog dock en paus från ÄL-test över sommaren. Dels för att avprogrammera besattheten lite och dels av rent praktiska skäl, ÄL kommer i juni och juli mest troligt att ske när vi är i sommarstugan med endast utedass att tillgå och få möjligheter att ta god tid på sig. ;)
Har ganska samma lista!
Var besviken över MF men om det inte hänt hade jag kanske missat mina två senaste tävlingar när allt liksom lossnade och en riktigt rolig fest! Låter futtigt men jag gillar att tänka att det fanns en anledning till att det gick åt skogen.

Nu är jag i limbo- har ev BIM på söndag- om jag hade ÄL när min app gissat vill säga. Tänker testa då men vill inte eftersom det är roligare att tänka att det kan ha hänt än att veta att det inte gjort det.
Semestern tänker jag lägga ner allt hur som helst! Då är det bara sex på nöjeskontot minsann!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar