Efterdrar du hjulbultarna efter 50 km?

Oavsett hur mycket eller lite jag kör vill jag ha däck jag kan lita på om det regnar, snöar eller är is. För mig spelar det väldigt stor roll på bromssträcka om jag behöver tvärnita av olika orsaker, jag vill veta att den gummiblandning jag kör på är anpassad för årstiden.

Som sagt så har jag inte märkt av några problem med att köra med de däcken. Inte märkbart sämre "fäste" (heter det så?) vid is, snö eller regn än mammas bil som har sommar- och vinterdäck (relativt nya testvinnare). Bromssträckan är bra mycket kortare med den här kombinationen av bil + däck än förra bilen + dubbat, men det säger kanske egentligen mer om bilarna än om däcken, jag vet inte.
Huvudsaken är iallafall att jag aldrig känt mig otrygg eller inte litat på däcken, bilen har alltid stannat inom den tid den behöver stanna när jag behövt tvärnita och jag har aldrig hamnat i diket eller mötande körfält. Så jag är nöjd :up:

Med åldern har jag börjat efterdra. Detta efter att ha haft en hopplös bil som bultarna ville lossna på. Jag drar med momentnyckel, då har jag koll på om det lossnat något mellan gångerna samt för att man skall inte dra åt bultarna så hårt som en del tror.

Jag har aldrig i mitt långa liv efterderagit.
Varken när jag själv bytte eller nyu när verkstaden gör det.

Har tappat hjul två gånger. en gång på ett släp jag lånat av grannen. Men det visade sig att fälgen pajat. Mittdelen med bultarna satt kvar på släpet men däck och resten låg ute på en åker.

Andra gången var dagen efter att grannen haft stor och stökig midsommarfest. Vi åkte iväg med två unghingstar och kom inte mer än en km innan ett däck ramlade av. Någon hade haft kul på festen.....

Jag har tappat ett däck en gång. På hästtransporten. Med häst i. Ytterst obehaglig upplevelse men det gick bra.
Trots det är jag slarvig med att efterdra. Borde verkligen göra det..

Jag är laaaat :p
Jag har mina däck på däckhotell och där ingår att de efterdrar åt en, så ca en vecka efter att jag bytt däck åker jag dit helt utan att skämmas så att de får efterdra dem åt mig - går på typ 1min (å jag passerar stället varje gång jag ska till jobbet).

Tidigare bytte jag alltid däck själv och efterdrog muttrarna

Japp, åker förbi däckverkstaden igen efter 5-10 mil och ber dem efterdra. Jag tycker att det är smidigt att inte behöva boka tid för det.

Känner alltid på dem efter några turer med nya däck, inte alltid jag drar så mycket, men vill ägna veta att de sitter bra!

Skulle aldrig orka åka till verkstad för det dock, det tar mig inte mer än någon minut att göra själv.

Efter max 10 mil säger min däckverkstad. Det är ju så lätt gjort att åka några ärenden och sedan stanna till på hemvägen och få det snabbt gjort.

Bara att köpa sig ett fälgkors, världens simplaste grej. Ett tips är att lära sig byta däck själv om olyckan skulle vara framme med punktering eller liknande.

Som svar på ursprungliga frågan: om jag bytt själv så efterdrar jag. Om verkstan bytt så nej.
Inte fälgkors. En sådan med utdragbart skaft är mycket lättare att arbeta med och få ordantlig kraft. Hjulmutternyckel, eller vad kallas de?
10-2606_l_2.jpg

På ny bil (för mig) så gör jag oftast någon koll per skifte så jag vet lite hur den nya bilen beter sig, men är inte lika noga kommande säsonger. Skiftar i regel däcken själv.

Ligger dock alltid verktyg i bilen så jag kan kolla om andan (eller nojjan :p) faller på.

Jag efterdrar efter typ en vecka, eller jag kollar så att dom sitter fast.
På transporten är jag lite nojjig så där kollar jag flera gånger under säsongen att dom sitter fast. Helt i onödan för alla bultar har alltid suttit fast, men det är bra för mina nerver:)

Ni som byter på verkstad, visst har ni med er domkraft och fälgkors så att ni kan byta däck vid punktering?

Efterdrar på släpet. Blir det ett löst däck på bilen så känner man det har jag för mig.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 041
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 547
Senast: Saeta
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 952
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar