Efterdrar du hjulbultarna efter 50 km?

Ni som byter på verkstad, visst har ni med er domkraft och fälgkors så att ni kan byta däck vid punktering?

Efterdrar på släpet. Blir det ett löst däck på bilen så känner man det har jag för mig.
Nej, (fast jag byter inte på verkstad) det finns inget reservhjul i min bil. I den andra bilen där reservhjul finns har jag det :)
 
Brukar efterdra, dock inte i år av någon anledning. Har tappat ett däck på grund av mig själv för några år den när jag hade bytt däck själv, inte särskilt kul kan jag intyga :meh: har fått punktering två gånger, på vägen mellan Halmstad och Ullared (e6an) :banghead: en gång fick vi ringa bärgare pga att vi inte lyckades få av däcket (firman dom bytt hade dragit åt för hårt...), bärgaren spräckte hylsan och vi fick bli bärgade till Falkenberg. Det äventyret blev att kosta typ 3000 kr :wtf: vända två efter samma väg skedde i november på kvällen och vi vågade inte börja byta däck då punktering en var ut mot vägen och bilarna åkte inte åt sidan nått trots varningstriangel en bit bort och varningsljus på bilen (visade sig sen att kompisen hade ställt skylten åt fel håll... Så reflexen var inte ut mot bilarna :banghead:) då ringde vi faktiskt 11414 och dom skickade ut en polisbil som då ställde sig i filen med blåljus. Fick däcket bytt av en av poliserna med :)
Kontentan är att jag har allt med mig för att byta däck, och jag kan göra det också, men gör det inte om jag inte måste. Skulle dock aldrig få för mig att åka runt utan någon typ av domkraft, fälgkors/spärrskaft och reservdäck. Saknar bilen det vid inköp hade jag köpt.
 
Håller helt med. Men tydligen anses det inte så för nya bilar.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-varfor-inte-reservhjul

Kan tillägga att kolla trycket i reservdäcket är lämpligt att lägga in i rutinen när man skiftar hjulen. SÅÅ kul att montera på och upptäcka att det är lika körbart som det trasiga man tog av.

Fast det finns ju tydligen som tillval. Nu kör jag själv väldigt mycket landsväg, så reservdäck blir en självklarhet, istället för att bli ståendes i väntan som kan bli lång.
 
Jag kan absolut inte byta däck (och tror inte att jag varken har verktyg eller reservdäck i bilen) men jag har Volvo On Call och således möjlighet till gratis bärgning. Jag resonerar som så att det är good enough eftersom jag hittills aldrig drabbats av punktering och aldrig kör särskilt långt från civilsationen.
 
Han kanske får punktering lika ofta som du, men har kört 25 gånger så långt som du gjort i ditt liv?

Jag har fått noll punkteringar på 18 år, så det blir många livstider att köra för att komma upp i 15... Bilen rullar mer än 3000 mil om året. Numera mestadels på hyggligt väglag, men jag har också bott bortom ära och redlighet en gång i tiden.

(Med förra bilen förbrukningstakt på vindrutor kan vi nog komma upp i 15 sådana på en livstid dock. Nuvarande har klarat ett helt år utan byte.)
 
Jag ser ingen som helst anledning att köpa domkraft och reservdäck till min bil som inte har, dels, var ska det få plats? Eftersom det inte valdes till bilen när den tillverkades så finns det ju ingen plats, har ingen lust att ha ett däck i baksätet.
Har aldrig behövt det och om vi nu skulle behöva det har vi en liten knapp i bilen att trycka på så kommer de och hjälper oss (volvo on call). :idea: Plus att punkaspray följde med bilen :)
 
Vill bara inflika att det inte finns något som heter åretruntdäck. Är nåt konstigt säljtrickshittepå. Det är dubbfria vinterdäck och de är således inte säkra på sommaren eftersom mönstret är anpassat efter vinterväglag. Risken för vattenplaning sommartid ökar rätt rejält med såna däck.
 
Ja, jag vet att man bör göra det, men jag har slarvat vissa år. Även vinterdäcken har aluminiumfälg och då är det tydligen extra viktigt att det görs. Men jag känner mig så dum...Åka förbi och säja "hej kan ni dra åt bultarna?" Ja jag är rädd att vara till besvär. Jag kanske stör. Jag vill ha en tid bokad helst.
Köp en momentnyckel så är det lätt att göra själv och man vet att det blir rätt gjort, momentnyckel är nästan ett måste även för en van meck. Både att dra för löst och för hårt innebär att hjulbultarna och gängorna löper stor risk att skadas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tycker att detta är en styggelse. Ett reservhjul är fullvärdigt i min bok.

Jag lyckades i år för första gången böja ett fälgkors.
Två muttrar vägrade på ett bakhjul, så jag åkte till en ambullerande däcksbytare med svansen mellan benen. Deras trycklutsverktyg klarade inte heller av muttrarna, så de tog fram en 1½ meter lång hävstång i specialstål, med hylsnyckel i ena änden. En hjulmutternyckel på anabola.
Det gjorde susen.
Tror det är vanligt att däcksverkstäder drar alldeles för hårt, jag har den erfarenheten själv och numera lämnar jag bara in hjulen, inte hela bilen, när jag byter däck.
 
Tror det är vanligt att däcksverkstäder drar alldeles för hårt, jag har den erfarenheten själv och numera lämnar jag bara in hjulen, inte hela bilen, när jag byter däck.
Alla verkstäder jag haft med att göra drar med moment eller kollar för hand att det inte sitter för hårt, jag har aldrig varit med om att jag inte kan få loss bultarna för hand själv.
 
Fast det finns ju tydligen som tillval. Nu kör jag själv väldigt mycket landsväg, så reservdäck blir en självklarhet, istället för att bli ståendes i väntan som kan bli lång.

Man kan säkert köpa till ett däck och lägga i bakluckan/baksätet om man tycker det är värt det. För mig är det inte värt pengarna. Och finns inte som tillval till min heller.
För mig blir dessutom väntan aldrig lång eftersom jag kör 99% av tiden inom Stockholms län.
 
Men hur sjutton har du lyckats med det?
Jag kan inte ens minnas att jag känner mer än nån som haft punka under körning (på bilen, på gamla släp som mest står har det ju hänt). Jag har haft hjul som lossat (pga att personen ifråga helt glömt dra åt hjulbultarna efter att ha fixat med bilen), bromsar som låst sig, motor som inte varit ordentligt fastdragen(!) (efter service på verkstad, resulterade i skrotad bil), och en bil som tvärdog under körning lite då och då när den tyckte det var för blött ute. Aldrig punka.

Numera kör jag nästan bara i så högtrafikerade områden att jag inte skulle drömma om att byta vid vägkanten. Får vi punka så kommer jag, förmodligen med fara för livet, traska ut med varningstriangeln, sätta mig i bilen och trycka på "hämta mig"-knappen.
Jag har haft punktering ett antal gånger under de år som passerat sedan -77 när jag tog körkort och skaffade egen bil?
De flesta gånger bara pyspunka pga att det suttit en skruv eller spik i däcket. Det fixar en däckverkstad på några minuter. Men nog har jag haft totalt kraschat däck också.

Att en bil tvärdött har endast hänt en gång under livet. En ganska ny bil.
 
Vi har haft punktering på 3 olika fordon i år, varav ett var på bilen. Har inte saknat reservhjul en enda gång av dom gångerna faktiskt.
 
Jag har haft körkort sen 1978 och aldig haft punktering. Nu kör jag inte mer än 1500 mil årligen men det blir ändå många mil totalt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 041
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 547
Senast: Saeta
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 952
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp