Efterdrar du hjulbultarna efter 50 km?

Alla verkstäder jag haft med att göra drar med moment eller kollar för hand att det inte sitter för hårt, jag har aldrig varit med om att jag inte kan få loss bultarna för hand själv.
Jag kan ha haft otur och att de flesta gör rätt, det är inte omöjligt, men jag litar inte på dem efter att ha kollat med momentnyckel.

Alla verkstäder jag haft med att göra drar med moment eller kollar för hand att det inte sitter för hårt, jag har aldrig varit med om att jag inte kan få loss bultarna för hand själv.

Det har hänt mig flera gånger. Numer byter vi nästan alltid hemma men hade tjänstebilen inlämnad i våras eftersom jag ändå köpte nya däck, och det var nära att maken inte lyckades få av dem nu i höst. Å han är STARK. Jag hade aldrig klarat det!

I Sverige? :D

Nä, men materialet är väl detsamma, det som skiljer är ju främst mönstret, som är anpassat för vinterväglag och därmed gör däcken mindre säkra på sommarvägar.

Materialet är inte detsamma i sommar- resp vinterdäck. Det är olika gummiblandningar. Sommardäck blir för hårda under vintern och vinterdäck (även dubbfria) blir för mjuka på sommaren.

Men hur sjutton har du lyckats med det?
Jag kan inte ens minnas att jag känner mer än nån som haft punka under körning (på bilen, på gamla släp som mest står har det ju hänt). Jag har haft hjul som lossat (pga att personen ifråga helt glömt dra åt hjulbultarna efter att ha fixat med bilen), bromsar som låst sig, motor som inte varit ordentligt fastdragen(!) (efter service på verkstad, resulterade i skrotad bil), och en bil som tvärdog under körning lite då och då när den tyckte det var för blött ute. Aldrig punka.

Numera kör jag nästan bara i så högtrafikerade områden att jag inte skulle drömma om att byta vid vägkanten. Får vi punka så kommer jag, förmodligen med fara för livet, traska ut med varningstriangeln, sätta mig i bilen och trycka på "hämta mig"-knappen.

Jag vet inte om 8 års arbete med uppfinnande och utveckling av däcktrycksövervakningssystem gav Gudarna anledning att pröva mig extra. 14 av 17 punkteringarna dessutom inträffade under just denna period i mitt liv, endast 3 tillkommande sedan hösten 2007. Kört runt 70000 mil privat och säkert 5000 mil till i tjänsten sedan körkortet togs.

Tack vare, eller trots den här tråden, så lyckades min unge tappa ett hjul nu ikväll :nailbiting:. Det var ett meck att få tillbaks det kan jag lova, råsänkt bil med två dec kjolar runtom...

Ja, jag vet att man bör göra det, men jag har slarvat vissa år. Även vinterdäcken har aluminiumfälg och då är det tydligen extra viktigt att det görs. Men jag känner mig så dum...Åka förbi och säja "hej kan ni dra åt bultarna?" Ja jag är rädd att vara till besvär. Jag kanske stör. Jag vill ha en tid bokad helst.
Du kan ju efterdra själv? Bara ta ett för saken avsett verktyg och känna om de sitter ;)

Jag kör 6000 mil om året och har gjort åtm de senaste 12-15 åren å har aldrig haft punktering... tur el otur?
Tror att turen är inblandad.

Jag har haft ett gäng punkteringar på olika bilar. Likaså folk i min närhet.
Aldrig någonsin vid färd på stora vägar. Det är i stadsmiljö eller småvägar. Vanligast är att jag hittar bilen med lite dåligt lufttryck och det visar sig sitta en skruv/spik i däcket.

Byter på verkstad och har aldrig efterdragit. Dubbfria vinterdäck (bor i södra delen av landet). Har kunnat byta däck men nuvarande bil har inget reservdäck, endast lagningssats. Jag har fått punktering en gång på sistone - det löstes smidigt med assistansförsäkringen. Hua för att stå vid vägkanten i skitväder!

Byter på verkstad och har aldrig efterdragit. Dubbfria vinterdäck (bor i södra delen av landet). Har kunnat byta däck men nuvarande bil har inget reservdäck, endast lagningssats. Jag har fått punktering en gång på sistone - det löstes smidigt med assistansförsäkringen. Hua för att stå vid vägkanten i skitväder!
Jag byter själv eller fixar luft.

Men ett par gånger har jag gått bet. Som den gången utan reservdäck och däcker var sprucket. Jag körde på en väldigt liten, mycket gropig grusväg. Märkte inte punkteringen förrän jag kom ut på slät väg och då hade jag redan sabbat däcket.

En annan gång hade jag makens bil. Däck fanns, fälgkors fanns. Men ingen domkraft! Maken skickade sitt företags servicebil att hjälpa mig. Själv var han många mil bort. Bussiga jobbarkompisar!

Vägkanten är inget bra ställe. Däckbyte görs på säker plats. Även ett punkterat däck kan rullas på i sakta mak.

Kommer man inte av stora vägen är assistans enda tänkbara. Passerade motorvägen vid SkånesFagerhult en gång precis efter att en däckbytare svepts med av lastbilsförare med dålig uppmärksamhet. Tragiskt att se en hel familj i chock. (Informationen om vad som hänt kom strax efteråt på radion)

Vägkanten är inget bra ställe. Däckbyte görs på säker plats. Även ett punkterat däck kan rullas på i sakta mak.

Kommer man inte av stora vägen är assistans enda tänkbara. Passerade motorvägen vid SkånesFagerhult en gång precis efter att en däckbytare svepts med av lastbilsförare med dålig uppmärksamhet. Tragiskt att se en hel familj i chock. (Informationen om vad som hänt kom strax efteråt på radion)

Instämmer, på en hårt trafikerad väg finns det inte en suck att jag kliver ur bilen. Det finns ju tom folk som mejar in i en stillastående bil för att de inte sett den :crazy:

Instämmer, på en hårt trafikerad väg finns det inte en suck att jag kliver ur bilen. Det finns ju tom folk som mejar in i en stillastående bil för att de inte sett den :crazy:

Därav anledning att just kliva ur bilen? ;)

(Nej inte för att ställa sig på vägen och börja meka naturligtvis, men för att flytta sig till ett mer betryggande avstånd från vägen.)

Därav anledning att just kliva ur bilen? ;)

(Nej inte för att ställa sig på vägen och börja meka naturligtvis, men för att flytta sig till ett mer betryggande avstånd från vägen.)
Och att sätta ut varningstriangeln, det är det den är till för :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 041
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 547
Senast: Saeta
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 952
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar