En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nya ÄL-test beställda. Mensen slut om ett par dagar, sambon kommer hem för 8 veckors sommarlov på fredag. Om cykeln fortsätter som nu har vi tre chanser på oss att försöka innan han ska börja pendla igen. Hoppas dock det inte behövs alla försök.

Tar ni något extra tillskott nu när ni försöker bli gravida?
Jag har folsyratillskott på recept, då jag pga sjukdom haft brist tidigare. Ska nog prata med apotekspersonal sen, finns ju speciella tillskott för just gravida men där ingår ju också folsyra, måste dock jämföra hur mycket.
Nu är det ju sommar och rätt ljust, men till hösten kommer jag börja med d-vitamintabletter igen (också på recept från läkare).

Nu äter jag mycket multivitaminer pga min GBP men även magnesium, D-vitamin, folsyra, järn och rosenrot.

Min folsyra ligger på 33, ska vara över 8 men det är en bit kvar till "för mycket". D-vit har jag brist på året om men på överviktsenheten tycker de värdena är fina fastän det är brist enligt labbets skala.

Jag glömmer emellanåt alla piller.

Det enda jag fick fram då jag sökte på folsyra förra året var att de som ätit en högre dos än den rekommenderade i Sverige löpte en liiten högre risk för tvillingar. Tror det var över 400 mikrogram eller vad det nu är. Nåväl var en amerikansk studie. Huruvida den är tillräckligt stor för att vara tillförlitlig låter jag vara osagt.

Det enda jag fick fram då jag sökte på folsyra förra året var att de som ätit en högre dos än den rekommenderade i Sverige löpte en liiten högre risk för tvillingar. Tror det var över 400 mikrogram eller vad det nu är. Nåväl var en amerikansk studie. Huruvida den är tillräckligt stor för att vara tillförlitlig låter jag vara osagt.
Med en mormor som var tvilling med trillingsyskon tänker jag mao inte äta ett dugg folsyra för mycket :p

Jag äter D-vitamintillskott och multivitamin, ibland järn. Dock inte främst pga försöken att skaffa barn.

Finns det något extra era män tar?

Mensen kom, 3 dagar sen (lika sen som ägglossningen).

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
Evina - ÄL 17/5, BIM 31/5 ca. Försök nr 4 efter missfall, 28 år, inga barn
robl - ÄL 20/5 BIM 3/6 Försök nr 13, 24 år, inga barn
MEJ84 - ÄL 25/5, BIM 10/6. Försök nr 10, 31 år, inga barn
Flutterdash ÄL 27/5 (beräknad) BIM 10/6, 27 år, 8:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 28/5 BIM 13/6, Försök nr 22, 29 år, inga barn
Safir - ÄL 30/5 BIM 13/6, Försök nr 10, 28 år, inga barn
Terqa - ÄL 30/5 BIM 13/6, inga försök än, 32 år, ett barn
Humla - ÄL 31/5 BIM 15/6, Försök nr 2, 30 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 1/6 BIM 15/6, Försök 2, 30 år, inga barn
ninsan- ÄL 1/6, BIM 15/6?, första försök efter tidigt MF, 31 år, inga barn
Whirlie - ÄL 8/6 BIM 22/6. Försök nr 13, 36 år, inga barn.
Hyldeblomst - ÄL runt 14/6 BIM 28/6. Försök nr 5 efter missfall, 31 år, inga barn
Mikatela - ÄL 12/6 BIM 28/6. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 15/6, BIM 30/6. Försök 3, snart 32 år, inga barn
fia-lisa - ÄL 16/6 BIM 30/6. Försök nr 17 (nr 2 efter MF), 37 år, 1 barn
Is - ÄL 18/6 BIM 3/7, försök nr 5 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
paprika - ÄL 21/6 BIM 5/7, Försök nr 6, 28 år, inga barn
Cynthia - ÄL 28/6 BIM 12/7 Försökt i över ett år, 31 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn

Gaaah! Jag har räknat fel, så mina stickor tar slut om 1,5 dygn (3 kvar). En ny beställning lär ju inte hinna fram i tid, så jag får väl köpa rfsus i mataffären. Suck.

Gaaah! Jag har räknat fel, så mina stickor tar slut om 1,5 dygn (3 kvar). En ny beställning lär ju inte hinna fram i tid, så jag får väl köpa rfsus i mataffären. Suck.
Jag har beställt från gravidkollen. Beställer du nu inatt kommer de på tisdag (i alla fall har jag fått dem dagen efter beställning).

Är detta normalt? 20-21 maj testade jag positivt på ÄL-test. Enligt kalendern så skulle mensen kommit i Torsdags/Fredags. Fortfarande inte fått någon.

Nyss så kissade jag på både ÄL-sticka och gravid-sticka trots att sannolikheten är lika med noll att jag skulle vara gravid då vi inte alls haft några sånna aktiviteter då jag varit jättesjuk,gravtest var såklart helt negativt, men äl var fullt positivt igen? Nästan lika starkt som kontrollstrecket.

Får jag ÄL igen nu,ca 17 dagar efter senaste? Utan mens emellan?

Slutade med piller i november (för jag vill inte peta i mig massa hormoner längre) och mensen har varit helt stabil feb,mars,april maj..

Kan den ge utslag pga mensen är på g? Fel på test?

Är detta normalt? 20-21 maj testade jag positivt på ÄL-test. Enligt kalendern så skulle mensen kommit i Torsdags/Fredags. Fortfarande inte fått någon.

Nyss så kissade jag på både ÄL-sticka och gravid-sticka trots att sannolikheten är lika med noll att jag skulle vara gravid då vi inte alls haft några sånna aktiviteter då jag varit jättesjuk,gravtest var såklart helt negativt, men äl var fullt positivt igen? Nästan lika starkt som kontrollstrecket.

Slutade med piller i november (för jag vill inte peta i mig massa hormoner längre) och mensen har varit helt stabil feb,mars,april maj..

Om strecket inte är lika starkt eller starkare än teststrecket är testet negativt. Mensen dyker sannolikt upp om någon dag.

När blev testet negativt igen efter ägglossning? Ägget släppte sannolikt 22 eller 23.5, och lutealfasen kan variera i längd med ett par dagar.

Sen vill jag gärna veta ifall du alltid är regelbunden? Cykellängd? PCOS?

Jag har beställt från gravidkollen. Beställer du nu inatt kommer de på tisdag (i alla fall har jag fått dem dagen efter beställning).
Jo, jag brukar få mon beställning fort, men det lär ju hända nåt nu, bara för att... (Postgången strular här till och från.)

Så typiskt med dålig koll precis då appen påstår att den fertila perioden börjat och ägglossning bör komma.

Äl-test kan också ge utslag för graviditet, det gjorde det för mig. Så testa med gravtest med morgonurin idag eller imorgon!

@Fibusen
fast har ni inte haft sex alls så är det nog som em-pierre skriver.
Men annars så gav mina äl-stickor utslag före gravtestet gjorde det...

Jag har nästan alltid två streck på LH-test. Men de varierar i styrka.

Här trodde jag ju att det skulle hjälpa att boka tid hos gyn men icke. Å andra sidan bra eftersom det blir uppenbart att jag inte överdriver.

Blodcentralen här har akut brist men jag är nog dum om jag försöker lämna blod just nu.

Om strecket inte är lika starkt eller starkare än teststrecket är testet negativt. Mensen dyker sannolikt upp om någon dag.

När blev testet negativt igen efter ägglossning? Ägget släppte sannolikt 22 eller 23.5, och lutealfasen kan variera i längd med ett par dagar.

Sen vill jag gärna veta ifall du alltid är regelbunden? Cykellängd? PCOS?

Var helt blankt på eftermiddagen den 23. Tyvärr glömde jag testa den 22,men det var en tydlig stegring 20 till 21 maj.

Har ätit p-piller i 15 år nästan, slutade med dom i november, mensen strulade lite Jan och feb,men har sen kommit helt regelbundet,har som mest diffat 24 timmar. Cykeln har legat på 28 - 29 dagar.

Jag har nästan alltid två streck på LH-test. Men de varierar i styrka.

Här trodde jag ju att det skulle hjälpa att boka tid hos gyn men icke. Å andra sidan bra eftersom det blir uppenbart att jag inte överdriver.

Blodcentralen här har akut brist men jag är nog dum om jag försöker lämna blod just nu.
Frågan är ju om ditt blodvärde ens tillåter att du lämnar. Jag har blivit nekad när jag haft för dåliga värden.

Mvh Miks

Var helt blankt på eftermiddagen den 23. Tyvärr glömde jag testa den 22,men det var en tydlig stegring 20 till 21 maj.

Har ätit p-piller i 15 år nästan, slutade med dom i november, mensen strulade lite Jan och feb,men har sen kommit helt regelbundet,har som mest diffat 24 timmar. Cykeln har legat på 28 - 29 dagar.

Om ni faktiskt inte har haft sex alls så kommer mensen säkert idag. Om ni har haft sex så finns det ett trevligt alternativ: du är gravid, men testar inte positivt ännu. Det andra alternativet är att du aldrig hade någon ägglossning, och då kommer mensen inom två veckor, vanligtvis.

Hade du tydliga äl-känningar? Kanske du faktiskt har ägglossning nu i dagarna? Testa idag också, och se vartåt det bär. Hade du starkare streck än kontrollstrecket vid tidpunkten för din egentliga ägglossning, eller var det som nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 110
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar