Jag har nog kommit fram till att som flera skrivit, största problemet är kanske inte bara att liten föredrar pappa. Utan att pappa inte tycker om liten. Han har tvivlat lite innan på det här med papparollen och jag har försökt peppa honom och lägga noll press och säga att sånt kommer med tiden och att många män kan ha svårt att anknyta första månaderna osv. Men nu har liten levt igenom ytterligare några månader och pappa förklarade igår att han inte känner nåt för honom. Han tycker att allt med liten är tråkigt och jobbigt och han vill inte ha honom alls, säger att han egentligen aldrig ville ha barn (som vissa vet gjorde vi IVF.. vi hade gott om tid att fundera på saken så att säga). Och han tycker att eftersom jag tycker om liten så tycker jag ju att allt omhändertagande är "kul" (vilket jag absolut inte tycker- jag älskar ungen nåt enormt men jag kan ju ändå tycka att det är sisådär roligt att dra vagn me skrikande unge eller torka kräks eller sitta på barnakuten när febern går i taket osv).
Och det gör mig så otroligt ledsen, för litens skull Jag växte upp med en pappa som inte brydde sig särskilt mycket om mig pga infekterad skilsmässa med min mor och korkad stolthet, vi hade väldigt lite kontakt mina första år. Och jag bär med mig det och jag tror jag har vad de kallade för att min självkänsla baseras på hur jag presterar. Jag avskyr mig själv när jag inte lyckas med saker. Och jag tror det har mycket att göra med att mina föräldrar aldrig tyckte om mig villkorslöst, särskilt inte pappa. Och jag vet att det är mycket att lägga in i ett så här tidigt skede men jag om nån vet att barn snappar tidigt upp om en vuxen inte gillar dem. Jag älskar ju mannen trots allt men jag vet inte om jag kan fortsätta leva med honom om han fortsätter vara känslokall angående sonen, visst ett tag till men om ett par år kan liten börja uppfatta.. Mannen säger förstås att han kommer fejka och säger att han är ju socialt kompetent så han kan dölja sånt men jag köper inte det. Det kan ju förstås hända att han börjar ändra sig när liten blir äldre. Jag hoppas. Men jag är rädd att det inte blir så och jag känner inte att jag kan utsätta ett barn för att leva med en vuxen som tycker han är en onödighet..
Tycker ni jag överdriver? Är det vanligare än jag tror? Vet varken ut eller in men jag är säkert påverkad av att jag tittar på min fina lilla efterlängtade unge, skitjobbig ibland men högt älskad för det, och ser hur han lyser upp av synen av sin far som å sin sida bara tycker all tid med liten är jobbig.
Nej, du överdriver inte. Min man tar väääldigt lite ansvar för vårt barn eftersom han ända sen hon föddes mår väldigt dåligt av flera anledningar, men han är väldigt mån om att hon ska ha det bra och han VILL hjälpa mig och avlasta och så, men orkar bara inte. (Jag är typ glad att han orkar släpa sig till jobbet) Han skäms när folk frågar om föräldraledighet och han då måste erkänna att han inte kommer vara hemma alls. Man kan älska sitt barn även om man inte drar sin del av lasset när det gäller föräldraskapet. Det din man säger låter mer som någon sorts förlossningsdepression, med tanke på att barnet var planerat. Kan han tänka sig att gå och prata med någon om sitt mående?