En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas de blev rätt lista nu.
I övrigt har jag en pissig vecka med mens, förkylning ( och troligen i startgropen för en halsböld enligt läkarna igår, så vi får se vart detta bär hän i helgen), hunden är halt och på det öser regnet ner bara för att matcha mitt humör.
"Drar täcket över huvudet och gömmer mig"

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
Evina - ÄL 17/5, BIM 31/5 ca. Försök nr 4 efter missfall, 28 år, inga barn
robl - ÄL 20/5 BIM 3/6 Försök nr 13, 24 år, inga barn
paprika - ÄL 23/5 BIM 3/6, Försök nr 5, 28 år, inga barn
MEJ84 - ÄL 25/5, BIM 10/6. Försök nr 10, 31 år, inga barn
Flutterdash ÄL 27/5 (beräknad) BIM 10/6, 27 år, 8:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 28/5 BIM 13/6, Försök nr 22, 29 år, inga barn
Safir - ÄL 30/5 BIM 13/6, Försök nr 10, 28 år, inga barn
Terqa - ÄL 30/5 BIM 13/6, inga försök än, 32 år, ett barn
Humla - ÄL 31/5 BIM 15/6, Försök nr 2, 30 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 1/6 BIM 15/6, Försök 2, 30 år, inga barn
ninsan- ÄL 1/6, BIM 15/6?, första försök efter tidigt MF, 31 år, inga barn
Whirlie - ÄL 8/6 BIM 22/6. Försök nr 13, 36 år, inga barn.
Hyldeblomst - ÄL runt 14/6 BIM 28/6. Försök nr 5 efter missfall, 31 år, inga barn
Mikatela - ÄL 12/6 BIM 28/6. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 15/6, BIM 30/6. Försök 3, snart 32 år, inga barn
fia-lisa - ÄL 16/6 BIM 30/6. Försök nr 17 (nr 2 efter MF), 37 år, 1 barn
Is - ÄL 18/6 BIM 3/7, försök nr 5 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
Cynthia - ÄL 28/6 BIM 12/7 Försökt i över ett år, 31 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn

Fast nu tillkommer ju ännu priset för själva IVF:en, frysning av embryo, tre-fyra UL, läkarbesök (ca 100-200€/st) o.s.v.

IVF: 2405€
frysning av embryon 450€

Så det blir nog en ganska stor summa till sist, skulle tippa på uppemot 4000€, altså kring 3000 pund
Vi betalade 32000:- för första försöket och 59000:- för ett paket om tre försök, exklusive mediciner. Ultraljud och läkarbesök inräknade. Sen var det fryskostnad på 4000:- på det och vi fick ett embryo till frysen av alla 75 ägg och det embryot kommer vi aldrig få användning för eftersom förlossningen gick som den gick. Värst är i våra ögon att vi inte får donera det eftersom Sverige har så korkad lag.

Vi betalade 32000:- för första försöket och 59000:- för ett paket om tre försök, exklusive mediciner. Ultraljud och läkarbesök inräknade. Sen var det fryskostnad på 4000:- på det och vi fick ett embryo till frysen av alla 75 ägg och det embryot kommer vi aldrig få användning för eftersom förlossningen gick som den gick. Värst är i våra ögon att vi inte får donera det eftersom Sverige har så korkad lag.

Här får man donera mot ersättning om man vill. Det skulle jag faktiskt kunna tänka mig att göra (min kompis har donerat). I mitt paket hör två UL till, men eftersom jag har så lång väg kommer jag att göra dem i min hemstad. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, ifall jag får rabatt på paketet eller om jag får gå gratis här. Det återstår att se. Ett ul är ändå inte så dyrt, så det spelar nog ingen roll egentligen.

Jag håller helt med. Det är verkligen korkat. Du kan donera ägg och din man spermier men inte ett "färdigt" paket. Slöseri på alla sätt och vis.

Bryter in mitt i donations-diskussionen (sorry!) och ventilerar frustration över ägglossning: Ägget skulle släppt i måndags enligt beräkning, men fick varken symptom eller utslag på test så jag utgick från att det helt enkelt inte blev någon ÄL den här månaden. Och så får jag värsta mega-smärtan idag och testar positivt för ÄL (med min sista äl-sticka så kan tyvärr inte göra någon uppföljnings-testning).

Kan den hoppa fem dagar, bara sådär? :confused: Eller, ja, uppenbarligen kan den ju det. Antar att det får kvala in under "helt normaaalt" tillsammans med allt annat skumt som händer. Sjukt irriterande.

Bryter in mitt i donations-diskussionen (sorry!) och ventilerar frustration över ägglossning: Ägget skulle släppt i måndags enligt beräkning, men fick varken symptom eller utslag på test så jag utgick från att det helt enkelt inte blev någon ÄL den här månaden. Och så får jag värsta mega-smärtan idag och testar positivt för ÄL (med min sista äl-sticka så kan tyvärr inte göra någon uppföljnings-testning).

Kan den hoppa fem dagar, bara sådär? :confused: Eller, ja, uppenbarligen kan den ju det. Antar att det får kvala in under "helt normaaalt" tillsammans med allt annat skumt som händer. Sjukt irriterande.

Ja. Var glad att den släpper iaf ;)

Ja. Var glad att den släpper iaf ;)

Ja, den kan absolut hoppa. Det är ju just därför vissa människor har oregelbunden cykel. Om det varje gång är så ojämt är det nog nåt strul, men det behöver ju inte spela någon roll så länge man faktiskt ägglossar. "Normalt" är det så länge din cykel inte varierar mer än ca 4 dagar.

Man kan ju vissa gånger ha kortvarigt strul t.ex. p.g.a. infektion, annan sjukdom, medicinering, som gör att man hoppar över eller får en kortvarig rubbning i cykeln.

Ja, den kan absolut hoppa. Det är ju just därför vissa människor har oregelbunden cykel. Om det varje gång är så ojämt är det nog nåt strul, men det behöver ju inte spela någon roll så länge man faktiskt ägglossar. "Normalt" är det så länge din cykel inte varierar mer än ca 4 dagar.

Man kan ju vissa gånger ha kortvarigt strul t.ex. p.g.a. infektion, annan sjukdom, medicinering, som gör att man hoppar över eller får en kortvarig rubbning i cykeln.

Jag har ju alltid så vitt jag jag vet haft mer eller mindre oregelbundna cykler och absolut betydligt mer variation än 4 dagar men vart ju ändå gravid av misstagit i 18års åldern (jorde abort) och har ju uppenbarligen ägglosning enligt ÄL test om ön oregelbunden sådan. Men nu har vi varit utan p medel sedan september utan att de tagit sig så borde man kolla upp oregelbundenheten montro?

Jag tycker det är förvånansvärt omodernt att man inte får donera sina embryon i Sverige. Och ett slöseri.
Ja idag är det jättelånga köer på ägg och/eller spermier. Tänk vad man hade kunnat korta dom köerna om man fick lov att använda överblivna embryon.

Jag har ju alltid så vitt jag jag vet haft mer eller mindre oregelbundna cykler och absolut betydligt mer variation än 4 dagar men vart ju ändå gravid av misstagit i 18års åldern (jorde abort) och har ju uppenbarligen ägglosning enligt ÄL test om ön oregelbunden sådan. Men nu har vi varit utan p medel sedan september utan att de tagit sig så borde man kolla upp oregelbundenheten montro?

Det är antagligen, som vanligt, hormonknas. Dock verkar du ju ändå ha flera ägglossningar per år (nu minns jag inte, har du testat med äl-test). Om du ofta har långa cykler, har du då också riklig mens? Har du mensvärk?

Det är antagligen, som vanligt, hormonknas. Dock verkar du ju ändå ha flera ägglossningar per år (nu minns jag inte, har du testat med äl-test). Om du ofta har långa cykler, har du då också riklig mens? Har du mensvärk?

Ja jag använder ÄL test sedan 5 månader tillbaka och de har givit positivt utslag (och mensen har dykt upp som vanligt efter "rätt antal dagar senare" ) trots stor variation på längden av cykeln.
Jag har aldrig riklig mens. Knappt någon mens alls, bara mer rikligt brunaktig typ så behöver nästan aldrig använda mer än trosskydd ich tampong är inte att tänka på. Just det, att jag har väldigt lite mens, har jag dock frågat Gun om för länge sedan och hon jag då pratade med sa att det inte var något att oroasig för.... Men ja mensvärk har jag till och från men inget som jag skulle säga är mer eller mindre än någon annan och absolut inget jag lider av

Ja jag använder ÄL test sedan 5 månader tillbaka och de har givit positivt utslag (och mensen har dykt upp som vanligt efter "rätt antal dagar senare" ) trots stor variation på längden av cykeln.
Jag har aldrig riklig mens. Knappt någon mens alls, bara mer rikligt brunaktig typ så behöver nästan aldrig använda mer än trosskydd ich tampong är inte att tänka på. Just det, att jag har väldigt lite mens, har jag dock frågat Gun om för länge sedan och hon jag då pratade med sa att det inte var något att oroasig för.... Men ja mensvärk har jag till och från men inget som jag skulle säga är mer eller mindre än någon annan och absolut inget jag lider av
Då låter det ju absolut som att du har ägglossning, men att det ibland tar lite längre tid för äggen att mogna.

• Gilla
Reactions: Is
Nya ÄL-test beställda. Mensen slut om ett par dagar, sambon kommer hem för 8 veckors sommarlov på fredag. Om cykeln fortsätter som nu har vi tre chanser på oss att försöka innan han ska börja pendla igen. Hoppas dock det inte behövs alla försök.

Tar ni något extra tillskott nu när ni försöker bli gravida?
Jag har folsyratillskott på recept, då jag pga sjukdom haft brist tidigare. Ska nog prata med apotekspersonal sen, finns ju speciella tillskott för just gravida men där ingår ju också folsyra, måste dock jämföra hur mycket.
Nu är det ju sommar och rätt ljust, men till hösten kommer jag börja med d-vitamintabletter igen (också på recept från läkare).

Jag äter d-vitamin i rejäl dos samt multivitamin och extra C-vitamin och magnesium. Tidigare åt jag skild folsyretablett, men slutade då jag började med multivitaminen som innehåller tillräcklig dos folsyra.

Nya ÄL-test beställda. Mensen slut om ett par dagar, sambon kommer hem för 8 veckors sommarlov på fredag. Om cykeln fortsätter som nu har vi tre chanser på oss att försöka innan han ska börja pendla igen. Hoppas dock det inte behövs alla försök.

Tar ni något extra tillskott nu när ni försöker bli gravida?
Jag har folsyratillskott på recept, då jag pga sjukdom haft brist tidigare. Ska nog prata med apotekspersonal sen, finns ju speciella tillskott för just gravida men där ingår ju också folsyra, måste dock jämföra hur mycket.
Nu är det ju sommar och rätt ljust, men till hösten kommer jag börja med d-vitamintabletter igen (också på recept från läkare).

Har du haft D-vitaminbrist så hade jag börjat äta dom med en gång.

Det finns studier som påvisar att D-vitaminer kan förbättra äggkvaliten.

D-vitamin är generellt bra/nödvändiga för fortplantning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar