Vilket sparkonto?

nyttnick

Trådstartare
Jag har en del pengar - typ buffertpengar - som jag vill få ränta på, men som inte kan vara låsta. Där de ligger nu, i ett flexspar, kommer möjligheten till rörlig ränta och fria uttag att försvinna och endast fasträntekonton kommer att finnas kvar. Så jag säker ny bank med insättningsgaranti och högre ränta än min vanliga bank. Gärna ränteutbetalning månadsvis, men det är inte ett skall-krav.

Jag försöker titta mig omkring och det finns ju många att välja på, men omdömen om dessa är oftast ganska dåliga. Är de stora aktörerna som Avanza, resurs, svea, nordnet m fl så dåliga?

Var sparar ni?

Har ett konto hos Ikano och ett hos Resurs

Räntan är bättre hos Resurs (även om det inte skiljer mycket så är Ikano hela tiden ett snäpp lägre.

Jag har Volvofinans sparkonto, just nu 2,25%. Ränteutbetalning årsvis. Fria uttag.
Jag har också ett ISK för mer långsiktigt sparande på Avanza och har inte hört något negativt om dem. Men deras sparkonto har sämre ränta.

Jag har SBAB. Räntan är inte högst - 2% just nu - men jag är nöjd. Känns tryggt, och appen, överföringar etc funkar bra.

Jag har också Volvo. Sen har även Lysa ett sparkonto som jag egentligen inte vet varför jag tyckte att jag behövde men jag har det också.
Har haft volvos sparkonto i många många år, aldrig varit några problem. :)

Jag har Froda via Avanza. Det var viktigt för mig att ha fria uttag, insättningsgaranti, och att räntan betalas ut varje månad i stället för årsvis. :) har varit ganska mycket upp och ner på räntan, men den har hållit sig mellan 1,9-2,2 ungefär. För mig är det mer värt att få utbetalt varje månad än att ha 0,1% mer i ränta och utbetalning en gång om året.

Jag har ett via Avanza (collector) som nu har 1,95% i ränta. Fria uttag och månadsutbetalning på räntan. Enda nackdelen är att det tar några timmar att få över pengarna till ordinarie bank, beroende på när du gör överföringen kan det bli nästa dag

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 929
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 372
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Vill öppna ett vanligt sparkonto i en annan bank än den jag har (Swedbank) med så bra ränta som möjligt (inser att det inte är så himla... 2
Svar
36
· Visningar
2 795
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka