Tratt och vattenskål

Silver Girl

Trådstartare
Hunden har fått hotspot och därmed tratt. Självklart är allt elände just nu. Hon tycker hon knappt kan röra på sig och fattar inte hur hon ska kunna kissa utan att ordentligt kunna lukta sig till rätt ställe. Men det löser sig nog när hon blir tillräckligt nödig.

Men hur gör jag med vatten? Veterinären sa bara att de brukar kunna äta och dricka med tratt. När hon fick mat välte hon direkt skålen med kanten av tratten, så jag fick ta av medan hon åt. Hon ville inte ha vatten just då. Och jag vill ju inte att hon välter ut massa vatten på golvet. Hur har ni andra gjort.

Hon låter inte såret vara utan tratt om jag inte lägger förband på det, och det ska ju luftas. Tänker dock att jag kanske gör det över natten så vi får sova

Man kan sätta vatten i maten och ge lite fler små portioner över dagen så får de i sig bra med vätska ändå. Om vattenskålen är tillräckligt tung och stadig så den inte välter så lätt så brukar de kunna komma på hur de ska dricka så småningom. Jag har kört på en gjutjärnsgryta.

Ute vid rastning kan hon kanske få vara utan tratt om hon är i koppel dvs under strikt uppsikt?

Plockade fram ringen och den funkar ok när jag har uppsikt. Hon når såret men får lite motstånd och är inte lika snabb så jag kan säga till henne. Och hon kunde kissa och dricka. Helt utan går hon knappt framåt utan vill bara slicka på såret även utomhus.
Så vi kör ring på promenader och när jag har koll. Får bli tratt när hon är inne på dagis eller helt ensam.

Hunden har fått hotspot och därmed tratt. Självklart är allt elände just nu. Hon tycker hon knappt kan röra på sig och fattar inte hur hon ska kunna kissa utan att ordentligt kunna lukta sig till rätt ställe. Men det löser sig nog när hon blir tillräckligt nödig.

Men hur gör jag med vatten? Veterinären sa bara att de brukar kunna äta och dricka med tratt. När hon fick mat välte hon direkt skålen med kanten av tratten, så jag fick ta av medan hon åt. Hon ville inte ha vatten just då. Och jag vill ju inte att hon välter ut massa vatten på golvet. Hur har ni andra gjort.

Hon låter inte såret vara utan tratt om jag inte lägger förband på det, och det ska ju luftas. Tänker dock att jag kanske gör det över natten så vi får sova
Häll vatten på maten och ge henne några dagar att vänja sig. Min erfarenhet är att de lär sig snabbt hur de ska göra med tratt på 🙂

Nu verkar du ha hittat en bra lösning, men annars brukar det hjälpa mycket när man höjer upp mat- och vattenskål från golvet ☺️

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 214
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
508
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka