En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju mycket lågt AMH (mindre än 0,2 knappt mätbart alltså) och skall egentligen inte kunna bli gravid. Men med fyra barn hemma efter fem graviditeter sen 2008 (och då har jag ammat barnen till ca 9 månader ålder (ingen ägglossning då)).
Fick detta skickat till mig av en bekant idag. Det skulle kunna förklara varför vissa har problem med lågt AMH och vissa inte.
Jag skulle vilja se en studie på ett stort antal kvinnor som nyss varit gravida (blivit gravida på normal väg och fött ett levnadsdugligt barn) där man kollar AMH och ser hur lång tid de tog innan de blev gravida. Har inte hittat någon sådan studie.

De kvinnor som har problem med lågt AMH hamnar ju många gånger hos fertilitetskliniker och då har man kanske dragit felaktig slutsats.

@em-pirre, @lil-sis ni brukar ju ha kloka funderingar och kommentarer och dessutom en massa kunskap :)

Nybildning av äggceller?

Forskare har länge trott att det inte sker någon nybildning av äggceller och att man har de äggceller man föds med hela livet. Nya rön har nu visat att det kan vara fel.

Människan föds med ungefär två miljoner ägganlag det vill säga folliklar. Man har länge vetat om att en del folliklar degenererar, alltså att ägganlag skrumpnar bort och blir odugliga. Men man har inte känt till hur snabbt folliklarna har blivit odugliga. I en studie av Johnson med flera (2004) kunde man konstatera att de degenererande folliklarna försvinner helt på en dag. Man beslöt sig då för att räkna de degenererande folliklarna och de fina, kvarvarande folliklarna. Man fann då att det totala antalet degenererande folliklar fram till dag 40 var mycket större än det totala antalet fina folliklar. Men vid dag 40 fanns det ändå 2000 fina folliklar kvar. Slutsatsen blev att det måste komma nya folliklar någonstans ifrån.

På äggstocksytan fann man ovala celler som man inte tidigare undersökt. Cellerna testades på olika sätt för att utröna om de skulle kunna vara stamceller med uppgift att förnya äggförrådet. Undersökningarna visade att det skulle kunna förhålla sig på det sättet. Testerna som genomfördes på möss visade att 89 folliklar försvinner varje dygn, samtidigt återbildas 77 stycken per dygn. Nettoförlusten är alltså 12 folliklar per dygn hos mus.

De här testerna tyder på att ägganlagen förnyas i äggstockarna och att man inte är begränsad till dom ägganlag man föds med. Om de nya forskningsrönen skulle visa sig riktiga kan det betyda att dom här ovala stamcellerna kan användas för transplantationer bland annat till kvinnor som är infertila på grund av att de har för få ägganlag, till exempel kvinnor med Turners syndrom. Tidigare har man trott att kvinnans ägganlag ligger i vilande meiosfas ända från fosterstadiet tills hon når klimakteriet. Det har bland annat varit en av teorierna om varför det är vanligare att äldre mödrar föder barn med Downs ́syndrom. De här forskningsresultaten skulle kunna vända upp och ner på de teorierna.

Min läkare på Linné har doktorerat i äggreserv och det området men det var ju inte igår direkt.
Om jag förstod det rätt så var det inget man har tänkt börja med imorgon direkt utan det är bara precis i "Det är något som inte uppför sig riktigt som det inte borde" stadiet. Alltså låååångt kvar till något konkret.

Jag vet att utomlands har man på många kliniker gått ifrån att lägga stor vikt vid AMH. Däremot vet jag att man kan vara svårstimulerad när man har lågt AMH. Det kan ju ställa till det lite när man gör IVF.

Jag har ju gått och klurat på mitt låga AMH väldigt länge. Har bla varit inne på tanken att ta kontakt med Linne och den jag tror är "din läkare" bara för att ha någon kunnig att fråga. Men jag vet inte riktigt om det är "passande". Fast jag är ju så nyfiken.

Visst är det svårt med statistik på individnivå men här pratar vi om något som borde vara så gott som omöjligt där jag lyckas gång på gång.

Det var därför jag frågade om du gick på Linne förut. Tänkte att du kanske hade kunnat frågat din läkare vid något passande tillfälle om hur sjutton det är möjligt :p:o

Om jag förstod det rätt så var det inget man har tänkt börja med imorgon direkt utan det är bara precis i "Det är något som inte uppför sig riktigt som det inte borde" stadiet. Alltså låååångt kvar till något konkret.

Jag vet att utomlands har man på många kliniker gått ifrån att lägga stor vikt vid AMH. Däremot vet jag att man kan vara svårstimulerad när man har lågt AMH. Det kan ju ställa till det lite när man gör IVF.

Jag har ju gått och klurat på mitt låga AMH väldigt länge. Har bla varit inne på tanken att ta kontakt med Linne och den jag tror är "din läkare" bara för att ha någon kunnig att fråga. Men jag vet inte riktigt om det är "passande". Fast jag är ju så nyfiken.

Visst är det svårt med statistik på individnivå men här pratar vi om något som borde vara så gott som omöjligt där jag lyckas gång på gång.

Det var därför jag frågade om du gick på Linne förut. Tänkte att du kanske hade kunnat frågat din läkare vid något passande tillfälle om hur sjutton det är möjligt :p:o

Mina Gun har båda två påpekat att AMH kan visa på dålig äggreserv, men att det inte alls behöver betyda något med ett dåligt värde. De har inte gått djupare in på detta, och jag har inte frågat heller.

Det är väl lite som med progesterontest. Tar man det någon dag för tidigt eller för sent så kan det visa helt fel. Och har man inte exakt koll på sin cykel så är det svårt att hitta rätt testdag. Ofta får man direktiv av Gun om att testa en viss cykeldag, vilket kan bli helt tokigt. Jag valde dag själv, helt beroende på vilken dag äl inträffade på.

kl

Jag hämtade ut första ampullen igår, och döm om min förvåning då den kostade bara 180€, och apotekaren frågade ifall jag uppnått taket redan. Så det är ju goda nyheter för min ekonomi! Efter att ha hämtat ut allt kommer jag att nå taket. Yay! Jag som trott att dessa mediciner inte ersätts, och inte sänker taket.

Det nyper i äggstockarna :rofl: Mest i den vänstra. Vet de inte om att man inte ska ägglossa på provera?

Får kolla med sticka när jag kommer hem.

Känner starkt att jag skiter i detta nu. Bara så less på att gå och känna efter hela tiden. Nej nu ska jag släppa detta och dricka rose och hoppa höga hinder med min fina häst och se fördelen med att vår lilla familj reser lätt och billigt och äta massor med ost och luft torkad skinka.
jävla skitbuss- jag vill liks inte åka med dig ändå!

Känner starkt att jag skiter i detta nu. Bara så less på att gå och känna efter hela tiden. Nej nu ska jag släppa detta och dricka rose och hoppa höga hinder med min fina häst och se fördelen med att vår lilla familj reser lätt och billigt och äta massor med ost och luft torkad skinka.
jävla skitbuss- jag vill liks inte åka med dig ändå!

Jag förstår dig. Känner likadant. Orkar inte gå runt och vänta på något hela tiden. Så nu ska jag intala och övertala mig själv om att vi i sommar endast har sex för att vi vill och att det är härligt. Inte med minsta tanke på datum och om det inträffar kring ÄL. Ska se hur det experimentet fungerar... :crazy:;)

Jag förstår dig. Känner likadant. Orkar inte gå runt och vänta på något hela tiden. Så nu ska jag intala och övertala mig själv om att vi i sommar endast har sex för att vi vill och att det är härligt. Inte med minsta tanke på datum och om det inträffar kring ÄL. Ska se hur det experimentet fungerar... :crazy:;)
Du blir säkert gravid första cykeln ;)

Låter ganska sunt, sommaren är en trevlig tid och det är alldeles säkert nyttigt för vissa personer att sluta tänka en tid.

Jag blir inte klok på dessa flytningar! Fick ju utslag på ÄL-test i måndags förra veckan, lite slemmiga flytningar. Men sen avtog inte flytningarna utan de har fortsatt, har de ffr. Fattar nada. Borde de inte sluta? Eller har är min kropp jätteknas? Jag fattade det som att man har ÄL-flytningar några dagar innan ÄL och några dagar efter? Eller kan man ha slemmiga flytningar fram till mens? Blir knäpp på detta! :(
Säger som @Ray , jävla skitbuss!

• Gilla
Reactions: Ray
Sen kan du säga till alla att det bara är att slaaapnaaa aaaav och inte tääääänka pååå deeet

:D:D

Jag blir inte klok på dessa flytningar! Fick ju utslag på ÄL-test i måndags förra veckan, lite slemmiga flytningar. Men sen avtog inte flytningarna utan de har fortsatt, har de ffr. Fattar nada. Borde de inte sluta? Eller har är min kropp jätteknas? Jag fattade det som att man har ÄL-flytningar några dagar innan ÄL och några dagar efter? Eller kan man ha slemmiga flytningar fram till mens? Blir knäpp på detta! :(
Säger som @Ray , jävla skitbuss!
Fullt normalt! (Hade du trott något annat :D)

(Viskar det jag skriver nedanför här jättetyst för att du inte skall få falska förhoppningar :o)
Sen är det så att om man blir gravid så är det vanligt att man får flytningar mycket tidigt i graviditeten också.....

Fullt normalt! (Hade du trott något annat :D)

(Viskar det jag skriver nedanför här jättetyst för att du inte skall få falska förhoppningar :o)
Sen är det så att om man blir gravid så är det vanligt att man får flytningar mycket tidigt i graviditeten också.....

Hehe, som vanligt då, aaaaaaaallt är nooooooormaaaaaaalt. Näe, jag vågar inte hoppas nått alls, men ska försöka hålla mig till att testa tidigast på måndag. Vore ju underbart om jag är gravid igen, och efter missfallet och allt. Och att jag kan få vara med om en graviditet och förlossning och allt vad det innebär med att vara mamma i resten av mitt liv. Just nu känns det bara som en dröm som aldrig kommer att gå i uppfyllelse.

@ninsan Här har det också varit rejält slemmiga flytningar, framförallt i måndags då det var mycket mer än vad jag någonsin haft. Idag var det en liiiten skvätt blod i trosorna. Så såklart börjar man hoppas lite. Även om det inte stämmer överens med BIM.

Så lite hoppfull har jag varit, tills jag kom på att halvvättern-strapatsen i helgen säkert stört floran och faunan där nere ganska ordentligt (ovanliga flytningar?). Och att jag gjort lite sommarfrisyr där nere i morse och säkert råkat skära mig lite. Så det finns nog, för min del, heeeelt naturliga förklaringar till det inträffade. Suck!

Har inte hört något om remissen ännu, förutom ett brev om att den kommit in och att det skulle dröja 4-6 veckor. Men det borde det ha gjort nu. Min förhoppning står egentligen till den.

@ninsan Här har det också varit rejält slemmiga flytningar, framförallt i måndags då det var mycket mer än vad jag någonsin haft. Idag var det en liiiten skvätt blod i trosorna. Så såklart börjar man hoppas lite. Även om det inte stämmer överens med BIM.

Så lite hoppfull har jag varit, tills jag kom på att halvvättern-strapatsen i helgen säkert stört floran och faunan där nere ganska ordentligt (ovanliga flytningar?). Och att jag gjort lite sommarfrisyr där nere i morse och säkert råkat skära mig lite. Så det finns nog, för min del, heeeelt naturliga förklaringar till det inträffade. Suck!

Har inte hört något om remissen ännu, förutom ett brev om att den kommit in och att det skulle dröja 4-6 veckor. Men det borde det ha gjort nu. Min förhoppning står egentligen till den.

När jag blev gravid så hade jag en liiiiiten blödning, två-tre dagar innan jag testade positivt, gammalt blod var det. Var helt övertygad om att det var mens, men det kom inget mer. :)

Och nu börjar mensvärken jag haft i två jävla veckor öka på och humöret är icke att leka med... såååååååå tråkigt att jag leker med tankeb att börja med cerazette igen och slippa det:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 100
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30