Boxmattor, erfarenheter?

TinyWiny

Trådstartare
Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men bättre komfort? Mer eller mindre jobb? Bättre eller sämre stallmiljö både vad gäller luft och ljud? Ja ni fattar, alla erfarenheter är av intresse :)

Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men bättre komfort? Mer eller mindre jobb? Bättre eller sämre stallmiljö både vad gäller luft och ljud? Ja ni fattar, alla erfarenheter är av intresse :)
Har inte haft det själv men jobbat i ett stall som hade det. Kan nog tycka att de är praktiska om hästarna inte ska stå där särskilt mycket, då de ändå är något mjuka så man behöver inte strö lika mycket. Dock är de inte så mjuka att jag inte hade velat ströa upp som vanligt om hästen stod där någon längre stund. Luften märkte jag ingen skillnad på, ljudet är klart att det blev mildare jämfört med betong men inte en välströdd box. Är hästen rörig och trampar upp till betongen så kan de också vara bra (men är hästen såpass rörig så bör man kanske tänka på andra lösningar att hålla den istället). Annars ser jag inga vidare fördelar med dem jämfört med en välströdd box, tvärt om så vill jag helst undvika onödig plast/gummi.

Kortfattat så är det inget jag hade använt, men det finns användning för dem iaf i stora stall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 084
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 238
Senast: Alexandra_W
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 244
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna